Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

De prijs van de uitgave van het Land van de Sovjets waar ik het over had was softcover.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Het wordt steeds complexer met het aantal versies van bepaalde albums in deze reeks.

 

De facsimiles zijn ook nog altijd makkelijk te verkrijgen.

De facsimile hardcover met linnen rug van de hertekende versie van de Sigaren van de Farao is momenteel 14,95 via de SU webshop.

 

https://shop.standaarduitgeverij.be/winkel/strips/kuifje/kuifje-facsimile-kleur-de-sigaren-van-de-farao/

afbeelding.png.1141f86d239d25173c93b12647229ee5.png

Link naar reactie
36 minuten geleden, cinco zei:

@hemweg Hier zal het stoppen zeker met die herinkleuringen van de oorspronkelijke versies aangezien dit het laatste volledig hertekende verhaal is dat in zijn originele versie nog geen inkleuring kende.

 

Het klopt dat de overige zwart-wit albums dezelfde tekeningen hebben als de latere kleurenreeks. De herinkleuring is natuurlijk niet wat Hergé voor ogen had en staat los van het origenele werk. Ik denk wel dat daarom alle zwart-wit delen een nieuwe inkleuring krijgen. Het is vermoedelijk een commerciële  manier om Kuifje onder de aandacht (en verkoop) te houden. het gaat iedere keer vergezeld met een achtergrondboek van Philippe Goddin (Franstalig). Als je het leuk vindt koop/lees je ze en anders laat je het aan je voorbij gaan. 

Ik vraag me overigens wel af of de herinkleuring van Kuifje in Amerika een succes was. Het album lag niet in iedere stipspeciaalzaak. Wat doet 

Link naar reactie

In de originele versie doet Kuifje tenminste nog moeite om er als een professioneel journalist uit te zien door een keurige zwarte das te dragen. In de hertekende versie loopt hij er bij als een toerist op cruise.

 

afbeelding.thumb.png.f384bf10d233ff1f1083ff08460c35ad.png

 

Het scheepvaartbedrijf heeft dan weer gezorgd voor een veiligere reling in de latere editie.

Link naar reactie
3 minuten geleden, cinco zei:

 

 

afbeelding.thumb.png.f384bf10d233ff1f1083ff08460c35ad.png

 

Het scheepvaartbedrijf heeft dan weer gezorgd voor een veiligere reling in de latere editie.

En heet Hergé geleerd dat als je je onderste kaderlijn als vloer gebruikt dat ook betekent dat de horizon op die lijn ligt, en dus niet midden in de tekening (alhoewel je in die kleine uitsparing kan zien dat hij toch nog steeds een beetje vals speelt).

Link naar reactie
9 uren geleden, TDPB zei:

En heet Hergé geleerd dat als je je onderste kaderlijn als vloer gebruikt dat ook betekent dat de horizon op die lijn ligt, en dus niet midden in de tekening (alhoewel je in die kleine uitsparing kan zien dat hij toch nog steeds een beetje vals speelt).

 

Da's een tsunami die aankomt.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Doordat de hertekende versie een wat gecropte versie van het origineel presenteerde, blijft die hallucinatie in zijn oorspronkelijke vorm ook nog met deze gekleurde editie de superieure variant en voelt net dat tikkeltje bevreemdender aan dan de reguliere versie.

Merk ook dat de golven (een voorteken voor wat gaat komen) wel nog aanwezig zijn in de eerste editie, maar niet langer in de herwerkte uitgave.

 

afbeelding.thumb.png.d5ffdb65c08fb26d6b2658c014726068.png

 

De nieuwe inkleuring van het origineel vind ik ook sterker dan de veel te felle groenfilter die over de hallucinatie hangt in het reguliere album.

 

 

 

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, cinco zei:

Doordat de hertekende versie een wat gecropte versie van het origineel presenteerde, blijft die hallucinatie in zijn oorspronkelijke vorm ook nog met deze gekleurde editie de superieure variant en voelt net dat tikkeltje bevreemdender aan dan de reguliere versie.

Merk ook dat de golven (een voorteken voor wat gaat komen) wel nog aanwezig zijn in de eerste editie, maar niet langer in de herwerkte uitgave.

 

afbeelding.thumb.png.d5ffdb65c08fb26d6b2658c014726068.png

 

De nieuwe inkleuring van het origineel vind ik ook sterker dan de veel te felle groenfilter die over de hallucinatie hangt in het reguliere album.

 

 

 

 

Ik vind het zeker niet verkeerd. De kleuren komen los van de lijnen/tekening, wat de overgang naar de hallucinatie versterkt

cigares.thumb.jpg.236f6af8e2b552b37e91031e7de028d4.jpg

Link naar reactie

Doet me aan een kennis van me denken die me na een boekenverkoop "hielp". Hij zwierde een doos boeken zomaar in de autokoffer.

"Pas daarmee op," zei ik.

"Hoezo," zei hij, "het is toch niet verkocht."

Als het een troost mag zijn: nu mag hij wat vegen in een fabriek van een kennis van hem.

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

 

Xavier Marabout en zijn mix van Hopper en Kuifje was voor onderstaande plaat wel heel makkelijk te maken aangezien de inspiratiebron toevallig al een Kuifje-lookalike afbeeldde. (voornamelijk dan de kleurencombinatie van de kleren)

 

afbeelding.thumb.png.79a8d676dd343835d2525d18645fd07d.png

 

Edward Hopper - Summer Evening (1947)

 

afbeelding.png.1904b6379652495555bd3fac351eaf10.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...