Ga naar inhoud

Strip-koopgedrag Repers


Waar en op welke manier kopen jullie strips?  

62 leden hebben gestemd

  1. 1. Bij de Stripwinkel

    • Voornamelijk Winkel
      49
    • Voornamelijk Webshop
      7
    • 50/50 Winkel + Webshop
      4
    • NVT
      2
  2. 2. Bij de Boekenketen (bv Standaard Boekhandel)

    • Voornamelijk Winkel
      23
    • Voornamelijk Webshop
      2
    • 50/50 Winkel + Webshop
      1
    • NVT
      36
  3. 3. Waar kopen jullie het vaakst?

    • Stripwinkel (winkel + webshop)
      53
    • Boekenketen (winkel + webshop)
      5
    • Webgiganten (bv BOL.COM)
      2
    • Supermarkt
      0
    • NVT
      2


Recommended Posts

image.png.123eaf15abbab1142a5e8fc4b51ad11a.png

 

Het is dan wel helemaal niet representatief voor de massa, omdat het hier om een selectief strip-publiek gaat, maar goed.  Waar en via welke weg kopen jullie 't vaakst jullie strips?

PS:  Ik ken geen Nederlandse boekenketen bij naam, vandaar dat ik enkel Standaard Boekhandel als voorbeeld gaf.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Zelf koop ik enkele jaren zo goed als alleen nog via de webshops van twee tot drie stripspeciaalzaken.  Uitzonderlijk komt er nog eens iets van bij Standaard Boekhandel, maar dat is echt wel miniem. Ik heb ook helemaal geen stripwinkels in de (héél ruime) buurt, ook geen supermarkten of dergelijke waar nog strips te vinden zijn. (muv Jommeke, Kiekeboe en Suske en Wiske)  Ik zou dus zelfs niet weten waar ik ze zonder de webshops zou moeten halen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Bij mij is het iets ingewikkelder: ik stuur mijn bestellingen via e-mail. Dus niet via de webshop. In dat geval heb ik wel op websites gekeken wat de precieze gegevens zijn, zoals isbn.

Maar via webshops kopen doe ik tegenwoordig veel minder dan toen ik pas internet had. Als er nu veel via webshops wordt verkocht, dan is het omdat het iets nieuws is.

Toen ik boeken- en cd-webshops ontdekte, was het aanbod plots enorm groot. Ik vond boeken waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden.

Maar achteraf ben ik dus gestopt, omdat ik te veel kocht. Sommige van die boeken zijn na 20 jaar nog niet uitgelezen.

Dus ik zie die sterke groei van verkopen via internet niet blijven duren.

 

Link naar reactie

Ik doe dat dan zo:

 

Geachte boekhandelaren,

 

Ik neem de computer ter hand om u bij deze te laten geweten geworden dat ik de volgende producten hiermede wens te bestellen:

- een kartonnen Yoko Tsuno (zoals we hadden afgesproken dezelfde die @Richard Boom-vavavoom heeft)

- een kartonnen Thorgal (ongeschoren)

- een kartonnen Kriss van Valnor (met 1 boog en 1 pijl).

Ten gepaste tijd zal ik de colis in uw pand komen afhalen, met medebrenging en ter overhandiging van de benodigde speciën voor de gebruikelijke vergoeding inclusief alle kosten en gebeurlijke taksen.

Gelieve hierbij bij voorbaat mijn dank te aanvaarden,

 

Doei!

 

Link naar reactie

Toch fijn om te zien dat de meesten hier nog steeds mij de stripspeciaalzaak halen.

Zelf heb ik eentje op 30 minuten rijden. Maar ik heb de gewoonte gecreëerd om in Leuven naar de stripwinkel te gaan aangezien ik er tot dit jaar op kot zat. En nu ga ik gwn 1 dag per maand met mijn vriendin dagje leuven, smiddags naar de stripwinkel, pic-nic in het park, savonds resto en weer naar huis. Ook meteen beiden tevreden ;) 

Link naar reactie
21 hours ago, Peter Motte said:

- een kartonnen Yoko Tsuno (zoals we hadden afgesproken dezelfde die @Richard Boom-vavavoom heeft)

HA :)
Ik had die dan weer 'gewoon' op een kofferbakkenmarkt ontdekt. 5 euro....

 

13 hours ago, esteban² said:

trouw zijn aan de stripwinkels én graag persoonlijk langs gaan.

wel trouw maar... ik kan niet langs gaan. Helaas.

 

Ik woon in Midden-Limburg en vroeger kon ik dan in Sittard naar Atomik. Geweldige tijden gehad.. maar na de zoveelste fout (zoveel mensen hadden Vampirella écht niet in pre-order staan, dus waarom moest ik die elke keer weer zélf uit de 'vers'-bak vissen?) ben ik er weggegaan,

 

Een tijdje bij Eppo in Eindhoven gelopen, omdat ik in die stad werkte maar ook dat hield op.,

 

Ik heb ondertussen al tig jaren een abo bij Comicasa lopen. En daar kan ik niet makkelijk langs, want dat is écht ver weg.

Ik heb tot voor kort ook abo's bij Archonia gehad, maar hun nieuwe  automatische systeem werkt niet voor mij.
Daarnaast heb ik CheapComics nog. En soms (prijstechnisch) wil ik nog wel bij Bookdepo shoppen.

En momenteel doe ik bij een stel veilingen mee, via facebook. CIA in Amsterdam en Brilman in Tilburg ... gewoon voor de leuk.

 

23 hours ago, esteban² said:

Ik ken geen Nederlandse boekenketen bij naam, vandaar dat ik enkel Standaard Boekhandel als voorbeeld gaf.

ik ook niet echt... op de Bruna en Ako na zijn er niet veel zaken meer in het straatbeeld. En al helemaal niet in mijn buurt al vind ik de Plantage in Roermond erg gaaf.

 

Bij de Standaard Boekhandel ligt dan wel weer mijn Sisterhood-stripboek... zou leuk zijn als Bruna en Ako dit ook zouden doen, maar verder dan Donald Duck lijken die niet meer te komen.

 

 

 

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Richard Boom-vavavoom zei:

zou leuk zijn als Bruna en Ako dit ook zouden doen, maar verder dan Donald Duck lijken die niet meer te komen.

 

 

 

Ik was recent over de grens in Weerr.

En ja, wat staat er bij Bruna? Enkele Asterixen, de Robbedoes van Hanco Kolk, Suus en Sas, Elsje, S&W, de Donald Ducks en dan heb je het inderdaad gehad.

 

Link naar reactie

Bij de Plantage in Roermond ligt dus veeeeeel meer!! Silvester, Dark Dragon Books, Daedelus en de zaken van Ballon, Glenat etc

 

Maar ja... dat is geen keten zoals Bruna. Dus heel jammer

Ik weet dat DDB moeite heeft gedaan en op een gegeven moment te vinden was in de Mediamarkt, de Gamemania en de ToysXL

maar dat is ook voorbij...

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Antwerpen is voor mij de dichtstbijzijndste plaats waar zich een stripwinkel bevindt. Maar sinds de auto daar is verketterd, kom ik er gewoon niet meer. Of toch maar één keer in het jaar om de leegstand te bewonderen.

Met de bus vind ik ook geen optie. Vroeger had je nog een rechtstreekse lijn, maar tegenwoordig stopt die aan de rand en moet je overstappen. Daar heb ik dus al helemaal geen zin in. 

Gevolg: alles wordt online gekocht. Lekker gebracht door de vervuilende koerier.

Link naar reactie
7 uren geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

wel trouw maar... ik kan niet langs gaan. Helaas.


Ah, heb ik ook, om andere redenen.  Er zijn sowieso nog winkels waar ik eigenlijk wel eens een bezoekje aan wil brengen, als is het maar om de gezichten achter de webshop eens te leren kennen.  Maar vooral ook omdat ik graag snuister.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Even denken, ik heb een paar "vaste" winkels maar er komt ook wel wat extra bij. 

 

Mijn vaste stek voor Nederlandstalige strips (tegenwoordig voornamelijk integrales) is De Striep in Brugge. Al zo'n bijna twintig jaar ondertussen. De tweedehandsafdeling is ook altijd een zoektochtje waard. 

 

De nieuwe uitgaves van De Standaardstal zijn me wat te duur om nieuw aan te schaffen. De prijs - leestijd - papierkwaliteit is me dunkt niet meer in evenwicht, dus koop ik ze enkel als koopje of tweedehands. Dit kan op rommelmarkten, tweedehands of koopjes in stripwinkels die ik bij gelegenheid bezoek (dus ook De Striep), via via (loten kopen op internet van andere verzamelaars. Hier ook wel eens een bundeltje overgenomen)... Enfin, dit is zeer divers. Wat supermarkten betreft, daar koop ik er eigenlijk ook nooit meer. In mijn publiciteitsjaren bezocht ik regelmatig de Colruyt om strips te kopen. Nu heb ik er geen meer in mijn directe buurt, de supermarkten die ik tegenwoordig bezoek bieden zelfs totaal niets aan qua strips. 

 

Een maat van me is ook stripliefhebber die graag op rommelmarkten en in stripwinkels koopjes zoekt. Hij heeft al heel wat voor mij gevonden. 

 

Dan mijn Engelstalig materiaal. Archonia is nu mijn hoofdleverancier. Hoewel ze niet de goedkoopste zijn, is het preordersysteem interessant en ik koop er nog andere spullen, dus is het handig dat al mijn bestellingen maandelijks eens verstuurd worden zonder dat ik het constant moet opvolgen. Verder kocht ik ook wel eens op cheap-comics.com, maar dat is veel verminderd omdat de koopjes daar niet meer zijn wat ze al zijn geweest. Als ik er eens per jaar nog bestel, dan is het veel. Vroeger was bookdepository ook een veel bezochte site, nu ben ik overgeschakeld op Amazon, (.de, .es) maar dit gebeurt ook niet zo vaak. 

Link naar reactie

 

14 uren geleden, Gilles zei:

Mijn vaste stek voor Nederlandstalige strips (tegenwoordig voornamelijk integrales) is De Striep in Brugge. Al zo'n bijna twintig jaar ondertussen. De tweedehandsafdeling is ook altijd een zoektochtje waard. 


Daar zou ik ook graag ooit eens geraken om de tweedehandsafdeling door te nemen.  Ik koop er ook wel gewoonte-reeksen aan promo-prijzen die ik anders gewoon niet meer in huis zou halen. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 23/7/2021 om 16:17, Richard Boom-vavavoom zei:

A :)

En momenteel doe ik bij een stel veilingen mee, via facebook. CIA in Amsterdam en Brilman in Tilburg ... gewoon voor de leuk.

 

 

...Plantage in Roermond erg gaaf.

 

- euh, Brilman in Tilburg, hebben die ook een website & adres?

 

- die Plantage, is dat een Bruna?

Link naar reactie

Ik koop de meeste strips in De Poort. Ik probeer daar één keer in de maand op een zaterdagochtend binnen te springen. Het gebeurt soms dat ik in de Standaard Boekhandel alhier iets mee graai. Voor Engelstalig spul zoek ik mijn heil op het internet. Franstalig bestel ik via de webshop van Standaard Boekhandel en haal ik af.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
On 7/25/2021 at 6:43 AM, Aleksandr said:

- euh, Brilman in Tilburg, hebben die ook een website & adres?

 

- die Plantage, is dat een Bruna?

Plantage is dus géén Bruna. Maar een boompje als logo :)

 

 

@brilman >> https://www.shortboxcomics.nl/

en hier https://www.facebook.com/groups/comiclivesalegroup/

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Toen silvester in Den Bosch steeds minder van andere uitgeverijen had ging ik naar Eppo in Eindhoven.

Gelukkig startte Neat Stuff in Den Bosch en 1 x per maand ga ik daar langs en kan dan alles eigenlijke wel aanschaffen wat ik van plan ben(wel max. budget).

Ook altijd bereid om boeken apart te leggen na een telefoontje.

Ik ben ook verschillende keren naar Professor Barabas gegaan is 's Gravendeel.

Echt een hele gave winkel en heeft ook 2e hands.

Mocht je ooit in de buurt zijn, is dit een aanrader wat mij betreft.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...