Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Op 20/10/2018 om 20:58, Olav zei:

 

 

Wat mij vooral opvalt is de hoeveelheid 'kous' die bovenop die schoenen liggen. Misschien zijn het heel lange dikke winterkousen die hij kan optrekken tot in zijn kruis...? 

 

 

Vandersteen achtige stijl geprobeerd? 

 

Ik vind het er afschuwelijk uitzien, maar ik ben niet in de markt voor Vlaamse strip.

Link naar reactie
24 minuten geleden, esteban² zei:

Zou ik het zeggen?  Ik denk dat ik het ga zeggen.  Zou ik?  Durf ik?  Ja, toch wel : Wat een gezáág over het onderstel van Robbe !  Zo, het is eruit. ;)  Ik zie in de eerste plaats vooral een leuke cover, zonder meer.  Die details storen in dat opzicht in geen geval.

We kunnen ook zagen over die wolken die daar nogal slecht geplaatst zijn als je dat liever hebt ;)

Link naar reactie

Of kan er iets gezegd worden over Ijzerlijm? Haar meest memorabele bijdrage is volgens mij nog altijd de presentatie die ze over de marsupilamis hield. Voor de rest vervult ze vooral het Smurfin-principe, dat ze praktisch het enige terugkerende vrouwelijke personage is in een bonte verzameling van mannelijke figuren. Na Luna Fatale had ik verwacht dat er wat verandering ging komen, dat Luna ook regelmatig ging opduiken, maar er blijkt voornamelijk teruggegrepen te worden naar de figuren die Franquin in het leven heeft geroepen.

En miss Flanner van Morvan en Munuera is op het einde van Terug Naar Z uit de continuïteit gehaald. (samen met een versie van Robbedoes?? ik ben nog altijd niet zeker wat er op het einde van dat album precies is gebeurd)

 

 

 

 

Link naar reactie
31 minuten geleden, cartoonesk zei:

Het Supergroom-verhaal dat nu onregelmatig in Spirou staat begon als reguliere reeks-verhaal, met Robbedoes die zogenaamd met pensioen gaat en daarna loopt het over in een Supergroom-verhaal.

 

Geen idee hoe ze dat dan gaan uitgeven in een album. Ik ging er vanuit gewoon in de reguliere reeks. (?)

Ik denk het niet. In het Frans is het album genummerd als hors serie 5. 

Link naar reactie
19 uren geleden, Tweetie zei:

Ik denk het niet. In het Frans is het album genummerd als hors serie 5. 

 Dàt is niet het album wat ik bedoel! Dat album (hors série #5) is een verzameling kort verhalen waarvan sommige niet eens over Supergroom gaan en al verschenen is. Ik heb het over een verhaal dat nu nog (onregelmatig) in Spirou loopt en ondanks verschillende hoofdstukken toch als een geheel te lezen is. Ik ging er van uit dat dat verhaal gewoon in de reguliere reeks zou uitkomen als album maar Kontiki of ssz.be weet blijkbaar meer. Al weet je nooit of de auteurs ons niet in het ootje nemen...

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

De Robbedoezen waar ik mee ben opgegroeid zijn die van Tome en Janry en het was de reeks die mijn interesse voor de strips van de andere kant van de taalgrens sterk heeft aangewakkerd.

 

En ik hield ook van de duistere kant die de reeks in die periode had.

 

SpirouFantasio3Pirate45_p_42222.jpg

 

Dat de hoofdreeks achteraf weer wat braver is geworden, vond ik jammer.

 

Link naar reactie

En die Tome & Janry strips hadden ook vaak beklijvende eindes die bleven nazinderen.

Echt moeilijk voor mij om te kiezen welke mijn favorieten zijn van die periode.

Zelfs verhalen die gebouwd zijn op een ontzettende onwaarschijnlijkheid zoals Vito Fiasco zijn geweldig.

En wat voor een pracht van een openingspagina alweer!

 

551_183200914712-SPIROU-43-N-03.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gisteren las ik 'Spirou in Berlin'. Ondanks het feit dat ik nimmer Duits heb geleerd, toch nog nooit zo vlot een Duitstalige strip gelezen. Ik ben niet zo wild van de tekeningen, maar het is een leuk, vlot scenario. Genoeg verwijzingen naar het R&K-universum om het voor de fans leuk te maken, maar toch weer niet te veel (een euvel waar Yann wel eens last van heeft), met een verhaal dat vrij realistisch begint (Berlijn in de jaren '80) maar na een tijdje uitwaaiert in typische stripfantasieën. Beetje Fournier-sfeer.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Net De Wolfman gelezen. Cambré heeft de personages nu echt in de vingers. Hij lijkt zich vooral te amuseren met Kwabbernoot, die stunteliger is dan ooit.

Het is vooral een luchtig en kleurrijk verhaal. Ik had gehoopt op een wat duisterdere inhoud omwille van de titel, maar blijkbaar willen de makers met deze Robbedoes-interpretatie vooral vrolijke verhalen vertellen, wat ok is. Maar omdat ik met de nineties-Robbedoezen van Tome en Janry ben opgegroeid verwacht ik toch altijd ietsje met meer weerhaken van één van mijn favoriete stripreeksen.

Ik ben wel blij met de inclusie van Ijzerlijm. En er is ook een referentie naar Guust en een Asterix&Obelix cameo.

En Franquin die in de achtergrond opduikt natuurlijk.

 

Als Legendre en Cambré deze serie blijven verderzetten, wordt het zo een beetje de enige doorlopende reeks die van de klassieke versie van het personage momenteel draaiende is aangezien de Yoann&Vehlmann hoofdreeks on hold blijkt te staan.

Al had ik ook graag Yann en Schwartz zien doorgaan met hun versie.

Link naar reactie
  • 1 month later...
10 uren geleden, esteban² zei:

We moeten hier écht niet meer op hopen zeker? (NL) :( 

Is nochtans een goed album. Beter dan de recente Robbedoes door en Robbedoes speciaal (die we wel in het Nederlands kregen), maar minder goed dan de recente Spirou et Fantastio (die we niet in het Nederlands kregen).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...