Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

Hahaha ... geweldig! Laat ze maar eens goed het deksel op de neus krijgen 😜:e007:

 

 

Bron: Stripspeciaalzaak.be

 

Een nieuwe aanklacht van Moulinsart voor een kunstenaar, maar diens advocaat stelt de rechtmatigheid van Hergés creatie Kuifje zelf in vraag. Of hoe Hergé ineens zelf van plagiaat wordt beticht.

Het nieuwste slachtoffer of de nieuwste dader (kies zelf) is de Franse beeldhouwer Christophe Tixier alias Peppone. Hij maakte zo'n 90 bustes van Kuifje met elk een eigen beschildering. Moulinsart sleepte hem in 2018 al voor de rechter voor vervalsing en eist deze keer een schadevergoeding van 200.000 euro, intresten en de overdracht van de uitgewerkte standbeelden. Ook een galerij in Parijs, die de werken had tentoongesteld, moet zich verdedigen.

Maar Me Cô, de advocaat van de kunstenaar, gooit het over een andere boeg om in het verweer te gaan. Hij haalt er de Frans illustrator Benjamin Rabier bij die in 1898 een album publiceerde met de avonturen van het personage Tintin-Lutin. Dat figuurtje draagt bovendien een golfbroek én heeft een blond kuifje. Volgens de verdediging kunnen er daarom geen auteursrechten worden opgeëist op een personage als dat personage zelf niet voldoet aan de vereiste dat het om een beschermde, originele creatie gaat.

Als deze zaak in het nadeel van Moulinsart valt, schept dat een precedent voor andere gelijkaardige zaken.

174149841_1178536052617045_7300575135758140130_n.jpg

Link naar reactie
11 uren geleden, acor zei:

Maar Me Cô, de advocaat van de kunstenaar, gooit het over een andere boeg om in het verweer te gaan. Hij haalt er de Frans illustrator Benjamin Rabier bij die in 1898 een album publiceerde met de avonturen van het personage Tintin-Lutin. Dat figuurtje draagt bovendien een golfbroek én heeft een blond kuifje. Volgens de verdediging kunnen er daarom geen auteursrechten worden opgeëist op een personage als dat personage zelf niet voldoet aan de vereiste dat het om een beschermde, originele creatie gaat.

Als deze zaak in het nadeel van Moulinsart valt, schept dat een precedent voor andere gelijkaardige zaken.

Dat is al eerder gebeurd met Donald Duck vs Alfred Jodocus Kwak

Disney vond dat Alfred Jodocus Kwak te veel op Donald Duck leek (geen broek aan)

Toen was er ook een slimme advocaat die er achter kwam, dat voor Donald Duck ook een eend liep zonder broek.

M.a.w. Walt Disney kan dat figuur als voorbeeld voor Donald Duck gebruikt hebben

en die zaak heeft Disney toen verloren

In 1977 is het trouwens Disney met Howard the Duck wel gelukt om aanpassingen door te voeren

Wikipedia:

The Walt Disney Company contacted Marvel in 1977 over concerns that the visual design of Howard infringed on their trademark for Donald Duck. Marvel agreed to a redesign of the character by Disney artists. A key feature of the redesign was that the character would wear pants.[12]

Link naar reactie

Die kleur van de ruggen, ik heb nog altijd geen definitief antwoord ervoor gevonden.

 

Op 24/10/2020 om 15:08, cinco zei:

Zit daar achter die kleuren van die ruggen van Kuifje eigenlijk een betekenis?

 

Kuifje in het Land van de Sovjets: rood

Kuifje in Afrika: rood

Kuifje in Amerika: rood

De Sigaren van de Farao: blauw

De Blauwe Lotus: blauw

Het Gebroken Oor: rood

De Zwarte Rotsen: rood

De Scepter van Ottokar: blauw

De Krab met de Gulden Scharen: rood

De Geheimzinnige Ster: geel

Het Geheim van de Eenhoorn: groen

De Schat van Scharlaken Rackham: geel

De 7 Kristallen Bollen: geel

De Zonnetempel: rood

Het Zwarte Goud: geel

Raket naar de Maan: geel

Mannen op de Maan: groen

De Zaak Zonnebloem: groen

Cokes in Voorraad: rood

Kuifje in Tibet: rood

De Juwelen van Bianca Castafiore: geel

Vlucht 714: rood

Kuifje en de Picaro's: lichtgeel

Kuifje en de Alfa-Kunst: rood

 

Zit deze persoon op het juiste spoor?

 

 

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, TDPB zei:

 

Alhoewel het me niet duidelijk is om het in deze eerste drukken om doek gaat of een gedrukte kleur.  Sowieso wijken ze af van de opsomming die hier eerder werd gegeven.

 

Gaat het dan om dat andere argument dat wordt aangehaald? Een kleur die contrasteert met de cover?

Aangezien het (de Picaro's uitgezonderd) gaat om de kleuren blauw, rood, oranje en groen is bijvoorbeeld de kleur blauw het meest contrasterend met het rood van de cover van De Blauwe Lotus. Oranje en rood (zoals oorspronkelijk gebruikt voor dit album) zou minder opvallen en groen gaat slecht samen met rood.

 

afbeelding.png.fa9562a659e88c2390ef6f3607ef15ca.png

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Beetje zoals de verschillende kleuren van de Kiekeboe-albums.

 

Bij Kiekeboe is er veel meer variatie in de gebruikte kleurencombinaties en zullen opeenvolgende albums ook nooit dezelfde combinatie hebben. Doordat er bij Kuifje halsstarrig wordt vastgehouden aan 4 kleuren (+1x geel voor de Picaro's) en daar het gebruik ervan heel onevenwichtig is (11x rood, 3x blauw, 3x groen, 6x oranje) voelde het voor mij altijd aan alsof er een onderliggende reden voor was.

 

Link naar reactie
Op 29/4/2021 om 23:20, cinco zei:

Vraagje:

Zijn er naast De Zwarte Rotsen nog uitschieters op vlak van Kuifje-facsimiles die elementen bevatten waardoor ze interessant zijn om te bezitten naast de reguliere versie?

 

afbeelding.png.9e9d80440119b5f78a82f38066f1da76.png

 

Er zijn vele verschillen tussen de verschillende uitgaven: de reguliere uitgaven, facsimile uitgaven en de zwart-wit uitgaven. 

 

image.thumb.png.38fd057ecb3199b91656514da602c01d.png

 

Kuifje en het Zwarte goud - facsimile

 

image.thumb.png.2f946cd49f14b9828b9756d4274cc8f4.png

 

 

Kuifje en  het zwarte goud - regulier

 

Er zouden nog meer uitgaven kunnen en verschijnen die nog niet in het Nederlands bestaan. Hopelijk worden deze nog uitgegeven, zoals

 

image.thumb.png.51fbade44b1b204b4728eab6b32050ce.png

 

Kuifje en de geheimzinnige ster - zwart- wit

En zo zijn er nog veel meer.

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, hemweg zei:

 

Er zijn vele verschillen tussen de verschillende uitgaven: de reguliere uitgaven, facsimile uitgaven en de zwart-wit uitgaven. 

 

 

Weet je welke twee los van de Zwarte Rotsen het grootste verschil hebben tussen regulier en facsimile?

Link naar reactie

Enkele strips van Kuifje zijn aanvankelijk in zwart-wit uitgegeven (Le Soir). De stroken kenden een een andere opbouw. Sommige tekeningen zijn verdwenen of aangepast voor het latere album in kleur. Deze verhalen zijn niet opgenomen in de zwart-wit serie. 

 

image.thumb.png.92dc0aa7350707d50d978f7e945da1d8.png

De schat van Rackham

 

Van Kuifje en het zwart goud bestaan drie versies.

Kuifje en het zwarte goud is begonnen als zwart-wit verhaal in Le Petit Vingtième (tot aan het begin van de oorlog), zoals we die kennen van de zwart-wit facsimile. In 1950 kwam de kleurenversie uit (kleurenfacsimile) na de zesdaagse oorlog verscheen er een aangepaste (reguliere) versie. Helaas is de eerste versie nooit uitgegeven.

Vergelijk onderstaande afbeeldingen maar eens met het regulier album, pagina 27.

 

image.thumb.png.1c6beaacc9ea605fbcfedcb00232092f.png

 

image.thumb.png.9cd8e7d4eda0f481abdc361c25afdc21.png

 

 

 

Link naar reactie

 

 

 

16 minuten geleden, hemweg zei:

Van Kuifje en het zwart goud bestaan drie versies.

Kuifje en het zwarte goud is begonnen als zwart-wit verhaal in Le Petit Vingtième (tot aan het begin van de oorlog), zoals we die kennen van de zwart-wit facsimile. In 1950 kwam de kleurenversie uit (kleurenfacsimile) na de zesdaagse oorlog verscheen er een aangepaste (reguliere) versie. Helaas is de eerste versie nooit uitgegeven.

 

 

Ja, ik vraag me vooral af om hoeveel aangepaste stroken het gaat in de facsimile van het Zwarte Goud ten opzichte van de reguliere.

 

afbeelding.png.4202515c72ee10c3b11ec2dae88cf601.png

 

Er is dat voorbeeld wat je hebt aangegeven en ik geloof nog zo enkele vergelijkbare scènes, maar ik veronderstel dat de rest van het album los van de taalaanpassing ongeveer hetzelfde is.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Vanaf het verschijnen van het weekblad Kuifje werd de strip kuifje over twee pagina's ontworpen, en gepubliceerd.

Alleen de albums De zonnetempel (en een deel van) De 7 kristallen bollen zijn ook zo uitgegeven als album (format Italien, helaas alleen in het Frans). Ook hier is de opbouw in vergelijking met de andere albums anders. 

(Delen van) Mannen op de maan en De zaak Zonnebloem zijn ook zo gepubliceerd.

 

 

zaak.jpg

Link naar reactie

Ja, De zonnetempel hierboven is de kleurenversie (weekblad Kuifje), hierin ook enkele pagina's uit De 7 kristallen bollen. 

De 7 kristallen hierboven  is de zwart-wit stroken versie (Le Soir). Hiervan bestaan ook versies van Het geheim van de eenhoorn en De schat van Scharlaken Rackham.

 

De verhalen van de verschillende versies zijn allemaal gelijk. Bij de niet uitgegeven versie van Het zwarte goud zijn wel enkele wijzigingen in scènes, zie zwart-wit voorbeeld hierboven.

Link naar reactie
17 minuten geleden, TDPB zei:

De volledig hertekende albums? Afrika? Amerika? Sigaren van de Farao?

 

Ik bedoel de facsimile versies zoals die verkrijgbaar zijn bij de SU Webshop.

Lijkt mij (los van de Zwarte Rotsen) gelijkaaridg aan de versies zoals we ze ook kennen in de reguliere uitgaves.

Een voorbeeld: de facsimile van de Sigaren van de Farao:

 

afbeelding.png.1846eed007d229a8afa927897c1082d5.png

afbeelding.png.36a92e5c79947382a27c0ee478d798a7.png

 

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, TDPB zei:

 

Je hebt ook facsimilies van de eerste z/w-versies, he.

 

Ik weet het, maar ik was nu via die webshop van SU aan het kijken en daar zijn het deze versies die ze in de aanbieding hebben, geen zwart-witte versies. En die van de Zwarte Rotsen heb ik ondertussen, dus nu vroeg ik me af of er nog tussen zitten die interessant zijn omwille van de verschillen met de reguliere uitgaves.

De zwart-witte facsimiles zijn niet verkrijgbaar via die webshop (buiten de Sovjets), dus het gaat me enkel om de gekleurde facsimiles.

Link naar reactie
11 uren geleden, cinco zei:

Een facsimile van de Zaak Zonnebloem bijvoorbeeld, wat gaat daar veel verschil in zitten buiten wat vertalingsnuances?

 

afbeelding.png.bebce7f51b5e347f5accdb43298d1b96.png

 

 

Niets, veronderstel ik. Misschien ook een ander titelblad en zeker een andere achtercover. Die facsimile uitgaves zijn gewoon een manier om hetzelfde nog eens anders uit te geven.

Link naar reactie

De meeste herwerkingen zijn gebeurd net na de oorlog, toen de stap werd gezet naar uitgaves in kleur. Van alle albums die daarna zijn gemaakt zijn de albumversies altijd al de definitieve versies geweest. Er kunnen wel grote verschillen zijn met de tijdschriftversie (ander formaat, weggelaten scènes, andere inkleuring... dat geldt vooral voor de zonnetempel dacht ik)

Het eerste direct in kleur verschenen album was De Geheimzinige Ster.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_avonturen_van_Kuifje#Lijst_van_albums leert me dat daarvan een subtiel gewijzigde versie uit 1954 van bestaat. Kuifje en Zwarte goud is aangepast in 1972. En dat zijn de enige twee.

 

kuifje lijst.jpg

Link naar reactie

Deze man heeft enkele degelijke video's ivm de verschillende albumversies.

Merk ook dat er in de Engelse versie van Sigaren op de eerste strippagina een verwijzing door Bobbie naar Molensloot/Marlinspike zit (12:00 in onderstaande video), iets dat niet in mijn Nederlandstalige versie aanwezig is.

 

 

Link naar reactie

(crossover-post met de Kiekeboe-thread)

 

Bunkers in jungles, je kan er niet zo veel variatie inbrengen natuurlijk.

 

PHI_0002.thumb.JPG.aaaea0f6afb0bc057f4f1e9fd9dc2351.JPG

 

Dat neemt echter niet weg dat er wel wat (toevallige) gelijkaardige beelden zijn in het Kiekeboe-album King Sacha. Vergelijk beide eerste prenten van de tweede strook.

 

PHI_0000.thumb.JPG.140afecfdb1fee04f10845fc8f70a9a4.JPG

 

Het was dat die omgeving en die bunker me zo bekend voorkwam toen ik dit Kiekeboe-album las.

En ja, hij lijkt wel sterk op die uit Vlucht 714.

 

PHI_0001.thumb.JPG.eac1497aa1ffbede9348fe1a9d4131b4.JPG

 

PHI_0003.thumb.JPG.beeaa69508fd3e66ebca9590782abab6.JPG

Link naar reactie
Op 4/5/2021 om 12:12, TDPB zei:

De meeste herwerkingen zijn gebeurd net na de oorlog, toen de stap werd gezet naar uitgaves in kleur. Van alle albums die daarna zijn gemaakt zijn de albumversies altijd al de definitieve versies geweest. Er kunnen wel grote verschillen zijn met de tijdschriftversie (ander formaat, weggelaten scènes, andere inkleuring... dat geldt vooral voor de zonnetempel dacht ik)

Het eerste direct in kleur verschenen album was De Geheimzinige Ster.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_avonturen_van_Kuifje#Lijst_van_albums leert me dat daarvan een subtiel gewijzigde versie uit 1954 van bestaat. Kuifje en Zwarte goud is aangepast in 1972. En dat zijn de enige twee.

 

kuifje lijst.jpg

 

Bedankt voor dit mooie overzicht.

Naast dit overzicht met albums is er ook nog het onvoltooide verhaal Tintin et le Thermozéro.

 

image.thumb.png.f7897688b5ddf1c62337c5ff8164fdc8.png

 

Het zou mooi zijn als dat verhaal als album gepubliceerd zou worden, zoals gedaan is met Kuifje en de Alfa-kunst. Liever nog beide onvoltooide werken zoals met de korte verhalen van Robbedoes (Bravo Brothers, Dieven op de Kermis, etc.). De schetsen, het script en daarnaast een goede interpretatie van een andere tekenaar.

 

Ook een kuifje album is Kuifje en het haaienmeer, een stripversie van de tekenfilm. Hiervan bestaat een (illegale?) getekende versie. Het is dan niet door Hergé, maar zijn werk kent ook de hulp van medewerkers. Een getekende versie met de originele letters zou een mooie aanvulling zijn op de reeks.

image.thumb.png.7d5264354cfb1443acb3773edca8a107.png

 

Het zou Moulinsart/Casterman sieren daar iets mee te doen, in plaats van ingekleurde versies van de zwart-wit facsimile's of dubbelalbums zoals niet lang geleden uitgegeven Kuifje en de Maan.

Link naar reactie
42 minuten geleden, hemweg zei:

 

Het zou Moulinsart/Casterman sieren daar iets mee te doen

 

Het lijkt erop dat ze de Alfa-kunst liever in de staat laten van een huis waar alles onaangeroerd is gebleven na het overlijden van zijn bewoner om de mythische sfeer te laten blijven hangen rond Hergé en Kuifje.

Een mogelijke keuze die ze hebben gemaakt met de gedachte dat bewerking tot afbreuk van het oeuvre zou leiden.

 

Dit is natuurlijk maar een gissing van mijn kant. Al zijn er doorheen de jaren allerlei motivaties opgetekend, dat neemt de mogelijkheid niet weg dat er andere niet publiek uitgesproken overwegingen zijn die meespelen in hun publicatiestrategie.

 

 

 

Link naar reactie
25 minuten geleden, cinco zei:

 

Het lijkt erop dat ze de Alfa-kunst liever in de staat laten van een huis waar alles onaangeroerd is gebleven na het overlijden van zijn bewoner om de mythische sfeer te laten blijven hangen rond Hergé en Kuifje.

Een mogelijke keuze die ze hebben gemaakt met de gedachte dat bewerking tot afbreuk van het oeuvre zou leiden.

 

Dit is natuurlijk maar een gissing van mijn kant. Al zijn er doorheen de jaren allerlei motivaties opgetekend, dat neemt de mogelijkheid niet weg dat er andere niet publiek uitgesproken overwegingen zijn die meespelen in hun publicatiestrategie.

 

 

 

 

De vergelijking met een onaangeroerd huis is mooi en ik denk dat Moulinsart/Casterman dat ook voor ogen heeft/had. Echter bij de inkleuring van Het land van de Sovjets hebben ze dit losgelaten.

 

image.thumb.png.387ecb98526374a9a89ab615d1934382.png

 

Toch zou het mooi zijn als er een integrale bundel (vgl. Jo, Suus en Jokko) uit zou komen met de volgende inhoud:

 - De avonturen van Totor pl. v.d. meikevers;

 - zwart-wit versie Zwarte rotsen;

 - zwart-wit stroken uit Le Soir (Ster, Eenhoorn, Schat en Bollen);

 - Tintin et le Thermozéro;

 - getekende versie Kuifje en het Haaienmeer.

Het onvolledige volledig, begeleid met stevige achtergrond informatie à la Philippe Goddin.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...