Ga naar inhoud

Verplichte leesvoer


Geinz

Recommended Posts

52 minuten geleden, Geinz zei:

Zijn er bepaalde reeksen die iedere stripverzamelaar (striplezer) in zijn verzameling MOET hebben? Ik denk aan klassiekers als Kuifje of Nero of De loopgravenoorlog, De Chninkel...

Nope. Dat zou eenheidsworst worden. Net zoals dit bij gewone boeken ook niet werkt.

 

Kuifje heb ik in facsimile. Het is wel al lang geleden, maar er komt een herlezing aan.

Nero weggedaan met oude strips. Nu wel wat heimwee naar de periode rond de Dolle Dinas.

Loopgravenoorlog nooit bekeken. Ik ben niet zo gek op Tardi.

De Chninkel heb ik nog ergens liggen, maar ik heb er maar een paar bladzijdes uit gelezen. Rosinski had beter een Thorgal meer gemaakt.

 

 

 

Link naar reactie
35 minuten geleden, Ambreville zei:

De Chninkel heb ik nog ergens liggen, maar ik heb er maar een paar bladzijdes uit gelezen. Rosinski had beter een Thorgal meer gemaakt.

Au... Dit doet pijn...... De Chninkel is voor mij zonder enige twijfel de beste strip ooit. Ik heb het album al zo vaak herlezen. Stiekem zou ik graag nog eens teruggaan in de tijd om het gevoel te herbeleven na de eerste keer lezen van 'De Chninkel'. 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
1 uur geleden, Geinz zei:

Zijn er bepaalde reeksen die iedere stripverzamelaar (striplezer) in zijn verzameling MOET hebben? Ik denk aan klassiekers als Kuifje of Nero of De loopgravenoorlog, De Chninkel...

Moeten is dwang.

Deze vraag beantwoorden betreft mijn voorkeur maar is dan slechts een mening...

Ik zou zeggen.. Laat iedereen zijn of haar eigen keuze hierin maken...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik voel wel wat voor dat "moeten is dwang", maar sommige hebben meer invloed gehad dan andere.

De vraag zou moeten zijn, (héhé, 'moeten') of er strips zijn die je om historische redenen zou moeten hebben.

Kuifje valt daar dan (shit) wel onder, maar dan valt er volgens mij veel onder: Kuifje, Blake & Mortimer, Suske & Wiske, Jommeke, Kiekeboes (ja, al die populaire Vlaamse strips, want als ze populair zijn, hébben ze nu eenmaal invloed, al is de ene meer normerend dan de andere) ...

Maar eigenlijk komen we terecht bij de vraag "wat is een klassieker"? En daar is ook al veel over geruzied, al vind ik dat een "klassieker" niet alleen iets is dat invloed heeft gehad, maar ook iets is dat als een kwalitatief voorbeeld kan gelden. En dan zou ik er B&M wél bij rekenen, maar Nero niet (sorry guys).

Ik weet zelfs niet of je er dan wel Kuifje kunt bij rekenen, omdat die reeks voortdurend werd hertekend en bewerkt, en de vraag dus is of die invloed heeft gehad, of er voortdurend in slaagde zich aan de nieuwe normen aan te passen, zodat ze niet in de vergetelheid verzonk.

Link naar reactie

Deze topic zou er beter aan doen lezers op te roepen een aantal prachtige, onontdekte of onderbelichte titels op te werpen om de blik van de forumlezers te verbreden. Nu zal dit verzanden in de clichélijst van beeldromans die iedereen standaard opdreunt omdat het de maatstaf dient te zijn. Niemand hoeft ons hier nog in te lichten dat 'Watchmen', 'Maus' of 'Loopgravenoorlog' niet op je lijstje mag ontbreken. De eerste die hier 'Het Gele Teken' opnoemt mag verbannen worden...

Link naar reactie
1 uur geleden, Vittorio zei:

Tand des tijds... Het Vergeelde Teken...

 

Zitten er gele luchten in dat album, weet iemand dat?

Er zitten geen gele luchten in het Gele Teken. Wel veel nacht en schemerwerk.

Speciaal voor Neat Stuff 😀. Het Gele Teken mag niet ontbreken in deze lijstjes. Ik zal de tijd dat ik verbannen wordt van dit forum dan ook benutten met het herlezen van het Gele Teken..😂

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
13 uren geleden, Ambreville zei:

Nero weggedaan met oude strips. Nu wel wat heimwee naar de periode rond de Dolle Dinas.

Loopgravenoorlog nooit bekeken. Ik ben niet zo gek op Tardi.

De Chninkel heb ik nog ergens liggen, maar ik heb er maar een paar bladzijdes uit gelezen. Rosinski had beter een Thorgal meer gemaakt

Tjonge jonge, jij bent niet mijn vriend.
De Chninkel is FENOMENAAL!

Een paar bladzijden lezen en dan zeggen dat ie het beter niet had gemaakt,

tenor.gif?itemid=6207127

Link naar reactie

Kom zeg, een stripfan = een Kuifje-fan, anders ben je een zeveraar. Klare Lijn is toch prachtig, nee ?

 

Als je zoals mij van uit de boeken komt, dan is dit een goede beginners "canon-kast" :

 

- Alle Kuifjes (niet uit historische interesse, gewoon omdat het supermooi getekend is!) + volgende 20 :

Classics

1 Peanuts van Charles Schulz

2 Little Nemo in Slumberland van Windsor McCay
3 Krazy Kat van George Herriman

4 Terry and the Pirates van Milton Caniff

5 Astroboy van Osamu Tezuka
6 Corto Maltese van Hugo Pratt

7 The Complete Crumb Comics

 

'Graphic Novels'

8 Asterios Polyp van David Mazzuchelli

9 Jimmy Corrigan van Chris Ware

10 Ghost World van Daniel Clowes

11 Black Hole van Charles Burns

12 Sleepwalker van Adrian Tomine
13 American Splendor van Harvey Pekar

14 Push-Man van Yoshihiro Tatsumi

 

BD

15 Arzach van Moebius

16 Les murailles de Samaris van Schuiten & Peeters

17 XIII van Van Hamme en Vance

 

Als je van Tarantino houdt

18 Sin City van Frank Miller

19 Akira Van Katsuhiro Otomo

20 Alack Sinner van Munoz & Sampayo

 

En dan kies je nog een random Brubaker & Phillips.

 

Zeg me wat je leuk vindt en ik zeg je wat next.
Superheroes komen later aan bod.

Link naar reactie
13 hours ago, Neat Stuff said:

Deze topic zou er beter aan doen lezers op te roepen een aantal prachtige, onontdekte of onderbelichte titels op te werpen om de blik van de forumlezers te verbreden.

Oké:

lees allemaal "De rode driehoek" van Andreas.

Link naar reactie

Moeten? Nee.

 

Dat doet me teveel denken aan mijn leraar Nederlands in het vierde middelbaar. Die gaf zo'n lijstje op met te lezen boeken voor boekbesprekingen en daar stonden enkel maar Vlaamsche Klassiekers op. Niet alle klassiekers, maar enkel die de hemel ingeprezen schrijvers die enkel goed gevonden worden door mensen met de juiste Culturele Smaak. Ik heb me door Lijmen en Het Been van Willem Elschot moeten worstelen, letterlijk. En dan was ik nog gebuisd omdat ik in de bespreking na de standaardvraagjes over stijlfiguren en zo de laatste vraag eerlijk had beantwoord. Hoe vond u het boek? Slecht, met twee bladzijden duiding over het waarom. Het laatste te bespreken boek mochten we zelf kiezen, op voorwaarde dat het een Vlaamsche Klassieker was. Dat werd dan de Vlaamse Leeuw van Conscience... weer gebuisd. Mijn leraar bleek een communist te zijn.

 

Om maar te zeggen: ik kan zo een heel aantal titels opnoemen die naar mijn mening gelezen moeten worden om een heel scala aan redenen, maar dat is geen garantie op succes. Mijn leraar dweepte met Elschot, ik heb er nog altijd een trauma van.

Link naar reactie
1 hour ago, Tanuki said:

Mijn leraar bleek een communist te zijn.

 

Om maar te zeggen: ik kan zo een heel aantal titels opnoemen die naar mijn mening gelezen moeten worden om een heel scala aan redenen, maar dat is geen garantie op succes. Mijn leraar dweepte met Elschot, ik heb er nog altijd een trauma van.

Eigenaardig ... Communisme en Willem Elsschot zijn geen samenhorende delen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

Ik heb me door Lijmen en Het Been van Willem Elschot moeten worstelen, letterlijk.

Het kan niet anders dan dat je je hekel aan die leraar geprojecteerd hebt op Elsschot. Als er iemand geen worstelproza (en geen woord te veel) heeft geschreven, is hij het wel.

 

De opening van Lijmen:

 

Quote

Ik had de man, die één tafel verder tegenover mij zat, reeds een paar keer aangekeken, want hij riep herinneringen in mij wakker, al wist ik zeker dat ik nooit met zo iemand had omgegaan. Hij zag er voorspoedig en burgerlijk uit, als een man van zaken, en toch deed hij mij denken aan Vlaamscheleeuwenvlaggen en guldensporenslagen, aan jongens met baarden en vilthoeden. In zijn knoopsgat zat een decoratie en naast hem, op de tafel, lagen een paar keurige handschoenen. Neen, ik had nooit omgang gehad met mensen van dat soort en toch kon ik mijn blik niet van hem afwenden.

 

https://cultureelpersbureau.nl/2019/04/7-redenen-om-de-romans-van-elsschot-te-herlezen/

Link naar reactie

Ik heb alles gelezen van Elsschot, en wat ik het best vond, was "Het tankschip".

De rest ... Tja ...

Ik vind het wel erg dat ze ons dat voorhouden als te bewonderen en als voorbeeld te nemen literatuur. Niet dat het slecht is, maar ik kan me voorstellen dat als je dat soort boeken op leeslijsten zet, je de literatuur er niet mee promoot. Het is gewoon geen echt grote literatuur.

Uiteindelijk beschrijft het allemaal de verzuchtingen van kleinburger-middelbareleeftijders, en als tiener heb je daar geen boodschap aan, hoe interessant zo'n kleinburger-leraar dat ook vindt.

Bij ons stond in het 4e MO "Kaas" van diezelfde Elsschot op het programma. Ik heb het in het begin van het jaar gekocht, en in één ruk uitgelezen. Maar daarna ben ik gewoon doorgegaan met mijn favorieten, zoals Isaac Asimov, Arthur C.Clarke, Frederik Pohl, enz.

Link naar reactie
8 minutes ago, Vittorio said:

Ik had de man, die één tafel verder tegenover mij zat, reeds een paar keer aangekeken, want hij riep herinneringen in mij wakker, al wist ik zeker dat ik nooit met zo iemand had omgegaan. Hij zag er voorspoedig en burgerlijk uit, als een man van zaken, en toch deed hij mij denken aan Vlaamscheleeuwenvlaggen en guldensporenslagen, aan jongens met baarden en vilthoeden. In zijn knoopsgat zat een decoratie en naast hem, op de tafel, lagen een paar keurige handschoenen. Neen, ik had nooit omgang gehad met mensen van dat soort en toch kon ik mijn blik niet van hem afwenden.

Als zo'n scène in een strip voorkomt, en de "ik" is Jan Kordaat, en de "hij" Gerrit ...

Link naar reactie
9 minuten geleden, Vittorio zei:

Het kan niet anders dan dat je je hekel aan die leraar geprojecteerd hebt op Elsschot. Als er iemand geen worstelproza (en geen woord te veel) heeft geschreven, is hij het wel.

 

Elsschot heeft bij de tweede druk van Tsjip een voorwoord geschreven met als titel "Achter de schermen. Ontleding van de inleiding tot Tsjip".
Op enkele bladzijden krijgt de lezer een inkijkje in 's mans meesterschap.
 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Elsschot heeft bij de tweede druk van Tsjip een voorwoord geschreven met als titel "Achter de schermen. Ontleding van de inleiding tot Tsjip".
Op enkele bladzijden krijgt de lezer een inkijkje in 's mans meesterschap.
 

Met als verantwoording:

 

Quote

‘Ik hoop dat deze korte inleiding Tsjip bevattelijker zal maken voor den middelmatigen lezer’

 

Link naar reactie

Moeten? Ach ja, vooruit dan. Ik heb me ook al laten vangen aan strips die ik zou moeten gelezen hebben en nog altijd niet weer waarom eigenlijk:

 

Comics:

Y the last man

Sin city

Locke & Key

Strangers in Paradise

 

Manga:

Monster

Boeddha

No.6

Death Note

 

Euro:

Land van langvergeten 1-4

De waters van Dodemaan 1-5

Duistere Wateren

Guust Flater
 

Proberen maar! Morgen kan ik er weer andere opnoemen hoor...

 

 

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
4 hours ago, Hamirubi said:

 

Elsschot heeft bij de tweede druk van Tsjip een voorwoord geschreven met als titel "Achter de schermen. Ontleding van de inleiding tot Tsjip".
Op enkele bladzijden krijgt de lezer een inkijkje in 's mans meesterschap.
 

 

Kregen we ooit voorgeschoteld tijdens een examen Nederlands.

Ik vroeg direct uit welk boek dat kwam, maar toen ik het uiteindelijk las, was ik teleurgesteld;

Het was alleen het voorwoord dat me interesseerde.

 

Overigens, spoiler: wist je dat veel teksten van Elsschot zijn nagekeken en gecorrigeerd door een Zeeuws-Vlaamse lerares?

Dus is die geroemde stijl van de Nieuwe zakelijkheid van Elsschot eigenlijk gewoon ... de stijl van een hollander die netjes schrijft!

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

Overigens, spoiler: wist je dat veel teksten van Elsschot zijn nagekeken en gecorrigeerd door een Zeeuws-Vlaamse lerares?

Lerares? Vertel!

 

Of doel je op zijn werfcollega Anna van der Tak uit zijn Rotterdamse jaren die zijn debuut Villa des Roses heeft nagekeken waardoor er misschien iets minder Vlaamse tongval in zit dan in zijn latere werk?

Link naar reactie
14 hours ago, Hamirubi said:

En toch heeft nog niemand hier de best verkopende stripreeks vernoemd.

'k Weet dus niet of dat een valabel argument is.

het succes van een film/ serie/ boek etc resulteert nogal eens in de status "klassieker". In het geval van Kuifje en Asterix speelt dit zeker mee. Mochten die series in hun algemeenheid niet zo goed zijn geweest dan hadden ze nooit zoveel lezers getrokken en zouden het geen klassiekers zijn geweest 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...