Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

Op 10/9/2023 om 12:24, Peter Motte zei:

Bij die hertekeningen zijn er ook altijd meer detaisl dan in het origineel. Als je eens naar dat venster rechts kijkt, dan wordt in de oorspronkelijke versie wel aangeduid dat er een venster is, maar in de nieuwe versie is het venster zelf veel meer uitgewerkt, en zijn er ook extra details zoals vensterbank.

Hergé zelf tekende qua decors meestal nooit meer dan het minimum. Het is al bijna een mirakel dat hij die drie reclameborden toevoegde.

Link naar reactie
Op 10/9/2023 om 12:24, Peter Motte zei:

Bij die hertekeningen zijn er ook altijd meer detaisl dan in het origineel. Als je eens naar dat venster rechts kijkt, dan wordt in de oorspronkelijke versie wel aangeduid dat er een venster is, maar in de nieuwe versie is het venster zelf veel meer uitgewerkt, en zijn er ook extra details zoals vensterbank.

 

Ik heb een schuur, waarin ik sprekend dezelfde venster heb als in het eerste prentje. Een metalen (nu volledig doorgeroest) frame, met 6 of 9 glascompartimenten, en glas met een kwak stopverf. De schuur is heeeel oud (normaal gezien 120 jaar), en het is het laatste van de raampjes die ik nog niet vervangen heb. Een robuust concept voor regen en wind, en als een raampje stuk is, was het minder werk een glaasje te vervangen dan een heel vensterglas. 

Ik bedoel maar, een pub op het platteland in de jaren ´30 ´40, wat kan je meer verwachten? Een sjieke aankleding en dure ramen met balken her en der. Weet je wel wat dat kost? 😉

De vroegere café's hier waren ook niet de sjieker aangeklede tavernes van heden ten dage. Dat was toen meestal een kot met een bar en wat tafels en harde stoelen. Met wat goedkope en simpele brol als aankleding, of een plaque of affiche op karton die ze gekregen hebben van de brouwerij. Als er al aankleding was, dan moest het van het goedkoop zijn, genre rommelmarkt.

Hergé keek misschien naar zo'n café wanneer hij er 's ochtends zat vooraleer naar zijn werk te gaan voor rap rap een hartversterkertje, zodat Germaineke het niet zag. 😉

Daarom vind ik de tekening van de 2de versie van 'de zwarte rotsen' (het eerste prentje dus) authentieker. Of de achterafpubs in Engeland er toen zo uitzagen laat ik in het midden. 

Link naar reactie

Het eerste café is getekend in 1937 en in 1943 ingekleurd. Het tweede café is in 1965/66 getekend en moest er ook eigentijds uitzien, net zoals de voertuigen, op verzoek van de Engelse uitgever. Bob de Moor en Jacques Martin hebben zich tijdens het hertekenen beziggehouden met de decors en de voertuigen. Bob de Moor heeft ook de cover van de versie uit 1966 geschetst en hoogst waarschijnlijk geïnkt.

Link naar reactie

In Blueberry, De laatste kaart lijkt Giraud (of Charlier) gekeken te hebben naar Hergé.

image.thumb.png.0db2ee87ad1f9eb6500aa023d7a2670b.png

De executie die niet doorgaat vanwege de machtswisseling in een Zuid-Amerikaans land, komt ook voor in Kuifje, Het gebroken oor.

image.thumb.png.0dbfbf018ac600f6da2600fcf585135f.png

Een verborgen ruimte achter een waterval die redding biedt, is ook te zien in Kuifje, De zonnetempel.

Hergé maakte op zijn beurt gebruik van vondsten.

image.thumb.png.c7ab3dd0ddbb93a3e69a1cd67f3a71a5.png

Was hij bij Kuifje, Mannen op de maan niet erg geïnspireerd geraakt door Fritz Lang, Frau im Mond?

Link naar reactie
Op 18/9/2023 om 19:04, hemweg zei:

image.thumb.png.c7ab3dd0ddbb93a3e69a1cd67f3a71a5.png

Was hij bij Kuifje, Mannen op de maan niet erg geïnspireerd geraakt door Fritz Lang, Frau im Mond?

 

Naar het schijnt door een Amerikaanse film uit 1950: Destination: Moon, zie

https://en.wikipedia.org/wiki/Destination_Moon_(film)

Ik heb die film gezien, en vind er veel elementen in uit Mannen op de Maan.

Link naar reactie
13 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Naar het schijnt door een Amerikaanse film uit 1950: Destination: Moon

Dit zou uiteraard zeker ook kunnen. Ik vind dat er veel elementen uit Mannen op de maan overeenkomen met de film van Fritz Lang uit 1929 (frontaal totaalbeeld van de raket, ronde openingen in het midden van de vloeren met daarnaast de slaapplekken en het lopen op de maan).

Het blijft toch ook vreemd hoe er in de jaren vijftig gewerkt werd met heel spaarzaam documentatie materiaal. Bibliotheek, encyclopedie, ansichtkaarten/foto's van de markt, bioscooparchief? Bijna niet te bevatten. In ieder geval geen internet.

Link naar reactie
Op 18/9/2023 om 19:04, hemweg zei:

image.thumb.png.0dbfbf018ac600f6da2600fcf585135f.png

Een verborgen ruimte achter een waterval die redding biedt, is ook te zien in Kuifje, De zonnetempel.

Hergé maakte op zijn beurt gebruik van vondsten.

 

 

 

Dat van die grot achter een waterval is toch echt wel een klassieker in het avonturenverhaalgenre. Hergé was absoluut niet de eerste die dat gebruikte.

 

Secret Treasure Behind Waterfall, also known as Cave Behind the Falls, refers to a pop culture trope in which a secret passage can often be found behind a waterfall, with video game players often intentionally checking the waterfalls in search of secrets. Appearing in films, comics and video games, the trope gained recognition in memes that parody player reactions when nothing special is hidden behind the waterfall.

 

Origin

In real life, the phenomenon of shallow natural caves, referred to as rock shelters, forming behind a waterfall does commonly occur as the splashing water erodes softer rock under (diagram shown below).[1] In the terms of geology, these formations do not last long as the more resistant rock forming the ceiling of the cave and the riverbed eventually collapses.

 

The natural phenomenon found reflection in culture, particularly in adventure literature. The earliest known example of the "cave behind the waterfall" trope in culture is Icelandic Grettis saga Ásmundarsonar, composed approximately in the late 14th century.[2][3] In the saga, murderous giants live in a cave behind a waterfall. Another early example is the Hawaiian myth of the goddess Hina, who according to the legend, lived in the cave behind Rainbow Falls on the Big Island.[4] In the 1592 Chinese novel Journey to the West Sun Wukong discovers a cave after jumping through a large waterfall, with him and his monkey clan later moving into that cave.[5]

In literature, the trope appears in Prisoners of the Sun (1948), The Lord of the Rings (1954) and Jurassic Park (1990) among other books. In Batman comics, one of the entrances to Batman's cave also lies behind a waterfall.

The trope appears in The Road to El Dorado, The Incredibles, Last of the Mohicans, The Mask of Zorro and other films. In the 1995 film Behind the Waterfall, a cave hidden behind a waterfall is a key plot part.

Link naar reactie
16 uren geleden, TDPB zei:

Dat van die grot achter een waterval is toch echt wel een klassieker in het avonturenverhaalgenre. Hergé was absoluut niet de eerste die dat gebruikte.

De IJslandse Grettis-saga Ásmundarsonar, de Hawaiiaanse mythe van de godin Hina en de Chinese roman Journey to the West zijn niet de meest voor de hand liggende bronnen.  Zoals ik al eerder vermelde moest Hergé (en zijn tijdgenoten) het met beperkte (toegang tot) documentatie doen. Maar natuurlijk, Hergé en andere kunstenaars keken om zich heen en gebruikte bewust of onbewust veel van anderen. Pablo Picasso is hier een goed voorbeeld van. Kunsthistoricus Ernst Gombrich zei hier ooit over: Art comes from art.

Link naar reactie
Zojuist, hemweg zei:

De IJslandse Grettis-saga Ásmundarsonar, de Hawaiiaanse mythe van de godin Hina en de Chinese roman Journey to the West zijn niet de meest voor de hand liggende bronnen. 

 

Dat zijn wellicht maar een paar voorbeelden. Journey to the West (a.k.a. Monkey King) is overigens behoorlijk bekend.

Link naar reactie
11 minuten geleden, TDPB zei:

Dat zijn wellicht maar een paar voorbeelden. Journey to the West (a.k.a. Monkey King) is overigens behoorlijk bekend.

Ik vraag me af wat er in 1946 voor handen was. Hergé heeft misschien de vertaling van Journey to the West van Arthur Waley, Monkey uit 1942 gelezen. Het was in ieder geval net na de oorlog, een totaal andere tijd. Het is nog niet zo lang dat we in een tijd leven waarin we met een paar drukken op knoppen toegang krijgen tot oneindig veel informatie.

Link naar reactie
Op 22/9/2023 om 12:24, hemweg zei:

De IJslandse Grettis-saga Ásmundarsonar, de Hawaiiaanse mythe van de godin Hina en de Chinese roman Journey to the West zijn niet de meest voor de hand liggende bronnen.  Zoals ik al eerder vermelde moest Hergé (en zijn tijdgenoten) het met beperkte (toegang tot) documentatie doen. Maar natuurlijk, Hergé en andere kunstenaars keken om zich heen en gebruikte bewust of onbewust veel van anderen. Pablo Picasso is hier een goed voorbeeld van. Kunsthistoricus Ernst Gombrich zei hier ooit over: Art comes from art.

 

Net naar een extra cd van Bowie geluisterd uit een box van de vroegere Black Tie White Session periode, stel ik vast dat ik daarin dingen hoor die ik al eens heb gehoord op de studioalbums van Republica. Blijkbaar gingen er toen wat arrangementen of producers rond, die ook bij Bowie opdoken.

Link naar reactie

 

28 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Net naar een extra cd van Bowie geluisterd uit een box van de vroegere Black Tie White Session periode, stel ik vast dat ik daarin dingen hoor die ik al eens heb gehoord op de studioalbums van Republica. Blijkbaar gingen er toen wat arrangementen of producers rond, die ook bij Bowie opdoken.

 

Stond deze er ook op?

 

 

afbeelding.png.58f63099e322e31fa26d1db24214a44e.png.f790f25c52cc4776039df1f3bbcc6183.png.c7b78aedecf6c081bba05569645fead4.png

 

80hzhz.thumb.jpg.d932262c4a86aea8b95140d7c89016fd.jpg

 

80i2h4.thumb.jpg.1a52cc7e016ed293c61cdf1ccd14252c.jpg

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Net naar een extra cd van Bowie geluisterd uit een box van de vroegere Black Tie White Session periode, stel ik vast dat ik daarin dingen hoor die ik al eens heb gehoord op de studioalbums van Republica. Blijkbaar gingen er toen wat arrangementen of producers rond, die ook bij Bowie opdoken.

 

Neemt je wel tijdig al je pillen?

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 2/9/2023 om 11:56, cinco zei:

Visueel lijkt het me wel een erg goed uitgewerkt concept.

Vooral geschikt om mensen die tegenwoordig minder vertrouwd zijn met de strips in aanraking te brengen en nieuwsgierig te maken naar de wereld van Kuifje.

 

 

D7AC7QLQENFGREL7Y35GL3U5QI.thumb.jpg.2a7e1ec540a6619385768f923bd11c50.jpg

 

IMG_08541666540884300.thumb.webp.8608f9721159b5610d9dc793f9b98bf4.webp

 

Tintin-L-aventure-immersive_Carriere-de-lumiere_Baux-de-Provence_Love-Spots_04.thumb.jpeg.a1a79562f0e3893ed3ed69305f8e6ba2.jpeg

 

tintin_expo_lumieres01.thumb.jpg.25b09ee8b129dcb1d5e3432882083bd9.jpg

Dit audio-visuele spekatakel (zie ook stripspeciaalzaak.be) lijkt mij Viewmaster 2.0, met winkel.

image.thumb.png.d1c6d049816f98d8abce8d09df9c13de.png

Link naar reactie
Op 22/9/2023 om 12:29, TDPB zei:

 

Dat zijn wellicht maar een paar voorbeelden. Journey to the West (a.k.a. Monkey King) is overigens behoorlijk bekend.

Ik las in Duizend Bommen! 30 (Van Rotsen naar Scepter in 39 stappen, door Jan Arnout Boer) dat de watervalscène mogelijk gebaseerd kan zijn op de film The 39 Steps van Alfred Hitchcock. Hergé was een fan van deze regisseur. Veel elementen en scènes uit The 39 Steps komen ook overeen met Kuifje en de zwarte Rotsen (o.a. achtervolging in trein, handboeien) en De Scepter van Ottokar (o.a. dreiging Tweede Wereldoorlog, spionnen).

Link naar reactie
3 uren geleden, hemweg zei:

Ik las in Duizend Bommen! 30 (Van Rotsen naar Scepter in 39 stappen, door Jan Arnout Boer) dat de watervalscène mogelijk gebaseerd kan zijn op de film The 39 Steps van Alfred Hitchcock. Hergé was een fan van deze regisseur. Veel elementen en scènes uit The 39 Steps komen ook overeen met Kuifje en de zwarte Rotsen (o.a. achtervolging in trein, handboeien) en De Scepter van Ottokar (o.a. dreiging Tweede Wereldoorlog, spionnen).

Kan altijd, he. Moeilijk om dat na al die jaren nog zeker te weten te komen. Wie volgens mij ook heel veel inspiratie haalde bij de films van Hitchcock was Pom. Idem voor de Road to... films, die startte in 1940.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...