Ga naar inhoud

Komisch versus Realistisch.


Recommended Posts

Hallo, allemaal.

 

Striptekenaars kunnen "grofweg" onderverdeeld worden in komische en realistische tekenaars. (wie mij kent, weet dat ik een voorkeur heb voor de komische strip)

Erg knap vind ik tekenaars, die zowel komisch als realistisch kunnen tekenen. Enkele favorieten van mij in deze discipline zijn Derib, Dany en Jijé.

 

 

spirou derib.jpg

tintin derib 2.jpg

 

Ik denk ook aan Rosinski, Uderzo, Sirius, Tibet of Bob de Moor.

Weet je nog meer voorbeelden?

 

Ook leuk zijn realistisch getekende strips, die toch grappig zijn! Daarvan ken ik bv. De Brokkenmakers of Willem's Wereld.

 

groetjes.

Link naar reactie
16 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik vind zijn komische stijl een beetje lijken op die van Daniel Goossens (maar misschien toch iets realistischer).

 

daniel goossens.jpg

Goossens, wereldberoemd in Frankrijk, wordt in het Nederlands nog geeneens uitgebracht, alleen deze uit 1985 en "De messias is wedergekeerd" in 1983, van grote invloed geweest op Manu Larcenet.

 

 

Link naar reactie

 

22 uren geleden, TDPB zei:

In vlaanderen: Vandersteen, Nys, Leemans, Dupré, Broeckx...

 

Je vergeet je eigen erfgoed, de tekenaar van o.a. "Suske en Blackske", Eugeen Hermans alias Pink... Dat ik je daar nu toch als Nederlander op moet wijzen: 

 

Quote

Pink kan terecht als dé pionier van het Vlaamse beeldverhaal geciteerd worden. Ons Volkske, de jeugdbijlage aan het dagblad, werd haast volledig door hem gevuld. Met verrassende vlotheid beoefende Pink net zo goed de humoristische als de realistische stijl. 

 

https://www.lambiek.net/artists/p/pink.htm

Link naar reactie
Op 30/7/2020 om 18:08, Konincks zei:

Victor Hubinon tekende in de periode 1947-1949  "De Nieuwe Avonturen van Blondie en Blinkie' (humoristisch-schematisch), i.s.m. Jije.

In die tijd tekende Hubinon ook Buck Danny, denk aan 'De Geheimen van Midway' en 'De Zonen des Hemels' (realistisch), i.s.m. Charlier.

Schematisch! Dat is een term die ik in de stripwereld al tijden niet meer ben tegengekomen.

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties en voorbeelden.

De meeste voorbeelden ken ik natuurlijk wel.

Dom dat ik die Vlaamse tekenaars over het hoofd zag, vooral Vandersteen en Hec Leemans liggen zo voor de hand dat ik ze vergat, of misschien omdat ik net Super-Kuifjes aan het lezen was.

 

Een komische strip van Andreas heb ik echter nooit gezien. Kun je daar een voorbeeld van laten zien?

Link naar reactie
Op 31/7/2020 om 23:45, TDPB zei:

Eigenlijk is het vrij simpel: een realistische tekenaar zal ook wel iets karikaturaal/humoristisch/schematisch kunnen tekenen. Maar omgekeerd is dat meestal wat moeilijker.

Ik weet niet of dat zo voor de hand ligt. Voor een komische strip heb je toch ook een bepaald talent of gevoel voor nodig.

Er zijn realistische tekenaars die begonnen met komische strips, zoals Derib of Rosinski of Aimée de Jongh.

En er zijn tekenaars, die bekend staan als komische tekenaars, die begonnen met realistische strips of illustraties, zoals Bob de Moor of Macherot.

Link naar reactie

Laat ik het zo zeggen: iemand die goed genoeg tekenaar is om realistisch te tekenen, zoal gemakkelijk de 'eenvoudigere' versie aankunnen.

Maar veel tekenaars zijn enkel goed genoeg om een sterk vereenvoudigde stijl te hanteren. T is natuurlijk allemaal een kwestie van oefenen en van talent, maar voor realistisch te tekenen moet je meestal toch meer oefenen en ook wat meer talent hebben. 

Link naar reactie
14 uren geleden, TDPB zei:

Laat ik het zo zeggen: iemand die goed genoeg tekenaar is om realistisch te tekenen, zoal gemakkelijk de 'eenvoudigere' versie aankunnen.

Maar veel tekenaars zijn enkel goed genoeg om een sterk vereenvoudigde stijl te hanteren. T is natuurlijk allemaal een kwestie van oefenen en van talent, maar voor realistisch te tekenen moet je meestal toch meer oefenen en ook wat meer talent hebben. 

Dat klinkt logisch. Daar kan ik het wel mee eens zijn!

Ik zelf kan best goed realistisch tekenen (al van jongs af) maar dan wel als ik een voorbeeld, bv. een foto, mag of kan gebruiken.

Een realistisch figuur (laat staan een hele strip) uit het hoofd tekenen, is wel wat moeilijker.

 

harpo.jpg

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

Als je weinig tijd krijgt, kun je moeilijk een mooi gedetailleerde tekening maken, en dan ben je het best af met een karikaturale stijl.

Maar ik denk dat het ook wel met voorkeur of ambitie te maken heeft!

Franquin bv. kon heel goed realistisch tekenen maar ik heb nooit een compleet realistische strip van hem gezien.

 

franquin 8.jpg

Link naar reactie

Deze vind ik wel de twee combineren in één manga/anime:  Great teacher Onizuka.

Doorgaans wordt een redelijk realistische tekenstijl gehanteerd: geen ronde ogen, geen overdreven euh... rondingen, ... en toch worden af en toe bepaalde typische uitdrukkingen gehanteerd, zoals in de onderste tekening

2a6cbaf698e9e72c5662b66bc1fcb290.png

original.jpg

 

Link naar reactie

semi-realisme noemen we dat.

Strips als Sarah Spits, de latere blauwbloezen, Theodoor Cleysters, Chick Bill, Ginger van Jidhéhem, de strips van mensen als Frank, Dupré, Bob De Moor, Hergé...  Van die strips waar alles er realistisch uitziet: decors, voertuigen, houdingen en verhoudingen van de personages... maar meestal zijn de gezichten en de details te eenvoudig weergegeven om realistisch te zijn.

Link naar reactie
14 uren geleden, Peter Motte zei:

Als je weinig tijd krijgt, kun je moeilijk een mooi gedetailleerde tekening maken, en dan ben je het best af met een karikaturale stijl.

Alhoewel Biddeloo blijkbaar razendsnel kon tekenen.

Zijn voorloper Frank Sels was nog erger. Die tekende vlot een paar pagina's per dag.

Maar het is een fabeltje dat realisme meer tijd vergt dan karikaturaal. Allez ja,  het hangt er natuurlijk vanaf hoe gestyleerd of vereenvoudigd je werkt. Een strook Flippie Flink zal wel vlugger gaan dan een strook Buck Danny. Maar een strook Asterix zal niet noodzakelijk vlugger gaan dan een strook Rode Ridder.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...