Ga naar inhoud

Verplichte leesvoer


Geinz

Recommended Posts

23 minuten geleden, Boekenmagazijn zei:

Dit niveau?

 

IMG_0095.thumb.jpg.c1be7c1d4291088e80b28b16bd2b660f.jpg

Ik heb zo'n ontzettende hekel aan die literaire verstrippingen die, hoe knap ook gemaakt, het nodig vinden om de originele teksten integraal over te nemen. Wat is het punt ervan? Als maker schiet je het doel van het medium strip helemaal voorbij. Als de stripmaker een prachtige prent heeft gemaakt die de keuken met z'n Delftsblauwe tegeltjes laat zien, lijkt het me overbodig om die beschrijvende lap tekst te moeten doorploeteren.  Ik hoef tijdens een bioscoopvoorstelling ook niet de auteur voor het scherm zijn boek hardop te horen voorlezen. De strip (alswel de film) dient de interpretatie te zijn van de desbetreffende maker. Geef verschillende makers hetzelfde bronmateriaal en het levert naar alle waarschijnlijkheid evenveel verschillende interpretaties op. Dát is interessant.

Link naar reactie
37 minutes ago, Neat Stuff said:

Ik heb zo'n ontzettende hekel aan die literaire verstrippingen die, hoe knap ook gemaakt, het nodig vinden om de originele teksten integraal over te nemen. Wat is het punt ervan?

Het zijn misbaksels, maar het is dé manier om zo'n verstrippingsproject verkocht te krijgen aan een minister van cultuur die niets afweet van strips, maar er flink wat subsidies voor wil betalen

De eerste keer dat ik zoiets las, was het "De avonden" van Gerard Reve (en daarmee is nummer drie ook vermeld), getekend door dezelfde tekenaar als die van de Kaas-versie. Het las helemaal niet vlot. Ik heb zelfs eens gecontroleerd of het boek zelf ook zo slecht was.

Niet dus.

Wat bewijst dat die stripversie een mislukking was.

En, eerlijk gezegd, vind ik de tekeningen ook niet geweldig.

Link naar reactie
7 minutes ago, Vittorio said:

On topic dan maar, voor het gepeupel:

 

da626a48-d0a9-11e4-95e5-4db0ac04a4ed.jpg

 

En voor de licentiaat Germaanse filologie Engels-Nederlands-algemene literatuurwetenschap met een MaNaMa algemene literatuurwetenschap:

 

151b79a0-7aa1-012b-8347-f86e327e573f.jpg

 

 

Sorry hoor, maar nu heb ik toch even wat compensatie nodig.

Het+eten.jpg

 

asterix-zwijn.jpg

Link naar reactie
7 uren geleden, Paul_NL zei:

Dat mag jij vinden ja, het was natuurlijk ook maar de eerste comic ooit met een Pulitzer. Erg underground.

Als ik me niet vergis en met het risico genadeloos door je te worden geschoffeerd is het zelfs zo dat 'Maus' niet alleen de eerste, maar zelfs de ENIGE graphic novel is die de Pulitzer is toegekend. Verder zijn zijn wapenfeiten op het gebied van graphic novels te verwaarlozen inclusief zijn overhypte 'In The Shadow of no Towers'.

Link naar reactie
42 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Verder zijn zijn wapenfeiten op het gebied van graphic novels te verwaarlozen

'A guy with one great book in him' , dat hoor je vaker. En so what? Maus is tenminste een echt wapenfeit, bij vlagen geniaal (als je hart in deel 2, hoofdstuk 2, "De tijd vliegt", op de eerste pagina's niet even overslaat, kún je geen stripliefhebber zijn)  Er zijn honderden tekenaars met méér wapenfeiten, maar het gros schiet met losse flodders.

 

Ik snap dat je weleens vermoeid kunt raken/door je rug gaat van titels die zo sterk op een voetstuk zijn geheven (zoals je opmerkte: "De eerste die hier 'Het Gele Teken' opnoemt mag verbannen worden"), maar om ze dan maar recalcitrant ter zijde te schuiven (Motte over Maus: "Een stripje") snijdt geen hout. 

 

Moet je Maus gelezen hebben? Ja, absoluut. En als je Maus hebt gelezen, moet je zeker ook .... lezen. (De puntjes mogen worden ingevuld door de  enthousiaste stripwinkelier).

Link naar reactie
37 minuten geleden, Vittorio zei:

'A guy with one great book in him' , dat hoor je vaker. En so what? Maus is tenminste een echt wapenfeit, bij vlagen geniaal (als je hart in deel 2, hoofdstuk 2, "De tijd vliegt", op de eerste pagina's niet even overslaat, kún je geen stripliefhebber zijn)  Er zijn honderden tekenaars met méér wapenfeiten, maar het gros schiet met losse flodders.

 

Ik snap dat je weleens vermoeid kunt raken/door je rug gaat van titels die zo sterk op een voetstuk zijn geheven (zoals je opmerkte: "De eerste die hier 'Het Gele Teken' opnoemt mag verbannen worden"), maar om ze dan maar recalcitrant ter zijde te schuiven (Motte over Maus: "Een stripje") snijdt geen hout. 

 

Moet je Maus gelezen hebben? Ja, absoluut. En als je Maus hebt gelezen, moet je zeker ook .... lezen. (De puntjes mogen worden ingevuld door de  enthousiaste stripwinkelier).

Op die puntjes zou ik graag 'Daytripper' van Gabriel Bá en Fabio Moon vermelden. Hoewel het onzin is om te beweren dat het lezen van 'Daytripper' het enige logische vervolg zou zijn op 'Maus'... Maar ja. Lees 'Daytripper'!

 

GalleryComics_V_1900x900_20140400_daytripper-HC-title_53064f66ad5930.84888693.jpg

Link naar reactie
17 minuten geleden, cartoonesk zei:

Als blijkt dat je in strips geïnteresseerd bent, zou ik aanraden om op jezelf een ontdekkingsreis te maken in de wereld van de strip en zelf te ontdekken welke strips voor jou het leukst, het beste, het mooiste of het belangrijkste zijn. Ik heb me nooit laten vertellen welke strips ik MOET lezen.

Het is natuurlijk ook niet zo dat je gedwongen wordt ze te lezen. Er worden geen knokploegen op pad gestuurd om enige pressie uit te oefenen. Ik vind het zelf wel interessant om wat tips te krijgen betreffende titels die ik zelf misschien over het hoofd heb gezien. Ik kan me voorstellen dat het soms lastig en overweldigend is om te moeten manoeuvreren door het enorme aanbod strips dat verschenen is. Zelfs op die ontdekkingsreis zou je soms willen dat het één of ander al voor je in kaart gebracht was op het moment dat je tot je middel weggezakt in het moeras staat.

Link naar reactie
4 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik bekijk het vanuit mijn eigen standpunt. Ik las al snel boeken over strips en informatietijdschriften zoals Striprofiel of Stripschrift en zodoende kwam ik op het pad van strips die mijn persoonlijk (en in eerste instantie grafisch) interesseerden.

Maar ook die bladen maakten een selectie wat ze je wilden voorschotelen op basis van hun eigen voorkeuren. Eigenlijk wat hier nu in deze topic door de forumleden ook gedaan wordt. Op basis daarvan kun je dan weer je eigen keuzes maken. Ik zou het best interessant vinden om de door jou zelf ontdekte juweeltjes hier voorgedragen te krijgen.

Link naar reactie

Daytripper is een hedendaagse klassieker, een must-read die iedereen in de kast moet hebben. Ik neem me voor die dit jaar nog te herlezen. De Chninkel kan je eventueel eens ontlenen in de bib, of doorbladeren als je hem vindt in de kringloopwinkel. Die zal ik zelf niet herlezen, maar er zal wel een publiek voor zijn. Blake & Mortimer is wel een klassieker, maar wie doe je nu nog een plezier met dat stoffige tweetal? Toen ik 13 jaar terug strips begon te lezen werden mij onder andere Black Hole en Watchmen aangeraden, twee boekjes waaraan ik geen greintje plezier beleefde, maar die voor velen klassiekers zijn. Suske & Wiske is een must-read: het zijn uiteindelijk figuren die je ouders, grootouders en misschien zelfs overgrootouders al kenden en die steeds vernieuwd werden. Pas wel op: eens je schaamhaartjes krijgt mag je de rol lossen, het heeft geen zin om te blijven hangen. Als ik zelf iets naar voor mag schuiven als verplicht leesvoer is het Dockwood van Jon McNaught, maar ik vrees dat ik er weinig liefde voor de strip mee zal wekken. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Als je er open voor staat, is het lezen van zogenaamde verplichte boeken (of het zien van 'verplichte' films) de snelste weg om vakmanschap te herkennen én om te leren wat je eigen smaak is. Het een hoeft niets te zeggen over het ander. 

 

Wat films betreft: ik vind The Shawshank Redemption een sentimentele draak vol bordkartonnen personages, maar ik zie ook hoe slim en vakkundig hij is gemaakt.  

Link naar reactie
3 minuten geleden, Waldorf zei:

Blake & Mortimer is wel een klassieker, maar wie doe je nu nog een plezier met dat stoffige tweetal?

De nieuwe delen, waar ik geen enkel plezier meer aan beleef en die imho slappe aftreksels zijn van de oorspronkelijke delen waar ik ooit veel plezier aan beleefde, gaan in Frankrijk met honderdduizenden exemplaren over de toonbank. Dat is of het grootste raadsel van de stripwereld of de treurigste ontdekking over de aard van de mens. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Vittorio zei:

De nieuwe delen, waar ik geen enkel plezier meer aan beleef en die imho slappe aftreksels zijn van de oorspronkelijke delen waar ik ooit veel plezier aan beleefde, gaan in Frankrijk met honderdduizenden exemplaren over de toonbank. Dat is of het grootste raadsel van de stripwereld of de treurigste ontdekking over de aard van de mens. 

Over de aard van de mens durf ik ook Er was eens (Il était une fois en France) aanraden. Ik zou bijna zeggen: verplicht leesvoer.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Vittorio zei:

De nieuwe delen, waar ik geen enkel plezier meer aan beleef en die imho slappe aftreksels zijn van de oorspronkelijke delen waar ik ooit veel plezier aan beleefde, gaan in Frankrijk met honderdduizenden exemplaren over de toonbank. Dat is of het grootste raadsel van de stripwereld of de treurigste ontdekking over de aard van de mens. 

Zoals ik al eerder stelde is de verzamelaar een completist en een gewoontedier. Daarom is Asterix nog altijd de best verkochte strip in het jaar dat er een nieuwe op de markt verschijnt. Niemand vindt ze écht goed maar het rijtje in de kast moet wel kompleet blijven. Bovendien is 90% van de mensen die zo'n Asterix aanschaft helemaal geen striplezer. Ze kopen gewoon één keer in de twee jaar zo'n ding. En dan vind ik, ondanks dat ik er zelf niet zo veel mee heb, dat Blake en Mortimer over het algemeen nog wel met veel zorg gemaakt wordt...

Link naar reactie
5 minuten geleden, Neat Stuff zei:

En dan vind ik, ondanks dat ik er zelf niet zo veel mee heb, dat Blake en Mortimer over het algemeen nog wel met veel zorg gemaakt wordt..

Vooral dan toch aan de tekenkant, en dat geldt toch ook voor Asterix. Je kunt natuurlijk cashen met dat soort reeksen, maar ik blijf het  zonde vinden dat getalenteerde tekenaars zoveel werk en zorg steken in het illustreren van zwakke scenario's.

Link naar reactie
3 hours ago, Vittorio said:

Elsschot een overschatte prutser, Maus een stripje... Lekker bezig, Peter.

 

10579cffe5de_img_1163_2.thumb.jpeg.8355cef86e5de905c1ba0da233e2b81a.jpeg

Ik heb nooit gezegd dat hij een overschatte prutser is.

Wel dat al zijn werk samen een indruk van een xenofoob nalaat, en dat zijn geroemde stijl grotendeels te danken is aan de inzet van een Nederlandse lerares. En dat het al bij al geen grootse literatuur is.

Als je Elsschot vergelijkt met bijv. Midnight's Children, dan merk je toch dat Elsschot aan kleinkunst deed.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Peter Motte zei:

Ik heb nooit gezegd dat hij een overschatte prutser is.

Wel dat al zijn werk samen een indruk van een xenofoob nalaat, en dat zijn geroemde stijl grotendeels te danken is aan de inzet van een Nederlandse lerares. En dat het al bij al geen grootse literatuur is.

Er is ook nooit een lerares geweest aan wie Elsschot zijn 'geroemde stijl grotendeels te danken' heeft. Je zaait twijfel met een uit de lucht gegrepen verhaal. 

Link naar reactie
53 minutes ago, Vittorio said:

De nieuwe delen, waar ik geen enkel plezier meer aan beleef en die imho slappe aftreksels zijn van de oorspronkelijke delen waar ik ooit veel plezier aan beleefde, gaan in Frankrijk met honderdduizenden exemplaren over de toonbank. Dat is of het grootste raadsel van de stripwereld of de treurigste ontdekking over de aard van de mens. 

Mensen kiezen gewoon voor zekerheid. Vandaar ook het succes van vervolgfilms.

En soms reageren ze alleen maar op de reclame. Vandaar ook het succes van de nieuwe Star Wars-films. Maar in dat gevla is "mensen" eigenlijk "kinderen". Die beseffen niet altijd dat ze gewoon doen wat de reclame wilt dat ze doen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...