Ga naar inhoud

censuur... en cartoons...jawel...Ook in de good ol' EU...


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Censuur en de vrijheid van mening en expressie beknotten en onderdrukken...ook in de EU waar de eerlijk verkozen jongens en meisjes, die de toekomst van overmorgen voor alle anderen, claimen te kunnen realiseren, worden er cartoons en tekeningen gecensureerd. Voor uw eigen goed. Blijkbaar...

Moet zoiets kunnen, of was Gregorius Nekschot al een gevalletje teveel van over de schreef gaan met de mond snoeren van anderen?

http://politiek.tpo.nl/2017/09/18/europees-parlement-censureert-cartoon-expositie/



Het gaat er hem nu niet zozeer om wat er geillustreerd staat - da's meer iets voor een specifiek forum - maar om het feit dat er gecensureerd wordt...terwijl we toch altijd worden wijsgemaakt dat iedereen zijn volle zelf moet kunnen zijn en kunnen zeggen wat hij wil. Indien niet...waar eindigt het? Volledig stopzetten van illustratoren en cartoonisten hun werk? Gerechtelijk vervolgen met zware financiele schadeclaims en armoede als gevolg...?
 

Enkele plaatjes...

 

 

 

 

 

IMG_1054-750x563.jpg

IMG_1050-750x563.jpg

IMG_1048-750x563.jpg

IMG_1049-750x1000.jpg

Link naar reactie

Nu, dat is een tentoonstelling georganiseerd door de EU, in het Europees parlement, voor de viering van 60 jaar EU. Dan snap ik ergens wel dat ze geen cartoons willen plaatsen die kritisch zijn ten opzichte van de EU.

 

De opdrachtgever die beslist dat het ingestuurde werk niet conform zijn wensen is, en het dus niet publiceert. Is dat dan censuur? Vergelijk het met een bakker die een tentoonstelling organiseert en een cartoon weigert waarin staat dat zijn brood slecht is.

 

Mochten deze cartoons in een krant of boek komen, en de EU verbiedt de publicatie, dát is censuur.

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik heb het bericht eerder al gezien. Het probleem dat ik met het artikel had is dat je niet ziet welke het wél gehaald hebben. Hebben ze effectief gecensureerd of alleen de minder goeie eruit gehaald?

Ik vind wel dat je, als je cartoons vraagt, niet moet schrikken dat er kritische tussen zitten. Technisch gezien is het dan misschien geen censuur, zoals Kristof aanhaalt, maar flauw is het wel.

Link naar reactie
4 uren geleden, Tanuki zei:

Ik heb het bericht eerder al gezien. Het probleem dat ik met het artikel had is dat je niet ziet welke het wél gehaald hebben. Hebben ze effectief gecensureerd of alleen de minder goeie eruit gehaald?

Ik vind wel dat je, als je cartoons vraagt, niet moet schrikken dat er kritische tussen zitten. Technisch gezien is het dan misschien geen censuur, zoals Kristof aanhaalt, maar flauw is het wel.

Sommige van die cartoons zijn echt wel hatelijk en vijandig. Ik begrijp wel dat ze die niet in hun eigen tentoonstelling willen.

Link naar reactie

Enkele bedenkingen.  Er waren blijkbaar 28 cartoons voorzien (één per land?) en daarvan zijn er maar liefst 12 geweigerd.  Ik vraag me dan af wie die oorspronkelijke 28 cartoons gekozen heeft en of er bepaalde criteria waren waaraan die cartoons moesten voldoen.

OK, je kan cartoons selecteren op basis van een vooraf opgelegd thema maar je gaat ze toch niet weigeren omdat ze niet aan de Europese waarden en normen voldoen of omdat ze opruiend zijn.  Komaan, zeg, politieke cartoons.

Ook geestig: het is een parlementslid van de ALDE-fractie (liberalen en democraten) die de 12 cartoons heeft geweigerd.  Ja, hoor, een liberaal.

Hoe lang is het geleden dat toppolitici elkaar in Parijs stonden te verdringen om op de eerste rij te kunnen opstappen onder het motto "Je suis Charlie"?

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
46 minutes ago, Theodoor said:

Enkele bedenkingen.  Er waren blijkbaar 28 cartoons voorzien (één per land?) en daarvan zijn er maar liefst 12 geweigerd.  Ik vraag me dan af wie die oorspronkelijke 28 cartoons gekozen heeft en of er bepaalde criteria waren waaraan die cartoons moesten voldoen.

OK, je kan cartoons selecteren op basis van een vooraf opgelegd thema maar je gaat ze toch niet weigeren omdat ze niet aan de Europese waarden en normen voldoen of omdat ze opruiend zijn.  Komaan, zeg, politieke cartoons.

Ook geestig: het is een parlementslid van de ALDE-fractie (liberalen en democraten) die de 12 cartoons heeft geweigerd.  Ja, hoor, een liberaal.

Hoe lang is het geleden dat toppolitici elkaar in Parijs stonden te verdringen om op de eerste rij te kunnen opstappen onder het motto "Je suis Charlie"?

Juist.  Tegenwoordig staan liberalen vooraan in de rij om allerlei belastingen te verhogen, nieuwe in te voeren en nog meer regels op te stellen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
7 hours ago, Zwendel said:

Sommige van die cartoons zijn echt wel hatelijk en vijandig. Ik begrijp wel dat ze die niet in hun eigen tentoonstelling willen.

Met dat verschil dat de EU geen privaat bedrijf is. Cartoonisten maken willens nillens ook deel uit van die constructie. Tenzij je de EU politici  als eigenaars aanziet, eigenaars van ongeveer 500 miljoen inwoners...wat misschien nog de meest realistische benadering is van ons huidig politiek stelsel en maatschappelijke ordening...

Link naar reactie
10 uren geleden, Theodoor zei:

Enkele bedenkingen.  Er waren blijkbaar 28 cartoons voorzien (één per land?) en daarvan zijn er maar liefst 12 geweigerd.  Ik vraag me dan af wie die oorspronkelijke 28 cartoons gekozen heeft en of er bepaalde criteria waren waaraan die cartoons moesten voldoen.

De 12 geweigerde waren van 28 Griekse inzendingen (aldaar bekende cartoonisten), de toegelaten cartoons zijn momenteel nergens te vinden. Van andere geweigerde cartoons is ook nog niets geweten, voorlopig zijn enkel de Grieken openbaar verontwaardigd. De tentoonstelling bestond enkel uit cartoons van Frankrijk, Italië en Griekenland.

 

http://tvxs.gr/news/eyropi-eop/apopeira-logokrisias-xoris-proigoymeno-sto-eyrokoinoboylio-kataggellei-o-stelios-koy?utm_content=buffereb4b4&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

 

Het thema van de tentoonstelling is "60 jaar EU, een cartoon feestje" "politieke cartoons met humor"

 

tentoonstelling.jpg

Link naar reactie
14 minuten geleden, Waldorf zei:

Het is een loose-loose situatie voor de EU. Het is het verkeerde moment om cartoons te vragen over de EU, met de anti-Europese sentimenten die de boventoon voeren. Als ze die dingen dan censureren krijgen ze ook de wind van voor. 

Altijd weer fraaie stukjes Proza van de heer Waldorf, zowel in levensbeschouwing als recensies.

Een van de smaakmakers op dit forum.

Link naar reactie
1 uur terug, Bonte zei:

De 12 geweigerde waren van 28 Griekse inzendingen (aldaar bekende cartoonisten), de toegelaten cartoons zijn momenteel nergens te vinden. Van andere geweigerde cartoons is ook nog niets geweten, voorlopig zijn enkel de Grieken openbaar verontwaardigd. De tentoonstelling bestond enkel uit cartoons van Frankrijk, Italië en Griekenland.

 

http://tvxs.gr/news/eyropi-eop/apopeira-logokrisias-xoris-proigoymeno-sto-eyrokoinoboylio-kataggellei-o-stelios-koy?utm_content=buffereb4b4&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

 

Het thema van de tentoonstelling is "60 jaar EU, een cartoon feestje" "politieke cartoons met humor"

 

tentoonstelling.jpg

In diverse van die cartoons was de humor ver weg. Als je de EU met nazis begint te vergelijken...

 

Natuurlijk was het aan Griekse cartoonisten vragen niet zo slim.

Link naar reactie

Als je de derde bedoelt in Mausers voorbeeld, heb je 'm niet goed begrepen denk ik. Het toont perfect de huidige politieke stromingen aan. Europese sentimenten verdwijnen, en nationalistische sentimenten steken overal de kop op. Dat was dit weekend nog hét thema in Duitsland, en voordien in andere landen al evenzeer. FPö in Oostenrijk, FN in Frankrijk, de Wilders-fanclub in Nederland, in Griekenland zitten ze met Gouden Dageraad, ...

Ik hoor de laarzen al op de gang! (© Onkelinkx)

Link naar reactie
9 minuten geleden, Tanuki zei:

Als je de derde bedoelt in Mausers voorbeeld, heb je 'm niet goed begrepen denk ik. Het toont perfect de huidige politieke stromingen aan. Europese sentimenten verdwijnen, en nationalistische sentimenten steken overal de kop op. Dat was dit weekend nog hét thema in Duitsland, en voordien in andere landen al evenzeer. FPö in Oostenrijk, FN in Frankrijk, de Wilders-fanclub in Nederland, in Griekenland zitten ze met Gouden Dageraad, ...

Ik hoor de laarzen al op de gang! (© Onkelinkx)

Je kan hem ook interpreteren als: de EU is fascistisch aan het worden (houding tegen Griekenland). Waarschijnlijk is dat de interpretatie geweest, want die is ook geweigerd (als er een sticker met 'X' op staat).

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Die derde kon ook met een hamer en sikkel. Het slaat op het totalitaire karakter van de EU. Een centraal planorgaan dat bepaalt wat vrijhandel is (haha ), bepaalt wat voor munt en hoeveel ze waard mag zijn, almaar verscherpte controle op transacties enz...ondemocratisch verkozen commissies...oprichten EU leger...

Link naar reactie
1 minuut geleden, The Alderwood zei:

Tegelijk moet je je ook afvragen wie de cartoons online zette. Dat is wellicht iemand binnen de EU. Is dat dan nog censuur?

Onderaan de pagina kun je het filmpje zien met de persvoorstelling, het was de Griekse delegatie die niet blij was dat hun keuzes gecensureerd werden door politiekers en/of ambtenaren van andere landen.

 

http://tvxs.gr/news/eyropi-eop/apopeira-logokrisias-xoris-proigoymeno-sto-eyrokoinoboylio-kataggellei-o-stelios-koy?utm_content=buffereb4b4&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
3 minutes ago, The Alderwood said:

Tegelijk moet je je ook afvragen wie de cartoons online zette. Dat is wellicht iemand binnen de EU. Is dat dan nog censuur?

Merkel en Zuckerberg samen aan tafel bij een of andere conferentie, waarbij Merkel vroeg aan Markske wat er zoal kan gedaan worden inzake censuur en "kwetsende opmerkingen, haatspraak, anti-EU uitspraken op het net..."



 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Zwendel zei:

In diverse van die cartoons was de humor ver weg. Als je de EU met nazis begint te vergelijken...

 

Natuurlijk was het aan Griekse cartoonisten vragen niet zo slim.

En Frankrijk, we kennen hun inzendingen nog niet maar eigenlijk kunnen ze niet anders dan ook cartoons van Charly Hebdo cartoonisten toe te laten als die er zijn, stel je eens voor dat die zouden gecensureerd worden.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
9 minutes ago, Bonte said:

En Frankrijk, we kennen hun inzendingen nog niet maar eigenlijk kunnen ze niet anders dan ook cartoons van Charly Hebdo cartoonisten toe te laten als die er zijn, stel je eens voor dat die zouden gecensureerd worden.

Ik zie ze dat wel flikken hoor.

Link naar reactie
11 uren geleden, Tanuki zei:

Als je de derde bedoelt in Mausers voorbeeld, heb je 'm niet goed begrepen denk ik. Het toont perfect de huidige politieke stromingen aan. Europese sentimenten verdwijnen, en nationalistische sentimenten steken overal de kop op. Dat was dit weekend nog hét thema in Duitsland, en voordien in andere landen al evenzeer. FPö in Oostenrijk, FN in Frankrijk, de Wilders-fanclub in Nederland, in Griekenland zitten ze met Gouden Dageraad, ...

Ik hoor de laarzen al op de gang! (© Onkelinkx)

 

Dan moet je die zandloper toch andersom tekenen (inclusief omhoogvallende druppels):

 

https://europa.eu/european-union/about-eu/history_en

The European Union is set up with the aim of ending the frequent and bloody wars between neighbours, which culminated in the Second World War. As of 1950, the European Coal and Steel Community begins to unite European countries economically and politically in order to secure lasting peace.

 

Het is daarbij de vraag met welke opdracht de tekenaars zijn gevraagd en of de betreffende cartoons daaraan voldoen. Indien de opdracht was "maak een cartoon die de europese normen en waarden laten zien" dan lijkt het me terecht dat een aantal geweigerd worden. De missie op de aankondiging is laat echter ruimte voor interpretatie over: "To celebrate the 60 years of European Union, Italian, French and Greek Cartoonists adapted the European reality to political cartoons with humour." Van bepaalde kanten kun je dan een kritische noot verwachten.

 

Dat cartoons geweigerd worden omdat ze de verkiezingen kunnen beinvloeden vind ik dan weer een drogreden.

 

5 uren geleden, retep zei:

Een cartoon moet juist schuren. Een goede cartoon geeft je een ongemakkelijk gevoel. Het censureren van cartoons is niet alleen een teken van zwakte maar geeft ook aan dat de bewuste cartoons effectief waren.

Het schuren lijkt me een waarde die we aan een cartoon als verdediger van het vrije woord hebben toegedicht, maar een cartoon kan net zo goed neutraal of positief zijn.

Link naar reactie
53 minuten geleden, Rork zei:

 

Het schuren lijkt me een waarde die we aan een cartoon als verdediger van het vrije woord hebben toegedicht, maar een cartoon kan net zo goed neutraal of positief zijn.

Cartoons zijn van oudsher ingezet als provocatief middel. Met een cartoon konden makkelijker koningen en andere hotemetoten worden aangepakt. Een neutrale cartoon, daar kan ik me weinig bij voorstellen, de cartoon moet in een enkel plaatje juist een snaar treffen. De beste cartoonisten kunnen prikkelende cartoons maken die ook nog iets van humor bevatten. Peter van Straaten was hier een meester in. Ook Jos Collignon (niet zijn recente werk) maakte altijd mooie cartoons.

Link naar reactie
Op 27 september 2017 om 23:23, retep zei:

Cartoons zijn van oudsher ingezet als provocatief middel. Met een cartoon konden makkelijker koningen en andere hotemetoten worden aangepakt. Een neutrale cartoon, daar kan ik me weinig bij voorstellen, de cartoon moet in een enkel plaatje juist een snaar treffen. De beste cartoonisten kunnen prikkelende cartoons maken die ook nog iets van humor bevatten. Peter van Straaten was hier een meester in. Ook Jos Collignon (niet zijn recente werk) maakte altijd mooie cartoons.

Dat klopt vooral in Nazi duitsland wist men dat provocatieve goed in te zetten. Nu in een aantal Arabische landen zien we daar de voortzetting van.  Niet censureren maar? Want als we dat doen dan zouden dat betekenen dat de bewuste cartoon effectief was? Je moet er maar opkomen. Ik zag overigens tijdens de laatste verkiezingen in de VS cartoonisten die Michelle Obama als aap afbeelden. Niks mee doen maar toch?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
6 hours ago, Renegade said:

Dat klopt vooral in Nazi duitsland wist men dat provocatieve goed in te zetten. Nu in een aantal Arabische landen zien we daar de voortzetting van.  Niet censureren maar? Want als we dat doen dan zouden dat betekenen dat de bewuste cartoon effectief was? Je moet er maar opkomen. Ik zag overigens tijdens de laatste verkiezingen in de VS cartoonisten die Michelle Obama als aap afbeelden. Niks mee doen maar toch?

Ja, en?  Hoeveel rednecks en Southerners worden er niet afgebeeld als inteeltproducten die hun eigen veestapel neermaaien met machinegeweren?

Of Trump, Bush en een boel andere establishment figuren, varierend van republikeine neocons en democratische warhawks die andere landen aan barrels dronen? Of Putin die als ganster/godfather wordt voorgesteld...

Of Chavez en Fidel die hun land uitzogen en magistrale broodlijnen laten ontstaan.

Allemaal niets mis mee.

Als er cartoons worden getekend waarbij onthoofdingen op straat plaatsvinden in Saoedie-Arabie, dan is dat geheel conform de realiteit daar, net zoals IS ganser dorpen met Yezidi's uitmoordde. Of men hekelt in cartoons de geldstromen van westerse overheden ( zowel sociaaldemocraatjes als nationalistische hoeders van cultuur ) naar de Saoeds die dan op hun beurt hun op 1 na belangrijkste exportproduct naar het westen exporteert en bijv. de redactie van Charlie Hebdo in hun eigen bloed laat baden, dan moet dat allemaal kunnen.

Wie begint met het vrije woord aan banden te leggen omdat er overal wel ergens een meerderheid of een minderheid hun gevoelens gekwetst zouden kunnen worden, is al serieus verkeerd bezig. Wie lange tenen heeft, moet maar steviger schoenen aantrekken.

Link naar reactie
5 uren geleden, Renegade zei:

Dat klopt vooral in Nazi duitsland wist men dat provocatieve goed in te zetten. Nu in een aantal Arabische landen zien we daar de voortzetting van.  Niet censureren maar? Want als we dat doen dan zouden dat betekenen dat de bewuste cartoon effectief was? Je moet er maar opkomen. Ik zag overigens tijdens de laatste verkiezingen in de VS cartoonisten die Michelle Obama als aap afbeelden. Niks mee doen maar toch?

Dat is niets nieuws onder de zon, al in de negentiende eeuw werd een koning (in dit geval onze eigen Willem 3 die overigens een klootzak was) als gorilla neergezet.

 

https://historiek.net/willem-iii-koning-gorilla/39316/

 

Wanneer je zaken wil censureren moet je ze toetsen aan de wet- en regelgeving. Wanneer er sprake is van smaad, haatzaaien of andere bij wet verboden zaken kun je de verspreiding van geschriften ed verbieden en in extreme gevallen de maker vervolgen. Nu zal een rechter altijd stellen dat columnisten en cartoonisten iets meer provocatief mogen zijn dan jan met de pet. Alleen de ergste gevallen zullen dus verboden worden. 

 

Ik ben overigens een tegenstander van censuur. Een goed voorbeeld is Gregorius Nekschot. Nekschot maakte vreselijk smerige en wansmakelijke cartoons. Mijn smaak was het dus niet maar ik vond het vreselijk toen hij door de prinsemarij van zijn bedje werd gelicht en min of meer daardoor stopte met zijn prentjes. Liever VVMU voor smeerpijpen dan geen VVMU.

Link naar reactie
Op Friday, September 29, 2017 om 21:48, Kameraad Mauser zei:

Ook de Duitsers zelf werden meermaals als barbaarse Hun en bloeddorstige gorilla afgebeeld.

Volgens mij snap je het niet zo heel goed. De anti Joodse cartoons waren bedoeld om de bevolking nog meer te overtuigen om ze aan te geven op te sporen, hun bezittingen te confisqeren etc, de nazi's hadden wel de hulp van de gewone bevolking nodig anders had het nooit zo massaal kunnen gebeuren. 

 

Als je dat onder lange tenen vindt vallen is er serieus iets mis met je.

Hakenkruizen ed worden niet voor niets verboden. 

Link naar reactie

Ik denk niet dat er een recht is dat absoluut is... ik bedoel maar slagen en verwondingen mag niet, maar als ze mij aanvallen, tja dan zal ik me toch verdedigen.

 

Zo ook hier... vrije meningsuiting is niet absoluut. Waar de lijn ligt? Geen idee. Ik heb daar nog geen vast omlijnd idee over. Maar voorlopig lijkt de wet me daar wel het juiste pad in te slaan.

 

Echter, is dit wel vrije meningsuiting en censuur-niveau? Ik bedoel maar, als de cartoonisten betaald zijn, mag de betaler van mijn part beslissen wat ie wel en wat ie niet wil gebruiken. Ik zou niet weten waarom dit regeltje voor bedrijven, kranten,... wel telt, maar niet voor de EU.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Kijk, er zijn nu eenmaal diverse groepen in een samenleving, met even diverse meningen omtrent maatschappelijke ordeningen, levensovertuigingen, visies omtrent godsdienst etc...

Als je nu begint met een wetgeving op te stellen waarbij de vrijheid van meningsuiting op enkele punten aan banden kan en moet gelegd kunnen worden, dan zullen er waarschijnlijk  een boel mensen daarmee tevreden zijn; Nl. zij die behoren tot een groep in de samenleving die een levenshouding, beroep, etc hebben die juist beschermd wordt door dergelijke wetgeving die de vrijheid van mening deels aan banden kan leggen wanneer er iets gezegd, geschreven of getekend wordt.

Maar regeringen en overheden wisselen van koers en opvattingen. Wat een 10 tot 25 jaar geleden best ok was en helemaal geen probleem was, kan plots wijzigen en verboden worden.

Joden zullen het helemaal niet aangenaam vinden wanneer er cartoons verschijnen van bepaalde rechtsnationalistische fracties en islamitische hoek. En het zijn al helemaal geen ondeugende plaagstootjes, niet in het minste komende van de laatstgenoemde groep...

Maar dan heb je ook een boel linksen die allergisch zijn en een diepgewortelde haat hebben tegen eigendom en kapitaal. Zij kunnen ook - en doen dat ook - cartoons en opinies lanceren om vermogenden op te jagen als wild. "pak hun geld!"

Als je begint met de vrijheid van meningen te censureren, welke zijde is dan gerechtvaardigd om cartoons te mogen publiceren en welke groep niet?

Vrije meningsuiting is 100% of is het niet.

N-VA'ers beeldden recent nog naieve vrouwelijke partijleden van de PVDA af als te verkrachten oorlogsbuit door islamitische 'vluchtelingen'

Vind ik best wel ok.

Verleden week vond de Ecolo/Groen-jugend het nodig om Francken af te beelden met een leuke fotoshop als Wehrmachtofficier die klaar staat om ongenodigden van Das Reich op te sporen en te 'neutraliseren'.

Vind ik best ok.

Beide politieke fracties vonden het nodig om te huilen als een kleine kleuter omdat hun respectievelijke politieke opponent hen afbeeldde als smakeloos, beledigend en kwetsend. Sukkels.

Grow some fucking balls.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
4 minutes ago, witam said:

Ik denk niet dat er een recht is dat absoluut is... ik bedoel maar slagen en verwondingen mag niet, maar als ze mij aanvallen, tja dan zal ik me toch verdedigen.

 

Zo ook hier... vrije meningsuiting is niet absoluut. Waar de lijn ligt? Geen idee. Ik heb daar nog geen vast omlijnd idee over. Maar voorlopig lijkt de wet me daar wel het juiste pad in te slaan.

 

Echter, is dit wel vrije meningsuiting en censuur-niveau? Ik bedoel maar, als de cartoonisten betaald zijn, mag de betaler van mijn part beslissen wat ie wel en wat ie niet wil gebruiken. Ik zou niet weten waarom dit regeltje voor bedrijven, kranten,... wel telt, maar niet voor de EU.

Niemand als Europeaan heeft iets te zeggen in de EUSSR. Als je met het beleid en product van een bedrijf niet tevreden bent, dan koop je daar niet meer bij. Die vrijheid heb je dus ook. Maar met overheden is dat anders...vandaar dat mensen er wel over vallen als een overheid- in deze de EU - meningen, cartoons weigert.

We zijn gedwongen om dat regime te aanvaarden maar we mogen wel onze mening er niet over ventilleren. Het moet  één grote goednieuwsshow blijven, terwijl het helemaal niet zo is.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...