Ga naar inhoud

Strips in de media


Jason Fly

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Woensdag liep ik in Luik rond toen een tekening op een affiche mijn aandacht trok.  Bleek een affiche te zijn voor het toneelstuk "Houppeland" naar de gelijknamige strip van Didier Tronchet (in het Nederlands vertaald als "Hoeraland").

De affiche zelf vond ik niet terug op internet, wel wat info rond het toneelstuk.

post-197-0-12128200-1483125560_thumb.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

 

 

Ik heb ooit gehoord,dat hij de strips gratis kreeg van al de uitgeverijen.

Als hij ze niet kreeg,kwamen ze niet in zijn catalogus (en waren het volgens hem dan piratenuitgaves). 

Niet helemaal waar!

Hij is op de juiste tijd gaan verzamelen toen niemand de waarde erin zag.

Het grote voordeel was dat hij een gerenommeerde stripwinkel had.

Dus het kwam makkelijk naar hem toe

Het was wel zo dat hij bij kleinere uitgevers een boekje vroeg zodat hij die ook in de catalogus kon vermelden.

en niet als hij die niet kreeg dat het dan piratenuitgaves waren.

Maar dat was in de tijd dat iedereen al wist dat er geen nieuwe deel van zijn catalogus kwam

Link naar reactie

Wat is me dat voor zever!

Hans is een heel integer man.

 

Ik ga me niet uitspreken over de heer Matla, want ik ken hem van haar noch pluim. En ik kan me enkel maar baseren op de stukjes tekst van de enkele artikels waarnaar verwezen wordt. Maar... ... moest ik eigenaar zijn van zo een verzameling, en van mening zijn dat dat toch wel waardevol cultureel erfgoed is, dan zou ik dat gewoon schenken aan de Koninklijke Bibliotheek, Of voor een appel en een ei geven. Ik weet niet hoe oud hij is, ik schat ergens in de zestig? Waarom zou je op die leeftijd nog miljoenen voor je verzameling moeten krijgen? Ik weet natuurlijk niet hoeveel hij vraagt of wenst te krijgen van die bibliotheek. Maar als het voor jou echt erfgoed is, dan geef je dat toch gewoon aan één van je nationale instellingen en is er geen haar op je hoofd dat eraan zou denken om het te verkopen aan één of andere Chinees?

Link naar reactie

. Ik weet niet hoe oud hij is, ik schat ergens in de zestig? Waarom zou je op die leeftijd nog miljoenen voor je verzameling moeten krijgen?

 

Omdat je hoopt nog 20, 30 jaar te leven en dat de kosten daarvoor toch ergens mee betaald moet worden? Omdat je kinderen hebt die je een erfenis wilt schenken?

Link naar reactie

Omdat je hoopt nog 20, 30 jaar te leven en dat de kosten daarvoor toch ergens mee betaald moet worden? Omdat je kinderen hebt die je een erfenis wilt schenken?

 

Dan moet je het maar verkopen of laten veilen. Hans Matla wil een beetje van twee walletjes eten: cultureel erfgoed achterlaten/ zijn verzameling bij elkaar houden en er nog geld voor vangen ook.

 

Die kinderen, als ze er al zijn, zijn waarschijnlijk al blij dat het huis leeg wordt opgeleverd en dat niet het hele huis vol papier staat.  

Link naar reactie

Hans Matla heeft na het sluiten van zijn winkel al zijn strips gewoon gekocht bij de Leidse Stripshop.

Er gingen ruim 1000 strip albums per jaar naar Hans en dat een groot aantal jaren lang.

Daarnaast kocht Hans op strip beurzen en had hij nog wat contacten in België.

Per jaar bestede hij duizenden euro's aan de collectie, even los gezien van de kosten die het bewaren van de strips met zich meebrengt. 

 

Hans heeft er voor gezorgd dat er overzicht ontstond en vele verzamelaars maar ook handelaren hebben daar

profijt van gehad en hebben dat nog steeds.

 

Dus al die opmerkingen aan het adres van Hans zijn niet terecht. Waar je je beter druk om kunt maken is het feit dat de strip nog steeds niet tot het Nederlands erfgoed behoord en door het onderbrengen van deze collectie kan dit gebeuren.

Daar hebben wij ook allemaal belang bij!.

 

Dus niet zeiken over Hans maar over al die cultuurbarbaren die strip nog steeds zien als iets voor dikke ventjes met

verkleurde t-shirt, die niet kunnen lezen, geen vrouw of vriendin hebben en alleen opgewonden kunnen raken over de kleur van de nietjes in een oude Buck Danny.

 

Dus HULDE HANS dat je zo je best doet om het erfgoed veilig te stellen.

 

Deze reactie ook names Hans Edink (Leidse Stripshop)

Link naar reactie

Suske en Wiske, Donald Duck, Buck Danny, ... kun je dat beschouwen als Nederlands erfgoed? Ik vind van niet.

En als je zegt van jawel, is een Batman film uitgebracht in Nederland met nederlandse ondertitels waar zoveel Nederlanders naar gekeken hebben dan ook Nederlands erfgoed?

Link naar reactie

Ik vind deze discussie werkelijk weerzinwekkend .

Matla heeft nooit onderhandeld met Chinezen...Lees het artikel, die Chinezen in de hoofding, dat is maar een flauw grapje.

Ik vind het ook wel straf dat Hans zijn verzameling, waar hij een heel leven aan gewerkt heeft en zijn centen heeft ingestoken, zou moeten wegschenken volgens de heer Mask.

De prijs die hij vraagt is trouwens minder dan de helft van de effectieve waarde.

Ik heb ooit mijn volledige verzameling Robbedoesalbums  (tijdschrift) aan het Brusselse stripmuseum willen schenken voor de symbolische prijs van 1000 frank.

Toen moesten ze eerst komen kijken of ze dat wel wilden hebben.

Er kwam iemand langs, een week te vroeg. De man was stomdronken en vertelde me dat ze elk album bij mij ter plaatse moesten nazien op ontbrekende pagina's. Ik had er geen zin in om drie dagen met die vent op mijn dak te zitten. Ik heb de man buitengegooid en ik heb de verzameling verkocht.

Bovenstaande is van vele jaren geleden, de huidige directie van het stripmuseum heeft hier niks mee te maken.

Matla doet met zijn verzameling wat hij wil. Als hij iets van mij wou hebben heeft hij dat altijd netjes betaald.

EN ja, dat is Nederlands erfgoed. EN het is ook Vlaams erfgoed en het zou leuk zijn mocht het bewaard kunnen blijven.

Link naar reactie

Die kinderen, als ze er al zijn, zijn waarschijnlijk al blij dat het huis leeg wordt opgeleverd en dat niet het hele huis vol papier staat.  

 

Ik hoop dat je het afstotelijke in deze uitspraak inziet?

Link naar reactie

Ik vind deze discussie werkelijk weerzinwekkend .

Matla heeft nooit onderhandeld met Chinezen...Lees het artikel, die Chinezen in de hoofding, dat is maar een flauw grapje.

Ik vind het ook wel straf dat Hans zijn verzameling, waar hij een heel leven aan gewerkt heeft en zijn centen heeft ingestoken, zou moeten wegschenken volgens de heer Mask.

De prijs die hij vraagt is trouwens minder dan de helft van de effectieve waarde

Helemaal eens met Linthout: wat een non-discussie.

Bovendien staat er in het artikel dat Matla zijn collectie originelen (de zgn. Matla II collectie), die waarschijnlijk een veelvoud waard is van de collectie stripalbums, aan het Letterkundig Museum zal schenken.

Niets dan lof voor deze verzamelaar, maar bovenal liefhebber!

Link naar reactie

Dan moet je het maar verkopen of laten veilen. Hans Matla wil een beetje van twee walletjes eten: cultureel erfgoed achterlaten/ zijn verzameling bij elkaar houden en er nog geld voor vangen ook.

 

Die kinderen, als ze er al zijn, zijn waarschijnlijk al blij dat het huis leeg wordt opgeleverd en dat niet het hele huis vol papier staat.  

 

Ik snap niet waarom je zoiets publiekelijk moet zeggen. De Nederlanstalige stripwereld mag de heer Matla heel dankbaar zijn!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik snap niet waarom je zoiets publiekelijk moet zeggen. De Nederlanstalige stripwereld mag de heer Matla heel dankbaar zijn!

 

Ik denk dat dat voor de meeste toekomstige erfgenamen geldt.  DIe zullen een verzameling strips vooral als een enorme berg papier zien, waar ze nog maar eens van af van moeten zien te komen. Ik denk dat ze blij zijn als de verzamelaars voor hun dood de zaak verkopen. En een verkoop in een stuk waarbij alles weg is en er niets overblijft, is voor hun helemaal ideaal.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...