Ga naar inhoud

top 5 van Amerikaanse bodem dat in de kast staat + ook nog wat show and tell erbij


cinco

Recommended Posts

Dus alleen gefocust op wat ik effectief heb.

 

En ja, ik heb Watchmen, The Killing Joke en Bone hier liggen, maar ik ga die top 5-lijst wat anders samenstellen.

 

PHI_0012.thumb.JPG.ce6ab80bba16092e5a52cd12e13b3c23.JPG

 

PHI_0029.thumb.JPG.ea9d20732ef9fa5e446634908cb38f7b.JPG

 

5. Ghost World (Clowes)

 

Heel snel uitgegroeid tot een klassieker.

En is ook één van die verhalen die mijn ogen heeft geopend voor wat Amerika te bieden had los van hun Marvel en DC comics.

 

PHI_0031.thumb.JPG.aeb9544e3cbe02123a4aa8bd8bb0cbb8.JPG

 

Er is iets klinisch aan de stijl van Clowes, maar dat past perfect bij het verhaal.

Is ook vrij gauw verfilmd geworden en ik moet het dringend nog eens herlezen.

 

PHI_0032.thumb.JPG.0cb255aa0fc8d0277ee0290cbdd014fb.JPG

 

 

4. All Star Superman (Morrison - Quitely)

 

Ben ik toch weer bij DC beland.

Maar dit is een 12-issue minireeks (hier in de foto gebundeld in 2 hardcovers) waar Grant Morrison zijn unieke hersenkronkels op het Supermanverhaal vrijuit heeft kunnen botvieren en samen met de aparte tekenstijl van Frank Quitely heeft dit iets memorabels opgeleverd dat de gebruikelijke superhero-comics overstijgt.

 

PHI_0018.thumb.JPG.517adf43cba63ed80c97288c05bdd23b.JPG

 

Quitely gebruikt vaak wijde panelen met opvallende leegtes dat zorgt voor een eigenzinnige visuele stijl.

Samen met het script en de teksten van Morrison zorgt dat voor een existentiële en filosofische kijk op de Superman-mythos.

 

PHI_0015.thumb.JPG.83bf08f05856bc722c939b33a97e85f0.JPG

 

3. The Umbrella AcademyApocalypse Suite (Way - Bá)

 

Een bundel van de originele 6-issue limited series. En een deconstructie van de formule van superhero-teams zoals Fantastic Four of X-Men.

Een voorbeeld van compressed storytelling met een overvloed aan ideeën die je over je heen krijgt, maar het werkt verbazend goed in dit verhaal en draagt bij tot de overkoepelende bevreemdende feel die je ervaart tijdens het doorlezen.

 

PHI_0025.thumb.JPG.a591856e20f4f7e5e44783238d62e0b0.JPG

 

Ik laat het tekenwerk even voor zich spreken.

 

PHI_0023.thumb.JPG.ce637244165cb199f4caa4de79596685.JPG

 

PHI_0024.thumb.JPG.da764250a44a81703db94f89b55c49b0.JPG

 

2. De Gouden Jaren van Mickey Mouse (Gottfredson)

 

Ik bezit alleen volume 2.

Een groot en indrukwekkend boek waar niet altijd gemakkelijk een plaats voor te vinden is in een kast of boekenrek.

Mickey Mouse in zijn klassieke vorm heeft er zelden beter uit gezien en dat is allemaal te danken aan het sterke tekenwerk van Gottfredson.

 

PHI_0028.thumb.JPG.a27fe274bbb94d447982d57a06baf2cf.JPG

 

PHI_0030.thumb.JPG.0d2119b51c574d3924181307664bfbc3.JPG

 

1. Het Beste van Calvin en Hobbes (Watterson)

 

Dit is een uitgave waarin Bill Watterson enkele van zijn favoriete Calvin & Hobbes sunday page comics heeft geselecteerd.

 

PHI_0019.thumb.JPG.2520e2186903d63b0bd4139f26c2a915.JPG

 

Links heb je elke keer de zuivere onvertaalde zwart-wit pagina, rechts heb je de vertaalde ingekleurde pagina met onderaan commentaar geleverd door Watterson zelf.

Zo krijg je op een heerlijke manier inzicht in het teken- en vertelproces door de maker van deze bejubelde reeks.

 

PHI_0021.thumb.JPG.91926ac09f8be02676150cb8184d6754.JPG

 

 

Link naar reactie

Ik heb niet zo heel veel Amerikaans spul dus een top 5 moet lukken. (ik heb Calvin en Hobbes even achterwege gelaten, omdat je die al noemde maar die zou er ook wel bij hebben gestaan)

 

Donald Duck, de beste verhalen van Carl Barks, 1945-1946.

The good artist. Heerlijke strips. Deze uitgave vond ik eens op een rommelmarkt, helaas heb ik geen andere delen van deze reeks.

 

 

album barks.jpg

 

Sergio Aragonés on parade. Een selectie van Aragonés' strips uit Mad Magazine, waarin hij vooral bekend was voor zijn tekeningen in de marges. Zijn comic-reeks Groo the wanderer is ook de moeite waard.

 

aragones.jpg

 

Robert Crumb's Headcomix. Een selectie van Crumb's eerste strips. Heerlijke underground-compilatie.

 

album headcomix.jpg

 

Harvey Kurtzman's Strange adventures. Kurtzman heeft hier korte verhalen geschreven die door verschillende tekenaars werden uitgewerkt. De getekende scenario's zijn ook bijgesloten.

 

album kurtzman.jpg

 

Lucky in love. Een eerste deel van een graphic novel. Toen ik de eerste keer op facebook was, was ik bevriend met Stephen Destefano, wiens strips ik kende uit de korte comic-reeks Instant Piano. Zijn animatie-achtergrond is duidelijk te zien in de cartoony figuren. (wanneer deel twee uitkomt : geen idee)

 

lucky in love.jpg

Link naar reactie

@cinco Heb je van Calvin & Hobbes de Tenth Anniversary Edition? Aan de ene kant een soort best of, aan de andere kant heel veel achtergrond over het maken van de strip, verteld door Bill Watterson zelf. Super interessant boek.

 

image.thumb.png.8771ac4547c3ffb4e553ed8736875167.png

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
Op 1/2/2021 om 10:03, cartoonesk zei:

Donald Duck, de beste verhalen van Carl Barks, 1945-1946.

The good artist. Heerlijke strips. Deze uitgave vond ik eens op een rommelmarkt, helaas heb ik geen andere delen van deze reeks.

 

 

album barks.jpg

 

 

Ik zou je de uitgaven van Fantagraphics aanraden. Zo koop ik ze ook. Als je d'r aan begint, check zeker de wikipediapagina hierover. Ze maken het nogal ingewikkeld, maar de uitgaven zijn zeker de moeite. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Complete_Carl_Barks_Disney_Library

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

uhm....

 

deze vind ik wel :)

 

Batman and Dracula trilogy
BODY BAGS van Jason Pearson
ARIA (van Haberlin en Holguin)
Dogwitch (Dan Schaffer)
Hip Flask: Unnatural Selection
KABUKI door    David Mack
Locke & Key
Midnight Nation
Marada The She-Wolf
NOCTURNALS     Dan Brereton
PREACHER
Super-Boksers (Marvel OGN)
WE3
Superman / Muhammed Ali

Tsja... en dan alles van Terry Moore denk ik :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

In willekeurige volgorde:
 

Planetary

Parker

Criminal

Y the Last Man

Fables

 

En nog zoveel andere series en OGN’s die de moeite zijn. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 7 months later...
  • 4 months later...
Op 1/2/2021 om 11:02, mojo zei:

@cinco Heb je van Calvin & Hobbes de Tenth Anniversary Edition? Aan de ene kant een soort best of, aan de andere kant heel veel achtergrond over het maken van de strip, verteld door Bill Watterson zelf. Super interessant boek.

 

image.thumb.png.8771ac4547c3ffb4e553ed8736875167.png

 

Ik was dit niet vergeten, hoor.

Ik heb hem begin deze week besteld en vandaag ontvangen.

 

Inhoud ziet er inderdaad boeiend uit dankzij die toelichtingen.

Link naar reactie
  • 3 months later...
Op 2/2/2021 om 11:26, Gilles zei:

 

Ik zou je de uitgaven van Fantagraphics aanraden. Zo koop ik ze ook. Als je d'r aan begint, check zeker de wikipediapagina hierover. Ze maken het nogal ingewikkeld, maar de uitgaven zijn zeker de moeite. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Complete_Carl_Barks_Disney_Library

 

 

Waar koop je deze?

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie
Op 17/2/2022 om 19:13, cinco zei:

 

Ik was dit niet vergeten, hoor.

Ik heb hem begin deze week besteld en vandaag ontvangen.

 

Inhoud ziet er inderdaad boeiend uit dankzij die toelichtingen.

Heb je die ondertussen gelezen? 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
2 uren geleden, Straffe Recensent zei:

Koop je ze per boxset of als losse volumes? Vind het vreemd dat de boxsets niet chronologisch zijn.

 

Ik heb dat eigenlijk wat gecombineerd. Wat ik in box kon kopen, kocht ik zo. De rest vulde ik zoveel mogelijk aan met losse delen. 

 

De reeks is sowieso niet chronologisch uitgegeven ook. 

Link naar reactie

All Star Superman van Grant Morrison

Hellboy van Mike Mignola

Black Hammer van Jeff Lemire

Vision van Tom King

Sandman van Neil Gaiman

Batman The Black Mirror van Zack Snyder

Sin City van Frank Miller

Parker van Darwyn Cook

 

en natuurlijk Watchmen van Alan Moore want die mag in geen enkele lijst ontbreken hoe cliché ook

 

En last but not least omdat het zo'n mooie reeks is met goed verhaal en prachtige tekeningen

Harrow County van Cullen Bunn

image-14.jpeg

6b28f96958478824f2d514654d25aa7c_L.jpg

Gruesome-Banner-HarrowCounty.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...