Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

Op 1/9/2022 om 20:21, linthout zei:

Plots tegengekomen? Je dacht: laat ik eens naar de Koninklijke Bibliotheek van Kopenhagen gaan bladeren in hun boeken?

Kan toch? Ik passeerde ooit de koninklijke bibliotheek in Londen , zag dat er daar een tentoonstelling was, stapte binnen en merkte dat ze daar naast een wisselende tentoonstelling ook een permanente tentoonstelling hebben met originele manuscripten van pakweg de beatles, agatha christie, Conan Doyle, Leornardo da Vinci...  Dat was ook een ongeplande en leuke plotse ontdekking.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vandaag langs de szz geweest om De Sigaren van de farao op te halen. Zonder het nog gelezen heb verbaast het me hoe slordig de vormgeving van dit boek en de overige laatste uitgaven van Moulinsart/Casterman zijn. Omdat er zogenaamd veel zorg aan wordt besteed wil hierover toch iets kwijt. Er is weinig lijn te vinden bij deze uitagven, behalve dan een commerciële. Dat is jammer.

 

Er zijn nu drie ingekleurde albums van de oorspronkelijke zwart-wit uitgaven.

Kuifje in het land van de Soviets begint zonder paginanummering.

Op de cover van Kuifje in Amerika staat dat het een nooit eerder gepubliceerde kleurenuitgave betreft, alsof deze ingekleurde versie al jaren op een plank lag te wachten. Let wel, er bestaat overigens al tientallen jaren een kleurenalbum.

Op de achterzijde van De Sigaren van de farao staat dat deze versie in Petit Vingtième verscheen. Niet dus, niet deze gekleurde versie.

 

Daarnaast hebben alle drie de genoemde delen een verschillende rug (letters naar links, naar rechts, wit zwart, groot of klein). Ook zijn de formaten niet gelijk en wordt er gebruik gemaakt van verschillende soorten karton (mat, glanzend).

Het meest storende bij de nieuwe uitgave van De Sigaren van de Farao vind ik echter de paginanummering. Iedere pagina krijgt het woord 'plaat' mee (plaat 42, plaat 43). De pagina’s lijken hierdoor los van elkaar te staan en wekken de indruk dat je naar kleurplaten kijkt.

 

Het gekozen formaat komt overeen met De krab met de gulden Scharen en Raket naar de maan/ Mannen op de maan. Zou dit de nieuwe lijn zijn? Maar ook hier werd de belofte niet geheel ingevuld.

De binnenkant van De Krab heeft prachtig gedrukte pagina’s waar de lijnvoering goed tot zijn recht komt. De cover oogt dof en kent een zwakke lay-out.

De Maan is een gewoon een dubbelalbum. Jammer dat het niet een doorlopend geheel was en aangevuld met een achtergrondverhaal.

Bij De Sigaren bevindt het achtergrond verhaal zich voorin, bij De Krab achterin.

Ik heb mijn twijfels of deze vijf boeken nu wel een aanvulling zijn op de bekende reeks of verdieping geven bij het kijken of lezen van de overigens zeer boeiende reeks Kuifje. 

Link naar reactie

Ik heb enkele vragen over de ingekleurde oude albums die recentelijker zijn uitgegeven.

 

1) Weet iemand waarom de ingekleurde versie van 'Kuifje in Congo' enkel digitaal is uitgegeven? Wordt deze ook nog in papieren versie uitgegeven en daarmee toegevoegd aan het rijtje van recente heruitgaven?

 

2) Ik begin het overzicht een beetje kwijt te raken. Hoort 'De krab met de gulden scharen - 80 jaar haddock' nu ook tot deze zelfde heruitgebrachte serie? En hoe verhoudt 'Raket naar de maan/ Mannen op de maan' zich tot deze heruitgebrachte serie?

Link naar reactie

1. Kuifje in Congo ligt gevoelig vanwege vermeend racisme. De reguliere versie wordt ook niet in de Engelse taal uitbracht.

2. Nee. De Krab is een luxe of alternatieve uitgave van de reguliere kleurenuitgave.

   Ook De Maan heeft hier (herinkleuringen) niets mee te maken. Het zijn allemaal afwijkende 'nieuwe' uitgaven van de reeks Kuifje.

 

Ik heb deze met elkaar in verband gebracht. Excuses voor de verwarring.

Link naar reactie
Op 1/11/2022 om 20:21, hemweg zei:

Vandaag langs de szz geweest om De Sigaren van de farao op te halen. Zonder het nog gelezen heb verbaast het me hoe slordig de vormgeving van dit boek en de overige laatste uitgaven van Moulinsart/Casterman zijn. Omdat er zogenaamd veel zorg aan wordt besteed wil hierover toch iets kwijt. Er is weinig lijn te vinden bij deze uitagven, behalve dan een commerciële. Dat is jammer.

 

 

Ik heb hem nu even doorbladerd en vind het best wel een geslaagde uitgave voor een schappelijke prijs.

En het specifieke kleurenpalet voor deze edities blijft geïnspireerd. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven maar het zorgt ervoor dat het gevoel van de zwart-wit versie niet verloren gaat.

Link naar reactie
7 uren geleden, cinco zei:

 

Ik heb hem nu even doorbladerd en vind het best wel een geslaagde uitgave voor een schappelijke prijs.

En het specifieke kleurenpalet voor deze edities blijft geïnspireerd. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven maar het zorgt ervoor dat het gevoel van de zwart-wit versie niet verloren gaat.

Helemaal mee eens. Ik vvraag me wel af waarom de laatste uitgaven zo verschillend van elkaar zijn en wat de reden of visie hiervan is.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Zou dit trouwens de reden zijn dat Moulinsart dit jaar zo sterk inzet op Sigaren van de Farao met nieuwe edities en games?

 

144353178_Screenshot2022-11-04at14-36-05DejongefaraodieonzefascinatievooroudeEgyptenieuwleveninblies100jaargeledenwerdgrafvanToetanchamonontdekt.thumb.png.628d5ecd821db4cf1d46404de399e108.png

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/02/toetanchamon-100-jaar/

 

1867380021_Screenshot2022-11-04at14-36-13DejongefaraodieonzefascinatievooroudeEgyptenieuwleveninblies100jaargeledenwerdgrafvanToetanchamonontdekt.thumb.png.b703cc3cdb7eb13a83116d4e6b6c9935.png

 

Goede vraag... misschien wel inderdaad..

Het oude Egypte blijft denk ik altijd wel tot de verbeelding spreken..

De trailer van de aankomende kuifje game ziet er trouwens veelbelovend uit vind ik. Ben erg benieuwd! 

Link naar reactie
Op 1/11/2022 om 20:21, hemweg zei:

Het meest storende bij de nieuwe uitgave van De Sigaren van de Farao vind ik echter de paginanummering. Iedere pagina krijgt het woord 'plaat' mee (plaat 42, plaat 43).

 

 

Mogelijk om gemakkelijker naar de juiste tekeningen te refereren los van de paginanummering van deze uitgave die door het dossier vooraan afwijkt van eerdere zwart-wit uitgaves.

Wat vind je trouwens van de toevoeging van schaduw op plaat 49 en 50?

Voelt atypisch aan voor de reeks en is een eigenzinnige keuze voor deze bewerking.

Link naar reactie

De schaduwen (zonder stippellijn/contour) komen redelijk overeen met de rasterpatronen van de originele tekeningen. Het kleurgebruik is goed gekozen, maar had van mij wel wat subtieler gemogen. Ook de keuze van papier is mooi (hetzelfde als De Krab).

 

Ik vind de typografie en vormgeving van het boek als geheel een rommeltje. met name de paginanummering.

Het eerste deel, de inleiding, heeft een ander lettertype, dan het tweede deel, het verhaal. Daarnaast heeft het eerste deel bij de paginanummering een toevoeging, 'terug naar de bron' en wordt de kleur rood gebruikt. Het tweede deel is de paginanummering grijs en is de toevoeging 'plaat 15' geheel los van de paginanummering.

 

Mijn kritiek is niet gericht op de inhoud, de prijs, papiersoort of inkleuring, maar op de willekeur van de vormgeving bij de verschillende uitgaven.

 

 

Link naar reactie
Op 2/11/2022 om 06:51, hemweg zei:

1. Kuifje in Congo ligt gevoelig vanwege vermeend racisme. De reguliere versie wordt ook niet in de Engelse taal uitbracht.

2. Nee. De Krab is een luxe of alternatieve uitgave van de reguliere kleurenuitgave.

   Ook De Maan heeft hier (herinkleuringen) niets mee te maken. Het zijn allemaal afwijkende 'nieuwe' uitgaven van de reeks Kuifje.

 

Ik heb deze met elkaar in verband gebracht. Excuses voor de verwarring.

Bedankt voor de verduidelijking! 👍😉

Link naar reactie
  • 1 month later...

Het vroegere papier vind ik mooier dan het latere glanzende, dat enigszins hard oogt. Nog mooier vind ik het papier dat gebruikt is bij de kleuren facsimile reeks. Of het papier dat onlangs gebruikt werd bij de bijzondere uitgave van De krab met gulden Scharen, een gebroken witte of crèmewitte tint. Ik vind dat hier de kleuren zachter en bescheidener overkomen en de lijnen meer aanwezig zijn. 

 

 

Link naar reactie
Op 16/12/2022 om 21:30, hemweg zei:

Het vroegere papier vind ik mooier dan het latere glanzende, dat enigszins hard oogt. Nog mooier vind ik het papier dat gebruikt is bij de kleuren facsimile reeks. Of het papier dat onlangs gebruikt werd bij de bijzondere uitgave van De krab met gulden Scharen, een gebroken witte of crèmewitte tint.

 

 

Is de sneeuw in de Kuifje in Tibet-facsimile ook crèmewit?

Link naar reactie

Haha, de sneeuw is in dit geval crèmewit. De schaduw- en reflectiepartijen hebben uiteraard wel een kleur, zoals lichtblauw.

De eerste kleuren uitgaven waren zachter en helderder en vormen eigenlijk een overgang tussen zwart-wit uitgaven en de latere kleuren uitgaven.

 

rotsen.thumb.jpg.3ce22dea9dfffa0b215eb6e827e41e4f.jpg 

© Casterman / Moulinsart

 

Maar overtuig jezelf met bovenstaande aanbieding: €19,50 €14,95 €11,96!

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...