Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

1 uur geleden, cinco zei:

afbeelding.png.4d6f65094af40c0750a2b5b7f7af309b.png

Net nog iets gelijkaardigs gezien in de laatste Kiekeboes waarin de antagonist van dienst in de tijdspanne van een kort telefoongesprek vanuit zijn huis in het groen tot in de stad kan geraken waar hij een beenhouwer bedreigt.

 

Ik veronderstel dat bovenstaande scène in de latere Kuifjes niet meer zou voorkomen.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Hamirubi zei:

Vooral dat laatste is een fout.

 

Hoe tijd tussen strookjes verloopt, maakt op zich weinig uit - zolang het narratief klopt.

 

Ja, doordat je visueel merkt dat de Jans(s)ens hem zo dicht op de hielen zitten, is het haast onmogelijk voor Kuifje om in te breken in een willekeurig huis, eventueel aanwezige bewoners te knevelen, de kleerkasten te doorzoeken om een degelijke vermomming te vinden en vervolgens casual aan het open venster plaats te nemen.

Tenzij hij hier Looney Tunes-wetmatigheden toepast waardoor Bugs Bunny er ook steeds in slaagt om binnen de seconde vermomd te zijn en Elmer op een dwaalspoor te brengen.

 

f95b1407bb24a10c6ddcd2518032a445.jpg

 

Daarbij komt dan weer dat dit album in originele vorm getekend is nog voordat Bugs Bunny bestond.

Link naar reactie
10 minuten geleden, cinco zei:

 

Welke van de drie versies staat in deze facsimile?

 

 

afbeelding.png.82d5d39a20064baa24a480d2b48deec9.png

 

 

 

Zeker niet de eerste, want die verscheen enkel in voorpublicatie.

 

Die enz enz op de achtercover is toch wel wat bedriegelijk, want op het moment van verschijnen was dat de volledige lijst.

 

Link naar reactie

Eigenlijk zijn er nog meer versies.

In de publicatie van Coeur Vaillant (1940) is te zien hoe de zwart-wit versie van Le Petit Vingtième overgezet wordt in de eerste kleurenversie. De kaders zijn iedere keer in hoogte en breedte gelijk en zijn daardoor gemakkelijk in een andere leesvolgorde te plaatsen. Het kleurgebruik is nog niet egaal genoeg zoals het later werd toegepast (klare lijn). 

 

p16k.thumb.jpg.87f63b83dac288ebca6fc165be133ce1.jpg

 

1246685854_p17(2).thumb.jpg.284ef83118958e98c32d88e867868be2.jpg

 

In de latere facsimile uitgave, de eerste officiële kleuruitgave, zijn de kaders van vorm gevarieerder. 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, hemweg zei:

Eigenlijk zijn er nog meer versies.

In de publicatie van Coeur Vaillant (1940) is te zien hoe de zwart-wit versie van Le Petit Vingtième overgezet wordt in de eerste kleurenversie. De kaders zijn iedere keer in hoogte en breedte gelijk en zijn daardoor gemakkelijk in een andere leesvolgorde te plaatsen. Het kleurgebruik is nog niet egaal genoeg zoals het later werd toegepast (klare lijn). 

 

p16k.thumb.jpg.87f63b83dac288ebca6fc165be133ce1.jpg

 

1246685854_p17(2).thumb.jpg.284ef83118958e98c32d88e867868be2.jpg

 

In de latere facsimile uitgave, de eerste officiële kleuruitgave, zijn de kaders van vorm gevarieerder. 

 

Nice. Is dit de eerste keer dat Tintin in kleur verscheen?

Link naar reactie

Hierbij nog een mooi voorbeeld van een aanpassing uit L'etoile mysterieuse.  

De krantenversie in het Nederlands uit 1943 en het album uit 1944. Ik weet niet wanneer het album in 1944 werd uitgegeven (iemand ?)maar als dit na de september '44 was (bevrijding) is de aanpassing zéér begrijpelijk. En anders was de uitgever dan toch terughoudender dan de Hergé ... . 

Tintin 1.JPG

TinTin 2.JPG

Link naar reactie
25 minuten geleden, Juno1944 zei:

Hierbij nog een mooi voorbeeld van een aanpassing uit L'etoile mysterieuse.  

De krantenversie in het Nederlands uit 1943 en het album uit 1944. Ik weet niet wanneer het album in 1944 werd uitgegeven (iemand ?)maar als dit na de september '44 was (bevrijding) is de aanpassing zéér begrijpelijk. En anders was de uitgever dan toch terughoudender dan de Hergé ... . 

Tintin 1.JPG

TinTin 2.JPG

Het album van De geheimzinnige ster kwam in het Frans uit 1942 (!), de Nederlandse versie in 1947. Er is nooit een zwart-wit album verschenen. Ik ben benieuwd welke krant dit was.

Link naar reactie

Volgens wat ik op het net heb kunnen vinden, is het album in mijn bezit ééntje uit 1944, dus geen 1ste druk. Het heeft een blauwe rug, en een witte achterzijde met de vermelding "N° d'autorisation 7110 - 7112 - 7114 - 7116" . Maar ik ben zeker geen expert, ben als verzamelaar van tijdschriften en kranten uit de periode 1930 - 1945 een beetje per toeval in het stripwereldje gerold. 

 

De titel van de krant kijk ik even voor je na, de foto maakte ik enige tijd terug en heb deze toen niet genoteerd. 

Link naar reactie
6 uren geleden, Juno1944 zei:

De titel van de krant kijk ik even voor je na, de foto maakte ik enige tijd terug en heb deze toen niet genoteerd. 

 

Als het een Belgische krant is, zal dat wel Het Laatste Nieuws zijn, veronderstel ik.

Quote

De eerste Kuifje-strip in het Nederlands verscheen eind 1940 in de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Kuifje heette toen nog Tintin. Dat veranderde pas in 1943 bij de publicatie van de strip De geheimzinnige ster, toen voor Kuifje werd gekozen. Die naam werd voor het eerst afgedrukt op 27 oktober 1943. Toen in het dagelijkse katern van Het Laatste Nieuws met De geheimzinnige ster gestart werd, was in de wekelijkse kinderbijlage van deze krant de Kuifje-strip Gespleten Oor (in latere uitgaven Het gebroken oor) nog niet afgerond; daar heette Kuifje dus nog steeds Tintin. Deze strip eindigde in Het Laatste Nieuws op 23 februari 1944. Sindsdien heet Tintin in alle Nederlandstalige uitgaven alleen nog Kuifje

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 15/8/2021 om 16:04, cinco zei:

En voelde het ook niet aan alsof de kuif van Kuifje veel dikker getekend was?
 

afbeelding.png.fddeefa79ce0e7e1ae84d89796ba7217.png

 

De verhoudingen van dat figuurtje zijn behoorlijk wonky. Die rechterarm/hand lijkt te groot, de (onder)benen lijken dan weer te kort, de wenkbrauwen staan niet gelijk en de ogen zijn verschillend van grootte. Als dit door Hergé getekend is, dan deed hij dat op een mindere dag.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

 

De verhoudingen van dat figuurtje zijn behoorlijk wonky. Die rechterarm/hand lijkt te groot, de (onder)benen lijken dan weer te kort, de wenkbrauwen staan niet gelijk en de ogen zijn verschillend van grootte. Als dit door Hergé getekend is, dan deed hij dat op een mindere dag.

Dat is zeker de vraag. Hoofd is in verhouding ook te groot. Wellicht vanuit een hoog standpunt (boomtak) getekend. En misschien is daarom ook de kuif groot.

Link naar reactie
3 uren geleden, hemweg zei:

Dat is zeker de vraag. Hoofd is in verhouding ook te groot. Wellicht vanuit een hoog standpunt (boomtak) getekend. En misschien is daarom ook de kuif groot.

 

6 uren geleden, TDPB zei:

 

De verhoudingen van dat figuurtje zijn behoorlijk wonky. Die rechterarm/hand lijkt te groot, de (onder)benen lijken dan weer te kort, de wenkbrauwen staan niet gelijk en de ogen zijn verschillend van grootte. Als dit door Hergé getekend is, dan deed hij dat op een mindere dag.

 

Hier heb je een prent uit de Picaro's. Hetzelfde probleem met de verhoudingen.

Misschien door die nieuwe broek voor dat album is het ganse personage off-model geraakt.

afbeelding.png.333802835b5b57c746c8e48cdca53063.png

 

En ook weer die dikkere kuif.

 

afbeelding.png.0b76f45e66096969becdf6d56da59ebd.png

 

 

 

 

3 uren geleden, hemweg zei:

 

Link naar reactie
13 uren geleden, cinco zei:

 

 

Hier heb je een prent uit de Picaro's. Hetzelfde probleem met de verhoudingen.

Misschien door die nieuwe broek voor dat album is het ganse personage off-model geraakt.

afbeelding.png.333802835b5b57c746c8e48cdca53063.png

 

 

Ze hebben allemaal véél te korte benen in dat prentje.

Tja, laatste albums zijn zelden de beste albums.

Link naar reactie
44 minuten geleden, TDPB zei:

 

Ze hebben allemaal véél te korte benen in dat prentje.

Tja, laatste albums zijn zelden de beste albums.

 

Vanaf pagina 1 voelt het al aan alsof er vanalles niet klopt.

Die eerste strook is nog mooi gerealiseerd, een heel aardig landschap, maar dan heb je die derde en die vierde strook, waarbij ik visueel het gevoel heb dat die positioneringen van Haddock en Kuifje ten opzichte van elkaar niet goed zitten.

 

afbeelding.thumb.png.c7a68c1fce1e289748517a91f12c6ea7.png

Link naar reactie
2 hours ago, cinco said:

 

Vanaf pagina 1 voelt het al aan alsof er vanalles niet klopt.

Die eerste strook is nog mooi gerealiseerd, een heel aardig landschap, maar dan heb je die derde en die vierde strook, waarbij ik visueel het gevoel heb dat die positioneringen van Haddock en Kuifje ten opzichte van elkaar niet goed zitten.

 

afbeelding.thumb.png.c7a68c1fce1e289748517a91f12c6ea7.png

 Plaatje 4: Kuifje staat recht

Vanaf plaatje 5: Kuifje zit.

Op p 2, plaatje 1 staat hij weer op.

Je kunt op p 2, pl 3 rechts de stoel zien waarin hij zat.

Zo heb ik het altijd geïnterpreteerd.

K komt binnen met jas, jas uit, H schenkt hem in terwijl hij nog staat, K gaat zitten, H spuwt de whiskey uit, K schrikt en staat weer op.

 

Toen K op p. 21, pl. 6 weer opdook, vond ik hem echter ook misplaatst. Hij lijkt niet te passen bij de andere figuren.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...