Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

23 minutes ago, TDPB said:

Afgaande op de roddels die ik heb gehoord over J Martin en zijn medewerkers (en die ik hier niet ga herhalen, want het zijn wellicht gewoon dat; roddels) maken Alex en Enak inderdaad de meeste kans om een soortement koppel te zijn. En ook wel Jean-Jean en Lefrancq (waar enkele dialogen lekker gezellig uit hun context getrokken kunnen worden).

Of ze willen gewoon woke zijn, meedoen met de trend.

Voor zover ik gehoord heb, zou de nieuwe directie van de BBC ook de "wokeness" willen verminderen.

Het is toch wel te gek eigenlijk, al die studio's, filmmakers en mediamaatschappijen die macho's plots omtoveren in homo's en mannelijke hoofdpersonen vervangen door vrouwen, zogezegd om "maatschappelijke problemen aan te kaarten" e.d., terwijl ze alleen maar nog meer geld willen verdienen op de rug van naïeve bioscoopbezoekers, tv-kijkers, lezers etc etc, die daarmee het idee krijgen iets te hebben gedaan, terwijl er alleen maar weer tien euro minder in hun portefeuille zit.

Zoals Ricky Gervais zei tijdens een Oscar-uitreiking: al die sterren die de mond vol hebben over het milieu, komen wel met hun privéjet naar de Oscar-uitreiking.

Link naar reactie

Er zouden bij de Oude Grieken pederastische relaties geweest zijn tussen oudere filosofen en hun veel jongere leerlingen, maar het is zeer de vraag wat daarvan waar is. Er werden ook in die tijd wel eens spottende opmerkingen gemaakt over een filosoof en zijn leerling, maar of dat ook betekent dat er seksuele relaties waren? Dat is niet duidelijk.

Overigens werd homofilie wel eens "de Griekse liefde" genoemd, maar de Oude Grieken schijnen niet positief tegenover homofilie te hebben gestaan. Die houding kan echter variëren volgens periode en stadsstaat.

Als iets in een taboesfeer terechtkomt, is het altijd moeilijk om goed ingelicht te worden op basis van historische bronnen.

Link naar reactie
30 minuten geleden, Peter Motte zei:

Of ze willen gewoon woke zijn, meedoen met de trend.

Voor zover ik gehoord heb, zou de nieuwe directie van de BBC ook de "wokeness" willen verminderen.

Het is toch wel te gek eigenlijk, al die studio's, filmmakers en mediamaatschappijen die macho's plots omtoveren in homo's

 

 

Welke trent? Dat wordt al minstens 30 jaar beweerd van al die strippersonages.

En ik ben nu wel heel benieuwd van welke macho's de filmmakers homo's hebben gemaakt. Rambo?

Link naar reactie
21 minuten geleden, Vittorio zei:

-tZ3GxyEbNSiAE3yzpJEvbQ0hEaALuR_9b2-HShT

 

Hij heeft toch vaak gezegd dat hij zich kon voorstellen dat lezers Alex en Enak als een (seksueel actief) koppel zagen, maar daarmee zei hij nooit dat het ook zo was. Ik weet ook niet hoe dat precies zat met pederastische relaties, er was meen ik een verschil tussen grieken en romeinen, iemand?

Martin komt uit een tijd dat dat langs geen kanten getoond kon worden in een strip (en het voor een man van zijn leeftijd moeilijk was om uit de kast te komen), maar hij wist maar al te goed hoe het zat met die twee. Denk je dat pakweg een Hergé of een Pom of een Franquin hun twee mannelijke hoofdpersonages naakt zouden afbeeld hebben voor een homotijdschrift in 1988?

 

Iets wat Martin overigens gemeen heeft met Michelangelo: hun vrouwelijke naakten zijn mannenfiguren met twee borsten.

Link naar reactie
9 minutes ago, TDPB said:

 

Welke trent? Dat wordt al minstens 30 jaar beweerd van al die strippersonages.

En ik ben nu wel heel benieuwd van welke macho's de filmmakers homo's hebben gemaakt. Rambo?

Ik gooi inderdaad nogal wat dingen door elkaar, maar het valt me wel op dat filmmakers die eens een "sterke vrouw" (dat is filmtaal voor: vrouw die met grote geweren schiet) op het doek brengen, vaak (zo niet altijd) de indruk geven dat ze de eersten zijn die dat doen, en dat veel recensenten en journalisten daar als hondjes achteraan lopen en zeggen dat er eindelijk eens iets wordt gedaan aan de positie van de vrouw in de film. Dat zeggen ze dus ook al sinds de jaren 60. Elke slogan is goed om je film te verkopen.

De laatste reïncarnatie van dr. Who was trouwens een vrouw.

 

 

Link naar reactie
8 minutes ago, TDPB said:

Iets wat Martin overigens gemeen heeft met Michelangelo: hun vrouwelijke naakten zijn mannenfiguren met twee borsten.

De verklaring bij Michelangelo zou zijn dat hij homo was en daardoor nooit een naakte vrouw had gezien, waardoor zijn weergave van naakte vrouwen allemaal verkeerd zouden zijn.

Tiens, suggereer ik nu dat Martin homo is?

Link naar reactie
16 minutes ago, TDPB said:

 

Welke trent? Dat wordt al minstens 30 jaar beweerd van al die strippersonages.

En ik ben nu wel heel benieuwd van welke macho's de filmmakers homo's hebben gemaakt. Rambo?

Ik zocht op internet of ik daar een duidelijk voorbeeld van kon vinden, en vond niets, maar wel dit:

 

‘Bohemian Rhapsody’ Is an Insult to Freddie Mercury

The mean-spirited, gay-shaming biopic of the Queen frontman rewrites history and manipulates the truth in order to, for some reason, punish the late gay icon and vocal superstar.

 

Maar ik ken een homo en heb hem gevraagd wat hij van die film vond, en hij had er geen enkel probleem mee, en vond het zelfs een heel goede film.

 

Om maar te zeggen ...

Soit, je kunt er veel over zeggen, maar in elk geval dat je niet alles moet geloven dat je leest.

Link naar reactie

Dank je wel.

 

Een tijd geleden hadden we hier op het forum een discussie over het feit dat veel stripauteurs hun personages op lange termijn niet consistent houden. Dat was in Verhaallijnen van langlopende reeksen.

Nu, dat kan ook gelden voor of ze homo zijn of niet.

Link naar reactie
15 minuten geleden, TDPB zei:

en ik wil dit hier ook nog eens nalaten, van dezelfde maker:

Socrates met onder zijn hoede het rijkeluiszoontje Alcibiades.... Wikipedia: "Als jongeman was hij zo bijzonder knap van uiterlijk dat hij op iedereen (vrouwen én mannen) een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefende"

 

Alex is trouwens wel erg klein geschapen, dat valt me bij die oude beelden ook altijd op, grote borstkassen, piemeltjes van janboerenfluit.

Link naar reactie

Om het allemaal nog gemakkelijker te maken: in België is het homohuwelijk mogelijk sinds 2003, In Mauritanië worden homo's gestenigd. Zelfde tijd, zelfde planeet. Wel duizenden km's afstand ertussen. Wat betekent dat als er in het jaar 3000 wordt gediscussieerd over welke ideeën er nu zijn over homofilie?

Link naar reactie

Misschien moeten de afgelopen pagina's verplaatst worden naar een nieuwe thread (homo-erotische interpretaties van stripscènes NSFW of iets in die aard) om de kuisheid van de Kuifje-thread te hervinden, voor het geval dat er eens ooit een jonge striplezer deze pagina's binnenwandelt voor een spreekbeurt betreffende het gebruik van groene treinen in de Kuifjesstrip.

 

 

 

afbeelding.thumb.png.316e943ef35ab40e63e4b47d614c2f6f.png

 

afbeelding.thumb.png.ee5cd0f2e4ba108c8709032adea93142.png

 

afbeelding.thumb.png.0b37130a5a8a5699eac98a2a3bc5538b.png

Link naar reactie
24 minuten geleden, TDPB zei:

 

Jacques Martin was een Hergé-tekenaar, he. Dat past hier dus wel.

 

 

Het is gewoon een suggestie, hoor. Ik vind dat ook allemaal allemaal interessante onderwerpen, maar het zijn misschien niet dadelijk de thema's die occasionele bezoekers verwachten als ze hier even het onderwerp Kuifje binnenduikelen.

 

Al is Kuifje doordat het een strip van zijn tijd is natuurlijk ook zijn onschuld verloren en zal het altijd wel zijn bagage met zich blijven meedragen. Oorspronkelijk braaf kwalitatief tiijdsvertier, maar nu een venster naar de wonden uit het verleden. (de rol van de vrouw, de voorstelling van andere culturen...)

Dat zijn de aandachtstrekkende onderwerpen, maar het plaatst de andere facetten van de reeks vaak in de schaduw.

Bijvoorbeeld Hergés documentatiedrang die zijn hoogtepunt had bereikt ten tijde van De Zaak Zonnebloem.

Dat vond ik altijd heel fascinerend en boeiend.

 

sans-titre2-3b2dcbc.jpg

 

 

 

Link naar reactie

Los daarvan moet iemand mij eens zeggen of die groeiende paddestoel in De Geheimzinnige Ster echt was of een droom, want dat is één van de Kuifjesstrips die ik niet heb. En ik herinner me dat er wel wat nachtmerries in die strip voorkwamen. Misschien wel het meest atypische album van de reeks.

 

 

afbeelding.png.9626280e48a98687b879f11b81639f18.png

 

Dat is pure Alice in Wonderland.

 

afbeelding.png

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

Het was echt, geen droom.

Er was ook een reuzenspin.

 

In De Krab met de Gulden Scharen zit er een droom.

 

Dat soort fantastische elementen zijn wel hoog ongebruikelijk in Kuifje.

Ik kan het wel zien werken in zo een bevreemdend album als De Geheimzinnige Ster.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit daarentegen had nooit het uiteindelijke album mogen halen.

Dit is een voor de reeks totaal misplaatste running gag.

 

afbeelding.thumb.png.4760c78334cc397ba2b6843ff8842b45.png

 

En dat het een minder album zoals Het Zwarte Goud ontsiert, dat valt nog te verkroppen.

Maar dat het vervolgens in een parel van een tweeluik opduikt, dat is bijna tragisch te noemen.

 

afbeelding.png.cc945404eaef882b70b4c69c99ce4eea.pngafbeelding.png.a9147d84d6ee1b63e39f1b601d1a87a3.png

Link naar reactie
14 minuten geleden, lukoste zei:

Dat is wel zeer incorrect. Voorbeelden genoeg uit makkelijk een derde van de albums.

IK doel op transformaties zoals de Jans(s)ens met hun gekleurde haargroei en hun bubbels uit hun mond.

Of dan weer die plots groeiende paddestoel in De Geheimzinnige Ster.

 

Uiteraard is het geen realistische reeks, maar bovengaande voorbeelden staan toch eerder op zich.

En een verhaal zoals De 7 Kristallen Bollen leunt meer bij het paranormale aan. (en geïnspireerd door de Toetanchamon-vloek)

Dat plaats ik onder een andere noemer.

 

Maar dit...

 

afbeelding.png.2e1ffbcaf75794c361c1dc5108528968.png

 

... dit is wat je van Gobelijn in Jommeke kan verwachten, maar er bestaat geen precedent voor in Kuifje.

 

Maar als je voorbeelden hebt die ik over het hoofd zie, breng ze maar aan.

 

Link naar reactie

En de Maan-cyclus,

Hergé probeert er zoveel mogelijk technisch aanvaardbare uitleg in te stoppen, het allemaal tot in het kleinste detail uit de doeken te doen. De ganse opbouw van die raket, de volledige vlucht in al zijn fases, dan een zo realistisch mogelijk maanlandshap en dat allemaal verweven in een thriller met een verrader aan boord.

En dan komen die twee met hun bolhoeden plots af met hun haargroei-syndroom.

Dat haalt je toch uit die o zo nauwkeurig opgebouwde verhaallijn.

 

afbeelding.png.fad71a028014ddc92f2d942fe8a0d3d5.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...