Ga naar inhoud

Uitgeverij Microbe?


Veto

Recommended Posts

1 hour ago, Veto said:

Misschien beter om de laatste posts af te leiden naar een nieuw draadje 'Uitgeverij DDB' of zoiets. Want ik heb deze topic eigenlijk geopend nav strips van uitgeverij Microbe... Nu begint het beetje (veel) over te hellen naar meningen over DDB.

 

Microbe heeft nog nooit zo veel exposure gehad 🤣

Link naar reactie
35 minutes ago, Chorasan said:

De basis van de kritiek van diegene die Veto's zijdelingse opmerking er uit pikte, ging wel degelijk ook over hetgeen ze uitgeven

 

Dat ene geval wel, ja, maar het is een paar jaar geleden begonnen toen uitlekte dat DDB contracten waarbij al vanaf het begin was vastgelegd dat 2/3e van de oplage aan dumpingprijzen zou worden verkocht, en maar 1/3e aan de normale winkelprijs. Terwijl iedereen ervan uitgaat dat dumping alleen maar wordt toegepast als de uitgave een mislukking is, of om onverkoopbaar geworden stocks op te ruimen. Dat heeft toen veel kwaad bloed gezet over DDB, en ik denk dat ze dat nog altijd voelen.

Pas nadat dat lek hier verscheen, besloot DDB hier te vertrekken. Een beetje merkwaardig toevallig.

Link naar reactie
38 minutes ago, Chorasan said:

Er is een tijd geweest dat hier heel wat uitgeverijen actief waren. Ik zie die tijd niet gauw terug komen en dat vind ik jammer.

 

Maar dat heeft niets te maken met het forum, maar louter met het feit dat ze naar Faecesbook trokken omdat er daar een groter publiek zit, en ze ook meer controle hebben over wat er wordt geschreven. Als iemand vieze poppetjes in de commentaren van DDB op FB zet, dan kan DDB dat niet alleen weghalen, maar de afzender zelfs blokkeren.

Daarom zijn al die uitgevers (maar waren er dat wel zo veel?) hier weggegaan: ze willen geen discussies. Ze willen dat we kopen en zwijgen. Onze hobby is hun bedrijf.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Maar dat heeft niets te maken met het forum, maar louter met het feit dat ze naar Faecesbook trokken omdat er daar een groter publiek zit, en ze ook meer controle hebben over wat er wordt geschreven. Als iemand vieze poppetjes in de commentaren van DDB op FB zet, dan kan DDB dat niet alleen weghalen, maar de afzender zelfs blokkeren.

Daarom zijn al die uitgevers (maar waren er dat wel zo veel?) hier weggegaan: ze willen geen discussies. Ze willen dat we kopen en zwijgen. Onze hobby is hun bedrijf.

Peter, van DDB was het een zoveelste giftige opmerking over een bepaalde uitgave die te groot, te klein, te zwaar, te mat, te dik, te dun of weet ik veel wat meer was 

Waarop die van DDB het aftrapte.

Niet meer, niet minder.

Echt niet, ik herinner me het nog vrij goed.

 

Op FB of messenger reageert DDB altijd op vragen betreffende uitgaven, maar ik vind het jammer dat ze hier weg zijn. 

 

Dat uitgeverijen zomaar gewoon naar FB verkassen lijkt me overigens niet correct. Daedalus (om er één te noemen) zet daar zo goed als niks op. Ze antwoorden wel via messenger op vragen.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
1 uur terug, Chorasan zei:

Inderdaad, maar ze bespreken daarom ook zo goed als altijd hetgeen ze de moeite waard vinden. Er komen soms 50 strips in een week uit. Wanneer ze er daar 5 van bespreken, zijn die 45 andere waarschijnlijk minder ^bespreekbaar". Blijft een feit dat ze regelmatig albums van DDB bespreken die de moeite waard blijken.

Zo kun je het ook zien. Ik heb toch graag dat er kritisch gerecenseerd wordt. En dat dus ook de "slechtere" strips besproken worden. En dan uitgelegd wordt waarom die als niet zo goed beoordeeld wordt. En dat er aandacht is voor slechte vertalingen, drukfouten etc. Daar kun je iets mee. Ook als de strips goed beoordeeld wordt is dat belangrijke informatie. Ik heb toch al geregeld vraagtekens gesteld en gesteld zien worden bij beoordelingen van strips die door anderen en mijzelf heel anders beoordeeld worden.

Link naar reactie
15 minuten geleden, JPAR zei:

Zo kun je het ook zien. Ik heb toch graag dat er kritisch gerecenseerd wordt. En dat dus ook de "slechtere" strips besproken worden. En dan uitgelegd wordt waarom die als niet zo goed beoordeeld wordt. En dat er aandacht is voor slechte vertalingen, drukfouten etc. Daar kun je iets mee. Ook als de strips goed beoordeeld wordt is dat belangrijke informatie. Ik heb toch al geregeld vraagtekens gesteld en gesteld zien worden bij beoordelingen van strips die door anderen en mijzelf heel anders beoordeeld worden.

Het is geen kwestie van zien, ik ging daar eigenlijk van uit. Ik dacht dat dit hun beleid was. Als ik het zo hoor heb ik dat dan mogelijk verkeerd voor.

 

Enfin, smaken verschillen sowieso en recensies zijn altijd subjectief, maar ik laat me toch vrij regelmatig leiden tot aankoop nadat ik een bespreking op SSZ gelezen heb, terwijl ik aanvankelijk niet tot aankoop wou overgaan.

 

Meestal ben ik daar niet bedrogen in. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik vond bijvoorbeeld De sage van Atlas en Axis niet bepaald mijn ding, maar ook dat is natuurlijk louter persoonijk...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
55 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Dat ene geval wel, ja, maar het is een paar jaar geleden begonnen toen uitlekte dat DDB contracten waarbij al vanaf het begin was vastgelegd dat 2/3e van de oplage aan dumpingprijzen zou worden verkocht, en maar 1/3e aan de normale winkelprijs. Terwijl iedereen ervan uitgaat dat dumping alleen maar wordt toegepast als de uitgave een mislukking is, of om onverkoopbaar geworden stocks op te ruimen. Dat heeft toen veel kwaad bloed gezet over DDB, en ik denk dat ze dat nog altijd voelen.

Pas nadat dat lek hier verscheen, besloot DDB hier te vertrekken. Een beetje merkwaardig toevallig.

Het ging me dan ook over dat ene geval. Op iemand die hier al 1000 posts heeft neergepoot zal ik niet gauw negatief reageren wanneer ik het niet eens ben. Ieder zijn mening.

Het is per slot van rekening een discussieforum, zoals hierboven eerder vermeld.

 

Maar iemand die zich registreert, één enkele serieus laatdunkende post plaatst als reactie op een nevenbericht dat hij uit een andere post haalt dat eigenlijk niet met de topictitel te maken heeft,  om dan meteen weer te verdwijnen, pfff...

 

Wat is daar nu de meerwaarde van?

 

Dat ie zijn persoonlijk rekeningske ergens anders gaat gaan uitvechten hé...

 

 

 

 

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
54 minutes ago, JPAR said:

Zo kun je het ook zien. Ik heb toch graag dat er kritisch gerecenseerd wordt. En dat dus ook de "slechtere" strips besproken worden. En dan uitgelegd wordt waarom die als niet zo goed beoordeeld wordt. En dat er aandacht is voor slechte vertalingen, drukfouten etc. Daar kun je iets mee. Ook als de strips goed beoordeeld wordt is dat belangrijke informatie. Ik heb toch al geregeld vraagtekens gesteld en gesteld zien worden bij beoordelingen van strips die door anderen en mijzelf heel anders beoordeeld worden.

Daedalus is vrij stil in alle kanalen, maar geeft driemaandelijks een perfect overzicht uit van wat ze gaan uitbrengen. En ze doen dat effectief ook. In mijn inziens is dat toch geweldig goed.

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Dat is het grote voordeel van facebook. Mensen zijn daar meestal open en bloot herkenbaar (no pun intended) en verschuilen zich niet achter een avatar.

Niet helemaal waar. Ik heb minstens drie fake accounts lopen in verschillende fabeltjesfuik-pagina's omdat ik daar wel eens geblokt wordt wegens kritiek op "kritische mensen met een open geest". 😄

Link naar reactie
Op 23/7/2021 om 09:33, JPAR zei:

Even los van DDB, maar lees je ooit een negatieve recensie op de SSZ? Dat is maar heel zelden.

Echt negatief inderdaad zelden. Maar ook niet dat ze bij alles heel positief zijn.

Ik zat een hoop achter bij de recensies op SSZ en heb net wat recensies gelezen van strips die me interesseren of die ik in de kast heb liggen en nog niet gelezen heb en het viel me op dat er 5 op rij die ik las niet 100% positief waren: 

   Thorgal Jonge Jaren 9

   Masker van Fudo 2

   Nils 3

   Europa 1 

   Winzclav 1

Maar je hebt we gelijk dat ze niet zeggen dat het een slechte strip is. 

Toch vind ik het wel behulpzaam om dergelijke recensies te lezen en ben k ook blij dat @Veto er met regelmaat post, waarvoor dank :D 

   

Link naar reactie
3 minuten geleden, kbellon zei:

Echt negatief inderdaad zelden. Maar ook niet dat ze bij alles heel positief zijn.

Toch vind ik het wel behulpzaam om dergelijke recensies te lezen en ben k ook blij dat @Veto er met regelmaat post, waarvoor dank :D 

   

Met plezier, bedankt voor het compliment ! Het aantal views blijft week na week stijgen. Dat motiveert om 'vollen bak' verder te gaan!

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
Op 23/7/2021 om 09:33, JPAR zei:

Even los van DDB, maar lees je ooit een negatieve recensie op de SSZ? Dat is maar heel zelden.

 

Het is al meer dan 20 jaar het motto van de SSZ.be om strips positief te benaderen. Is het echt slecht, dan zwijgen we het dood. Is het de max, dan ga je dit ook zo lezen. Is het heel goed, dan ga je er een kleine kritische noot in lezen. Dat is nu eenmaal het DNA van de SSZ.Be. Het is niet de gemakkelijkste keuze. Er is niets zo eenvoudig om een afbraakrecensie te schrijven. Wat goed is, is ook relatief. Onze redactie bevat gelukkig verschillende smaken.

 

Het enigste probleem is dat ondanks het feit dat er meer dan 8.000* besprekingen werden geschreven, er af en toe goede strips niet besproken geraken. Onze redactie kan niet alles aan. Tsja, 24 uur op een dag én het blijft puur vrijwilligerswerk. But feel free...

 

* ja, elke dag worden er een tiental manueel overgezet van het oude archief naar de nieuwe site - inclusief actualisering naar de nieuwe Nederlandse schrijfwijzes ) 

 

Ps Dit zijn mijn laatste 2 die ik geschreven heb. De nuances zijn toch voelbaar, niet? 

https://www.stripspeciaalzaak.be/besprekingen/gebrek-aan-ambitie

https://www.stripspeciaalzaak.be/besprekingen/ein-entdeckung 

 

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...