Ga naar inhoud

Trop is teveel?


Recommended Posts

Gisteren stripwinkel Atlantis binnengesprongen omdat ik zo snel mogelijk Cromimi wou aanschaffen. Naar huis gekomen met een rode ridder, Cromimi, Krasse Knarren, de grote dode, undertaker, Mickey Mouse, op zoek naar de tijdvogel en hardcover batman. En dan was de nieuwe Robbedoes Special nog niet binnen en ga ik red rider 3 dit weekend op een signeersessie kopen. Daarnaast heb ik nog zeker 4-5 interessante albums laten staan omdat ik vond dat ik ondertussen al genoeg had gespendeerd.

 

Het lijkt wel of alle uitgeverijen hun grote kannonnen voor de eindejaarsperiode sparen. Dat moet om den duur toch contraproductief gaan werken? Of vinden jullie het net leuk dat er met de feesten zoveel goeie dingen beschikbaar zijn?

 

Ik vraag het ook omdat ik mijn tweede album ook graag volgend jaar tegen november-december had laten verschijnen. Maar als ik zie wat er dan allemaal op de markt komt, vraag ik me af of dat nut heeft en of "kleine" albums dan niet gewoon verzuipen?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Dit werd recent in een andere thread al behandeld. 

Het is al vele jaren een jaarlijks fenomeen, en dat geldt niet alleen voor strips.

December cadeautjesmaand.

Meer  beschikbaar budget dan andere maanden.

Groter publiek komt ook langs ipv alleen de regelmatige bezoekers van winkels.

Sommige uitgevers vermijden liever deze periode omdat ze de concurrentie toch niet kunnen aangaan, anderen doen nadrukkelijk wel mee.

Als debuterende tekenaar raad ik je af om in deze periode een strip uit te brengen, dat win je toch niet. Het zou blijven liggen tot een volgend bezoek en dezer dagen komt van uitstel afstel omdat de volgende keer weer een hoop nieuwe strips is verschenen. Probeer liever september of oktober.

Link naar reactie

Als verzamelaar kan ik enkel bevestigen voor de periode oktober-november.

 

1) strips die ik wil en die beperkt zijn, die ik dus niet zeker in januari kan vinden.

2) de grote en goede reeksen

3) dedicaces en strips boor beurzen. Tirages de tete.

4) pas daarna en in het onwaarschijnlijk geval dat er nog budget over is zou ik pas kijken naar kleinere uitgaves.

 

sorry

 

 

 

Link naar reactie

Het voordeel om in juli iets uit te brengen, is dat het zeker een hele zomervakantie bij de nieuwe strips blijft liggen. In de maanden ervoor of erna komt er wekelijks een rij nieuwe strips bij en one-shots hebben  een kortere levensduur als nieuwigheid die slechts wordt opgeflakkerd door interviews of latere besprekingen in kranten.

Het nadeel in juli is dat er veel vakantie genomen wordt. Je potentiële lezers zijn dan meestal op reis.

Link naar reactie
36 minuten geleden, Kool Thing zei:

Maar ba neen. Ik zou het risico nemen van de (luwe) zomermaanden. Talent is zo groot geworden. Dat was de enige uitgeverij die bleef doorwerken in de zomer en dan zijn kaskrakers lanceerde. 

Vorig jaar verkocht ik vaak 3-4 strips tegelijk aan mensen die ze 'onder de boom' gingen leggen. Het is natuurlijk au fond een kinderstrip, dat zijn leuke, goedkope kadootjes. Maar dat is dan wel een hele markt die ik dan misloop. De periode tot de feestdagen moet liefst overbrugbaar zijn, misschien is oktober wel ideaal. Dan ga ik toch een tandje mogen bijsteken om klaar te geraken... Ik denk ook na over een soortement vakantiestrip, maar dat zal dan eerder iets zijn voor op beurzen, denk ik.

11 minuten geleden, Timhardt zei:

Geen probleem mee. Ik koop wat ik wil, erg selectief.

Dat is net het probleem. Ik ben gisteren toch redelijk selectief geweest en desondanks behoorlijk wat geld uitgegeven. En ik heb nog niet eens alles wat ik wou hebben.

 

Ik vraag me ook af of het voor pakweg een Undertaker of Krasse Knarren een verschil uitmaakt of die al dan niet in de eindejaarsperiode verschijnen. Kinder- en jeugdstrips, dat zal wel. Maar die grote krakers bij de volwassenenstrips?

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Ik vraag me ook af of het voor pakweg een Undertaker of Krasse Knarren een verschil uitmaakt of die al dan niet in de eindejaarsperiode verschijnen. Kinder- en jeugdstrips, dat zal wel. Maar die grote krakers bij de volwassenenstrips?

 

Voor een nieuwe Asterix, Murena, Blacksad, Undertaker, Blake en Mortimer, Largo Winch en nog een aantal reeksen, maar nog niet zozeer Krasse Knarren, hoewel het begint mee te tellen, komen er mensen daadwerkelijk de deur uit om die te gaan kopen omdat ze minder lang willen wachten om die te lezen. Als ze daar dan andere strips naast zien liggen waarvoor ze niet kwamen, pakken ze die misschien ook nog mee. Dat zijn ware impulslocomotieven.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Ik vraag me ook af of het voor pakweg een Undertaker of Krasse Knarren een verschil uitmaakt of die al dan niet in de eindejaarsperiode verschijnen. Kinder- en jeugdstrips, dat zal wel. Maar die grote krakers bij de volwassenenstrips?

 

 

Undertaker 1 werd gelanceerd in februari. En was toen maandenlang de witte merel in de media en in SSZ's. Nu is het een cashcow die mensen zowiezo meepakken tot hun budget op is. 

 

Je merkt keer op keer dat uitgeverijen een beloftevol eerste deel in de eerste jaarhelft lanceren  en de gevestigde waarden in het najaar. Je hebt de cadeautjes maar ik denk vooral dat dit een indekken is,... Winkeliers doen stock in. Eventuele retours zijn er maar in januari...een nieuw boekjaar.     

   

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

 

Voor een nieuwe Asterix, Murena, Blacksad, Undertaker, Blake en Mortimer, Largo Winch en nog een aantal reeksen, maar nog niet zozeer Krasse Knarren, hoewel het begint mee te tellen, komen er mensen daadwerkelijk de deur uit om die te gaan kopen omdat ze minder lang willen wachten om die te lezen. Als ze daar dan andere strips naast zien liggen waarvoor ze niet kwamen, pakken ze die misschien ook nog mee. Dat zijn ware impulslocomotieven.

Maar er zijn nu teveel trekkers uit waardoor je je volledig budget kan uitgeven aan trekkers alleen. 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Waldorf zei:

Ik voorzie voor morgen een rekening van zo'n 170 euro. Zonder te snuisteren in dingen die ik niet ken. :e010: (Vorig bezoek aan mijn SSZ is wel van 3 november geleden.)

Sindsdien heeft Ballon Media drie keer geleverd!

Link naar reactie
17 minuten geleden, Kool Thing zei:

Undertaker 1 werd gelanceerd in februari. En was toen maandenlang de witte merel in de media en in SSZ's.

Het lijkt me niet onlogisch dat februari een goeie lanceringsmaand is. De verzamelaars hebben wreed veel geld uitgegeven in december, zijn daarom een beetje spaarzaam in januari en tegen februari kunnen ze zich al weer niet meer inhouden :D

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Er komt heel veel uit. Maar in lage oplages.
In het verleden verschenen er minder titels in een enorm grote oplage.

Nu is het andersom.

Alleen vergeten uitgevers dat iedereen maar een beperkt budget heeft en een kast snel overvol is.

Soort van overexposure.

 

Minder is meer wordt er gezegd en daar geloof ik nog heilig in.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Waldorf zei:

Ik voorzie voor morgen een rekening van zo'n 170 euro. Zonder te snuisteren in dingen die ik niet ken. :e010: (Vorig bezoek aan mijn SSZ is wel van 3 november geleden.)

Als ik alles bij elkaar tel voor december wat ik misschien zou willen hebben, ben ik iets van 200-300 euro kwijt. En zoveel ga ik niet uitgeven. 

De SC series krijgen de hoogste prio. 

HC series waarmee ik door wil en die beperkt zijn, hebben tweede prio. 

Ik ga zeker kijken of ik wel met alle HC series doorga.

En nieuwe uitgaven zoals De Lockann kronieken of De Vorsers zal ik niet eens openslaan. Heel dom van die uitgevers om in zo'n drukke periode nieuwe series op te starten, deze zullen totaal ondersneeuwen.  

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Kristof Berte zei:

Het lijkt me niet onlogisch dat februari een goeie lanceringsmaand is. De verzamelaars hebben wreed veel geld uitgegeven in december, zijn daarom een beetje spaarzaam in januari en tegen februari kunnen ze zich al weer niet meer inhouden :D

Niet onlogische redenering. In januari ben ik nog bezig om boeken te kopen die ik in december om budget reden tijdelijk heb laten liggen. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Kontiki zei:

Voor een nieuwe Asterix, Murena, Blacksad, Undertaker, Blake en Mortimer, Largo Winch en nog een aantal reeksen, maar nog niet zozeer Krasse Knarren, hoewel het begint mee te tellen, komen er mensen daadwerkelijk de deur uit om die te gaan kopen omdat ze minder lang willen wachten om die te lezen. Als ze daar dan andere strips naast zien liggen waarvoor ze niet kwamen, pakken ze die misschien ook nog mee. Dat zijn ware impulslocomotieven.

Die redenering pleit er juist voor om dat soort uitgaven over een aantal maanden te spreiden, zodat de mensen wat vaker naar de stripwinkels getrokken worden.  

Link naar reactie
5 uren geleden, Kristof Berte zei:

Gisteren stripwinkel Atlantis binnengesprongen omdat ik zo snel mogelijk Cromimi wou aanschaffen. Naar huis gekomen met een rode ridder, Cromimi, Krasse Knarren, de grote dode, undertaker, Mickey Mouse, op zoek naar de tijdvogel en hardcover Batman.

Als ik het voor mezelf naga: Mickey Mouse is interessant, maar er komt zo veel uit dat ik er maar van afzie. En van iets als Batman koop ik de goedkoopste versie, terwijl ik in de zomer wellicht voor een HC had gekozen. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Kristof Berte zei:

Eigenlijk heeft de sector dus gewoon een extra feestdag nodig ergens rond juni. 

Juni is een goeie maand om dingen uit te brengen: mensen hebben dan hun vakantiegeld gekregen, kinderen mogen dan hun spaarcentjes van de communie opdoen of een beloning voor een goed rapport en er dienen strips gekocht te worden om hen stil te houden in de auto op weg naar de vakantie.

 

juli is een barslechte maand. Alleen al om het feit dat heel veel mensen gewoon niet in het land zijn om strips te kopen.

Link naar reactie
1 uur geleden, marioboon zei:

Juni is een goeie maand om dingen uit te brengen: mensen hebben dan hun vakantiegeld gekregen, kinderen mogen dan hun spaarcentjes van de communie opdoen of een beloning voor een goed rapport en er dienen strips gekocht te worden om hen stil te houden in de auto op weg naar de vakantie.

 

juli is een barslechte maand. Alleen al om het feit dat heel veel mensen gewoon niet in het land zijn om strips te kopen.

Je hebt gelijk, juni zal wellicht de beste maand zijn om nog enigszins op te vallen met een nieuwe strip.

Link naar reactie

Ik zou gewoon mikken op december, Kristof! In de SSZ is de concurrentie toch sowieso moordend en moogt ge al blij zijn dat uwe strip 1 of 2 weken bij de nieuwe strips ligt. Behalve in juli, maar dan is er niemand in het land.

En december is ideaal om uwe strip te verkopen aan vrienden, familie, kennissen, op kerstmarktjes, op het kerstbeursje van de school van uw kindjes, gaan signeren in de plaatselijke boekhandel. Iedereen heeft cadeautjes nodig. Ge moet in die periode het land niet door om omzet te hebben! Gewoon gericht mikken op uwe lokale afzetmarkt en 't is al prijs. En daarna kan je nog het hele jaar de stripbeurzen aflopen met je boek. En: eens het een reeks wordt, zwengelt de verkoop nog aan, ook in de SSZ.

 

Mijn ervaring, hé. Geen voldongen feit. :-)

Link naar reactie
28 minuten geleden, sjaakie zei:

Het is inderdaad dat ik alleen mee ga nemen wat ik in mijn hoofd zit anders gaat het te hard met het budget.

Grote dode en Pinokkio komen ook nog dit jaar als het goed is.

Ik denk inderdaad dat een nieuwe Lise beter rond juni voor de vakantie gepubliceerd kan worden. 

De Grote Dode is deze week ook verschenen.

Link naar reactie
42 minuten geleden, linthout zei:

Je hebt gelijk, juni zal wellicht de beste maand zijn om nog enigszins op te vallen met een nieuwe strip.

Kweenie... Jouw naam is groot genoeg om op te vallen qua nieuws en promotie, dus daar moet je geen zorgen om maken.

Alleen Juli en Januari zijn objectief de slechtste maanden om strips uit te brengen.

Link naar reactie
15 uren geleden, Kontiki zei:

Graag gedaan! ;-)

Och, tis niet erg, ik ben nog maar zelden gefopt geweest aan jullie advies :)

 

13 uren geleden, Bart Proost zei:

Ik zou gewoon mikken op december, Kristof! In de SSZ is de concurrentie toch sowieso moordend en moogt ge al blij zijn dat uwe strip 1 of 2 weken bij de nieuwe strips ligt. Behalve in juli, maar dan is er niemand in het land.

En december is ideaal om uwe strip te verkopen aan vrienden, familie, kennissen, op kerstmarktjes, op het kerstbeursje van de school van uw kindjes, gaan signeren in de plaatselijke boekhandel. Iedereen heeft cadeautjes nodig. Ge moet in die periode het land niet door om omzet te hebben! Gewoon gericht mikken op uwe lokale afzetmarkt en 't is al prijs. En daarna kan je nog het hele jaar de stripbeurzen aflopen met je boek. En: eens het een reeks wordt, zwengelt de verkoop nog aan, ook in de SSZ.

 

Mijn ervaring, hé. Geen voldongen feit. :-)

 

Als klein auteurke moet ik het natuurlijk voor een groot deel van eigen verkoop hebben. Denk dat ik er voor het vorige album al wel een stuk 350-400 rechtstreeks zelf verkocht heb, aan die vrienden en familie en kerstmarktjes en beurzen enzovoort die je noemt. Ik besef ook dat ik in stripwinkels onderaan de boodschappenlijstjes sta :) Of het nu in juni is of in februari, der zullen wel altijd strips liggen die prioritair zijn aan mij.

 

Ik blijf dus mikken op november 2018. Delen 2 en 3 zijn vervolgverhalen, dus misschien als deel 2 goed zou verkopen, dat ik dan eens op een andere maand mik voor deel 3. Ik ga er dan van uit dat de meeste mensen die deel 2 kopen ook deel 3 zullen aanschaffen. Dan zit ik al iets "zekerder" qua verkoop.

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik denk dat oktober / november het meest interessant zijn omwille van het feit dat het herfst/wintermaanden zijn.  Mensen -en dus ook hun kinderen- blijven binnen en zoeken warmte en gezelligheid op, boeken lezen -en dus ook strips- is dan toch een populaire bezigheid.  En in de nasleep liggen je albums ook als relatief nieuw in de winkel tijdens de feestdagen.  Niet iedereen komt om de nieuwe 'Monstereiland' op te pikken natuurlijk, maar de kans dat wildkopers in die periode zo eens een zottigheid meenemen, al is het maar omdat kinderen eens iets mogen kiezen, is dan ook gewoon veel groter.  Meer volk, meer kans.  Je avonturen hebben natuurlijk wel een overheersend zomergevoel, althans naar mijn idee. :)  't Zal daar wel nooit winteren, zeker?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Maar 'Monstereiland' is eerder gericht naar een jonger publiek, die ik -althans naar mijn ervaring- zelden iets zie lezen bij mooi weer.  Al kruipen ze dan wel op de spelconsole.  Grmbl.  Goed ik was geen haar beter met mijn Sega Mega Drive 16 bit.  Dat terzijde.  Hèhè.  In de wintermaanden echter, zie ik mijn petekendje (9) bijvoorbeeld wel constant met boeken rondlopen.

Vroeger deed ik dat echter ook graag, nieuwe strips en er tijdens de zomervakantie in de tuin mee gaan zitten. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
44 minuten geleden, esteban² zei:

Je avonturen hebben natuurlijk wel een overheersend zomergevoel, althans naar mijn idee. :)  't Zal daar wel nooit winteren, zeker?

Ik begin nochtans al twee keer met een winterscène :) Als het wintert in de mensenwereld, zomert het in de monsterwereld. En nacht in de mensenwereld is dag in de monsterwereld en vice versa. Jaja, der is over nagedacht hoor ;)

 

Ik heb zelf in feite altijd zomer en winter gelezen, denk ik. Alleen ging ik in de zomer ook nog buiten spelen en zat ik in de winter dan wat meer op diezelfde Sega Megadrive. Tegenwoordig lees ik gewoon als ik kan. Met twee jonge kindjes is dat zomer noch winter evident :)

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...