Ga naar inhoud

strip2000 ronde 2


Recommended Posts

13 minuten geleden, SPeeDy zei:

op facts dit jaar 1ste dl Dating for geeks gekocht bij Kenny. Goed bevallen. Ik koop de andere delen ook wel bij hem op een volgende beurs.

 

@Kenny,
wat je ook gewoon kan doen is in geval iemand eigen strip meebrengt om te signeren een kleine bijdrage vragen. Kan je perfect uitleggen en iedereen tevreden?
Of vraag in dit zo'n geval verplichte aankoop van je stickers of zo.

Dat lijkt me een oplossing. Niet willen signeren, dat kan niet.

Mensen die reeds gekochte boeken meebrengen zijn ook je fans.

 

Link naar reactie
41 minuten geleden, SPeeDy zei:

 

 

@Kenny,
wat je ook gewoon kan doen is in geval iemand eigen strip meebrengt om te signeren een kleine bijdrage vragen. Kan je perfect uitleggen en iedereen tevreden?
Of vraag in dit zo'n geval verplichte aankoop van je stickers of zo.

+2 

Deze albums zijn in diverse boekhandels nog gewoon te verkrijgen. Iemand die zich niet in dit soort zaken verdiept laat je zo de neus stoten. Kan simpelweg niet. 

Link naar reactie

Ik begrijp de visie van Kenny volledig. Hij heeft 100% gelijk. Maar ... Bij fans, die doorgaans het verhaal niet kennen, zal dat in het verkeerde keelgat schieten. En om dat dan elke keer gaan uit te leggen wanneer iemand met een STRIP2000 album voor je neus staat , ook wanneer ze de volle pot betaald hebben bij de striphandelaar. Daar zal hun teleurstelling waarschijnlijk weinig begrip voor hebben. Zo'n ervaringen kan liefhebbers kosten. Dan lijkt betalen voor een tekening voor niet ter plaatse gekochte albums een mooie tussenweg. Nogmaals, de tekenaar heeft volledig gelijk. Maar ik bekijk het ook eens van de andere kant. ;)

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik ga er eigenlijk altijd van uit dat ik, voor een dedie, een boek bij de betreffende stand/tekenaar moet kopen. Heeeel zelden kan ik een meegebracht boek laten voorzien van een krabbel. Soms moet je een tweede boek kopen of wat opgeld betalen. Ook daar heb ik weinig problemen mee. De tekenaar/standhouder moet toch ook zijn kosten dekken....

Link naar reactie
1 hour ago, Tom B said:

Misschien een tussenoplossing voor een niet ter plekke aangekocht boekje: toch signeren maar zonder tekening (zoals alle andere signerende beroepscategorieën doen).

Zoiets is een eventuele optie ja.

Het ding is, een kleine bijdrage is niet voor iedereen even klein. En OOK oneerlijk. Dat zou ik dan aan iedereen moeten vragen, waar het album dan ook gekocht is. Want waarom moet persoon A 5 euro betalen, maar "krijgt" persoon B dezelfde tekening bij aanschaf van een album? Daar ontstaat ook gedoe over, aan de beurskraam.

 

Wat ik nu doe is in principe niet anders dan wat er vaak gebeurt bij artiesten uit het buitenland. Die signeren meestal ook alleen bij aankoop van een (specifiek) album op de beurs, op vertoon van een bijbehorend signeerticket. Het feit dat die tekenaars vaak maar tijd hebben voor 15 tekeningen op een dag en ik er misschien wel 100 doe, verandert niks aan het systeem. Maar omdat ik dit systeem nu voor het eerst ga toepassen, leek het me goed dat te communiceren.

En ik snap dat het vervelend is voor de lezers (ik vind "fans" altijd een lastig woord om zelf te zeggen, zelfs als ik het van iemand herhaal) die elders al een boek gekocht hebben, maar bij de aankoopprijs van een boek zit geen belofte van een tekening. Een album kost €8,95. Dat is voor de getekende inhoud, het papier, de distributeur, de uitgever en de stripspeciaalzaak. Maar niet voor een persoonlijke tekening. Om maar even een stomme vergelijking te maken: Net zoals je bij de bakker er niet nog een speciaal extra voor jou gemaakt sneetje brood bij krijgt, als je hem in het weekend bij een marktkraam opzoekt met een brood wat hij maanden geleden gebakken heeft.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Kenny zei:

Het ding is, een kleine bijdrage is niet voor iedereen even klein. En OOK oneerlijk. Dat zou ik dan aan iedereen moeten vragen, waar het album dan ook gekocht is. Want waarom moet persoon A 5 euro betalen, maar "krijgt" persoon B dezelfde tekening bij aanschaf van een album? Daar ontstaat ook gedoe over, aan de beurskraam.

Dat lijkt mij dan weer de logica zelve.  Album gekocht op de beurs aan jouw stand : Tekening inbegrepen.  Tekening in album niet gekocht op de beurs aan jouw stand : Zoveel Euro.  Op zich is dat dan niet anders dan voorheen.  En het klinkt volkomen eerlijk in mijn oren. 

Maar het is uiteraard niet aan ons de rekening voor een ander te maken.  En we mogen dat ook allemaal niet als vanzelfsprekend nemen, in tegendeel.  Nogmaals, ik begrijp jouw visie helemaal.  En je kan nu eenmaal niet voor iedereen goed doen.

PS: Laten we 'fans' vervangen door 'liefhebbers'? :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
21 minuten geleden, Kenny zei:

 Om maar even een stomme vergelijking te maken: Net zoals je bij de bakker er niet nog een speciaal extra voor jou gemaakt sneetje brood bij krijgt, als je hem in het weekend bij een marktkraam opzoekt met een brood wat hij maanden geleden gebakken heeft.

 

Ik vind dat niet eens zo'n stomme vergelijking.

 

Ik vergelijk een stripbeurs altijd met de 'Dag van de Klant'. Geen idee of dat in Nederland ook bestaat, maar in Vlaanderen krijg je die dag in de meeste winkels, bakkers, beenhouwers... een extraatje, wanneer je iets aankoopt. Dan is er toch ook geen weldenkend mens die de winkel binnenloopt enkel voor dat extraatje, zonder iets te kopen, omdat ze daar vroeger al ooit iets gekocht hebben?

 

Maar bon, ik heb ook al meegebrachte albums gesigneerd hoor. Ik moet zeggen dat die mensen in kwestie wel altijd heel vriendelijk vroegen of het mogelijk was (enkele gevallen zelfs op voorhand via facebook), en vaak nog iets extra aankochten (ik heb altijd wel wat goedkope origineeltjes bij). Dan heb ik er minder problemen mee. Mijn wachtrijen zijn ook korter dan die van Kenny, dus ik heb wel wat meer tijd :)

 

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

 

14 minuten geleden, esteban² zei:

Dat lijkt mij dan weer de logica zelve.  Album gekocht op de beurs aan jouw stand : Tekening inbegrepen.  Tekening in album niet gekocht op de beurs aan jouw stand : Zoveel Euro.  Op zich is dat dan niet anders dan voorheen.  En het klinkt volkomen eerlijk in mijn oren. 
 

 

Iemand die zichzelf "fan" noemt, mag trouwens toch wel een schamele 9 EUR overhebben voor een mooie, originele en gepersonaliseerde tekening in een boekje?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Weet je wat het ding daarmee is, Tom? Ik plak niet graag zo'n lage waarde aan mijn tekenwerk. Dan doe ik het liever gratis, bij aankoop van een album.

 

Met zulke prijzen is het lastiger hard maken aan klanten dat een cartoon in opdracht toch echt meer moet kosten dan een tientje. "Want zo'n tekening maak je op een stripbeurs toch ook voor vijf euro?" 

Link naar reactie
1 uur terug, Tom MDP zei:

Handtekening gratis

hoofdje in potlood: +1 euro

volledig figuur in potlood: +3 euro

volledig figuur in inkt: + 5 euro

 

ongeacht of je je album op de beurs of ergens anders hebt gekocht.

 

tekenaars moeten eens afleren om gratis tekeningskes te zetten.

(inb4 shitstorm van de dedicadejagers)

Een shitstorm wegens 5 piek voor een volledig geinkt figuur :e005:

 

Een stripbeurs is wbt dedicaces een zeer vraag en aanbod gestuurd gebeuren: vaak moet je gewoon een boek aan een stand kopen, soms 2, soms is er opgeld van 10-15 euro, soms kun je een commissie laten maken, soms moet je een luxe boek kopen van 100-200 euro. Voor elk type dedicace is een markt dus een ieder kan aanbieden en afnemen wat hij of zij wenst.

 

Waarom kopen de strip 2000 tekenaars niet een lot van hun eigen strips terug ? Ik begrijp, het is zuur want je krijgt geen royalties maar de prijzen liggen laag. Als je een sc met een retail prijs van 8/9 euro kan kopen voor 50 cent dan heb je toch een geweldige deal. Kenny meldde dat hij op een beurs 100 dedies wegzet. Ga naar Kampen of Gouda (waar de stand prijzen relatief goedkoop zijn) en  maak 100 maal 8 euro is 800 euro. Kosten schat ik rond de 200 euro, stand, aankoop boeken, transport, versnaperingen. Dan heb je toch een netto opbrengst van 600 piekjes. 

Link naar reactie

100 dedi op een beurs gaat dan over een Dutch Comic Con, waar wat meer "mijn" doelgroep rondloopt (en waar de standhuur wat prijziger is). Op Kampen was het niet zo druk hoor ;)

 

Overigens héb ik ook een groot deel van mijn Strip2000 voorraad opgekocht. Al voor de Daan-veiling, voor een hoger bedrag per album, juist om zoveel mogelijk van mijn boeken uit het ramsj circuit te houden. Er staan momenteel nog zo'n 50 dozen in mijn woonkamer. Ook een reden voor mijn beslissing om enkel mijn "eigen" albums te signeren. Ik moet de boel terugverdienen. Naast het mislopen van duizenden euros aan royalties die ik nog moest krijgen, heb ik ook duizenden euros geïnvesteerd in eigen voorraad. 

Link naar reactie
1 uur geleden, retep zei:

Waarom kopen de strip 2000 tekenaars niet een lot van hun eigen strips terug ? Ik begrijp, het is zuur want je krijgt geen royalties maar de prijzen liggen laag. Als je een sc met een retail prijs van 8/9 euro kan kopen voor 50 cent dan heb je toch een geweldige deal. Kenny meldde dat hij op een beurs 100 dedies wegzet. Ga naar Kampen of Gouda (waar de stand prijzen relatief goedkoop zijn) en  maak 100 maal 8 euro is 800 euro. Kosten schat ik rond de 200 euro, stand, aankoop boeken, transport, versnaperingen. Dan heb je toch een netto opbrengst van 600 piekjes. 

Voor iedere tekenaar op een beurs die 100 boekjes verkoopt zijn er dertig die er nog geen tien verkopen.

Link naar reactie
5 uren geleden, Kristof Berte zei:

 

 

Iemand die zichzelf "fan" noemt, mag trouwens toch wel een schamele 9 EUR overhebben voor een mooie, originele en gepersonaliseerde tekening in een boekje?

Eens.

Compleet terzijde : Ik heb zo'n 10 jaar geleden 25 € voor een handtekening van een Amerikaans acteur betaald, ik mocht dan ook wel handjes schudden en op de foto.  Voor hem had ik dat over.  Ik wéét dat dit in veel mensen hun hoofd van een andere orde is, maar toch.  Een tekening (potlood of inkt) van een tekenaar die je kan waarderen is in mijn ogen zoveel meer waard dan dat.  Of ik het mij kan permitteren, is een andere zaak.  Maar een tekening van Sarah & Robin in het album door Steven Dupré zélf bijvoorbeeld, ik zou daar zonder twijfel 25 € extra voor over hebben.

@Tom MDP, Je prijzen zijn spotgoedkoop. Ge moogt toch ook eens charcuterie tussen uw bokes eten, hé? :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 uren geleden, retep zei:

Waarom kopen de strip 2000 tekenaars niet een lot van hun eigen strips terug ? Ik begrijp, het is zuur want je krijgt geen royalties maar de prijzen liggen laag. Als je een sc met een retail prijs van 8/9 euro kan kopen voor 50 cent dan heb je toch een geweldige deal. Kenny meldde dat hij op een beurs 100 dedies wegzet. Ga naar Kampen of Gouda (waar de stand prijzen relatief goedkoop zijn) en  maak 100 maal 8 euro is 800 euro. Kosten schat ik rond de 200 euro, stand, aankoop boeken, transport, versnaperingen. Dan heb je toch een netto opbrengst van 600 piekjes. 

Ik betwijfel of dat voor de meeste tekenaars zo'n geweldige deal is. Er zijn een paar uitzonderingen, maar de meeste Strip2000 tekenaars zullen er per beursdag geen 10 verkopen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kenny zei:

100 dedi op een beurs gaat dan over een Dutch Comic Con, waar wat meer "mijn" doelgroep rondloopt (en waar de standhuur wat prijziger is).

Je hoeft als tekenaar zeker toch geen stand te betalen? Je bent een van de attracties, een van de redenen voor het publiek om te komen. Ik zou eerder zeggen dat een beurs de tekenaars betaalt dan andersom.

Link naar reactie
6 hours ago, Tweetie said:

Je hoeft als tekenaar zeker toch geen stand te betalen? Je bent een van de attracties, een van de redenen voor het publiek om te komen. Ik zou eerder zeggen dat een beurs de tekenaars betaalt dan andersom.

Hey, zo denken wij er ook over, maar de organisaties van beurzen niet. Terwijl ze onze aanwezigheid natuurlijk wél gebruiken voor promotie voor het evenement ("wel 100 aanwezige tekenaars, die voor jou graag een tekening willen maken!").

Er zijn beurzen waar je echt voor uitgenodigd wordt en waar je dan een gratis stand hebt, maar dat is vaak alleen weggelegd voor de grote (buitenlandse) namen. Als je bij een uitgever zit, zit je daar voor niks (maar de uitgever betaalt flink) en de rest van de tijd mag je gewoon betalen, als je op eigen naam gaat. Wat (oude) cijfertjes, die ik zo snel kon vinden:

 

Stripfestival Breda:

2 meter op de smallpressbeurs - €90

4 meter in de foyer - €400

4 meter in die andere hal - €290

 

Stripdagen Haarlem:

4 meter op de stripmarkt - €60

 

Stripdagen Rijswijk/Gorinchem (informatie uit 2014):

1,2 meter in de "stripmakerszone" - €55, met een mogelijkheid tot een extra tafel voor €25 erbovenop

 

Ik heb het geluk gehad nog niet te hoeven betalen voor Nederlandse Comic Cons en FACTS (ofwel bij uitgevers/stripwinkels, ofwel op uitnodiging gesigneerd), maar weet van anderen dat die prijzen zo tussen de €100 en €250 voor een stand van 2 meter liggen. Voor de Dutch Winter Con is mij het speciale aanbod gedaan (omdat ik, zonder op te willen scheppen, een hoop volk trek op die beurs en een beetje en voorkeursbehandeling kan vragen) om OF zelf een kraam te huren in de dealerhal OF gratis op "uitnodiging" te komen signeren in de Experience Hall, maar een percentage van mijn omzet af te moeten staan, na het weekend.

Er zijn natuurlijk ook beurzen waar tekenaars WEL gratis welkom zijn (Kampen, Turnhout, Noordelijke Stripmanifestatie om er maar een paar te noemen) maar bij de meeste "grote" beurzen mag je als tekenaar gewoon je portemonnee trekken en betalen om aanwezig te zijn. In Nederland dan toch.

En daarom is het af en toe best even stilletjes zuchten als er iemand met een leeg vel of een schetsboek voor je staat, maar geen boek, print of sticker van je wil kopen. En de meeste van ons zijn dan toch te aardig/verlegen om om geld te vragen voor die schets.

Link naar reactie
1 uur terug, Kenny zei:

En daarom is het af en toe best even stilletjes zuchten als er iemand met een leeg vel of een schetsboek voor je staat, maar geen boek, print of sticker van je wil kopen. En de meeste van ons zijn dan toch te aardig/verlegen om om geld te vragen voor die schets.

Het publiek zal er ook wel van uitgaan dat die tekenaars er gratis zitten en niet eerst het standgeld hoeven terug te verdienen. 

 

Ik had zelf gedacht dat de tekenaars op beurzen altijd een gratis kleine stand kregen en in uitzonderingsgevallen ook een reiskostenvergoeding. Dus dat de mensen in de tekenaars/smallpress zone er voor niks zitten. Als er met namen wordt geadverteerd, ga ja je er toch van uit dat die mensen zijn uitgenodigd?   

Link naar reactie

Daar zou ik ook vanuit gaan hoor, Tweetie! 99% van de bezoekers zal dat denken. Zeker als er met de namen geadverteerd wordt. De tekenaars horen bij beurs, en daar heb je een kaartje voor gekocht. Dus dan ga je ervanuit dat die in de advertentie beloofde tekening er wel bij zal horen.

Maar het doet mij als stripmaker altijd een beetje pijn als je na een beurs aan een collega vraagt hoe het gegaan is en ze dan "Ja, goed! Ik heb in ieder geval de standhuur terugverdiend!" zeggen. Dat zou niet "goed" moeten zijn. Ik was trouwens ook jarenlang die collega hoor, die blij was niet met verlies naar huis te moeten. En als er dan geld over was om onderweg naar huis bij de McDonalds te eten, was het feest!

Link naar reactie
45 minuten geleden, Tweetie zei:

Ik had zelf gedacht dat de tekenaars op beurzen altijd een gratis kleine stand kregen en in uitzonderingsgevallen ook een reiskostenvergoeding. Dus dat de mensen in de tekenaars/smallpress zone er voor niks zitten. Als er met namen wordt geadverteerd, ga ja je er toch van uit dat die mensen zijn uitgenodigd?   

Dan is dit forum toch nog eens informatief :D

 

Eén van mijn eerste beurzen (een kleinere, in Vlaanderen) kreeg ik een gratis warme maaltijd en achteraf 30 EUR toegestopt van de organisator, omdat die zo tevreden was over het verloop van de beurs. Fijn, dacht ik, maar het is daarna nooit meer voorgevallen :)

 

Dit weekend in Veldhoven betaal ik voor het eerst voor een stand, omdat ik toch één grote, Nederlandse beurs wou gedaan hebben. Ik moet ongeveer 9 albums verkopen om het standgeld terug te verdienen, en dan spreek ik nog niet over de verplaatsing (totaal 320 km). Dus pakweg vanaf het 15e album begin ik een kleine winst te maken. De kans zit er dus in dat ik met verlies werk, tenzij ik een origineeltje verkocht krijg, wat ook wel regelmatig lukt maar zeker niet altijd. Ik zie wel hoe het loopt.

 

Pas op: beurzen zijn meestal ook gewoon leuk. Toffe collega's, soms zelfs aangename klanten :D Maar ik kan me voorstellen dat je daar als professional weinig boodschap aan hebt.

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

De kosten zijn voor ons van Windmill Comics ook de reden waarom wij niet naar cons zoals DCC en ACC gaan. Naast de hoge standhuur zit je ook nog eens met benzine en parkeerkosten en bij een stand van 4 meter krijg je slechts 2 medewerkers kaarten en neem je meer mensen mee (lees tekenaars) dan moeten die ook nog eens betalen om naar binnen te kunnen.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie
6 minuten geleden, Johan de Neef zei:

De kosten zijn voor ons van Windmill Comics ook de reden waarom wij niet naar cons zoals DCC en ACC gaan. Naast de hoge standhuur zit je ook nog eens met benzine en parkeerkosten en bij een stand van 4 meter krijg je slechts 2 medewerkers kaarten en neem je meer mensen mee (lees tekenaars) dan moeten die ook nog eens betalen om naar binnen te kunnen.

Snap, heel logisch, ik zou het ook raar vinden om veel geld op tafel te leggen om te mogen signeren. 

 

@Mods, Kunnen we niet een afsplitsing maken? Dit is heel boeiend, maar gaat niet echt meer over Strip2000.

Link naar reactie

Stel je voor dat Herman Schueremans een band contacteert voor Werchter: we zouden je graag op de affiche zetten, we gaan je niet betalen en we vragen 500 € voor ons podium te gebruiken en nog 50 € voor de parking voor jullie camionette met muziekinstrumenten. Maar jullie kunnen in ruil wel de fans plezieren door op te treden en achteraf gratis te gaan signeren en een meet en greet te doen. Met wat geluk kan je zelfs een linkertiet signeren.

 

Ongelofelijk hoe dat hele beursgebeuren in elkaar zit. 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, esteban² zei:


@Tom MDP, Je prijzen zijn spotgoedkoop. Ge moogt toch ook eens charcuterie tussen uw bokes eten, hé? :) 

 

image.thumb.png.de606eaf406ad430d9868d7a818407a2.png

 

Lezers, verzamelaars en jagers zijn jarenlang verwend geweest ten koste van de portefeuille van de tekenaar.

En dat is in 99% van de gevallen sowieso altijd met veel plezier gedaan, maar het heeft wel het gevolg dat 'het publiek' het evident vind om gratis en voor niets een grote dedicade te krijgen. 

Link naar reactie

hahaha...........we krijgen nu toch een zekere vorm van overdrijving...hahaha

 

Ik zie op veel beurzen steeds weer dezelfde namen zitten en die blijven maar komen. Dat zijn vaak niet de "grote jongens en meisjes" van het stripverhaal. Als je er geen zin in hebt of je denkt benadeeld te worden, dan moet je niet komen, dat geldt voor bezoekers en dat geldt voor tekenaars.

Het is natuurlijk wel vreemd en onterecht dat men namen aankondigt en die namen dan een stand laat betalen, dat is niet goed.

Maar ik vrees wel dat een hoop "minder populaire" tekenaars anders niet of nooit uitgenodigd zullen worden door een organisatie, omdat er geen vraag naar is, dat is dan ook weer zo. Zij zullen dan een stand moeten huren om een paar boekjes weg te zetten en hopelijk enige bekendheid te genereren, dat is investeren in jezelf als je denkt dat je verder komt in het stripmakersvak.

 

Om nu beursbezoekers te gaan neerzetten als idioten die alles gratis willen is natuurlijk flauwekul, zoals anderen ook al aangeven koop je op een beurs een boek, een prent of iets anders en dan krijg je in veel gevallen een krabbeltje of een tekening. Er zijn uitgevers die eisen dat je drie boeken koopt, er zijn organisaties die willen dat je een ex libris koopt voor een bepaald bedrag en er zijn tekenaars die een bedrag vragen. Allemaal prima en dan is het een kwestie van vraag en aanbod.   

 

Ik begrijp Kenny volkomen, het gaat niet alleen om het geld, maar ook om het principe. Hij wil dolgraag zijn lezers een krabbeltje meegeven als ze wat kopen of als het boek in de reguliere markt is gekocht met de terechte opbrengstenverdeling. Dat is ook leuk om je lezers te zien en je mag ook wel trots zijn dat mensen jouw boeken lezen. Nu de situatie zich voordoet, dat iemand anders met boeken aan de haal gaat en alle opbrengsten niet meer verdeeld worden, is het volkomen terecht dat je hier niet aan mee wilt doen. Ook er een bedrag aan hangen is dan moeilijk, het zal Kenny niet alleen om het geld gaan, ook om het principe en ja, wat moet hij dan vragen....een kind een euro en een fervent dediejager een tientje.....daar is op deze wijze geen prijs aan te hangen.

Dan zal je van te voren een prijslijst moeten maken, maar dat moet je willen en daar moet ook vraag naar zijn.

 

En vergelijken met Werchter is ook appels en peren. Bezoekers komen voor deze bands (of een deel daarvan), maar de tekenaars, die publiek trekken op beurzen, zijn meestal niet degene die een stand moeten huren, die zitten bij de organisatie of bij de uitgeverijen. Het is allemaal vraag en aanbod......... 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Bart 01 zei:

Stel je voor dat Herman Schueremans een band contacteert voor Werchter: we zouden je graag op de affiche zetten, we gaan je niet betalen en we vragen 500 € voor ons podium te gebruiken en nog 50 € voor de parking voor jullie camionette met muziekinstrumenten. Maar jullie kunnen in ruil wel de fans plezieren door op te treden en achteraf gratis te gaan signeren en een meet en greet te doen. Met wat geluk kan je zelfs een linkertiet signeren.

Muzikanten moeten heel vaak betalen om ergens te mogen optreden (of om een voorprogramma van een ander te zijn).

Link naar reactie
28 minuten geleden, Tom B zei:

Muzikanten moeten heel vaak betalen om ergens te mogen optreden (of om een voorprogramma van een ander te zijn).

Al die showcases in de USA, daar moet je als buitenlandse band voor betalen.

1 uur geleden, Lecram zei:

hahaha...........we krijgen nu toch een zekere vorm van overdrijving...hahaha

 

Ik zie op veel beurzen steeds weer dezelfde namen zitten en die blijven maar komen. Dat zijn vaak niet de "grote jongens en meisjes" van het stripverhaal. 

Maar ik vrees wel dat een hoop "minder populaire" tekenaars anders niet of nooit uitgenodigd zullen worden door een organisatie, omdat er geen vraag naar is, dat is dan ook weer zo.

Ik spreek nu tegen mezelf maar er komen teveel tekenaars naar een beurs.

Vroeger had je maximum 4, 5 maar nu zelfs de kleinste beurs heeft minstens 20 tekenaars. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...