Ga naar inhoud

Strips in de media


Jason Fly

Recommended Posts

Dat leidt geen twijfel. 

 

Maar wat moet je als particulier met zo'n enorme berg strip, behalve verkopen? Het conserveren en compleet houden kost bergen tijd en geld.

Dat klopt. Het moet iemand zijn met, naast dezelfde passie voor strips, ook dezelfde mogelijkheden om e.e.a. te conserveren. Dan kom je snel uit bij een stichting voor het beeldverhaal bijvoorbeeld. Dan is het risico op verwatering van de collectie ook minder groot dan bij een eenling.

Link naar reactie

Hans Matla heeft heel veel betekend voor de Nederlandstalige strip en is in de omgang ook prettig en heel normaal. Dat hij een gedeelte van zijn aankoopbedrag terug zou willen hebben en dat tevens de collectie bij elkaar blijft zijn twee logische wensen en ik hoop dat hem dat lukt.

Het zal echter nog moeilijk genoeg zijn in deze barre culturele tijden waar op van alles en nog wat wordt bezuinigd. Ik betwijfel of de KB zo maar een paar miljoen beschikbaar heeft voor een dergelijke aankoop.

Link naar reactie

Hans Matla heeft heel veel betekend voor de Nederlandstalige strip en is in de omgang ook prettig en heel normaal. Dat hij een gedeelte van zijn aankoopbedrag terug zou willen hebben en dat tevens de collectie bij elkaar blijft zijn twee logische wensen en ik hoop dat hem dat lukt.

Het zal echter nog moeilijk genoeg zijn in deze barre culturele tijden waar op van alles en nog wat wordt bezuinigd. Ik betwijfel of de KB zo maar een paar miljoen beschikbaar heeft voor een dergelijke aankoop.

 

Het is een hoop geld. 

 

Het beste zou mij lijken het meer courante materiaal dat de KB waarschijnlijk toch al heeft - S&W, Dupuis, Lombard etc - los te verkopen en de rest - hele oude strips, tijdschriften - dan maar te schenken. 

Maar ik snap best dat dat voor Matla een emotioneel moeilijke beslissing zal zijn.  

Link naar reactie

Hans Matla heeft heel veel betekend voor de Nederlandstalige strip en is in de omgang ook prettig en heel normaal. Dat hij een gedeelte van zijn aankoopbedrag terug zou willen hebben en dat tevens de collectie bij elkaar blijft zijn twee logische wensen en ik hoop dat hem dat lukt.

Het zal echter nog moeilijk genoeg zijn in deze barre culturele tijden waar op van alles en nog wat wordt bezuinigd. Ik betwijfel of de KB zo maar een paar miljoen beschikbaar heeft voor een dergelijke aankoop.

 

Ik denk dat dat de KB dat geld wellicht zal hebben maar de KB zal niet snel een paar miljoen uit gaat geven voor al die strips. Dan is het budget grotendeels op. Overigens vind ik wel dat een aantal van jullie Tweetie nogal streng kapittelen, binnen mijn familie werd in het verleden het nodige aan verschillende musea geschonken. Soms waren dat best waardevolle zaken. Ook ik heb uit een erfenis nogal wat weggeschonken aan een stichting en ga over een paar maanden heel wat weggeven aan een amsterdams museum.. We hebben dit allemaal gratis gedaan, Het staat natuurlijk iedereen vrij om bezittingen te verkopen maar in Nederland is het gebruikelijk dat tegenover schenkingen aan musea ed geen geldbedrag staat...... Matla kan natuurlijk met zijn spullen doen wat hij wil. Ik kwam vroeger wel eens in zijn winkel in de Frederikstraat en vond hem een aardige kerel, maar dit terzijde.

Link naar reactie

Die verzameling is Matla zijn levenswerk. Dat is heel iets anders dan wat spullen uit een erfenis wegschenken.

Het gaat hier ook over een waarde van miljoenen. Ik begrijp echt niet waarom een aantal mensen hier vinden dat hij dat maar zou moeten wegschenken.

 

Hij hoeft het niet weg te geven, hij mag het natuurlijk ook verkopen. Maar omdat er waarschijnlijk geen grote koper is die het in een stuk wil hebben (?), houdt dat waarschijnlijk in dat het los verkocht moet worden.

 

Het wordt uiteindelijk, denk ik, kiezen of delen: of de collectie bij elkaar houden of er geld voor krijgen. Hier in Nederland staan strips niet zo hoog in aanzien dat er miljoenen voor neergeteld gaan worden. 

Link naar reactie

Die verzameling is Matla zijn levenswerk. Dat is heel iets anders dan wat spullen uit een erfenis wegschenken.

Het gaat hier ook over een waarde van miljoenen. Ik begrijp echt niet waarom een aantal mensen hier vinden dat hij dat maar zou moeten wegschenken.

 

Ik zeg helemaal niet dat hij dat weg MOET schenken. Voor mij part gooit hij het in 3.567 sessies op Catawiki. Ik stel alleen maar dat wanneer je spullen wil overdoen aan een museum (of aan een instituut als de Koninklijke Bibliotheek) het vaak een SCHENKING betreft.  Er zijn mensen die schilderijen verzamelingen van miljoenen aan musea wegschenken. Wanneer je geld wil hebben voor je spullen dan is er een andere, meer zakelijke, opstelling van beide partijen,dan gaat dat museum (of de KB) natuurlijk geen zaken aankopen die ze of al hebben of niet interessant vinden. Het is per slot gemeenschapsgeld.

Link naar reactie

Ik heb mij anders goed geamuseerd met de Vaillant verfilming. Spannende actiefilm zonder dat er veel schiet- en ontplofwerk aan te pas kwam.

(nog) Niet gezien. Er zijn er wel enkele die ik goed vind, maar dat zijn meestal verfilmingen van gn/comics die ik nog niet gelezen had. Red, Watchmen, Adele Blanc Sec,...

Als het 'klassieke' strips zijn dan voelt dat heel onnatuurlijk, zoals die R&K hierboven.

 

Michel Vaillant is wel een realistisch getekend figuur, dat helpt uiteraard.

Link naar reactie

Eerst moet de Kleine Robbe film er nog komen.

De ene bewerking is al wat beter gelukt dan de andere. Ik heb me onlangs geamuseerd met de Bollie en Billie-film, alleen had dat bitter weinig met de strip te maken. De namen waren hetzelfde en dat was het zowat. Qua sfeer was dat iets helemaal anders. De Lucky Luke film met Jean Dujardin was dan weer behoorlijk getrouw én grappig (maar iets te lang).

 

Ik blijf wachten op de Jommeke tv-reeks (Jommeke en co tegen Anatool in Zonnedorp, meer moet dat niet zijn).

 

petit-spirou-film-stars.jpg

Link naar reactie

Kuch Asterix. Ik vond de eerste 5 albums fantastisch, maar dan werd het toch copy/paste. En de verfilmingen met Depardieu zijn niet om aan te zien. Tekenfilms heb ik nog niet gezien.

 

Ik heb veertig jaar geleden als zestienjarige voor het eerst een Asterix album gelezen. Dat is tot dusver ook het laatste geweest, want ik vond er echt niks aan.

OK, ik zal de reeks binnenkort nog een kans geven.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Deze afbeelding van Robbedoes en Kwabbernoot doet me denken aan de eerste Paling en Ko verfilming. Nu vond ik die tamelijk goed, maar dat kwam ook omdat de stijl goed paste bij de strip. Hier vraag ik het me af. Maar kom, op 1 afbeelding kun je nog niets zeggen dus ik zal op zijn minst de trailer afwachten. Het kan ook nog wel eens heel aardig uitpakken. Maar ik houd mijn hart een beetje vast.

 

Wat stripverfilmingen algemeen: Je hebt goede en je hebt slechte. Adele Blanc-Sec vond ik zeer genietbaar, evenals (als één van de weinige) de Nikopol-film van Bilal. De eerste Smurfen was erg Amerikaans, maar viel me erg mee. De eerste wee Asterix-films konden me ook smaken (die laatste twee waren dan weer steeds grotere rampen), evenals de laatste twee Lucky Luke films.  

 

Michel Valiant was aardig, maar daar hield het voor mij bij op.

Link naar reactie

Ik vond de Largo Winch verfilmingen het grootste drama.

Die laatste Asterix van het Romeinse Lusthof heb ik nog niet gezien. Was die niet goed?

 

Die eerste Winch film (dus niet die vreselijke serie) vond ik nog best goed. Alleen de tweede film was een misser.

 

De Romeinse Lusthof vond ik erg goed. Mooi omgezet naar 3D en leuk gemaakt. Het werkte uitstekend. Ik zie dan ook liever in die trant nog een film daadwerkelijk gemaakt worden, dan in live-action. 

 

Ik zie wel dat men bij Robbedoes op de jeugd mikt. Desondanks zullen ze ook rekening moeten houden met alle andere fans denk ik gezien het 'fenomeen'.

 

De XIII tv-films vond ik trouwens ook goed. Jammer alleen van het feit dat Jason Bourne zo goed in het geheugen van veel filmkijkers zit, anders het vast opvolgers gekregen. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...