cinco Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 Robbedoes is zo een reeks die me te binnen schiet. Al moeten ze zeker wel de erven van Franquin vergoeden bij gebruik van de Marsupilami in een Robbedoesstrip of hoe zit dat precies? En De Blauwbloezen is toch ook helemaal van Dupuis? Ik meende dat ze die reeks in het leven hadden geroepen omdat ze Lucky Luke aan Dargaud waren kwijtgeraakt, dus wilden ze een zelfde komische reeks in dat tijdsframe. Zijn er nog reeksen hier in Europa die toebehoren aan een uitgeverij? (los van situaties waarin de makers van een reeks uiteindelijk zelf een uitgeverij opstarten om hun eigen albums uit te geven) Quote
mister o Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 Jan, Jans en de kinderen. Volgens mij. Quote
cinco Geplaatst: 9 februari 2021 Auteur Geplaatst: 9 februari 2021 18 minuten geleden, Ambreville zei: Jommeke Ik bedoel met 100% dat er dan ook geen erven moeten betaald worden voor het gebruik van de personages in nieuwe albums. En dat er geen testamenten met regels zijn. Quote
cinco Geplaatst: 9 februari 2021 Auteur Geplaatst: 9 februari 2021 1 uur terug, TDPB zei: De Rode Ridder. Krijgen de Vandersteen-erven geen deel van de Rode Riddertaart? Quote
Ptrck Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 Sjors en Sjimmie. Quote In 2016 kwam er geen overeenstemming tussen uitgever Sanoma en de huidige tekenaar Robert van der Kroft om Sjors en Sjimmie opnieuw te publiceren, waardoor er een rechtenkwestie is ontstaan. (Wikipedia) Quote
Ambreville Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 1 uur terug, cinco zei: Ik bedoel met 100% dat er dan ook geen erven moeten betaald worden voor het gebruik van de personages in nieuwe albums. En dat er geen testamenten met regels zijn. De glenat-reeks van Conan, waar Glenat de rechten heeft genomen op de Cimmerian. Quote
Daan Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 Zojuist, Tweetie zei: Aserix. Blake & Mortimer. Daar zitten toch nog erfgenamen tussen? Quote
Ambreville Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 3 minuten geleden, Daan zei: Daar zitten toch nog erfgenamen tussen? https://www.challenges.fr/media/hachette-s-offre-la-totalite-des-droits-sur-asterix_278573 Asterix is op tijd verkocht. Ook beter om de erven niet in de schulden te jagen. Quote
Tweetie Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 2 minuten geleden, Ambreville zei: https://www.challenges.fr/media/hachette-s-offre-la-totalite-des-droits-sur-asterix_278573 Asterix is op tijd verkocht. Ook beter om de erven niet in de schulden te jagen. En ik denk dat dat ook het beste is, om reeksen te verkopen op het moment dat de oorspronklijke bedenkers er mee willen stoppen en de strips nog populair zijn. Quote
cinco Geplaatst: 9 februari 2021 Auteur Geplaatst: 9 februari 2021 De rechten rond Asterix doorheen de jaren is een boeiende materie. Het is ook een serieus verlies voor Dargaud geweest, maar ze hebben zichzelf wel heruitgevonden en ik vind dat ze sindsdien een veel interessanter fonds hebben waar ook meer zorg in wordt gestoken. Quote
shakeitupguy Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 2 uren geleden, Ambreville zei: De glenat-reeks van Conan, waar Glenat de rechten heeft genomen op de Cimmerian. Enkel voor de Europese markt vermoed ik dan Quote
Ambreville Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 7 minuten geleden, shakeitupguy zei: Enkel voor de Europese markt vermoed ik dan Die worden uitgegeven als comic. Wel met titel ‘the cimmeriian’, maar binnenin wordt de naam Conan gebruikt. Quote
Madam Kito Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 Meestal zijn uitgevers ook beter geschikt om een strip verder te (laten) zetten dan erfgenamen. Allez, in theorie dan toch. Want waarom zou pakweg een bejaarde weduwe of een dochter van de oorspronkelijke tekenaar meer verstand hebben van strips dan iemand die beroepsmatig strip uitgeeft? In Amerika was het heel lang standaard dat de uitgevers de eigenaars waren van de personages. Quote
Madam Kito Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 5 uren geleden, cinco zei: Krijgen de Vandersteen-erven geen deel van de Rode Riddertaart? Met uitzondering van S&W werden eind 1984 alle Vandersteen reeksen en hun makers door Standaard Uitgeverij overgenomen. Voor die albums en het gebruik van de naam Studio Vandersteen kreeg Vandersteen een symbolische royalty, zijnde ofwel 1 belgische frank of 1% auteursrechten per verkocht exemplaar. Quote
Madam Kito Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 7 uren geleden, Ambreville zei: Jommeke De erven hebben nog heel veel te zeggen over Jommeke. Quote
Ambreville Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Watchmen is daar een speciale in. De deal met Moore en Gibbons is dat de rechten op de boeken bij de uitgeverij (DC) blijven, zolang Watchmen in druk blijft. Elk jaar krijgen Gibbons en Moore wel een leuke cheque, maar ze hebben niets te zeggen. Waardoor er tegenwoordig zoveel watchmen series. Zodra DC een jaar niets uitgeeft gaan de rechten terug naar de auteurs. De uitgeverij doet dus wat hij wil, maar moet het wel regelmatig blijven doen. https://www.polygon.com/comics/2019/11/11/20931078/alan-moore-watchmen-name-hbo-dc-comics-rights-controversy Quote
AHMO Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Trigië, Storm , Eppo, Sjors en Sjimmie, Jan, Jans en de kinderen met alle spin-offs Quote
Peter Motte Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Baard en Kale. Dupuis kocht de rechten daarvan al heel lang geleden, nadat Dineur een verhaal publiceerde in een concurrent van Spirou/Robbedoes. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 4 uren geleden, blacktiger zei: Baard en Kale. Ah, ik kom net te laat. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
dutch lines Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 4 uren geleden, AHMO zei: Trigië, Storm , Eppo, Sjors en Sjimmie, Jan, Jans en de kinderen met alle spin-offs Bedoel je voor Eppo Uitgeverij L? Want dan zit je ernaast. Welke uitgever is eigenaar van Trigië? Quote Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.
Madam Kito Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Zojuist, Dutch Lines zei: Bedoel je voor Eppo Uitgeverij L? Want dan zit je ernaast. Welke uitgever is eigenaar van Trigië? De engelse uitgever. Fleetway Publications? Quote
dutch lines Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 33 minuten geleden, TDPB zei: De engelse uitgever. Fleetway Publications? Rebellion Publishing zie ik in een integrale staan. Quote Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.
Tom MDP Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 18 uren geleden, TDPB zei: Met uitzondering van S&W werden eind 1984 alle Vandersteen reeksen en hun makers door Standaard Uitgeverij overgenomen. Voor die albums en het gebruik van de naam Studio Vandersteen kreeg Vandersteen een symbolische royalty, zijnde ofwel 1 belgische frank of 1% auteursrechten per verkocht exemplaar. Ik denk dat technisch gezien de erven het SU nog heel lastig kunnen maken wat betreft digitale publicaties, want echt 100% ALLE rechten overdragen is al WREED moeilijk én daarin moet steeds de drager van de publicatie in worden vermeld ook, zoniet zitten die rechten automatisch bij de oorspronkelijke auteur (of zijn/haar erfgenamen.) Het lijkt me zeer sterk dat in een contract van '84 er iets vermeld zou zijn voor digitale publicaties. (Hetzelfde voor auteurs: als je een reeks hebt waar een uitgever nog de publicatierechten van heeft, maar er in dat contract enkel gesproken wordt van een papieren uitgave, mag jij daar zonder probleem een digitale reproductie van publiceren op't internet.) Quote
Madam Kito Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Je hebt verschillende soorten rechten, zoals je weet. Ik veronderstel dat op de albums gemaakt voor de overname de oorspronkelijke makers ( Vandersteen en erfgenamen dus) nog steeds auteursrechten ontvangen indien die nog verkocht worden. Maar albums gemaakt na de overname zijn van Standaard. De Studio Vandersteen personages zelf (Tits, Robert & Bertrand, Rode Ridder, Bessy...) zijn gewoon van Standaard. De rechten daarvan doorverkopen is vrij simpel. Quote
Tom MDP Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Neen hoor. (Voor de gemakkelijkheid, laten we er vanuit gaan dat Robert en Bertrand en de rode ridder 100% vandersteencreaties zijn.) De morele rechten zijn daarvan nog steeds in handen van de erven aangezien deze onoverdraagbaar zijn. Om een 'Amoraske' te doen, moet dus nog steeds toestemming gevraagd worden, aangezien dat niet hoort tot de oorspronkelijke intentie bij de aankoop van de overige rechten. Ik ben niet zeker, maar in principe kan met een gladde advocaat een exploitatie op een toen onbestaand medium daar evengoed onder vallen. (Dus aan al die zeveraars die claimen dat bij elke scheet de oorspronkelijke auteur tegen 100 per uur in zijn graf aan't ronddraaien is, zijn erfgenamen hebben hun fiat moeten geven... die gaan die nog altijd beter hebben gekend dan een fanboy.) Quote
Madam Kito Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 11 uren geleden, Tom MDP zei: Neen hoor. (Voor de gemakkelijkheid, laten we er vanuit gaan dat Robert en Bertrand en de rode ridder 100% vandersteencreaties zijn.) De morele rechten zijn daarvan nog steeds in handen van de erven aangezien deze onoverdraagbaar zijn. Om een 'Amoraske' te doen, moet dus nog steeds toestemming gevraagd worden, aangezien dat niet hoort tot de oorspronkelijke intentie bij de aankoop van de overige rechten. Ik ben niet zeker, maar in principe kan met een gladde advocaat een exploitatie op een toen onbestaand medium daar evengoed onder vallen. (Dus aan al die zeveraars die claimen dat bij elke scheet de oorspronkelijke auteur tegen 100 per uur in zijn graf aan't ronddraaien is, zijn erfgenamen hebben hun fiat moeten geven... die gaan die nog altijd beter hebben gekend dan een fanboy.) Wel, Amoras is een S&W-product en valt dus niet onder die overdracht van indertijd. Idem van Klein/Jong/Kleuter/Junior Suske en Wiske. En in welke mate was Studio Vandertseen en de persoon Vandersteen hetzelfde? Lagen de rechten voor al die studio-reeksen bij de firma Studio Vandersteen of bij de persoon Willy Vandersteen? Want dat kan ook nog een verschil maken. Sowieso is het toch allemaal niet echt van belang, de ene reeks uit die periode die nog bestaat is De Rode Ridder. Quote
Madam Kito Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 11 uren geleden, Tom MDP zei: (Voor de gemakkelijkheid, laten we er vanuit gaan dat Robert en Bertrand en de rode ridder 100% vandersteencreaties zijn.) Wat ze dus beiden niet zijn. Quote
AHMO Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 19 uren geleden, Dutch Lines zei: Bedoel je voor Eppo Uitgeverij L? Want dan zit je ernaast. Welke uitgever is eigenaar van Trigië? strip Eppo is van Rob Crawfurd . Sjors en Sjimmie , Jan Jans en de Kinderen; Sanoma Storm; Uitgeverij L / Rob van Bavel Trigië ; ? Weet ik niet Quote
Aleksandr Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 pfff, da's niet simpel zulle ... Quote
Aleksandr Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 is Michel Vaillant ook niet van hemzelf? euh, Graton bedoel ik Quote
Madam Kito Geplaatst: 14 februari 2021 Geplaatst: 14 februari 2021 Clifton. Chlorophyl. Ton en Tinneke Alex? Jan Kordaat? Het Volk had indertijd de rechten op de namen De Lustige Kapoentjes en Piet Fluwijn en Bolleke, maar niet op de personages (analoog met het Katzenkammer Kids-voorbeeld). Quote
Ambreville Geplaatst: 14 februari 2021 Geplaatst: 14 februari 2021 Op 11/2/2021 om 20:58, Aleksandr zei: is Michel Vaillant ook niet van hemzelf? euh, Graton bedoel ik Afgelopen jaar verkocht aan Dupuis. Quote
Aleksandr Geplaatst: 14 februari 2021 Geplaatst: 14 februari 2021 enkel de oude of ook dat nieuwe seizoen? Quote
cinco Geplaatst: 29 juli 2021 Auteur Geplaatst: 29 juli 2021 Hoe zit het met de striprechten op reeksen die afgeleid zijn van tv-series? Quote
Madam Kito Geplaatst: 29 juli 2021 Geplaatst: 29 juli 2021 1 uur geleden, cinco zei: Hoe zit het met de striprechten op reeksen die afgeleid zijn van tv-series? Dat zijn complexe dingen. Quote
Recommended Posts