cartoonesk Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Als je de aftiteling van klassieke Europese tekenfilms (Asterix, Kuifje, etc.) bekijkt, zie je vaak striptekenaars bij de animators staan. Börge Ring, Louis-Michel Carpentier en Nic Broca schieten me te binnen. Franquin, Peyo, Morris en Paape zijn allevier begonnen bij dezelfde Brusselse tekenfilmstudio. Raoul Cauvin, Eddy Ryssack, Maurice Rosy en Charles Degotte werkten bij TVA Dupuis. Little Nemo-tekenaar Winsor McCay was ook animator. Otomo heeft de anime van zijn eigen Akira zelf geregisseerd. De tekenfilmserie Ovide werd bedacht door Godi. Daan Jippes en Wilbert Plijnaar deden het niet onverdienstelijk in Hollywood. Weet je nog meer voorbeelden? groetjes. Quote Link to comment
Yncke Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Steven Dupré heeft ook nog animatie getekend. Ik zie de poster van de film voor me, maar kan niet op de naam komen... Edit: De film die ik zocht is Tijl Uilenspiegel. Quote yncke.be Link to comment
Ambreville Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Ik vraag me eerder af hoe de stripwereld er zou uitgezien hebben, mocht CBA (Compagnie belge d'actualités) niet failliet zijn gegaan. Dat zou een mooi scenario voor een 'What If...' kunnen opleveren. Quote Link to comment
dutch lines Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Aimée de Jongh en Remco Polman (Floris van Dendermonde). Quote Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars. Link to comment
cartoonesk Posted September 6, 2021 Author Share Posted September 6, 2021 Oh ja : Jamie Hewlett, van Tank Girl naar Gorillaz. Quote Link to comment
TDPB Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Kim Duchateau, Charel Cambré, Tom Bouden, Ivan Adriaenssens, Luc en Michael Vincent studeerden allemaal op hetzelfde moment animatiefilm in Gent. Quote Link to comment
Tom MDP Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Ik werk mee aan strips en maak ook animaties. Heb zelfs meegewerkt aan een (gekochte but nonetheless) netflixreeks als storyboarder en heb clean up werk gedaan aan een film genomineerd voor oscar beste animatiefilm. Quote Link to comment
Tom MDP Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 6 uren geleden, Yncke zei: Steven Dupré heeft ook nog animatie getekend. Ik zie de poster van de film voor me, maar kan niet op de naam komen... Edit: De film die ik zocht is Tijl Uilenspiegel. Charel Cambré heeft daar layouts voor gemaakt, als ik me niet vergis. Quote Link to comment
Tom MDP Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Kristof Fagard heeft ook een jaar animatiefilm gevolgd bij de MDA te Genk, een jaar voor ik er begon. Quote Link to comment
cinco Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 2 uren geleden, Tom MDP zei: Ik werk mee aan strips en maak ook animaties. Heb zelfs meegewerkt aan een (gekochte but nonetheless) netflixreeks als storyboarder en heb clean up werk gedaan aan een film genomineerd voor oscar beste animatiefilm. Ah wow, heb je hieraan meegewerkt! Uitstekende film. Heb hem op blu-ray. Quote Link to comment
Lük Bey Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Marc Verhaegen werkte indertijd mee aan deze: Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
cinco Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 7 minuten geleden, Lük Bey zei: Marc Verhaegen werkte indertijd mee aan deze: Is dat het grootste puur Vlaamse animatieproject ooit?? Ik heb hem alleen gezien toen ik nog op het lagere zat. Hij werd ook geloof ik heel vaak op televisie in stukken vertoond. Ik weet niet of-ie nu nog overeind blijft. Voor wie tijd en zit heeft, hier is-ie in zijn volledigheid: Quote Link to comment
Ambreville Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Keramidas is animator geweest bij Disney. Quote Link to comment
cinco Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Zojuist, Ambreville zei: Keramidas is animator geweest bij Disney. Wie was het weer die aan Disney's Tarzan (1999) had gewerkt? Was dat Frank Pé? Quote Link to comment
Suske Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Benoit Feroumont heeft ook een verleden als tekenfilmmaker. Ik dacht dat hij nog af en toe bij een project betrokken is, maar dat weet ik niet zeker. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
Ambreville Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 42 minutes ago, cinco said: Wie was het weer die aan Disney's Tarzan (1999) had gewerkt? Was dat Frank Pé? Keramidas zeker al. Quote Link to comment
Ambreville Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 14 minutes ago, Suske said: Benoit Feroumont heeft ook een verleden als tekenfilmmaker. Ik dacht dat hij nog af en toe bij een project betrokken is, maar dat weet ik niet zeker. Die zit nu voor anderhalf jaar in Madrid als Art-Director voor een nieuwe film. Dagelijks post hij op Facebook een cartoon over zijn belevenissen daar. Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 7, 2021 Author Share Posted September 7, 2021 Bedankt voor de reacties! Jan zonder Vrees is wat mij betreft een klassieker. Ik kijk hem regelmatig. Benoît Feroumont had ik ook in gedachten. Arthur DePins eveneens. Quote Link to comment
Ambreville Posted September 7, 2021 Share Posted September 7, 2021 Aaah. De Pins. Quote Link to comment
Tom MDP Posted September 7, 2021 Share Posted September 7, 2021 20 uren geleden, cinco zei: Ah wow, heb je hieraan meegewerkt! Uitstekende film. Heb hem op blu-ray. Als stage in Hongarije. Quote Link to comment
Steven D Posted September 9, 2021 Share Posted September 9, 2021 Didier Conrad werkte aan “the road to Eldorado” als character designer. Quote Link to comment
Retardi Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 On 9/6/2021 at 6:44 PM, cinco said: Is dat het grootste puur Vlaamse animatieproject ooit?? Ik heb hem alleen gezien toen ik nog op het lagere zat. Hij werd ook geloof ik heel vaak op televisie in stukken vertoond. Ik weet niet of-ie nu nog overeind blijft. Voor wie tijd en zit heeft, hier is-ie in zijn volledigheid: Het blijft overeind. Quote Link to comment
Tanuki Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Op 6/9/2021 om 18:44, cinco zei: Is dat het grootste puur Vlaamse animatieproject ooit?? Dat zou zomaar eens kunnen. Ik zie op wikipedia dat de BRT de film geproduceerd heeft. Ik herinner me dat er heel wat om te doen was over het huzarenstukje dat hiermee afgeleverd werd, maar kan me niet herinneren of er nog gelijkaardige projecten zijn opgestart. Overigens: ook Nicole van Goethem werkte eraan mee, zij won later nog een Oscar voor een geanimeerde kortfilm "Griekse tragedie" Quote Link to comment
Recommended Posts