Ga naar inhoud

Stripdagen 2018 en Dutch Comic Con


Lecram

Recommended Posts

Op 16-10-2017 om 14:05, shakeitupguy zei:

Op wat baseer je je eigenlijk?

Comic Cons blijven opduiken en trekken massa's volk, overal in Europe. The hype is still hot ;-)

Volgende jaar zelfs weer een nieuwe in Nederland :-)

yup! :D

Op 16-10-2017 om 14:17, Kobus zei:

Ik zie in Nederland juist een neergaande trend.
Elke drie maanden is er wel een en het trekt steeds minder bezoekers.

 

De neergaande trend komt in mijn ogen door de matige kwaliteit van sommige events of dat er Comicons worden neergezet door mensen zonder bezieling of gevoel. Dat ga je dan zien in kritieken en verminderde bezoekers. Of keihard liegen en de bezoekersaantallen eerst bij binnenkomst tellen en dan nog eens erbij optellen als ze naar buiten gaan , ofzoietsikbegrijpernietsvan :)

 

Perso vind ik de keuze 'interessant'... Zeker omdat ik het ene gebeuren echt vindt vallen onder de noemer "stripbeurs" en het andere onder "event" en die 2 vind ik niet mixen, maar goed. Ik kan van de zijlijn makkelijk kritiek leveren, zeker terwijl ik niet alle feiten ken.

Ik hoop dat er in ieder geval een uitleg hierover komt, zodat meer mensen deze move wél kunnen begrijpen. We zullen zien.

 

Ik zou het an sich wel interessant en revolutionair vinden als FACTS samen zou gaan met de timmer-beurs die er ook is. "Bouw je eigen DeathStar" ofzo :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Gast Waarom zou het nu beter gaan?

Wat moet ik hier van verwachten? Beide activiteiten waren niet echt succesvol in hun soort en eigen hokje. En 2 x niks blijft niks.  Mijn zorg is dat met name de stripschappers nu al jaren niet in staat zijn gebleken een succesvolle formule te organiseren. Anderen kunnen dat wel (Veldhoven, Breda) en de vraag is dan ook waarom ze het nu wel kunnen. Gebrek aan contacten, capaciteit en een te kleine wereld en grote mate van ego's zijn niet ingrediënten die voor een omslag kunnen zorgen.

Persoonlijk vind ik dat belangrijker dan een gegis over mogelijke prijzen,tijden enz. Als het value4money is dan klaag ik sowieso niet.

Link naar reactie

DCC is volgens mij redelijk succesvol, 1e editie 25.000 bezoekers, 2e editie 30.000 en 3e editie 32.000. 

Het heeft alleen weinig met comics & strips te maken, dus de naam Comic Con was discutabel. 

 

De stripdagen zijn veel kleiner, dat zal iets van 10-20% van de DCC zijn. En daar zijn de bezoekersaantallen al jaren dalende.

 

Aan de bezoekersaantallen te zien bood de DCC dus al wel waar voor z'n geld en de stripdagen niet.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Nog twee maanden te gaan... De website van De Stripdagen staat vol met interessante informatie, echter wel geheel gewijd aan de editie van 2017 in Rijswijk??? Ook de Facebook-pagina van De Stripdagen heeft nog als header "De broodfabriek 2017" De website van DCC gaat wel over de aanstaande editie maar maakt dan weer nergens melding van enige samenwerking met Het Stripschap.

 

Nu is onze eigen website ook nooit helemaal up-to-date maar dit is wel erg summier?! En de enige topper die aangekondigd wordt is een of andere vage elf (?) uit Lord of the Rings. Gaat die volle zalen trekken?!

 

 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
33 minuten geleden, eriktex zei:

En de enige topper die aangekondigd wordt is een of andere vage elf (?) uit Lord of the Rings. Gaat die volle zalen trekken?!

Dat was Faramir uit LOTR, dus die zal vast wel het nodige publiek trekken. De foto op de FACTS site is wat handiger, want LOTR is de reden dat mensen dat hij interessant is.

Link naar reactie
25 minuten geleden, eriktex zei:

Nog twee maanden te gaan.. De website van De Stripdagen staat vol met interessante informatie, echter wel geheel gewijd aan de editie van 2017 in Rijswijk??? Ook de Facebook-pagina van De Stripdagen heeft nog als header "De broodfabriek 2017" De website van DCC gaat wel over de aanstaande editie maar maakt dan weer nergens melding van enige samenwerking met Het Stripschap.

 

Nu is onze eigen website ook nooit helemaal up-to-date maar dit is wel erg summier?!

Tja, het duurt nog 2 1/2 maand. Bij FACTS staan er ook pas twee acteurs op de site en FACTS is een week na DCC. De rest kan nog steeds komen. Maar jij bent waarschijnlijk ook standhouder (?) en hoort op die manier hopelijk wat meer. 

 

Het kan nog steeds alle kanten op: veel stripactiviteiten of de oude DCC met uitgeklede Stripdagen ernaast. 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Tweetie zei:

Zegt de man die zelf gratis naar binnen loopt. 

Dat is het punt, ik ben niet te gierig om gewoon lid te zijn van het stripschap.

Dan is een van de voordelen dat ik gratis naar binnen mag en dan kan ik die stuivers weer besteden om Erik weg te houden bij de voedselbank. 

Link naar reactie
30 minuten geleden, Lecram zei:

Dat is het punt, ik ben niet te gierig om gewoon lid te zijn van het stripschap.

Dan is een van de voordelen dat ik gratis naar binnen mag en dan kan ik die stuivers weer besteden om Erik weg te houden bij de voedselbank.

hè, hè, hè... we zullen binnenkort met officiële mededelingen komen omtrent onze keur aan verrassingen rondom de traditionele Stripdagen - van oudsher hét hoogtepunt van het stripjaar (vertel nog eens over het Turfschip, opa Lecram?).

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
14 uren geleden, linthout zei:

Ik zit verkeerd, het staat elders dat de beurs op 29 april is!

Dat is verdorie de dag waarop ik mijn 65ste verjaardag vier!!!!!

Maar TOCH ga ik even proberen binnenspringen 'smorgens! Goe geweten!!!!

Maar je komt toch ook wel naar Utrecht? Lekker cosplayen als Eufrazie?!  :e005:

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
5 uren geleden, Gerb-Art zei:

In ieder geval wel een  filmpje... :-)

 

STRIP-DRIEDAAGSE BREDA

Op 17 september 1982 werd de traditionele Strip Driedaagse gehouden in het Turfschip in Breda. De strip-drie-daagse trok zeker 15.000 bezoekers. De manifestatie heette dat jaar het Flater-festijn, naar de stripfiguur Guust Flater, wiens schepper, Franquin, ook aanwezig was. Als vanouds was daar het aanbod van nieuwe strips voor het komende najaar te zien en te kopen en verder waren van de meeste uitgeverijen de striptekenaars meegekomen om hun werk te signeren. Daarnaast werd in het Turfschip de Stripschapsprijs 1982 aan Marten Toonder uitgereikt, uit handen van Bredase wethouder van Cultuur, jonkheer Ruud Sandberg. Marten Toonder de schepper van de stripfiguren de heer Bommel en Tom Poes, was speciaal voor deze gelegenheid uit lerland, zijn tweede vaderland, overgekomen. In 1983 zou de eerste eerste-Nederlandse tekenspeelfilm over Bommel in première gaan. Verder kreeg de uitgever Nico Noordermeer een Stripschapspenning overhandigd. Dit voor het belangrijke werk, dat hij met name voor de echte Nederlandse strips doet. De prijs voor het beste album van-het afgelopen jaar ging naar Wim Stevenhagen en Gerrit de Jager voor hun produktie „De Familie Doorzon”. Het was het eerste jaar dat het stripfestijn, georganiseerd door het Stripschap, drie dagen lang duurde. Hoewel het bezoekersaantal gelijk bleef met het vorig jaar, was de organisatie zeer tevreden over de nieuwe opzet. „Met name de echte stripliefhebber kwam nu beter aan zijn trekken. Nu stonden er maar 20 man voor een kraam te duwen. Vorig jaar waren dat er minstens 40, aldus een woordvoerder van het Stripschap.

Link naar reactie
1 uur geleden, Konincks zei:

Hartelijk dank voor het filmpje! Graag ook foto's van verzamelaars, verkopers, tekenaars, bestuursleden van het Stripschap (al of niet in beschonken toestand) redactieleden van Stripschrift, schrijvers over strips en sfeerfoto's van het Turfschip, de zalen binnen en de gevels aan de buitenkant. Voor veel stripliefhebbers was het waarlijk een pelgrimsoord waar je ook weer vrienden en kennissen kon ontmoeten.

Ergens van het net geplukt. Urbanus is aardig en Linthout een eikel... :

 

Ik ben een zondagskind en daarom at ik de kroketten van Urbanus.
Bovenstaande zin behoeft enige uitleg.

In mijn pubertijd was ik stripfanaat. Breda verzorgde destijds de Strip-3-daagse. Noem het een beurs met tekenaars van de meest populaire stripboeken. Cartoonisten die graag wilden komen, want er werden prijzen uitgereikt. Erkenning voor hen.
Voor mij was het een Walhalla, maar veuls te duur voor een puber met alleen maar een zaterdagmiddag baantje.
Totdat ik hoorde dat Urbanus zou komen om zijn stripboeken te signeren.
Toen maakte het mij niet meer uit wat het allemaal ging kosten. Daar moest ik bij zijn.

Ik was al jaren idolaat van Urbanus. Ik kende elk liedje en elke show uit mijn hoofd. Ik kon accentloos “Gigippeke van Meulebeik” meezingen. Daarbij had ik alle stripboeken van de goede man. Én ik had heel lang gespaard voor een special limited edition van een van de eerste stripboeken. Een genummerd en gezeefdrukt exemplaar, voorzien van handtekeningen van Willy Linthout én held Urbanus.
Daar moest Urbanus in tekenen.

Omdat ik geen idee had hoe zoiets werkte toogde ik met drie boodschappentassen vol stripboeken naar Breda. Daar werd mij direct duidelijk dat tekenaars alleen stripboeken signeerden die ter plekke gekocht werden.
Dat was jammer, want ik had alle Sjef van Oekel boeken bij me, net als alle boeken van Pardon Lul, de serie Largo Winch en wat Suske en Wiske’s.

Maar als je als puisterige dertienjarige, met zoveel gewicht aan materiaal bij wereldvreemde tekenaars aanschuift krijg je veel voor elkaar. Zo tekende Theo van den Boogaard een “Ans en Hans”, Hein de Kort tekende mij naast Dirk Tweekeerbellen en Philippe Francq maakte een prachtige aquarel in een Largo Winch.
Alleen die nieuwe tekenaar van Suske en Wiske, die niets anders kon dan Willy Vandersteen imiteren -Paul Geerts- weigerde iets dat niet ter plekke gekocht was te signeren. Geld moest hij zien.
Net als teleurstelling Willy Linthout. Dat bleek een eikel eerste klas te zijn. Kopen, kopen, kopen. En geen haar op zijn hoofd die eraan dacht om een limited edition nogmaals te signeren en het daardoor twee keer zoveel waard te laten maken.
Teleurgesteld, en een illusie armer droop ik af.

En al die tijd geen glimp van Urbanus.

Een medewerkster vond mij zielig en bood aan om mijn boodschappentassen vol strips achter een standje te zetten. Dankbaar nam ik er gebruik van en toen ik daar kwam kreeg ik meteen een glaasje ranja aangeboden. Ik ging zitten en depte de druppels van mijn voorhoofd.

En. Toen. Kwam. Held. Urbanus.Tegenover. Mij. Zitten.

Spontaan spoten mijn puisten alle kanten uit.

Urbanus bleek een bijzonder sympathieke meneer te zijn. Hij bood mij “nóg een choco” aan en vroeg van alles over mijn stripverzameling. Ik stotterde heel veel terug, en ik had de euvele moed om te beginnen over mijn limited edition van zijn strip en over de recentelijke strapatsen van Meestergnoe, Willy Linthout.
Urbanus moest er om lachen. Hij beloofde mij dat hij een mooie tekening in mijn boek zou maken, maar eerst moest hij nog een uurtje signeren. En hij nam een hap van zijn broodje kroket.
“Maar allé jongen. Dat die Hollanders denken dat ze kunnen frituren is mij nog steeds een groot raadsel. Alles maar in den zonnebloemolie. Dat smaakt toch niet? Ik moet daar van wenen.
Ossewit, menneke. Onthoud dat. Ossewit.
Wilde gij mijn broodje hebben? Ge ziet er hongerig uit.”

En deze ene keer was ik niet vies van een aangevreten broodje.
Met beverige handen nam ik het broodje van Urbanus aan en gespannen wachtte ik een heel uur op zijn terugkomst.

Nadat hij klaar was met signeren liep hij op mij af. Hij vroeg naar het boek en in het boek heeft hij een kwartier lang zitten tekenen. Een prachtige karikatuur van zichzelf kwam uit zijn pennestreken. Een karikatuur van Urbanus, drinkend van een enorme choco. Naast hem een broodje kroket, met erboven de tekst “Ossewit jongen.”

Zelden ben ik zo gelukkig naar huis gegaan.

Jaren later lagen alle stripboeken gestald in verhuisdozen, in mijn berging van mijn kleine appartement.
Een enorm lek in de waterleiding zorgde ervoor dat de honderden boeken waardeloos werden.

De tekening is voorgoed weg, maar de herinnering koester ik.

 

Link naar reactie

Stripdagen oud.JPG

Oude foto van de stripdagen. Peter van Dongen, Johan de Moor en een andere tekenaar van Casterman. Servais?
Op oude stripdagen hoefde je vaak niet in de rij maar kon je een album kopen, werd daar een briefje in gedaan en op een grote stapel voor de tekenaars gelegd. De kopers konden later dan de boeken afhalen. 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Tweetie zei:

Ergens van het net geplukt. Urbanus is aardig en Linthout een eikel... :

 

Ik ben een zondagskind en daarom at ik de kroketten van Urbanus.
Bovenstaande zin behoeft enige uitleg.

In mijn pubertijd was ik stripfanaat. Breda verzorgde destijds de Strip-3-daagse. Noem het een beurs met tekenaars van de meest populaire stripboeken. Cartoonisten die graag wilden komen, want er werden prijzen uitgereikt. Erkenning voor hen.
Voor mij was het een Walhalla, maar veuls te duur voor een puber met alleen maar een zaterdagmiddag baantje.
Totdat ik hoorde dat Urbanus zou komen om zijn stripboeken te signeren.
Toen maakte het mij niet meer uit wat het allemaal ging kosten. Daar moest ik bij zijn.

Ik was al jaren idolaat van Urbanus. Ik kende elk liedje en elke show uit mijn hoofd. Ik kon accentloos “Gigippeke van Meulebeik” meezingen. Daarbij had ik alle stripboeken van de goede man. Én ik had heel lang gespaard voor een special limited edition van een van de eerste stripboeken. Een genummerd en gezeefdrukt exemplaar, voorzien van handtekeningen van Willy Linthout én held Urbanus.
Daar moest Urbanus in tekenen.

Omdat ik geen idee had hoe zoiets werkte toogde ik met drie boodschappentassen vol stripboeken naar Breda. Daar werd mij direct duidelijk dat tekenaars alleen stripboeken signeerden die ter plekke gekocht werden.
Dat was jammer, want ik had alle Sjef van Oekel boeken bij me, net als alle boeken van Pardon Lul, de serie Largo Winch en wat Suske en Wiske’s.

Maar als je als puisterige dertienjarige, met zoveel gewicht aan materiaal bij wereldvreemde tekenaars aanschuift krijg je veel voor elkaar. Zo tekende Theo van den Boogaard een “Ans en Hans”, Hein de Kort tekende mij naast Dirk Tweekeerbellen en Philippe Francq maakte een prachtige aquarel in een Largo Winch.
Alleen die nieuwe tekenaar van Suske en Wiske, die niets anders kon dan Willy Vandersteen imiteren -Paul Geerts- weigerde iets dat niet ter plekke gekocht was te signeren. Geld moest hij zien.
Net als teleurstelling Willy Linthout. Dat bleek een eikel eerste klas te zijn. Kopen, kopen, kopen. En geen haar op zijn hoofd die eraan dacht om een limited edition nogmaals te signeren en het daardoor twee keer zoveel waard te laten maken.
Teleurgesteld, en een illusie armer droop ik af.

En al die tijd geen glimp van Urbanus.

Een medewerkster vond mij zielig en bood aan om mijn boodschappentassen vol strips achter een standje te zetten. Dankbaar nam ik er gebruik van en toen ik daar kwam kreeg ik meteen een glaasje ranja aangeboden. Ik ging zitten en depte de druppels van mijn voorhoofd.

En. Toen. Kwam. Held. Urbanus.Tegenover. Mij. Zitten.

Spontaan spoten mijn puisten alle kanten uit.

Urbanus bleek een bijzonder sympathieke meneer te zijn. Hij bood mij “nóg een choco” aan en vroeg van alles over mijn stripverzameling. Ik stotterde heel veel terug, en ik had de euvele moed om te beginnen over mijn limited edition van zijn strip en over de recentelijke strapatsen van Meestergnoe, Willy Linthout.
Urbanus moest er om lachen. Hij beloofde mij dat hij een mooie tekening in mijn boek zou maken, maar eerst moest hij nog een uurtje signeren. En hij nam een hap van zijn broodje kroket.
“Maar allé jongen. Dat die Hollanders denken dat ze kunnen frituren is mij nog steeds een groot raadsel. Alles maar in den zonnebloemolie. Dat smaakt toch niet? Ik moet daar van wenen.
Ossewit, menneke. Onthoud dat. Ossewit.
Wilde gij mijn broodje hebben? Ge ziet er hongerig uit.”

En deze ene keer was ik niet vies van een aangevreten broodje.
Met beverige handen nam ik het broodje van Urbanus aan en gespannen wachtte ik een heel uur op zijn terugkomst.

Nadat hij klaar was met signeren liep hij op mij af. Hij vroeg naar het boek en in het boek heeft hij een kwartier lang zitten tekenen. Een prachtige karikatuur van zichzelf kwam uit zijn pennestreken. Een karikatuur van Urbanus, drinkend van een enorme choco. Naast hem een broodje kroket, met erboven de tekst “Ossewit jongen.”

Zelden ben ik zo gelukkig naar huis gegaan.

Jaren later lagen alle stripboeken gestald in verhuisdozen, in mijn berging van mijn kleine appartement.
Een enorm lek in de waterleiding zorgde ervoor dat de honderden boeken waardeloos werden.

De tekening is voorgoed weg, maar de herinnering koester ik.

 

 

Prachtig. Wie was die puisterige puber?

Link naar reactie
3 uren geleden, Konincks zei:

Een goede detective kan uit het verhaal destilleren wanneer ongeveer de puber met Urbanus een kroketje deelde. Bijvoorbeeld wanneer werd die speciale uitgave uitgebracht (een special limited edition) en andere 'circumstantial evidence' Neen, ik ben die puber niet... ( Maar misschien kan iemand een nieuwe aparte topic aanmaken over herinneringen aan voorbije stripdagen, want dit topic gaat over de komende stripdagen, zie ik in de titel...)

Of kopieert en plakt de tekst in Google en vindt het direct terug. :e005:

Link naar reactie

Ik herinner me dat nog perfect.

Tweetie is toen kwaad met zijn boek weggelopen omdat ik zijn boek maar één keer wou signeren.

Hij riep toen nog: als over twintig jaar het internet bestaat zal ik er opzetten dat je een eikel bent en dan kan iedereen dat lezen!

We hebben er toen hartelijk om gelachen maar hij heeft verdorie woord gehouden!!!

Link naar reactie
Op ‎15‎-‎01‎-‎2018 om 22:45, Lecram zei:

Ik mag toch wel aannemen dat Hum minimaal 1 toptekenaar meeneemt van Tex of Bernet? :e005:

 

Nou vooruit dan maar: Angelo Stano signeert zijn Tex Willer album "Painted desert", dat tijdens De Stripdagen bij HUM! verschijnt. Van dat kleurenalbum is er weer een beurseditie in hardcover met rode linnen rug.

 

Angelo is gekend van Dylan Dog, maar kan ook indianen tekenen:

 

Plaatje.thumb.jpg.bb41ff78b16ad23d8f19694d903ddc8a.jpg

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Bron Facebook.

 

Arboris gaat in 2018 niet naar de Stripdagen/Dutch Comic Con in Utrecht. We nemen een week later (zaterdag 7 april) deel aan gratis toegankelijke Oostnederlandse Stripboekenbeurs in Deventer. Binnenkort meer info daarover.

 

Mijn mening:

 

Ik zo zeggen de uitholling van de stripdagen begint.

Naast een uitgeverij als Arboris....

Kleine auteurs blijven ook al weg vanwege de tafelprijzen.

 

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie

In het slechtste geval kunnen we met stripschapskaart gratis een comic con bezoeken 😅

DDB en Silvester zullen wss wel komen en ook Hum is van de partij. Als ze nu eens echt doorpakken zorgen ze ervoor dat de grote uitgevers komen......stand lombard dupuis glenat casterman dargaud standaard

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...