cartoonesk Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 Hallo, allemaal. Striptekenaars kunnen "grofweg" onderverdeeld worden in komische en realistische tekenaars. (wie mij kent, weet dat ik een voorkeur heb voor de komische strip) Erg knap vind ik tekenaars, die zowel komisch als realistisch kunnen tekenen. Enkele favorieten van mij in deze discipline zijn Derib, Dany en Jijé. Ik denk ook aan Rosinski, Uderzo, Sirius, Tibet of Bob de Moor. Weet je nog meer voorbeelden? Ook leuk zijn realistisch getekende strips, die toch grappig zijn! Daarvan ken ik bv. De Brokkenmakers of Willem's Wereld. groetjes. Quote
cartoonesk Posted July 30, 2020 Author Posted July 30, 2020 Oh ja, natuurlijk. Laudec en Cauvin hadden ook eens een realistisch getekende strip : Taxi-girl. Quote
cartoonesk Posted July 30, 2020 Author Posted July 30, 2020 Een grappige Thorgal ! (uit een Super-Kuifje) Quote
cartoonesk Posted July 30, 2020 Author Posted July 30, 2020 16 minuten geleden, lukoste zei: Giraud Ik herinner me wel komisch getekende strips van Moebius (het eerste verhaal van de Majoor?) maar dat vind ik eerder uitzonderingen. De algehele stijl van Moebius vind ik wel realistisch. Quote
Rene Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 Lambil, Binet (nou ja, die maakte een grap dat hij ECHT wel realistisch kon tekenen). Quote
cartoonesk Posted July 30, 2020 Author Posted July 30, 2020 25 minuten geleden, bouncer zei: De absolute alleskunner Francois Boucq. Geniale tekening. Zijn komische stijl is een beetje een combinatie van realistisch en karikatuur. Ik heb deze van hem : Quote
bouncer Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 3 minuten geleden, cartoonesk zei: Geniale tekening. Ik heb deze van hem : Bouqc heeft ook de natuurlijke gave om je van plaatje naar plaatje te trekken, je wil gewoon weten wat er verder gebeurt, Franquin kon dit ook heel goed. Quote
cartoonesk Posted July 30, 2020 Author Posted July 30, 2020 Ik vind zijn komische stijl een beetje lijken op die van Daniel Goossens (maar misschien toch iets realistischer). Quote
bouncer Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 16 minuten geleden, cartoonesk zei: Ik vind zijn komische stijl een beetje lijken op die van Daniel Goossens (maar misschien toch iets realistischer). Goossens, wereldberoemd in Frankrijk, wordt in het Nederlands nog geeneens uitgebracht, alleen deze uit 1985 en "De messias is wedergekeerd" in 1983, van grote invloed geweest op Manu Larcenet. Quote
cartoonesk Posted July 30, 2020 Author Posted July 30, 2020 Wist ik niet. Dan heb ik ze allebei! Viva mijn collectie ouwe Fluides Glacial! Quote
Madam Kito Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 In vlaanderen: Vandersteen, Nys, Leemans, Dupré, Broeckx... Quote
sanderg Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 Jan Bosschaert is daar ook erg goed in - vergelijk Jaguar maar eens met Sam Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Madam Kito Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 2 uren geleden, sanderg zei: Jan Bosschaert is daar ook erg goed in - vergelijk Jaguar maar eens met Sam Voor mij zijn dat toch meer twee uitersten van dezelfde stijl (maar dat is bij Dupré eigenlijk ook het geval). Quote
Peter Motte Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 Andreas kent daar ook wat van. Overigens kan een realistische tekenstijl wel grappig zijn, alleen duurt het dan wat langer dat je doorhebt dat het humorisitsch is, omdat de humor dan meer uit het scenario volgt dan uit de afbeeldingen. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 Just now, Heer Veder said: Andreas! We dachten alletwee tegelijk hetzelfde. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
sanderg Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 2 hours ago, TDPB said: Voor mij zijn dat toch meer twee uitersten van dezelfde stijl (maar dat is bij Dupré eigenlijk ook het geval). mwah... niet helemaal mee eens.. voor mij is toch wel erg verschillend Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Hamirubi Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 Vaan Steven Dupré sta ik echt versteld (Tom haalde hem ook al aan). Zijn Kaammelott is erg knap en vrij realistisch getekend, terwijl de karikaturen helemaal mengen in dit decor. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith.
Madam Kito Posted July 30, 2020 Posted July 30, 2020 2 uren geleden, sanderg zei: mwah... niet helemaal mee eens.. voor mij is toch wel erg verschillend Het materiaal waarmee het uitgewerkt wordt, zorgt voor het grootste verschil. Dodier! Zijn Gully was indertijd een van de leukste Dupuis-strips. Quote
Vittorio Posted July 31, 2020 Posted July 31, 2020 22 uren geleden, TDPB zei: In vlaanderen: Vandersteen, Nys, Leemans, Dupré, Broeckx... Je vergeet je eigen erfgoed, de tekenaar van o.a. "Suske en Blackske", Eugeen Hermans alias Pink... Dat ik je daar nu toch als Nederlander op moet wijzen: Quote Pink kan terecht als dé pionier van het Vlaamse beeldverhaal geciteerd worden. Ons Volkske, de jeugdbijlage aan het dagblad, werd haast volledig door hem gevuld. Met verrassende vlotheid beoefende Pink net zo goed de humoristische als de realistische stijl. https://www.lambiek.net/artists/p/pink.htm Quote
Retardi Posted July 31, 2020 Posted July 31, 2020 Op 30/7/2020 om 18:08, Konincks zei: Victor Hubinon tekende in de periode 1947-1949 "De Nieuwe Avonturen van Blondie en Blinkie' (humoristisch-schematisch), i.s.m. Jije. In die tijd tekende Hubinon ook Buck Danny, denk aan 'De Geheimen van Midway' en 'De Zonen des Hemels' (realistisch), i.s.m. Charlier. Schematisch! Dat is een term die ik in de stripwereld al tijden niet meer ben tegengekomen. Quote
Madam Kito Posted July 31, 2020 Posted July 31, 2020 Eigenlijk is het vrij simpel: een realistische tekenaar zal ook wel iets karikaturaal/humoristisch/schematisch kunnen tekenen. Maar omgekeerd is dat meestal wat moeilijker. Quote
Rene Posted August 1, 2020 Posted August 1, 2020 Foutje, die grap van Binet ging over het tekenen van achtergronden, niet over realistisch tekenen. Maar: Hij kan dus ook realistisch tekenen (het duurt hem alleen te lang). Quote
Vittorio Posted August 1, 2020 Posted August 1, 2020 33 minuten geleden, Rene zei: Foutje Nee, alles wat ertoe leidt dat Robert en Rosalinde Suikerbuik op de Reep verschijnen, kan geen foutje zijn. Quote
Peter Motte Posted August 1, 2020 Posted August 1, 2020 Wat mij bij de scenarist Zidrou opviel, was dat of zijn strips humoristisch of realistisch zijn, in hoge mate afhangt van de tekenstijl. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
cartoonesk Posted August 3, 2020 Author Posted August 3, 2020 Bedankt voor alle reacties en voorbeelden. De meeste voorbeelden ken ik natuurlijk wel. Dom dat ik die Vlaamse tekenaars over het hoofd zag, vooral Vandersteen en Hec Leemans liggen zo voor de hand dat ik ze vergat, of misschien omdat ik net Super-Kuifjes aan het lezen was. Een komische strip van Andreas heb ik echter nooit gezien. Kun je daar een voorbeeld van laten zien? Quote
cartoonesk Posted August 3, 2020 Author Posted August 3, 2020 Op 31/7/2020 om 23:45, TDPB zei: Eigenlijk is het vrij simpel: een realistische tekenaar zal ook wel iets karikaturaal/humoristisch/schematisch kunnen tekenen. Maar omgekeerd is dat meestal wat moeilijker. Ik weet niet of dat zo voor de hand ligt. Voor een komische strip heb je toch ook een bepaald talent of gevoel voor nodig. Er zijn realistische tekenaars die begonnen met komische strips, zoals Derib of Rosinski of Aimée de Jongh. En er zijn tekenaars, die bekend staan als komische tekenaars, die begonnen met realistische strips of illustraties, zoals Bob de Moor of Macherot. Quote
Madam Kito Posted August 4, 2020 Posted August 4, 2020 Laat ik het zo zeggen: iemand die goed genoeg tekenaar is om realistisch te tekenen, zoal gemakkelijk de 'eenvoudigere' versie aankunnen. Maar veel tekenaars zijn enkel goed genoeg om een sterk vereenvoudigde stijl te hanteren. T is natuurlijk allemaal een kwestie van oefenen en van talent, maar voor realistisch te tekenen moet je meestal toch meer oefenen en ook wat meer talent hebben. Quote
Peter Motte Posted August 4, 2020 Posted August 4, 2020 Als je weinig tijd krijgt, kun je moeilijk een mooi gedetailleerde tekening maken, en dan ben je het best af met een karikaturale stijl. Alhoewel Biddeloo blijkbaar razendsnel kon tekenen. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
cartoonesk Posted August 5, 2020 Author Posted August 5, 2020 14 uren geleden, TDPB zei: Laat ik het zo zeggen: iemand die goed genoeg tekenaar is om realistisch te tekenen, zoal gemakkelijk de 'eenvoudigere' versie aankunnen. Maar veel tekenaars zijn enkel goed genoeg om een sterk vereenvoudigde stijl te hanteren. T is natuurlijk allemaal een kwestie van oefenen en van talent, maar voor realistisch te tekenen moet je meestal toch meer oefenen en ook wat meer talent hebben. Dat klinkt logisch. Daar kan ik het wel mee eens zijn! Ik zelf kan best goed realistisch tekenen (al van jongs af) maar dan wel als ik een voorbeeld, bv. een foto, mag of kan gebruiken. Een realistisch figuur (laat staan een hele strip) uit het hoofd tekenen, is wel wat moeilijker. Quote
cartoonesk Posted August 5, 2020 Author Posted August 5, 2020 12 uren geleden, Peter Motte zei: Als je weinig tijd krijgt, kun je moeilijk een mooi gedetailleerde tekening maken, en dan ben je het best af met een karikaturale stijl. Maar ik denk dat het ook wel met voorkeur of ambitie te maken heeft! Franquin bv. kon heel goed realistisch tekenen maar ik heb nooit een compleet realistische strip van hem gezien. Quote
Tanuki Posted August 5, 2020 Posted August 5, 2020 Deze vind ik wel de twee combineren in één manga/anime: Great teacher Onizuka. Doorgaans wordt een redelijk realistische tekenstijl gehanteerd: geen ronde ogen, geen overdreven euh... rondingen, ... en toch worden af en toe bepaalde typische uitdrukkingen gehanteerd, zoals in de onderste tekening Quote
Madam Kito Posted August 5, 2020 Posted August 5, 2020 semi-realisme noemen we dat. Strips als Sarah Spits, de latere blauwbloezen, Theodoor Cleysters, Chick Bill, Ginger van Jidhéhem, de strips van mensen als Frank, Dupré, Bob De Moor, Hergé... Van die strips waar alles er realistisch uitziet: decors, voertuigen, houdingen en verhoudingen van de personages... maar meestal zijn de gezichten en de details te eenvoudig weergegeven om realistisch te zijn. Quote
Madam Kito Posted August 5, 2020 Posted August 5, 2020 14 uren geleden, Peter Motte zei: Als je weinig tijd krijgt, kun je moeilijk een mooi gedetailleerde tekening maken, en dan ben je het best af met een karikaturale stijl. Alhoewel Biddeloo blijkbaar razendsnel kon tekenen. Zijn voorloper Frank Sels was nog erger. Die tekende vlot een paar pagina's per dag. Maar het is een fabeltje dat realisme meer tijd vergt dan karikaturaal. Allez ja, het hangt er natuurlijk vanaf hoe gestyleerd of vereenvoudigd je werkt. Een strook Flippie Flink zal wel vlugger gaan dan een strook Buck Danny. Maar een strook Asterix zal niet noodzakelijk vlugger gaan dan een strook Rode Ridder. Quote
Peter Motte Posted August 5, 2020 Posted August 5, 2020 1 hour ago, Tanuki said: Deze vind ik wel de twee combineren in één manga/anime: Stijlvermenging is typisch manga. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
cartoonesk Posted August 5, 2020 Author Posted August 5, 2020 Ja, zat ik ook te denken. In manga heb je soms toch van die Chibi-figuurtjes, die een bepaalde emotie of gedachte uitdrukken? (ik kan geen voorbeeld vinden) Quote
Recommended Posts