Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (6)] landschap 22 vs. landschap 40


Yncke

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?  

62 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 05-01-21 at 08:00

Recommended Posts

Tweede ronde.

 

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?

Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

20201027113437033_0001.jpg.6daf5248327ee

Ik dacht meteen aan dit kader uit Johan en Pirrewiet (De hekserij van Bozerik / Le sortilège de Maltrochu). Ik zag dit voor het eerst in Duc's Strips tekenen en schrijven deel 2 en later in Walthéry's Une vie en dessins. Het is getekend door Peyo met assistentie van Walthéry, geholpen door Franquin voor het design.

 

cartoonesk

 

 

B

 

Tardi.jpg.f817bba4e1531d824b07e0b0bf9940

Dan nomineer ik Tardi nog.
Niemand kan immers stadslandschappen tekenen zoals hij..

 

sanderg

Link naar reactie
  • Bonte pinned this topic
7 minuten geleden, Bart 01 zei:

Al het namedroppen ten spijt is A toch maar een heel modaal plaatje. B is ook mijn favoriet niet, maar wint het hier toch voor mij.

 

Modaal?

 

Ik snap nu echt niet hoe je dit modaal kan noemen, dit is een vrij klassieke maar quasi perfect getekende en opgebouwde kader. Het lijkt misschien gemakkelijk, maar dat is allesbehalve het geval.

 

Gemakkelijke keuze vandaag, aardig stadspostkaartje van Tardi maar A heeft zoveel meer sfeer.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • Yncke unpinned this topic
11 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

 

Het enige wat mij stoort aan die Peyo is de inkleuring van die toren onder de brug. Daar is ineens een veel feller blauw voor gebruikt, alsof er achter de burcht  een rave aan de gang is.

 

(Het zit ook tussen de hoorns van die geit, maar dat valt minder op.)

 

Nu je dat hebt gezegd kan ik daar niet meer naast kijken. Idem voor dat lichter blauw op de rotsen.

Dat wordt dus kiezen voor B.

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

A is toch evenzeer een stads- of dorpsgezicht?

 

 

Niet echt. Het laat een dorp met kasteel zien ingebouwd in een landschap met rotsen en dennenbomen. De boom van Tardi op het pleintje maakt het nog geen landschap.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
17 minuten geleden, TDPB zei:

Nu je dat hebt gezegd kan ik daar niet meer naast kijken. Idem voor dat lichter blauw op de rotsen.

Dat wordt dus kiezen voor B.

 

Tenzij er in het verhaal wel degelijk een rave aan de gang is tussen de hoorns van die geit natuurlijk. 

 

Die rotsen storen mij niet, die kunnen best verschillende kleuren hebben. Consequent ingekleurd, vind ik de prent eigenlijk minder evenwichtig:

 

20201027113437033_0001.jpg.6daf5248327eee97432334602c406ffe.thumb.jpg.24f1c95a403710f6b8d8c27868e0e284.jpg

 

Link naar reactie

 

 

27 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

 

Het enige wat mij stoort aan die Peyo is de inkleuring van die toren onder de brug. Daar is ineens een veel feller blauw voor gebruikt, alsof er achter de burcht  een rave aan de gang is.

 

(Het zit ook tussen de hoorns van die geit, maar dat valt minder op.)

 

In de integrale is dit aangepast.

 

PHI_0004.thumb.JPG.e7a6de68a313174363097a3c097d70cd.JPG

 

 

 

Link naar reactie

Allereerst : Gelukkig en gezond nieuwjaar aan allen!

 

Het is misschien aan te raden te beseffen dat ik de Peyo-tekening voor het eerst in zwart-wit tegenkwam. In het zwart-wit is het indrukwekkender.

Wat het "name-dropping" betreft, dat is niet opzettelijk. Het is nu eenmaal uit een Johan en Pirrewiet-album dat Peyo met assistentie van Walthéry heeft getekend. Peyo zette de personages in potlood en Walthéry inktte die en tekende het grootste gedeelte van de decors. Die samenwerking was vooral ontstaan omdat Peyo het toen al druk had met de Smurfen. Dat Franquin bij dit kader heeft geholpen met het design, is waarschijnlijk gewoon omdat hij toevallig op bezoek was maar dat weet ik niet precies.

 

Bedankt voor de stemmen!

johan en pirrewiet 2.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...