Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen: Robbedoes door Frank Pe en Zidrou - Het licht van Borneo

Ik sluit me aan bij de heersende teneur: de tekeningen zijn prachtig, maar er mangelt een en ander aan het verhaal. Zidrou en Frank komen met zo veel koffertjes aan dat onze favoriete liftjongen er zich aan vertilt. Een greep uit het aanbod: een wereldwijde plaag van agressieve zwarte champignons, mysterieuze schilderijen, dierentemmer Noë blijkt plots een dochter te hebben en de Chinezen zijn kwaad omdat Rob en Kwab een artikel gemaakt hebben over iets als de Drieklovendam. Bovendien wil Robbedoes van bil gaan met zijn lerares schilderen! Ondanks de erg mooie tekeningen valt dit tegen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

De Arabier Van de Toekomst 1978-1984: Riad Sattouf vertelt in deze autobiografische strip over zijn eerste kinderjaren, die het gezin doorbrengt in Frankrijk, Libië en Syrië.

 

De strip slaagt erin om een aantal leuke anekdotes te vertellen en geeft een kleine inkijk in "exotische" locaties. Maar het is allemaal een stuk te oppervlakkig om écht groots te zijn. De kleine Riad vindt alles best oké omdat zesjarigen nu eenmaal rap tevreden zijn. Maar waarom komen we zo weinig te weten over zijn ouders (en dan vooral de moeder): Is het een gelukkig huwelijk; is de moeder (een vrouw die gestudeerd heeft) tevreden met huisvrouw zijn in conservatieve landen...

 

Al bij al is het een leuke strip als je het beschouwt als een uitgebreid reisverslag (genre Delisle) maar schiet hij tekort als je een doorgedreven familiekroniek wilt.

Link naar reactie

Blake & Mortimer: Het testament van William S.

 

De nieuwe B&M is een kruising tussen Indiana Jones en de DaVinci Code. Een mysterieuze tekst stuurt onze helden op een zoektocht doorheen Italië en Engeland, op zoek naar het "echte" verhaal achter Shakespeare.

 

De plot is totaal absurd, het intrige te vergezocht en er zitten een paar verhaallijnen te veel in (moesten die Teddy's er nu echt in). Maar eens ik mijn verstand een versnelling lager schakelde en me overgaf aan de fraaie tekeningen en het Italiaanse zomergevoel kwam ik in een soort heerlijk nostalgische trance terecht. Is het een goede strip? Nee. Is hij beter dan de 3 of 4 vorige? Ja.

Link naar reactie

Laatst nog een laatste aankoopronde gedaan.

Waaronder:

 

De Adelaars van Rome 5: prachtig getekend en een boeiend verhaal, jammer dat dit zo gerekt wordt (althans dat begrijp ik), daar er tussen elke nieuwe uitgave al gauw 3 jaar zit. Aaaggggg, dat wachten!!!!

 

Roodhaar 3: dit vond ik dus nauwelijks boeiend. De tekeningen zijn best goed, maar het verhaal is toch wel simpel. Dit is voor mij geen 9 euro waard.

 

Complot 3: de slechtste tot nu toe, de tekeningen zijn niet best, de koppen zijn slecht te onderscheiden en het verhaal is warrig. Jammer deel 1 was de absolute top, deel 2 beviel mij ook goed, hopelijk is deel 4 weer op niveau.

 

Dwergen 3: ook dit vond ik de slechtste tot nu toe, de tekeningen waren prima maar het verhaal kent te veel tekst waardoor elke vaart uit het verhaal gaat. Ik zal dit nog eens herlezen maar dan alle teksten van de verteller van het verhaal negeren. Mogelijk is het dan beter.

 

Elfen 10: dit kon mij weer boeien, wat dat betreft is de hele reeks van een goed niveau. Ook het feit dat het niet langer los staande verhalen zijn maar min of meer wordt vervolgt bevalt mij beter. Meestal leidt dit tot wat meer diepgang in de personages.

 

Lady S 12: mager verhaal, tekeningen prima. Nooit een topserie gevonden. Teveel gedoe dat spionage.

 

Samoerai 10: een tussenverhaaltje dat niet veel om het lijf had. Het wordt nergens spannend, dat was bij de vorige delen wel anders.

 

Waarschijnlijk dit jaar toch nog 1x naar de stripwinkel voor de nieuwe Walking Dead's, dat blijft op een of andere manier boeien, maar na 21 delen mag dit ook wel wat meer doel krijgen.

Link naar reactie

De integrale van Amoras onder de kerstboom en intussen helemaal uitgelezen. Positief : mooie tekeningen en mooie setting, figuren leuk opgepimpt. Negatief : zwak verhaal. Er gebeurt eigenlijk zo goed als niets. Veel getormenteerde figuren die van hot naar her lopen maar er ontbreekt een spannende clou en pointe. 

Link naar reactie

Een paar dagen vrij, dus tijd voor lezen.

Simon van de Rivier Integraal 03 HC Kroniek van een toekomstige wereld:

Het is voorbij, alle verhalen van Simon van de Rivier zijn nu gepubliceerd.

 

Zoals Auckair dossier van deel 3 zegt, in de jaren 80 was de tijdsbeeld van een post-apocalyptisch einde van de wereld voor hem voorbij.

Dus gooit Auclair het op een andere boeg. Meer mystiek dan post-apocalytisch.

En verliest mij hierbij als lezer: Simon was als hoofdpersoon al niet echt interessant.

Zoals ik al reeds bij de andre integrales heb gezegd, de worldbuilding was voor mij het meest interesante van deze serie.

 

Bij het eerste verhaal komt Simon en zijn familie pas op de laatse 5 pagaina's.

Bij het tweede verhaal begint het goed, maar Simon komt in een droom moment die het hele verhaal beheerst.

Het laatste verhaal, een tweeluik, is Simon een bijfiguur in zijn eigen strip.

 

Pluspunt? De artwork blijft goed.

Was het waard om deze integrale ook te bestellen?

Een dikke nee, maar ik wilde weten hoe het verhaal van Simon zou aflopen.

post-904-0-40527800-1482784945_thumb.jpg

Link naar reactie

(de nieuwe) Rik Ringers 2: deel 1 was duidelijk nog wat inoefenwerk, met deel 2 levert Zidrou nu een spannend en goed in elkaar gestoken scenario af. Van Liemt tekent een eigen RR losjes gebaseerd op Tibet maar niet té getrouw, wat ik erg kan smaken. Dit was een aangename verrassing. ****

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Weer eens een wat oudere serie uit de kast gepakt. Dit keer W.E.S.T.

Het betreft hier een zesdelige reeks van 3 tweeluiken.

 

Het eerste tweeluik vond ik niet heel goed. Veel namen en tekst in combinatie met onduidelijke koppen, dan wordt het al gauw lastig volgbaar. Ik moest mij hier wel een beetje doorheen worstelen.

Het tweede tweeluik vond ik al een stuk beter. Meer spanning, beter verhaal.

Het derde tweeluik vond ik absoluut geweldig. Een heerlijk verhaal, boeiend en dus in 1 ruk uitgelezen.

 

Al met al een serie die niet specifiek een aanrader is, maar ook niet raar in je stripkast zal staan.

Link naar reactie

Domino van Cheret de eerste 3 delen geschreven door Greg en Van Hamme.

Altijd wel te vinden in de uitverkoopbakken maar puur uit nieuwsgierigheid gekocht.

De verhaaltjes zijn niet zo bijzonder, alhoewel in het derde deel Van Hamme aardig op stoom komt.

Maar wat een prima tekenaar is deze Andre Cheret , en hoe bizar dat de cover ( een karikatuur )

volstrekt niet overeenkomt met de inhoud.

Ook het inktwerk is behoorlijk slecht gedaan,zodat sommige plaatjes ondergesneeuwd worden door

de foute kleuren.

Een leuke kennismaking met een tekenaar die altijd maar vereenzelvigd werd met Rahan.

Link naar reactie

De bovenbazen is absoluut een top album en nog steeds zo herkenbaar.

ik denk ook het favoriete album van Kameraad Mauser.

 

Toonder wordt nauwelijks door belgen gelezen/goed bevonden. De enige vlaming die ik nog wel eens positief over Tom Poes heb gehoord was Kool Thing. En Mausert houdt vooral van strips met veel geweld, helicopters en geschiet.

Link naar reactie

Toonder wordt nauwelijks door belgen gelezen/goed bevonden. De enige vlaming die ik nog wel eens positief over Tom Poes heb gehoord was Kool Thing. En Mausert houdt vooral van strips met veel geweld, helicopters en geschiet.

 

Noel Slangen schreef eens heel lovend over een Bommel-album.

Heel uitnodigend. En aan die geweldige tekenstijl van studio Toonder zal het zeker niet liggen.

Link naar reactie

Arq 1-18

 

Dubbel gevoel: enerzijds kan ik de tekeningen/bladschikking/etc. van Andreas echt goed smaken. Het mysterieus gedoe idem. Deze serie bevat echter zoveel personages en persoonlijkheden die in elkaar over gaan dat het wel heel complex wordt. Ze allemaal achter elkaar lezen helpt. Het gedoe met introductie van een eigen alfabet hoeft voor mij echt niet.

Van het einde had ik ook(veel) meer verwacht, dus dat is toch wel teleurstellend voor een epos waar de auteur 20 jaar aan heeft besteed. Eigenlijk is de eerste cyclus (1-6) de beste.  ***

 

Dwergen 3

 

Een andere reper stoorde er zich aan dat er zoveel tekst in het verhaal voorkwam, maar dit is eindelijk weer 'ns een strip waar je een lekkere kluif aan hebt. Zeer mooie tekeningen, goed verhaal. Het moet wel gezegd dat dit wel heel erg aanleunt bij LOTR (maar gans de Elfen/Dwergen reeks heeft daar wel wat last van). ****

 

Elfen 10

 

Deze vond ik dan weer iets minder, maar nog steeds de moeite. Tekeningen zeer goed. ***1/2

 

Blake & Mortimer 24

 

Het heeft wel een blz. of 15à20 geduurd voor het verhaal wat op gang kwam, maar dan wou ik 'm echt wel uitlezen. Het is wel een traditionele queeste genre De Da Vinci Code, dus zo speciaal nu ook weer niet. Maar het zat goed in elkaar, dus wel graag gelezen. Misschien heeft Sente nu wat rust gevonden nu hij van Thorgal af is (wat duidelijk niet zijn ding was)? ****

 

De terugkeer van de wespendief

 

Aangrijpend verhaal, erg mooi getekend. Enige minpuntjes zijn dat dit nogal snel uit was voor een vrij dik boek en dat ik toch wel wat achtergronden miste in de tekeningen. Maar wat mij betreft zeker een aanrader. ****

 

Viktor Sackville

 

Paar verhalen gelezen/herlezen. Dit is toch wel een reeks van een zeer constant hoog niveau qua scenario en zuivere tekeningen. Ondergewaardeerd voor zover ik weet. ****

 

Thorgal 35

 

Nope, ook na de scenaristenwissel is het nog steeds niks. Ook tekeningen vond ik niet echt goed. Ik ga de cyclus nog wel afronden en die dan nog 'ns achter elkaar lezen om finaal oordeel te vellen, maar voor mij zal het zeer vermoedelijk gedaan zijn met deze reeks. *

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Tijdens mijn kerstvakantie las ik één en ander:

 

Dallas Barr 1 - 7 (Marvano - Joe Haldemann): Dallas Barr is de op één na oudste man ter wereld. Bij zijn vriend Stileman koopt hij elke tien jaar een kuur waardoor hij het eeuwige leven kan hebben. Stileman verkoopt zijn kuur aan iedereen die minstens een miljoen pond bezit, en bereid is zijn volledige fortuin te betalen. Na de kuur moeten de klanten in tien jaar weer minstens een miljoen pond vergaren. 

Vanuit dit gegeven breit Haldeman een spannende Scifi-avonturenstrip die ook wel doet nadenken over wat het leven is. En of we wel eeuwig moeten willen leven. Ik heb de reeks erg graag herlezen.

 

Buck Danny 52 - Vermist (Bergèse) - De laatste Buck Danny van de hand van Francis Bergèse, die het tekenwerk overnam van Hubinon na diens overlijden in 1979. Bergèse is een ambachtsman, en ik heb altijd erg veel van zijn tekeningen gehouden: zijn vliegtuigen waren altijd erg goed getekend en de luchtgevechten waren erg leesbaar in fraaie landschappen en weidse luchten. Het scenario voor dit verhaal is ook van de hand van Bergèse: Buck en zijn kompanen gaan op zoek naar een verdwenen spion in het kruitvat Pakistan en Afghanistan. Erg onderhoudend.

 

Buck Danny 54 (Een schaduw in de nacht) en 55 (Defcon One) - Formosa en Zumbiehl - De recentste twee Buck Danny's zijn dan weer andere koek. In dit tweeluik moet nonkel Buck een oorlog tussen Japan en China voorkomen, een oorlog die uitgelokt wordt een ultra-nationalistische Japanse groep samenzweerders. Het verhaal kent net iets te veel vreemde wendingen en ongeloofwaardige sprongen om mij blij te maken. De race tegen de klok uit het tweede album zou de kwaliteitscontrole bij Charlier niet gepasseerd zijn. Ook de tekeningen van Formosa kunnen mij niet overtuigen: het oogt erg steriel, en het ontbreekt een beetje aan actie. Tuckson is irritanter dan ooit. 

 

Voorts las ik wat Guust Flater  :hartje: en erg wisselvallige kortverhalen uit Kuifje in het dikke boek La grande avonture du magasine Tintin.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...