Ga naar inhoud

Durango


cinco

Durango  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw 3 favoriete albums

    • Sterven als een hond in de sneeuw (1981)
    • Het geweld van de woede (1982)
    • Valstrik voor 'n killer (1983)
    • Amos (1984)
    • Woeste sierra (1985)
    • Het noodlot van een desperado (1986)
    • Loneville (1987)
    • Een reden om te sterven (1988)
      0
    • Het goud van Duncan (1990)
    • De prooi van de jakhals (1991)
    • Colorado (1992)
      0
    • De erfgename (1994)
    • Zonder genade (1998)
      0
    • Vuur uit de hel (2006)
    • Cobra (2008)
    • Een Gier in de Schemer (2013)
    • Jessie (2016)
    • Gegijzeld (2021)
      0


Recommended Posts

Te lang geleden dat ik de reeksĀ nog gelezen heb. Zou ik eerst moeten doen voor ik stem.Ā 

This is Planetary: ā€œThese are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.ā€

Link naar reactie
  • 8 months later...
52 minuten geleden, Rik zei:

Er zitten een aantal cycli van verhalen in de Durango reeks. Ik zou ze daarom op volgorde lezen.

Ā 

Ja, ik had 5 albums in een bundel zien liggen, maar de titels waren wat lukraak gekozen.

Het eerste album was erbij en dan nog 4 anderen, maar niet opeenvolgend.

Ā 

Dus je raadt niet aan om dat pakket te kopen?

Link naar reactie

De delen 14, 15 en 16 zijn getekend door Thierry Girod, een betere tekenaar dan Yves Swolfs. Girod tekende ook Wanted.Ā 

Jammer dat er in Durango zo ontzettend gemakkelijk iemand wordt neergeschoten. Tel het aantal doden maar eens. Dit maakt de serie ongeloofwaardig. Bij sommigeĀ andere westerns is de moord op Ć©Ć©nĀ persoon al de aanleidingĀ voor een geheel album

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Ā 

Ja, ik had 5 albums in een bundel zien liggen, maar de titels waren wat lukraak gekozen.

Het eerste album was erbij en dan nog 4 anderen, maar niet opeenvolgend.

Ā 

Dus je raadt niet aan om dat pakket te kopen?

De delen 3,4 5 en 6 vormen 1 verhaal. Rond het goud van Duncan zitten ook 3 verhalen. Ik zou het pakket alleen maar aanschaffen als je de rest ook wil gaan kopen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
23 minuten geleden, Rik zei:

De delen 3,4 5 en 6 vormen 1 verhaal. Rond het goud van Duncan zitten ook 3 verhalen. Ik zou het pakket alleen maar aanschaffen als je de rest ook wil gaan kopen.

Ā 

Dan kan ik het dus beter skippen.

Ā 

22 minuten geleden, hemweg zei:

Ze zijn los te lezen, hoewel sommige lichtjes aan elkaar gekoppeld zijn. Het is geen Blueberry, waar meerdere delen een groter verhaal vertellen.Ā 

Ā 

Het beste zou geweest zijn als het een bundel van de eerste 6 was en dan zaten meteen ook die albums erbij die hier het beste scoren.

Link naar reactie
  • cinco changed the title to Durango
Op 25/6/2021 om 15:52, hemweg zei:

De delen 14, 15 en 16 zijn getekend door Thierry Girod, een betere tekenaar dan Yves Swolfs. Girod tekende ook Wanted.Ā 

Jammer dat er in Durango zo ontzettend gemakkelijk iemand wordt neergeschoten. Tel het aantal doden maar eens. Dit maakt de serie ongeloofwaardig. Bij sommigeĀ andere westerns is de moord op Ć©Ć©nĀ persoon al de aanleidingĀ voor een geheel album


Girod een betere tekenaar dan Swolfs ? DaarĀ wil ik wel eens een poll over, geloof nooit dat Girod zelfs al maar aan 10% komt.

Ā 

En Durango is gewoon de spaghettiwestern in stripvorm. De beste in dat genre zelf, zou niet weten waarom een strip over alles geloofwaardig zou moeten zijn, dan kan je gelijk 99% schrappen.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/witĀ originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er Ć©Ć©n te koop hebt.Ā 

Ā 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
On 6/25/2021 at 3:52 PM, hemweg said:

De delen 14, 15 en 16 zijn getekend door Thierry Girod, een betere tekenaar dan Yves Swolfs. Girod tekende ook Wanted.Ā 

Jammer dat er in Durango zo ontzettend gemakkelijk iemand wordt neergeschoten. Tel het aantal doden maar eens. Dit maakt de serie ongeloofwaardig. Bij sommigeĀ andere westerns is de moord op Ć©Ć©nĀ persoon al de aanleidingĀ voor een geheel album

Durango is door Swolfs opgezet als een hommage aan de spaghetti-western. Dan moet je niet spaarzaam zijn met gunfights en doden.

Ā 

Ā 

Ā 

Link naar reactie

Ik had moeten schrijven:Ā ik vind Girod een betere tekenaar dan Swolfs. Girod tekent rauwer, directer en is daarbij trefzeker in vorm. Rauwer en directer past beter bij het genre Western.

ParaBD_1_67847.thumb.jpg.6279d7c05771ce802f3ff6890d7a1ca7.jpg

Ā 

Swolfs heeft zeker ook zijn kwaliteiten, maar het lijkt mij dat Swolfs heel erg met de gum in de hand aan het schaven is in vorm. Het is veel meer zoeken naar de juiste lijn of vorm. Dit maakt de tekening braver (ondanks de vele doden)Ā en statischer.

72409fb4-6a7f-11e5-93dd-fba1c4eabf39.thumb.jpg.e38a20b639eae65fe173af429859604f.jpg

Link naar reactie
5 minuten geleden, Ambreville zei:

Op het DĆ©di-front hebben ze ook een andere stijl ;)

Ā 

image.thumb.png.a85c902c2c6488c8e81b78c0fb7a891e.png

Ā 

Ā 

Voor realistische tekenaars moet het niet meevallen om op beurzen en andere evenementen snel-snel hun personages neer te zetten. Maar je ziet toch enkele clevere trucs zoals die achtergrond die simpel maar effectief is, gewoon maar al om het gevoel van de setting weer te geven.

Link naar reactie
5 minutes ago, cinco said:

Ā 

Voor realistische tekenaars moet het niet meevallen om op beurzen en andere evenementen snel-snel hun personages neer te zetten. Maar je ziet toch enkele clevere trucs zoals die achtergrond die simpel maar effectief is, gewoon maar al om het gevoel van de setting weer te geven.

Het hangt vooral van de inspiratie van de tekenaar af en de tijd die hij of zij mag nemen per persoon. Op zich heeft dat niets met realisme te maken. Berck heeft een halve eeuw lang identiek dezelfde Sammys getekend terwijl Charel CambrƩ elke tekening iets unieks neerzet.

Morancho is bv. nog zo'n tekenaar die altijd iets unieks maakt en er wat decor in verwerkt.

Ā 

image.thumb.png.a7c39c1c980320f2b75fb1085f1e7f63.png

Ā 

Swolfs durft wel eens te varieren.Ā  Je merkt ook op beurzen dat dat niet hetgene is wat hij het liefste zou doen.

Ā 

image.thumb.png.e5a67365d467df13a43ea366724ba24e.png

Ā 

Ā 

Ā 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Ambreville zei:

Swolfs durft wel eens te varieren.Ā  Je merkt ook op beurzen dat dat niet hetgene is wat hij het liefste zou doen.

Ā 

Ā 

Ā 

Ah, je hebt tekeningen van 2 opeenvolgende jaren.

Ā 

afbeelding.png.ba9886a9bb5c601b8c6f6ae96fe1d42d.png

Ā 

Die van '84 oogt iets strakker dan die van '85.

Tijdsgebrek in '85?

Ā 

afbeelding.png.03dfbfd27b0bb5328473450f8dbc7192.png

Ā 

Ā 

Ā 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Van de 5 albums die ik gelezen heb vind ik die wat in sneeuwlandschappen afspelen het mooiste ogen.

Misschien omdat die visueel wat meer afwijken van de typische look van de westernstrip.

afbeelding.png.0148167a12a4547692dad833120e87e3.png

afbeelding.png.97e6c3f991388f4bbe9bf9d8bde5a73a.png

Ook de nachtelijke scĆØnes in de sneeuw ogen erg goed.

Ā 

afbeelding.thumb.png.842f95a0fc3cf5f0b41e312e66532a7e.png

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...