Ga naar inhoud

de smurfen


cinco

3 vragen over de Smurfen  

64 leden hebben gestemd

  1. 1. Vond je de smurfen een meerwaarde in de Johan en Pirrewiet strips?

  2. 2. meerkeuzevraag: welke van de 10 eerste smurfenstrips vind je de moeite waard?

    • De zwarte Smurfen
    • De Smurführer
    • De Smurfin
    • Het ei en de Smurfen
    • De Smurfen en de krwakakrwa
    • De Ruimtesmurf
    • De Leerlingsmurf
    • Dat moet je smurfen!
    • Smurfe koppen en koppige Smurfen
    • Smurfensoep
    • Ik hou niet van smurfenstrips.
    • -
      0
  3. 3. favoriete versie van de smurfin?

    • de originele zwartharige look met de gewone smurfenneus en zonder al te veel makeup
    • de heruitgevonden blondharige look met de wipneus en de pumps
    • -


Recommended Posts

1 minuut geleden, esteban² zei:

Ah, ik dacht dat die "tarzan" smurf met zijn smurfenhoed uit bladeren 'natuursmurf' heette.  Ooit kende ik ze (bijna) allemaal, maar mijn geheugen laat mij nu toch ferm in de steek.  Dat zal dan wel wilde smurf of junglesmurf geweest zijn.

 

Ja, Wilde Smurf.

 

Maar er zijn wat inconsistenties tussen de strip en de tekenfilm betreffende de namen.

Zo heb je in de strip een Smulsmurf en een Koksmurf en in de tekenfilm zijn deze twee smurfen één en dezelfde smurf.

 

Link naar reactie

Bepaalde veranderingen die door de Amerikaanse tekenfilmstudio zijn doorgevoerd zeggen veel over het verschil in mentaliteit tussen Amerika en Europa.

Zaken zoals zwarte/paarse smurfen en de gnoefs en zo zijn bekend, maar er zijn ook ander opvallende verschillen.

Zo was het in de Amerikaanse tekenfilm de originele zwartharige versie van smurfin die het drama van de dambreuk teweegbracht, terwijl het in de Europese strip de blonde gepimpte versie van smurfin was. En dat verandert eigenlijk het ganse verhaal en de boodschap erachter.

In de tekenfilm kreeg ze een beter karakter toen Grote Smurf haar zogezegd aantrekkelijker maakte, terwijl ze in de oorspronkelijke strip pas echt venijnig werd nadat Grote Smurf haar had omgevormd tot de natte droom van het Smurfendorp.

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

 

Is er zelfs een officiële lijst? En zoja, tellen de tekenfilm-exclusieve smurfen ook mee of is het puur beperkt tot de strips?

 

In het begin waren er honderd Smurfen (inclusief Grote Smurf). Daarvan was er eens een poster in Robbedoes, waar alle namen bij stonden. Die poster staat in de eerste integrale. Er zijn Smurfen van naam veranderd : Ruimtesmurf, Vliegende Smurf, Leerlingsmurf... Smurf werd Smurfführer en daarna weer Smurf. Er zijn Smurfen bij gekomen, zoals Smurfin, Baby-Smurf, Wilde Smurf, Robotsmurf, Sassette... De kleutersmurfen zijn er niet bijgekomen maar zijn Smurfen die verkleind zijn. Opa Smurf heb ik enkel in de tekenfilm gezien. En er is nu een heel dorp meisjessmurfen bijgekomen maar of we die moeten meetellen.

 

Er is een lijst op wikipedia maar of die compleet (of juist) is... (?)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_personages_uit_de_Smurfenalbums

 

Link naar reactie
  • 1 year later...

Je ziet het niet zo vaak dat een langlopende reeks na decennia zo een drastische wending ondergaat kwestie setting en personages. Je kan dit natuurlijk zien als een spinoff en het is me nog altijd niet duidelijk of dit ook als canon voor de hoofdreeks telt of als een parallel universum wordt gezien.

Het succes van deze spinoff albums die focussen op de meisjessmurfen zal waarschijnlijk bepalen of deze figuren gaan blijven gebruikt worden en geïntegreerd in de reguliere reeks. Het zijn in ieder geval dezelfde makers en dezelfde tekenstijl en daardoor voelt het ook aan als deel van de originele reeks.

 

afbeelding.png.75f30745900a08794893e0a0e13b221e.png

 

les-schtroumpfs-et-le-village-des-filles

 

 

Link naar reactie
  • cinco changed the title to de smurfen
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
9 minuten geleden, cartoonesk zei:

 

Ben wat verhalen aan het herlezen. Ik heb veel respect voor die tekenaars! Ook een recent verhaal in het Frans herlezen, Schtroumpf le héros  (De smurfenheld), en die tekeningen blijven van kwaliteit.

 

Er zit meer in die verhalen dan men op het eerste zicht zou denken. Zeker en vast meer gelaagdheid dan de tekenfilmreeks. Welke verhalen van de serie ben je nog aan herlezen?

Link naar reactie

De eerste 9 (tot en met Smurfe Koppen) zijn zeker aanraders.

Dan vind ik dat de kwaliteit wat vermindert om weer terug op kruissnelheid te komen zo rond de Geldsmurf / de Juwelensmurfer wanneer de reeks een tweede adem krijgt doordat er definitief voor een formule van albumvullende verhalen wordt gekozen.

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...