Ga naar inhoud

Waarom is S&W indertijd wel doorgebroken in Nederland en andere Vlaamse stripreeksen niet?


Recommended Posts

De hoofdverklaring is al gegeven S&W is vernederlands en Nero niet. Het is Vandersteen zelf die dat al vroeg deed waardoor zijn strip in nederlandse kranten kon verschijnen in de vroege jaren 50. Daar is het nederlandse leespubliek ontstaan. Stripalbums waren toen nog een luxe en dus vrij exclusief. Wat Paul Geerts zei klopt ook. Toen er in de jaren 60 steeds meer stripalbums werden verkocht, had de Vandersteen studio een zeer goede marketingstrategie, die de basiskennis van de krantenstrip zeer goed uit wist te bouwen.

Link naar reactie
On 10/2/2021 at 11:19 AM, hemweg said:

 

Ik denk dat de Vlaamse strip meer een familiestrip is gebleven en de Hollandse strip zich meer en meer op de volwassenen is gaan richten (m.u.v. Jan, Jans en de kinderen en Donald Duck). De latere Franka, Storm en Agent 327 zijn ook meer voor volwassenen gemaakt. Kinderen in Nederland lezen geen strips, uitgezonderd Manga. In stripspeciaalzaken in Nederland komen voornamelijk mannen van middelbare leeftijd. 

Jan, Jans en de kinderen is een strip die zich letterlijk vanaf dag 1 op volwassenen heeft gericht. 
 

Franka, Storm en Agent 327 zijn voor mensen van alle leeftijden. Je kunt de laatste twee verwijten dat ze niet met hun tijd zijn meegegaan.

 

Wat de stripwinkels betreft zie je meer en meer een tweedeling. Er zijn winkeliers die duidelijk op een pensioen zitten te wachten. En er zijn winkeliers die bewust bezig zijn met hun zaakje. Die laatste trekken een jong publiek wat Amerikaanse Comics en manga meeneemt. Ze zijn vaak ook niet vies van betaalbare merchandise.

 

Als je afhankelijk bent van Europese albums dan heb je in Nederland inderdaad een probleem. Zelfs @Neat Stuff overweegt op de zeldzame momenten dat hij zijn ondernemingsjasje aanheeft om een fors deel van zijn Europese aanbod te vervangen door manga en Amerikaans. 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Retardi zei:

Jan, Jans en de kinderen is een strip die zich letterlijk vanaf dag 1 op volwassenen heeft gericht. 
 

Franka, Storm en Agent 327 zijn voor mensen van alle leeftijden. Je kunt de laatste twee verwijten dat ze niet met hun tijd zijn meegegaan.

 

Wat de stripwinkels betreft zie je meer en meer een tweedeling. Er zijn winkeliers die duidelijk op een pensioen zitten te wachten. En er zijn winkeliers die bewust bezig zijn met hun zaakje. Die laatste trekken een jong publiek wat Amerikaanse Comics en manga meeneemt. Ze zijn vaak ook niet vies van betaalbare merchandise.

 

Als je afhankelijk bent van Europese albums dan heb je in Nederland inderdaad een probleem. Zelfs @Neat Stuff overweegt op de zeldzame momenten dat hij zijn ondernemingsjasje aanheeft om een fors deel van zijn Europese aanbod te vervangen door manga en Amerikaans. 

 

 

Ik denk dat je volkomen gelijk hebt dat er een groep winkeliers is die zich richt op jongeren (Manga, Comics en merchandise).

 

Franka, Storm en Agent 327 hebben zich ontwikkeld van jeugdstrip naar een meer volwassen publiek (14+). Met woord- of naamgrappen (Agent 327), verwijzingen (personen - Agent 327, steden - Franka) en lichte erotiek (Franka en Storm) zijn deze strips meer gericht op volwassenen dan op kinderen.

 

Link naar reactie
On 10/2/2021 at 12:25 PM, H_Flashman_VC said:

De hoofdverklaring is al gegeven S&W is vernederlands en Nero niet. Het is Vandersteen zelf die dat al vroeg deed waardoor zijn strip in nederlandse kranten kon verschijnen in de vroege jaren 50. Daar is het nederlandse leespubliek ontstaan. Stripalbums waren toen nog een luxe en dus vrij exclusief. Wat Paul Geerts zei klopt ook. Toen er in de jaren 60 steeds meer stripalbums werden verkocht, had de Vandersteen studio een zeer goede marketingstrategie, die de basiskennis van de krantenstrip zeer goed uit wist te bouwen.

 

Persoonlijk zie ik als hoofdverklaring (olifant in de kamer?) de KWALITEIT.

Goede marketing, vernederlandsen, - het zal allemaal wel, maar ik denk dat Vandersteen gewoon heel simpel een veel betere tekenaar en een veel betere scenarist was dan Merho, Sleen - of wie dan ook.

Vandersteen was gewoon een van de meest creatieve Belgen ooit - in een andere categorie als de overige Vlaamse stripauteurs wat mij betreft. 

Link naar reactie

Merho was gewoon te laat en de naam Kiekeboe sprak Nederlanders gewoon niet aan. Op de koop toe had hij al een min of meer vaste eigen stijl ontwikkeld bij de start van Kiekeboe. Suske en Wiske evolueerde veel extremer. Moest Merho dertig jaar vroeger geboren zijn, ging dit topic misschien over hem en niet over Vandersteen. 

 

Vandersteen was sterk in marketing en kon zich aanpassen aan de verwachtingen van het publiek waar hij naar streefde. Hij werkte ook al gauw met medewerkers, waardoor hij zijn energie goed kon "verdelen". In de periode dat hij de Nederlandse stripmarkt "veroverde" was de inhoud van de Suske en Wiske-reeks min of meer bijzaak voor hem (waarmee ik niet wil zeggen dat hij er niet mee bezig was). Vandersteen was er op het goeie moment met de goeie strategie. 

 

Merho moet qua creativiteit echt niet onderdoen voor Vandersteen.

Ook Sleen niet, maar zijn reeksen waren gewoon te absurd en te gericht op (lokale) actualiteit. 

Link naar reactie
4 uren geleden, Rene zei:

..., maar ik denk dat Vandersteen gewoon heel simpel een veel betere tekenaar en een veel betere scenarist was dan Merho, Sleen - of wie dan ook.

 

Oei! Het omgekeerde is waar, Rene.

Vandersteen was een verhalenverteller pur sang, maar tekenen was niet meteen zijn ding. De man heeft nooit van perspectief gehoord.

Je moet maar eens naar het "betere werk" op het einde van zijn leven kijken (vb. De Geuzen) of naar zijn prenten in het Schanulleke-boek. Vrolijk word ik daar niet van.

 

Sleens kunde schat ik veel hoger in, denk maar aan zijn karikaturen en composities op Ronde van Frankrijk-prenten, en Merho ook wel.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Hamirubi zei:

 

Oei! Het omgekeerde is waar, Rene.

Vandersteen was een verhalenverteller pur sang, maar tekenen was niet meteen zijn ding. De man heeft nooit van perspectief gehoord.

Je moet maar eens naar het "betere werk" op het einde van zijn leven kijken (vb. De Geuzen) of naar zijn prenten in het Schanulleke-boek. Vrolijk word ik daar niet van.

 

Sleens kunde schat ik veel hoger in, denk maar aan zijn karikaturen en composities op Ronde van Frankrijk-prenten, en Merho ook wel.

 

Goh, Sleen had ook nooit van perspectief gehoord hoor. Maar omdat zijn stijl net iets minder realistischer was dan die van (de latere) Vandersteen stoorde dat minder.

Link naar reactie

Suske en Wiske heeft in ieder geval de Nederlandse kranten veroverd. Veel meer dan Kiekeboe zeker Jommeke. En de albums waren ook altijd goed verkrijgbaar. Vaak ook met korting op oudere delen, zodat men de hele reeks ging verzmelen. In de jaren 70-80 las ik ook wel eens Jommeke of Kiekeboe, maar nieuwe delen kwamen niet altijd naar het Noorden. En dan de Duck. Eerste oplage 2,5 miljoen in 1952. 1 voor elk Nederlands huishouden. En dan 15 cent bij een abbonnement op Margriet. Topoplage jaren 80 tegen de half miljoen en nu altijd nog boven de 200.000.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...