Yncke Posted December 25, 2017 Share Posted December 25, 2017 Tweede ronde. Welke van deze twee pagina's vind jij de beste, leukste, mooiste, grappigste, belangrijkste, ...? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag zijn of haar pagina zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Sabels en Galjoenen: Het geheimzinnige eiland Tien bladzijden geleden gebeurde dit. Kijk nu nog eens goed naar deze pagina. Prachtig, toch? De uitdrukking van die witte papegaai die de kip speelt, de vertaling van lichaamshouding naar een vogellijfje, de loensende piraat. Zelfs in de omgekeerde richting. In de voorgaande pagina staan de papegaaien zoals de personages in deze pagina staan. (En dan heb ik 't nog niet over de hilarische dialoog over papegaaien en kippen...) Elke scenarist heeft het op een gegeven moment wel voor: er is een stukje informatie dat bij een groepje personages moet geraken, hoe doe je dat op een elegante manier? Meestal blijft er ergens een stukje stof aan een takje hangen of verraden voetsporen wat er gebeurde. Maar da's te simpel voor Ayroles. Op een geheimzinnig eiland, waar de kazen aan de bomen groeien en de heremietkreeften zo groot zijn dat ze scheep karkassen als huis kiezen, laat hij de meest originele informatieoverdrachtscene die ik ooit las, plaatsvinden. Yncke B Mijn absolute topper is de onderstaande pagina uit het Thorgal album 'de schaduwen voorbij'. Geen enkele pagina heeft mij ooit zo geroerd als deze... de verbeelde diepmenselijke emotie voelt voor mij oprecht aan en heeft me echt geraakt. Universele (bijbelse) thema's als boetedoening, verlossing, liefde en de dood.. het zit allemaal in deze pagina verwerkt. Tel daarboven op dat dit sleutelmoment binnen het album on-ge-lo-fe-lijk mooi in beeld is gebracht door meestertekenaar Rosinski. Voor mij is deze pagina de beste die ik ooit heb gelezen/ gezien in een strip (en waarschijnlijk ook de beste die ik ooit zal zien/ lezen). sanderg yncke.be Link to comment
sanderg Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Ik heb heel asociaal weer voor mijn eigen plaat gestemd ;-) Sorry Yncke... https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Rik Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 1 uur terug, sanderg zei: Ik heb heel asociaal weer voor mijn eigen plaat gestemd ;-) Sorry Yncke... Ik ga ook voor de plaat van Sanderg... Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Yncke Posted January 5, 2018 Author Share Posted January 5, 2018 Toch nog even de evenknie in volle glorie posten: yncke.be Link to comment
Bart 01 Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Ik vind de papegaaien één van de ontdekkingen van het toernooi. Grappig, vrolijk en vooral zeer goed gedaan als je die andere pagina er bij in gedachten neemt. Het zal wel niet voldoende zijn tegen deze iconische Thorgal, maar mijn stem krijgt ze toch. Link to comment
esteban² Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Het idee met de dubbele pagina blijft leuk, maar bij deze is het dan toch tijd om afscheid te nemen, denk ik. Mijn stem gaat naar B. Link to comment
JPAR Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 17 minuten geleden, Koen zei: B is iconisch. Een saaie pagina vol papegaaien mocht zelfs niet in de tweede ronde geraken. Eens, maar omwille van de spanning toch op gestemd. Ik kies dit toernooi, als ik geen voorkeur heb, voor de underdog. Link to comment
Dr. Benway Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 In dit geval kies ik A. marcelherms.nl Link to comment
Kristof Berte Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Iconisch, iconisch... Dat is nu toch gewoon een vale, vlakke plaat. Ik kies voor de felle kleurtjes en de ongedwongen vrolijkheid van A. 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
sanderg Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Wel erg tof overigens dat we nu in de tweede ronde zijn aangekomen- nu gaat het steeds spannender worden! https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Rork Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Ik ben met Kristof Berte mee, ik blijf A een toffe plaat vinden. Link to comment
SPeeDy Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Aangrijpend die Thorgal, maar het kleurgebruik is wat mij betreft niet ok (ik snap het wel, wit voor de dood, maar kon beter voor mijn part). A dus. Link to comment
TDPB Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Waarom is die Thorgal iconisch? Ik ken het album niet, en die plaat zelf ziet er maar vaal en mottig uit. Grafisch ook niet zo interessant. Ik zie vier keer hetzelfde camerastandpunt en dan nog wat variaties daarop. De papegaaien zijn wat dat betreft toch iets boeiender. Link to comment
Kool Thing Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 23 minuten geleden, Tom B zei: Waarom is die Thorgal iconisch? Ik ken het album niet, en die plaat zelf ziet er maar vaal en mottig uit. De gekozen plaat is op zich niet spectaculair maar het verraadt wel een wat onverwachte plot vandaar dat hij blijft hangen. Het is voor mij een van de beste Thorgals maar onderstaande platen uit dit album deden me veel meer. Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
nobody Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 3 minuten geleden, Kool Thing zei: De gekozen plaat is op zich niet spectaculair maar het verraadt wel een wat onverwachte plot vandaar dat hij blijft hangen. Het is voor mij een van de beste Thorgals maar onderstaande platen uit dit album deden me veel meer. 2!! Link to comment
Aaltomuoto Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Ik sluit me aan bij Tom, waarom die Thorghal nou zo 'iconisch' is ontgaat me volkomen en door de inkleuring ziet hij er uit alsof hij half af is. Ik vind ze geen van beiden super sterk maar dus toch, A. Link to comment
sanderg Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 1 hour ago, Tom B said: Waarom is die Thorgal iconisch? Ik ken het album niet, en die plaat zelf ziet er maar vaal en mottig uit. Grafisch ook niet zo interessant. Ik zie vier keer hetzelfde camerastandpunt en dan nog wat variaties daarop. De papegaaien zijn wat dat betreft toch iets boeiender. Tja.. ga het album maar eens lezen ;-) Damn- ben jaloers.. Ik wou dat ik het weer eens voor de eerste keer kon lezen.. https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
sanderg Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 28 minutes ago, Aaltomuoto said: Ik sluit me aan bij Tom, waarom die Thorghal nou zo 'iconisch' is ontgaat me volkomen en door de inkleuring ziet hij er uit alsof hij half af is. Ik vind ze geen van beiden super sterk maar dus toch, A. Zelfde advies als aan Tom B :-) https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
TDPB Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 1 uur terug, Kool Thing zei: De gekozen plaat is op zich niet spectaculair maar het verraadt wel een wat onverwachte plot vandaar dat hij blijft hangen. Het is voor mij een van de beste Thorgals maar onderstaande platen uit dit album deden me veel meer. Ja, dàt zijn mooie platen! Veel beter dan de aangeboden pagina. Ik heb in het verleden een paar keer geprobeerd Thorgal te lezen, maar het blijkt me gewoonweg niet te boeien. Geen idee waarom. Link to comment
sanderg Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 4 minutes ago, Tom B said: Ja, dàt zijn mooie platen! Veel beter dan de aangeboden pagina. Ik heb in het verleden een paar keer geprobeerd Thorgal te lezen, maar het blijkt me gewoonweg niet te boeien. Geen idee waarom. Tja.. smaken verschillen ;-) Dat zijn zonder meer ook mooie platen- maar voor mij is de ingediende plaat nóg mooier! Ik meen overigens dat de tweede bovenstaande plaat is verkocht voor meer dan € 50.000. Een record voor een Rosinski plaat. https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
dirk (monsieur toupet) Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 11 uren geleden, Koen zei: B is iconisch. Een saaie pagina vol papegaaien mocht zelfs niet in de tweede ronde geraken. En een saaie pagina met druipstenen wel? Los van het verhaal vind ik deze Thorgal geen hoogvlieger. Link to comment
Yncke Posted January 9, 2018 Author Share Posted January 9, 2018 On 1/5/2018 at 8:55 AM, Bart 01 said: Ik vind de papegaaien één van de ontdekkingen van het toernooi. Grappig, vrolijk en vooral zeer goed gedaan als je die andere pagina er bij in gedachten neemt. Dan kan ik je alleen maar van harte Sabels&Galjoenen aanraden! Het was moeilijk een pagina te kiezen uit deze reeks. (Maar deze is het geworden, want ik lig elke keer strijk met de dialoog alleen al. "Hij praat niet omdat hij verkouden is." XD) yncke.be Link to comment
Recommended Posts