Ga naar inhoud

Waarom is S&W indertijd wel doorgebroken in Nederland en andere Vlaamse stripreeksen niet?


Recommended Posts

6 uren geleden, Red Arrow zei:

Maar waarom bijvoorbeeld geen Kiekeboe? Is dat ook te Vlaams?

Absoluut (zeg ik als Nederlander zijnde)..Ā 

Ā 

Zelfde met iets als Jommeke.. dat is echt heel Vlaams en zal daardoor minder aansluiting hebben met de gemiddelde Nederlander.

Ā 

Als kind kwam sus en wis mij toch ook wel voor als een Nederlands gezin waarmee ik me enigszins kon identificeren (alhoewel de samenstelling van het gezin hoogst merkwaardig was)... wist ik veel dat het uit Vlaanderen kwam šŸ™‚

Ā 

Link naar reactie

Vandersteen was ook wel een commerƧant. Van in de jaren '50 schaafde hij de te Vlaamse kantjes af om ook in Nederland door te breken. Sus & Wis hebben zo decennia lang met KLM gevlogen, terwijl wij met Sabena toch ook een fijneĀ luchtvaartmaatschappij hadden. Met een absurd fenomeen als Nero lijken de Nederlanders geen weg te kunnen, en het feit dat er vaak ingespeeld werd op de nationale actualiteit zal niet geholpen hebben om boven de Moerdijk door te breken. Bovendien was Nero een dagbladverschijnsel (dat staat zo naast zijn voordeur). Hij verscheen in Vlaamse kranten. Kiekeboe is dan weer begonnen in de jaren '70, toen het striplandschap al sterk veranderd was. Maar er zit ook een zekere Vlaamsheid in, in tegenstelling tot de meer zoutloze en op de grootste gemene deler mikkende Sus & Wis van de jaren '70. Een figuur als Sapperdeboere begrijpen de Nederlanders niet. Die man eet voor zijn plezier.Ā 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Het feit dat Suske en Wiske vanuit Amsterdam werden uitgegeven zou in de jaren 50/60 wel een rol gespeeld kunnen hebben. Ik zal ze Schalulleke wel nooit vergeven;)

Ā 

Maar vergeet die Vlaamse strips. Kan iemand me uitleggen waar die fixatie op Donald Duck vandaan komt? Zelfs in de grote Disney landen zoals US, Italie of Duitsland hebben ze nog een leven naast die eenden.

Ā 

Ā 

Ā 

Link naar reactie
11 uren geleden, Rik zei:

Ik denk omdat van Sus en Wis alĀ in de jaren '50 Nederlandstalige albums werden uitgebracht. In grote delen van Nederland worden Vlaamse albums nauwelijks gekocht en gelezen.

Ā 

Het taalgebruik van S&W werd ook al heel vroeg aangepast aan het noorden. Sidonie werd Sidonia, Schalulleke werd Schanulleke etc.

Ze zijn er bij Studio Vandersteen dus echt wel mee bezig geweest.

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Kan iemand me uitleggen waar die fixatie op Donald Duck vandaan komt? Zelfs in de grote Disney landen zoals US, Italie of Duitsland hebben ze nog een leven naast die eenden.

Ā 

Er zouden maar drie landen zijn waar eigen strips beter verkopen dan Walt Disney strips: Japan, Frankrijk en Belgiƫ.

Die WD's zijn ook al heel oud. Dat bestaat al van voor WOII. Id. met Superman.

Strips zijn uitgevonden in Europa, maar het verschijnsel ontwikkelde zich vooral in het begin van de 20e eeuw in de VS. De krantenmagnaten van toen gebruikten ze in hun concurrentieslag.

Dat we sterke Belgische strips kennen, is eigenlijk te danken aan WOII, omdat de import uit de VS werd stilgelegd. Toen waren er vervangers nodig, en dat was het begin van de carriĆØre van bijv. Edgar P. Jacobs.

En HergĆ© was er niet vies van om met de bezetter samen te werken om Kuifjie (die al vĆ³Ć³r WOII bekend was) uit te breiden tot buiten BelgiĆ« naar alle gebieden waar de nazi's aan de macht waren.

Aangezien Suske & Wiske, Thomas Pips en nog een resem andere reeksen toen nog niet bestonden - en hun auteurs dat dus niet konden doen - is het dus nogal gemakkelijk om die auteurs ervan te beschuldigen met de bezetter te hebben samengewerkt, maar tegelijk het naziverleden van HergƩ onder het tapijt te vegen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Ambreville zei:

Ā 

Maar vergeet die Vlaamse strips. Kan iemand me uitleggen waar die fixatie op Donald Duck vandaan komt? Zelfs in de grote Disney landen zoals US, Italie of Duitsland hebben ze nog een leven naast die eenden.

Het langslopende stripblad in Nederland is de Donald Duck. De Ducks hebben alle andere striptijdschriften (ruim) overleefd. Omdat hele generaties jeugd zijn opgegroeid met Oom Donald blijft de liefde voor de Ducks langer hangen.

Dat watĀ je in jouw jeugd leert waarderen blijft altijd een nostalgisch plekje houden. Daarom lopen al die integralen zo goed van reeds lang vergeten reeksen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

-Vandersteen commercieel talent

-het feit dat S&W al heel vroeg in Nederlandse kranten verscheen (in een periode dat er nog niet zoveel Nederlandse concurrentie was)

-de inhoudelijke vernederlandsing van de strip

-de poppenkastreeks op de Nederlandse televisie.

Ā 

Dat zal het zowat zijn.

Link naar reactie

Een keertje met Paul Geerts gesproken

Die zei dat er bij Standaard uitgeverij een goeie commerciƫle man zat (jaren zeventig) die Suske en Wiske goed aan de man kon brengen.

Denk maar aan de gratisĀ  reclame artikelen / albums die je bij allerlei artikelen of supermarkten kreeg.

ook heeft hij het idee van de Suske en Wiske poppenkast serie aan de Nederlandse televisie verkocht

Suske en Wiske VVV album van provincie Noord Brabant .

Maar het belangrijkste was dat Suske en Wiske albums overal verkrijgbaar was

dus ook in de supermarkten.

en dat laatste is nooit echt goed gelukt met alle andere albums van de Standaard uitgeverij.

maar aan de andere kant was de serie Bessy weer heel erg populaire in Duitsland en weer niet in Belgiƫ en Nederland

Link naar reactie
5 uren geleden, Waldorf zei:

Vandersteen was ook wel een commerƧant. Van in de jaren '50 schaafde hij de te Vlaamse kantjes af om ook in Nederland door te breken. Sus & Wis hebben zo decennia lang met KLM gevlogen, terwijl wij met Sabena toch ook een fijneĀ luchtvaartmaatschappij hadden

Sabena zal ongetwijfeld goed geweest zijn. Helaas waren ze niet bereid om in de buidel te tasten en dat deed de KLM wel.

Link naar reactie
3 uren geleden, Rik zei:

Het langslopende stripblad in Nederland is de Donald Duck. De Ducks hebben alle andere striptijdschriften (ruim) overleefd. Omdat hele generaties jeugd zijn opgegroeid met Oom Donald blijft de liefde voor de Ducks langer hangen.

Dat watĀ je in jouw jeugd leert waarderen blijft altijd een nostalgisch plekje houden. Daarom lopen al die integralen zo goed van reeds lang vergeten reeksen.

Ā 

Dat is niet het hele verhaal. Donald Duck Weekblad isĀ niet ouder dan het Mickey Magazine in BelgiĆ« (1950-1959:Ā https://nl.wikipedia.org/wiki/Mickey_Magazine).

Dat 'Vlaamse' blad had al heel snel ook veel Nederlandse lezers.

Het is in 1959-1960 opgegaan in het Nederlandse Donald Duck Weekblad. Benieuwd hoe de Belgische verkoopcijfers nadien evolueerden.

Link naar reactie
1 uur terug, Hamirubi zei:

Ā 

Dat is niet het hele verhaal. Donald Duck Weekblad isĀ niet ouder dan het Mickey Magazine in BelgiĆ« (1950-1959:Ā https://nl.wikipedia.org/wiki/Mickey_Magazine).

Dat 'Vlaamse' blad had al heel snel ook veel Nederlandse lezers.

Het is in 1959-1960 opgegaan in het Nederlandse Donald Duck Weekblad. Benieuwd hoe de Belgische verkoopcijfers nadien evolueerden.

Donald Duck is in 1952 ontstaan als dochter vanuit het weekblad Margriet. In die zin is de Belgische Mickey dus ouder. De vroegste jaargangen zijn vooral gevuld met de Barksverhalen. Later kreeg DD Nederland toestemming van Disney om zelf verhalen te maken.

Ā 

Ik weet niet hoe Donald Duck, na de fusie met het Belgische Mickey, in Belgie wordt gelezen. Het punt dat ik wilde maken is dat dit blad al bijna 70 jaar in Nederland wordt uitgegeven en dat, muv van de Tina, gƩƩn enkel stripblad dit kan nazeggen....

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik heb Donald Duck in mijn jeugd een tweetal jaartjes gekocht. Volgens mij was ik daarmee een uitzondering als Vlaamse jongeling eind jaren '90. Hebben er nog Vlamingen op het forum het Donald Duck weekblad gekocht vroeger? Het Suske en Wiske weekblad heb ik ook een periode gekocht. Dat ben ik toen gestopt omdat de verhalen die me interesseerden toch sowieso in albumvorm in de kast terechtkwamen.Ā 

Link naar reactie
42 minuten geleden, Rik zei:

Ik weet niet hoe Donald Duck, na de fusie met het Belgische Mickey, in Belgie wordt gelezen. Het punt dat ik wilde maken is dat dit blad al bijna 70 jaar in Nederland wordt uitgegeven en dat, muv van de Tina, gƩƩn enkel stripblad dit kan nazeggen....

Ā 

Watte? Nooit gehoord van Spirou? Bestaat sinds 1938. Dat is al 83 jaar.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Ambreville zei:

Robbedoes heeft een tijd een Nederlandse versie gehad meen ik. Maar ja, je moet eerst wat mensen hebben die het kopen voor je het kan gaan lenen.

De strips uit Robbedoes stonden een tijdje in Pep. Of Sjors. Of Eppo. Of hoe het blad in die tijd ook heette.

Link naar reactie
4 uren geleden, Gilles zei:

Ik heb Donald Duck in mijn jeugd een tweetal jaartjes gekocht. Volgens mij was ik daarmee een uitzondering als Vlaamse jongeling eind jaren '90. Hebben er nog Vlamingen op het forum het Donald Duck weekblad gekocht vroeger? Het Suske en Wiske weekblad heb ik ook een periode gekocht. Dat ben ik toen gestopt omdat de verhalen die me interesseerden toch sowieso in albumvorm in de kast terechtkwamen.Ā 

Ik had een paar strips van Donald Duck en las ze ook soms inĀ de bibliotheek. Het weekblad las ikĀ soms in de bibliobus, maar dat kocht ik nooit.

Ā 

Ik was als kind eigenlijk naast Suske en Wiske en Roboboy niet zo een fan van Vlaamse strips. Meer van Donald Duck, CĆ©dric, Agent 212, De Kleine Robbe, Dommel, Guust Flater, Kid Paddle, Dokus de leerling en manga's.

Link naar reactie

PeP combineerde de strips uit zowel de school van Marcinelle als de Brusselse school + een aantal Franse topstrips.

In de jaren '70 werd PeP samengevoegd met Sjors als de Eppo en later heette dit blad wordt vervolgd.

Ongeveer 10-12 jaar geleden heeft Rob van Bavel opnieuw de Eppo uitgebracht. Dit blad bestaat nog in een 2 wekelijkse uitgave.

Ā 

De Nederlandse uitgave van Robbedoes liep van 1938 tot 2005

Ā 

Ā 

Ā 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
25 minuten geleden, Red Arrow zei:

Bij 70 jaar dus! In Nederland! Geen enkel blad kan hem dat nazeggen!Ā šŸ˜‰

Ā 

In het Nederlands! Wat toch niet helemaal hetzelfde is als in Nederland.

Ā 

Mijn buurjongen was geabonneerd op Donald Duck. Een klasgenoot op Mickey maandblad. Dus ik had vrij gemakkelijk toegang tot die strips.

Link naar reactie
21 uren geleden, Wil zei:

taalgebruik, setting? Nero bijv is wat mij betreft op en top vlaams, terwijl sus en wis meer algemeen zijn..denk ik en zo zullen er meer zijn

Nero verscheen ook altijd eerst in Vlaamse kranten,

regelmatig kwam daar ook de Belgische politiek even voorbij in het verhaal

Link naar reactie
16 minuten geleden, Aleksandr zei:

Nero verscheen ook altijd eerst in Vlaamse kranten,

regelmatig kwam daar ook de Belgische politiek even voorbij in het verhaal

Ā 

Maar ik heb ook oude Nero's gelezen met enkele politieke verwijzingen van verschillende decennia voordat ik geboren ben (wat wist ik wie bijvoorbeeld Achiel Van Acker was), maar dat weerhield mij toch niet om het verhaal te kunnen volgen.

Link naar reactie
  • 4 months later...

Recentelijk ben ik vaker in Nederland en merk ik dat voor de casual koper in supermarken het stripaanbod echt wel beperkt is tot de Donald Ducks en Suske&Wiske. Misschien vallen er hier en daar ook nog wel Asterixen te rapen.

Ā 

Dus in Nederland geen supermarkten met een redelijk breed stripaanbod zoals in de Carrefours van Belgiƫ...

Ā 

afbeelding.thumb.png.33c57c164a7b54fc58f05dcaee408d88.png

Ā 

Link naar reactie

Deze strips zijn van eind jaren zeventig. Ik denk dat de Vlaamse strips als Kiekeboe ook Vlaamse thema's en woordspelingen kent, die in Nederland niet herkend worden. De Hollandse strips uit die tijd, zoals De familie Doorzon, Joop Klepzeiker en Sjef van Oekel, kenden andere onderwerpen en waren veel grover, meer geschikt voor een volwassener publiek.Ā 

Ik denk dat de Vlaamse strip meer een familiestrip is gebleven en de Hollandse strip zich meer en meer op de volwassenen is gaan richten (m.u.v. Jan, Jans en de kinderen en Donald Duck). De latere Franka, Storm en Agent 327 zijn ook meer voor volwassenen gemaakt. Kinderen in Nederland lezen geen strips, uitgezonderd Manga. In stripspeciaalzaken in Nederland komen voornamelijk mannen van middelbare leeftijd.Ā 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...