Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

43 minuten geleden, hemweg zei:

 

De vergelijking met een onaangeroerd huis is mooi en ik denk dat Moulinsart/Casterman dat ook voor ogen heeft/had. Echter bij de inkleuring van Het land van de Sovjets hebben ze dit losgelaten.

 

image.thumb.png.387ecb98526374a9a89ab615d1934382.png

 

Toch zou het mooi zijn als er een integrale bundel (vgl. Jo, Suus en Jokko) uit zou komen met de volgende inhoud:

 - De avonturen van Totor pl. v.d. meikevers;

 - zwart-wit versie Zwarte rotsen;

 - zwart-wit stroken uit Le Soir (Ster, Eenhoorn, Schat en Bollen);

 - Tintin et le Thermozéro;

 - getekende versie Kuifje en het Haaienmeer.

Het onvolledige volledig, begeleid met stevige achtergrond informatie à la Philippe Goddin.

 

 

 

Ik bedoel natuurlijk Zwarte goud:

Toch zou het mooi zijn als er een integrale bundel (vgl. Jo, Suus en Jokko) uit zou komen met de volgende inhoud:

 - De avonturen van Totor pl. v.d. meikevers;

 - zwart-wit versie Zwarte goud;

 - zwart-wit stroken uit Le Soir (Ster, Eenhoorn, Schat en Bollen);

 - Tintin et le Thermozéro;

 - getekende versie Kuifje en het Haaienmeer.

Het onvolledige volledig, begeleid met stevige achtergrond informatie à la Philippe Goddin.

Link naar reactie

Sinds de dood van Hergé is er geen nieuwe kuifje verschenen. Als ik kijk op welke manieren stripreeksen na het overlijden van tekenaars of auteurs zijn voortgezet, ben ik blij dat er geen nieuwe Kuifjes zijn verschenen. Kuifje past goed in de twintigste eeuw, laat het daarbij. Er zijn allerlei bespiegelingen over Kuifje verschenen, dat is voor mij voldoende om over Kuifje te blijven fantaseren. Bovendien wil Moulinsart Kuifje pas na 2050 vrijgeven voor voortzetting.

 

Moeten er ooit nog nieuwe Kuifjes uitgegeven worden, zo ja hoe?

Hieronder overzichtje met vormen van voortzetting van stripreeksen in toenemende waardering van resultaat.

Vrij naar klassieke regels imitatio (nabootsing), variatio (interpreteren) en aemulatio (overtreffen)

 

kopiëren  

Een nieuwe strip heeft tot doel een gewaardeerde stripreeks te evenaren. Door beperking of ontbreken van eigenheid, goed script of afwijkende tekeningen of lay-out wordt dit doel niet behaald.

Voorbeeld hiervan is Saul (doel Storm) van Kusbiantoro.

reproduceren

Het uitbreiden van bestaande stripreeksen door een zo groot mogelijke visuele overeenkomst met het origineel. Het origineel is het model. Doel is met regelmaat een album van de stripreeks, dat ooit een groot lezerspubliek kende, uit te brengen zonder nieuwe hoogtepunten hieraan toe te voegen.

Bekendste voorbeeld hiervan is Asterix (na overlijden Goscinny), maar ook de latere Lucky Luke, Storm, Thorgal, Blake en Mortimer, enz..

inspireren

Een bestaande strip kan een bron van inspiratie zijn of in materiële zin er letterlijk stukjes van overnemen, er iets aan toevoegen, veranderen of ernaar verwijzen.

Een mooi voorbeeld hiervan is Robbedoes door… Emil Bravo

overtreffen

Een bestaande stripreeks kan dienen als norm, uitgangspunt voor een nieuwe strip. Deze nieuwe strip kan gelijkwaardig naast de oorspronkelijk reeks bestaan of kan deze overtreffen, in welk opzicht (formaat, realisme, stilering) dan ook.

Voorbeelden hiervan zijn Lucky Luke door Matthieu Bonhomme en Atom Agency (norm Guus Slim) door Schwartz en Yann.

 

De laatste twee vormen van voortzetting zijn volgens mij het meest geslaagd. De vraag dringt zich wel op:

Waarom stelt zoveel talent zich ten dienste van oude reeksen en maken ze niet eigen(tijdse) reeksen?

 

Link naar reactie
3 uren geleden, hemweg zei:

S

 

reproduceren

Het uitbreiden van bestaande stripreeksen door een zo groot mogelijke visuele overeenkomst met het origineel. Het origineel is het model. Doel is met regelmaat een album van de stripreeks, dat ooit een groot lezerspubliek kende, uit te brengen zonder nieuwe hoogtepunten hieraan toe te voegen.

Bekendste voorbeeld hiervan is Asterix (na overlijden Goscinny), maar ook de latere Lucky Luke, Storm, Thorgal, Blake en Mortimer, enz..

 

 

De laatste twee vormen van voortzetting zijn volgens mij het meest geslaagd. De vraag dringt zich wel op:

Waarom stelt zoveel talent zich ten dienste van oude reeksen en maken ze niet eigen(tijdse) reeksen?

 

Dat "zonder nieuwe hoogtepunten hieraan toe te voegen" is een beetje kort door de bocht, want dat is absoluut niet het doel van de makers. Er zijn genoeg opvolgers en verderzetters die wel degelijk nieuwe klassiekers in de reeks hebben gemaakt of zelfs het origineel hebben verbeterd (ik denk nu bijvoorbeeld aan Clifton van Turk en De Groot of Robbedoes van Franquin, Fournier en Tome en Janry, of de Blauwbloezen van Lambil enz...).

 

En het antwoord op je vraag is vrij simpel: geld, waardering en het plezier iets te kunnen maken met personages waar je zelf fan van bent.

Link naar reactie
9 uren geleden, TDPB zei:

Dat "zonder nieuwe hoogtepunten hieraan toe te voegen" is een beetje kort door de bocht, want dat is absoluut niet het doel van de makers. Er zijn genoeg opvolgers en verderzetters die wel degelijk nieuwe klassiekers in de reeks hebben gemaakt of zelfs het origineel hebben verbeterd (ik denk nu bijvoorbeeld aan Clifton van Turk en De Groot of Robbedoes van Franquin, Fournier en Tome en Janry, of de Blauwbloezen van Lambil enz...).

 

En het antwoord op je vraag is vrij simpel: geld, waardering en het plezier iets te kunnen maken met personages waar je zelf fan van bent.

Geld, waardering en plezier voor de maker. Wat betekent dit voor de lezer?

Ik lees liever Undertaker dan De jonge jaren van Blueberry.

Link naar reactie
21 uren geleden, hemweg zei:

Sinds de dood van Hergé is er geen nieuwe kuifje verschenen. Als ik kijk op welke manieren stripreeksen na het overlijden van tekenaars of auteurs zijn voortgezet, ben ik blij dat er geen nieuwe Kuifjes zijn verschenen. Kuifje past goed in de twintigste eeuw, laat het daarbij. Er zijn allerlei bespiegelingen over Kuifje verschenen, dat is voor mij voldoende om over Kuifje te blijven fantaseren. Bovendien wil Moulinsart Kuifje pas na 2050 vrijgeven voor voortzetting.

 

Moeten er ooit nog nieuwe Kuifjes uitgegeven worden, zo ja hoe?

Hieronder overzichtje met vormen van voortzetting van stripreeksen in toenemende waardering van resultaat.

Vrij naar klassieke regels imitatio (nabootsing), variatio (interpreteren) en aemulatio (overtreffen)

 

kopiëren  

Een nieuwe strip heeft tot doel een gewaardeerde stripreeks te evenaren. Door beperking of ontbreken van eigenheid, goed script of afwijkende tekeningen of lay-out wordt dit doel niet behaald.

Voorbeeld hiervan is Saul (doel Storm) van Kusbiantoro.

reproduceren

Het uitbreiden van bestaande stripreeksen door een zo groot mogelijke visuele overeenkomst met het origineel. Het origineel is het model. Doel is met regelmaat een album van de stripreeks, dat ooit een groot lezerspubliek kende, uit te brengen zonder nieuwe hoogtepunten hieraan toe te voegen.

Bekendste voorbeeld hiervan is Asterix (na overlijden Goscinny), maar ook de latere Lucky Luke, Storm, Thorgal, Blake en Mortimer, enz..

inspireren

Een bestaande strip kan een bron van inspiratie zijn of in materiële zin er letterlijk stukjes van overnemen, er iets aan toevoegen, veranderen of ernaar verwijzen.

Een mooi voorbeeld hiervan is Robbedoes door… Emil Bravo

overtreffen

Een bestaande stripreeks kan dienen als norm, uitgangspunt voor een nieuwe strip. Deze nieuwe strip kan gelijkwaardig naast de oorspronkelijk reeks bestaan of kan deze overtreffen, in welk opzicht (formaat, realisme, stilering) dan ook.

Voorbeelden hiervan zijn Lucky Luke door Matthieu Bonhomme en Atom Agency (norm Guus Slim) door Schwartz en Yann.

 

De laatste twee vormen van voortzetting zijn volgens mij het meest geslaagd. De vraag dringt zich wel op:

Waarom stelt zoveel talent zich ten dienste van oude reeksen en maken ze niet eigen(tijdse) reeksen?

 

en dan is dit, euh...

 

foto4768012

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Ik moet ze even langs elkaar hebben om te vergelijken.

 

afbeelding.png.c2d9f86c6a800cad946ad638b6ae21e1.png

 

afbeelding.png.fb9200fbaa654efde22220e2189e1ec5.png

 

 

Ja, die wissel van de klederdracht.

Gek dat ze dat effectief voor de hertekende Zwarte Rotsen hebben gedaan, hem zijn nieuwe outfit gegeven terwijl het nog enkele albums duurde voordat hij die begon te dragen.

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

Ik moet ze even langs elkaar hebben om te vergelijken.

 

afbeelding.png.c2d9f86c6a800cad946ad638b6ae21e1.png

 

afbeelding.png.fb9200fbaa654efde22220e2189e1ec5.png

 

 

Ja, die wissel van de klederdracht.

Gek dat ze dat effectief voor de hertekende Zwarte Rotsen hebben gedaan, hem zijn nieuwe outfit gegeven terwijl het nog enkele albums duurde voordat hij die begon te dragen.

Heel cool gedaan dit! Heb je het helemaal met de computer getekend of enkel de inkleuring?

 

Erg knap! Je zou serieus denken dat t n eerdere versie van de cover is zoals er ook bestaan bij andere delen van de serie 

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

Heel cool gedaan dit! Heb je het helemaal met de computer getekend of enkel de inkleuring?

 

Erg knap! Je zou serieus denken dat t n eerdere versie van de cover is zoals er ook bestaan bij andere delen van de serie 

 

 

Ik heb dit niet gemaakt, hè. @TDPB heeft dit getekend. (zie hogerop)

Link naar reactie
14 uren geleden, cinco zei:

Ja, die wissel van de klederdracht.

Gek dat ze dat effectief voor de hertekende Zwarte Rotsen hebben gedaan, hem zijn nieuwe outfit gegeven terwijl het nog enkele albums duurde voordat hij die begon te dragen.

 

Als je de eerste versies van de oude albums bekijkt, zie je dat Kuifje eigenlijk héél veel wisselende outfits heeft gehad in de eerste helft van zijn bestaan. Polo, hemdje met korte mouwtjes en truitje (zwart of wit). Opgerolde mouwtjes, al dan niet met das. En al dan niet met kort jasje daarboven. Regenjas...  Kuifje deed een omgekeerde De Kiekeboe's.

Link naar reactie
Op 4/5/2021 om 12:12, TDPB zei:

De meeste herwerkingen zijn gebeurd net na de oorlog, toen de stap werd gezet naar uitgaves in kleur. Van alle albums die daarna zijn gemaakt zijn de albumversies altijd al de definitieve versies geweest. Er kunnen wel grote verschillen zijn met de tijdschriftversie (ander formaat, weggelaten scènes, andere inkleuring... dat geldt vooral voor de zonnetempel dacht ik)

Het eerste direct in kleur verschenen album was De Geheimzinige Ster.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_avonturen_van_Kuifje#Lijst_van_albums leert me dat daarvan een subtiel gewijzigde versie uit 1954 van bestaat. Kuifje en Zwarte goud is aangepast in 1972. En dat zijn de enige twee.

 

kuifje lijst.jpg

 

Ik zie dat er van De Juwelen van Castafiore ook verschillen zijn tussen de weekbladversie en het albumversie. Dat Moulinsart dat nog niet heeft uitgemolken in een nieuwe uitgave.

 

afbeelding.png.24e09043660e742a994a6b584e88217a.png

 

afbeelding.png.a3d358b966ba27d3cab56216711225f7.png

 

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

 

Ik zie dat er van De Juwelen van Castafiore ook verschillen zijn tussen de weekbladversie en het albumversie. Dat Moulinsart dat nog niet heeft uitgemolken in een nieuwe uitgave.

 

afbeelding.png.24e09043660e742a994a6b584e88217a.png

 

afbeelding.png.a3d358b966ba27d3cab56216711225f7.png

 

 

Ah ja, dat is van die blog over de laatste keer dat er een paard is voorgekomen in Kuifje en dat die tekening er in die latere versie wat melancholischer uitziet door die rozige wolken.

 

Link naar reactie
6 uren geleden, cinco zei:

 

Ah ja, dat is van die blog over de laatste keer dat er een paard is voorgekomen in Kuifje en dat die tekening er in die latere versie wat melancholischer uitziet door die rozige wolken.

 

 

8 uren geleden, TDPB zei:

 

Ik zie dat er van De Juwelen van Castafiore ook verschillen zijn tussen de weekbladversie en het albumversie. Dat Moulinsart dat nog niet heeft uitgemolken in een nieuwe uitgave.

 

afbeelding.png.24e09043660e742a994a6b584e88217a.png

 

afbeelding.png.a3d358b966ba27d3cab56216711225f7.png

 

 

Wat Kuifje boeiend maakt is dat er maar weinig stripverhalen zo vaak veranderd, aangepast, gecensureerd of bijgeschaafd zijn. Het betreft hier echt niet altijd kleurverschillen of versnijdingen van kaders. Ook de latere albums kennen verschillen met de tijdschrift publicaties. Verschillende scenes die soms meerdere pagina’s lang zijn.

 

454004037_p218a.thumb.jpg.b85a9149f31601c002ae9ce47377b87b.jpg

 

1453627676_p218b.thumb.jpg.9cb1d59b85721ab8afcecf3766673112.jpg

 

Een scene uit Journal kuifje dat niet in het album voorkomt, vergelijk Mannen op de maan pagina 18.

 

18.thumb.jpg.6dee382870b0718506c7529eb4f7a056.jpg

Link naar reactie

De scepter van Ottokar gekocht en gelezen. Ik had hem wel eens van de bieb gelezen maar lange tijd was het de enige die ik nog niet had. Misschien omdat ik het een saai verhaal vond. Nadat ik het las vind ik het nog wel een beetje maar de Jansens maken veel goed. :) En het is de eerste verschijning van Castafoire.

 

kuifje ottokar.jpg

Link naar reactie

Emile Bravo verwijst met zijn Robbedoes (door...), Hoop in Bange dagen ook op een subtiele manier naar Kuifje en Kwik & Flupke. Brussel, de kleding en de duidelijke achtergronden zijn vergelijkbaar met Kuifje. Onderstaande strook is zelfs een letterlijke verwijzing naar Kuifje.

 

spirou-bravo-p64.thumb.jpg.1af50c057bf04436a231a40662605611.jpg

 

1b.thumb.jpg.7b23eb70d66224c1668a697a7959b74d.jpg

 

De verhalen verschillen echter enorm. Deze boeken zijn, net zoals de delen van Olivier Schwartz en Hanco kolk uit de reeks Robbedoes door..., absolute aanraders. ik kijk inmiddels al weer twee jaar uit naar deel 3.

Link naar reactie
22 minuten geleden, hemweg zei:

Emile Bravo verwijst met zijn Robbedoes (door...), Hoop in Bange dagen ook op een subtiele manier naar Kuifje en Kwik & Flupke.

 

De Robbedoes van Tarrin heeft dat ook. Maar dat zijn allemaal nog duidelijke verwijzingen.

 

afbeelding.thumb.png.c9ebb613da7e9f79db3f9182d0ec8c8b.png

 

Maar dat rechterbeeld van Isabelle Avondrood, dat zou mij compleet ontgaan zijn als ik de platen hier niet zij-aan-zij zag.

 

afbeelding.png.8e8e23d5824a77bd889b252cbab763fd.png

Link naar reactie

Het gaat me niet om de letterlijke verwijzing (‘Tintin’), maar meer om verschillende aspecten van de voorstelling die subtiel naar de wereld van Kuifje verwijzen:

 - De priester (vgl. Abbé Wallez priester en journalist van  Le Vingtième Siècle die veel invloed had op de jonge Hergé);

 - Kleding (pet, regenjas, plusfour);

 - Lege of eenvoudige achtergrond;

 - Kinderen  Met Alpino-pet (vgl. Kwik & Flupke);

 - Dreiging voor de mensheid (vgl. de pyama's);

 - Huishoudsters met schort en bezem.

 

vlcsnap-2018-07-11-11h58m43s402.thumb.png.6ddd4ec6e0ab89ce0345728291bf245f.png

 

sd.thumb.jpg.ba23c9b9407a5b6b3afd28801e89fbc4.jpg

Presentatie2.thumb.jpg.25358a5cad9c89fd5515609208911230.jpg

 

Het is niet een 1 op 1 vergelijking, maar verwijzingen zat

Link naar reactie

Dat mensen in een verhaal dat zich afspeelt in de jaren stillekes kledij dragen uit de jaren stillekes, huishoudsters met bezem en schort,... is dat niet allemaal een beetje vergezocht om dit verwijzingen naar Kuifje te noemen? Of hebben die tekenaars gewoon hun research gedaan.
Kranten lezen in de trein... idem. Ik heb enkele jaren gependeld in mijn hogeschooljaren, bijna iederéén las de krant in de trein. Er bestonden immers nog geen smartphones om te vermijden dat je social talk met je medereizigers moest doen.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Tanuki zei:


Kranten lezen in de trein... idem. Ik heb enkele jaren gependeld in mijn hogeschooljaren, bijna iederéén las de krant in de trein. Er bestonden immers nog geen smartphones om te vermijden dat je social talk met je medereizigers moest doen.

 

Bij die plaat heeft het vooral te maken met de 'camerahoek', de personages en hun zitposities.

 

afbeelding.png.2b3ccefa47285e160cf5e7597051021c.png

 

 

In die blog waarin ik dit gevonden heb worden trouwens nog meer verwijzingen naar Kuifje aangehaald die Tardi in Isabelle Avondrood gestoken heeft, vooral naar specifieke albums.

 

https://thanagra.typepad.com/blog/2009/08/215-hergé-ou-tardi.html

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

Dat mensen in een verhaal dat zich afspeelt in de jaren stillekes kledij dragen uit de jaren stillekes, huishoudsters met bezem en schort,... is dat niet allemaal een beetje vergezocht om dit verwijzingen naar Kuifje te noemen? Of hebben die tekenaars gewoon hun research gedaan.
Kranten lezen in de trein... idem. Ik heb enkele jaren gependeld in mijn hogeschooljaren, bijna iederéén las de krant in de trein. Er bestonden immers nog geen smartphones om te vermijden dat je social talk met je medereizigers moest doen.

 

1 uur geleden, cinco zei:

 

Bij die plaat heeft het vooral te maken met de 'camerahoek', de personages en hun zitposities.

 

afbeelding.png.2b3ccefa47285e160cf5e7597051021c.png

 

 

In die blog waarin ik dit gevonden heb worden trouwens nog meer verwijzingen naar Kuifje aangehaald die Tardi in Isabelle Avondrood gestoken heeft, vooral naar specifieke albums.

 

https://thanagra.typepad.com/blog/2009/08/215-hergé-ou-tardi.html

 

 

Ik moet Tanuki gelijk geven: sommige zogezegde verwijzingen zijn nogal vergezocht, zeker als het over kledij gaat van figuren op de achtergrond en al dan niet eenvoudig getekende decors. Een verhaal dat zich afspeelt in de jaren '40 zal inderdaad behoorlijk wat elementen bevatten die je ook terugvind in Kuifje. En hoogst waarschijnlijk een priester bevatten (komen er eigenlijk priesters voor in Kuifje? ik kan me niet meteen een voorbeeld voor de geest halen).

 

En ook die Isabelle Avondrood lijkt me ver gezocht. Er zijn nu eenmaal niet zo heel veel manieren waarop je mensen in een treincoupe zitten kan weergeven. Tenzij Tardi expliciet heeft gezegd dat hij zijn inspiratie bij Kuifje heeft gehaald. En als dat zo is kon hij het wel wat beter gedaan hebben, zodat het tenminste duidelijk was.

Link naar reactie
5 uren geleden, TDPB zei:

 

Ik moet Tanuki gelijk geven: sommige zogezegde verwijzingen zijn nogal vergezocht, zeker als het over kledij gaat van figuren op de achtergrond en al dan niet eenvoudig getekende decors. Een verhaal dat zich afspeelt in de jaren '40 zal inderdaad behoorlijk wat elementen bevatten die je ook terugvind in Kuifje. En hoogst waarschijnlijk een priester bevatten (komen er eigenlijk priesters voor in Kuifje? ik kan me niet meteen een voorbeeld voor de geest halen).

 

En ook die Isabelle Avondrood lijkt me ver gezocht. Er zijn nu eenmaal niet zo heel veel manieren waarop je mensen in een treincoupe zitten kan weergeven. Tenzij Tardi expliciet heeft gezegd dat hij zijn inspiratie bij Kuifje heeft gehaald. En als dat zo is kon hij het wel wat beter gedaan hebben, zodat het tenminste duidelijk was.

Het gaat hierom om een subtiele verwijzing naar het vroege werk van Kuifje en mijn inziens naar Hergé. Bovenstaande stroken en/of afbeeldingen geven weer dat er een relatie is. Het is Emile Bravo die letterlijk verwijst naar Kuifje/Tintin.

Franse recensies schreven Hoop in bange dagen toe aan de Klare lijn. Hergé werkte voor een katholieke krant, vandaar de priester.

De een zal het ver gezocht vinden, ik vind het leuk om dit soort zaken te zien of te ontdekken.

 

1a.thumb.jpg.7ddfffe431042994c37d0fb282f8f9db.jpg

Er is overigens een pater/priester te bewonderen in Kuifje in Afrika.

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, hemweg zei:

Het gaat hierom om een subtiele verwijzing naar het vroege werk van Kuifje en mijn inziens naar Hergé. Bovenstaande stroken en/of afbeeldingen geven weer dat er een relatie is. Het is Emile Bravo die letterlijk verwijst naar Kuifje/Tintin.

Franse recensies schreven Hoop in bange dagen toe aan de Klare lijn. Hergé werkte voor een katholieke krant, vandaar de priester.

De een zal het ver gezocht vinden, ik vind het leuk om dit soort zaken te zien of te ontdekken.

 

1a.thumb.jpg.7ddfffe431042994c37d0fb282f8f9db.jpg

Er is overigens een pater/priester te bewonderen in Kuifje in Afrika.

 

 

Ja, er zitten duidelijk verwijzingen in, maar dat van die priester lijkt me toch te ver te gaan.

 

Link naar reactie
15 uren geleden, hemweg zei:

Er is overigens een pater/priester te bewonderen in Kuifje in Afrika.

 

 

 

Logisch, in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, zag het in Afrika zwart van de witte paters. Ik denk dat mijn familie één van de weinigen is die géén nonkel pater hadden.

Link naar reactie
Op 10/5/2021 om 20:43, cinco zei:

 

 

En de uitspraak is gevallen:

 

Moulinsart verliest rechtszaak tegen kunstschilder Marabout

bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/moulinsart-verliest-rechtszaak-tegen-kunstschilder-marabout

 

afbeelding.thumb.png.af3a63ca3413f363d1baff0faf1617c1.png

 

Moulinsart wint rechtszaak tegen kunstenaar Peppone

 

afbeelding.thumb.png.0b877e30adc6e19748864ee2c1e2324e.png

 

bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/moulinsart-wint-rechtszaak-tegen-kunstenaar-peppone

Link naar reactie

Klopt het dat Hergé in zijn laatste 2 albums veel meer close-ups gebruikte om het wat filmischer te doen ogen?

 

afbeelding.thumb.png.38299392fb7f476f032f87fbe04fe343.png

 

Ik weet niet of dat echt werkt voor deze reeks. De sobere tekenstijl van de gezichten leent zich niet echt voor overmatig veel close-ups.

 

Mogelijk maakt dat ook dat deze laatste 2 albums minder geliefd zijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...