Ga naar inhoud

Nutteloze Mededeling Van De Dag


Gilles

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Dat heb je nou met een overheidsmonopolie. Mochten er meerdere spoorwegmaatschappijen kunnen opereren, dan werden een hoop diensten gratis aangeboden om klanten te lokken. Zoals gratis toiletbezoek in de stationsgebouwen, gratis fietsvervoer enz...

Maar ja...

Link naar reactie

Dat heb je nou met een overheidsmonopolie. Mochten er meerdere spoorwegmaatschappijen kunnen opereren, dan werden een hoop diensten gratis aangeboden om klanten te lokken. Zoals gratis toiletbezoek in de stationsgebouwen, gratis fietsvervoer enz...

 

 

Da's toch niet wat ik dacht begrepen te hebben van wat jij verstaat onder een ideale vrije markt? Je betaalt toch maar enkel voor wat je nodig hebt, en dat dan aan de meest optimale prijs. Waarom zou er in de prijs van mijn treinticket de kostprijs van een gratis fietsvervoer moeten verrekend zitten, als ik nooit de fiets meeneem op de trein?

Link naar reactie

Da's toch niet wat ik dacht begrepen te hebben van wat jij verstaat onder een ideale vrije markt? Je betaalt toch maar enkel voor wat je nodig hebt, en dat dan aan de meest optimale prijs. Waarom zou er in de prijs van mijn treinticket de kostprijs van een gratis fietsvervoer moeten verrekend zitten, als ik nooit de fiets meeneem op de trein?

 

Jij gaat de helikopter uit wegens het gebruiken van argumenten die hout snijden.  :e007:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Da's toch niet wat ik dacht begrepen te hebben van wat jij verstaat onder een ideale vrije markt? Je betaalt toch maar enkel voor wat je nodig hebt, en dat dan aan de meest optimale prijs. Waarom zou er in de prijs van mijn treinticket de kostprijs van een gratis fietsvervoer moeten verrekend zitten, als ik nooit de fiets meeneem op de trein?

Als er diverse spoorwegmaatschappijen ontstaan, dan moeten ze toch iets doen om klanten te hebben? Goede service aanbieden. Aangezien mensen die reizen, meestal wel een hoop bagage meehebben, soms een fiets enz...is het in het voordeel van een spoorwegmaatschappij om daarop in te spelen en extra service aan te bieden.

 

Anders is er kans dat de reizigers de concurrent nemen. En dan draai je verlies.

 

Nu is dat niet zo, er is maar 1 spoorwegmaatschappij. Wat malen die om service... Indien de treinen iedere dag 30 min tot een 1 uur te laat zijn, dan nog zullen mensen met die maatschappij reizen, omdat er maar die maatschappij is. Of schaf je je direkt een auto aan?

 

Nu is het zo bij de NMBS...het regent klachten, topmannen lopen meg met exorbitante weddes en bonussen, ze krijgen zelfs nog subsidies. Toch blijven heel wat Belgen met de NMBS reizen.

Link naar reactie

Als er diverse spoorwegmaatschappijen ontstaan, dan moeten ze toch iets doen om klanten te hebben? Goede service aanbieden. Aangezien mensen die reizen, meestal wel een hoop bagage meehebben, soms een fiets enz...is het in het voordeel van een spoorwegmaatschappij om daarop in te spelen en extra service aan te bieden.

 

Anders is er kans dat de reizigers de concurrent nemen. En dan draai je verlies.

 

Nu is dat niet zo, er is maar 1 spoorwegmaatschappij. Wat malen die om service... Indien de treinen iedere dag 30 min tot een 1 uur te laat zijn, dan nog zullen mensen met die maatschappij reizen, omdat er maar die maatschappij is. Of schaf je je direkt een auto aan?

 

Nu is het zo bij de NMBS...het regent klachten, topmannen lopen meg met exorbitante weddes en bonussen, ze krijgen zelfs nog subsidies. Toch blijven heel wat Belgen met de NMBS reizen.

 

Euhm... de concurrent nemen? Zo werkt privatisering van het spoor niet, vrees ik.

 

Een private maatschappij krijgt een concessie voor het uitbaten van een bepaald traject of lijn vanwege de overheid. Tenzij elke maatschappij zijn eigen trajecten gaat aanleggen, maar dan komen we al snel (lees: onmiddellijk) plaats te kort om al die spoorlijnen te leggen uiteraard. Een 'natuurlijke' concurrentie is gewoon niet mogelijk. Het is niet alsof er twee beenhouwers naast mekaar liggen die klanten moeten lokken.

 

Na een tijdje kan je natuurlijk zeggen dat een bepaalde maatschappij een traject beter uitbaat dan een andere maatschappij een ander traject, en die ene maatschappij (bij afloop van de eerste concessie) het beheer van het het andere traject geven. Maar denk je nu echt dat het criterium daarvoor ooit 'klanttevredenheid' gaat zijn? No way. Zolang de concessie loopt zal het motto: inkomsten maximaliseren, uitgaven minimaliseren zijn. De private maatschappij heeft immers verantwoording af te leggen aan de overheid, maar vooral aan zijn aandeelhouders. En dat zijn níet de reizigers.

 

Overigens krijgen de geprivatiseerde spoorwegen in Groot-Brittannië meer subsidies dan het staatsbedrijf British Railways ooit gekregen heeft. De klanttevredenheid is op een all-time low en de prijs van een treinticket is met 25% gestegen.

 

En die exorbitante weddes en bonussen, denk je echt dat die in private maatschappijen niet betaald worden? Het volstaat om naar elke bank ooit te kijken.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Nog sterker bij de geprivatiseerde NS was het eerste het sluiten van de toiletten in de trein en mensen mogen op het station betalen voor toilet gebruik

want het zijn kosten die niet bij de core buisness horen en die moeten worden terug verdiend,

Ook kan je op het station NS fietsen huren wat veel lucratiever is dan je eigen fiets mee nemen.

Link naar reactie

Misschien ligt het aan mij maar ik blijf het toch dwaas vinden dat je moet bij betalen om met je fiets en/of je hond de trein te nemen. K, een fiets neemt extra plaats in maar 5 euro is toch belachelijk? Ook voor een hond moet je al 2,50 betalen per rit, het is een hond in hemelsnaam!

Ik dacht dat je enkel hoefde bij te betalen als je de hond/fiets niet op je schoot kunt houden...

 

Ik vond dat logisch maar zo veel zegt dat niet.

 

PS: Na wat Googlen is de ingenieur in me heel gelukkig. Afmetingen van een klein huisdier. :)

post-123-0-51057800-1485804463_thumb.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Euhm... de concurrent nemen? Zo werkt privatisering van het spoor niet, vrees ik.

 

Een private maatschappij krijgt een concessie voor het uitbaten van een bepaald traject of lijn vanwege de overheid. Tenzij elke maatschappij zijn eigen trajecten gaat aanleggen, maar dan komen we al snel (lees: onmiddellijk) plaats te kort om al die spoorlijnen te leggen uiteraard. Een 'natuurlijke' concurrentie is gewoon niet mogelijk. Het is niet alsof er twee beenhouwers naast mekaar liggen die klanten moeten lokken.

 

Na een tijdje kan je natuurlijk zeggen dat een bepaalde maatschappij een traject beter uitbaat dan een andere maatschappij een ander traject, en die ene maatschappij (bij afloop van de eerste concessie) het beheer van het het andere traject geven. Maar denk je nu echt dat het criterium daarvoor ooit 'klanttevredenheid' gaat zijn? No way. Zolang de concessie loopt zal het motto: inkomsten maximaliseren, uitgaven minimaliseren zijn. De private maatschappij heeft immers verantwoording af te leggen aan de overheid, maar vooral aan zijn aandeelhouders. En dat zijn níet de reizigers.

 

Overigens krijgen de geprivatiseerde spoorwegen in Groot-Brittannië meer subsidies dan het staatsbedrijf British Railways ooit gekregen heeft. De klanttevredenheid is op een all-time low en de prijs van een treinticket is met 25% gestegen.

 

En die exorbitante weddes en bonussen, denk je echt dat die in private maatschappijen niet betaald worden? Het volstaat om naar elke bank ooit te kijken.

Dus het probleem ligt nog steeds bij de overheidsinmenging. Aangezien die spoorwegbedrijven toch niet echt hun best moeten doen en teren op subsidies, maakt het hen nog steeds geen bal uit of ze verlies lijden of niet. Het belastinggeld vloeit toch naar hun kant op. Plus dat er, zoals je zegt, plaats tekort is, spoorwegen zijn nu niet echt iets dat kan plaatsvinden op enkele honderden vierkante meter qua activiteit, maar: er bestaan ook nog andere transportmiddelen, zoals de auto. Maar ook dit wordt zwaar bemoeilijkt door de overheid. Dus vanuit die hoek valt ook de concurrentie weg. Kijk maar naar het dagelijkse filleleed, de ring rond Antwerpen enz...

 

Idem voor banken. Hoeveel krijgen die niet toegestopt? Waarom zouden ze nog mensen met competenties moeten aantrekken die innoveren? Ze worden toch rechtgehouden met belastinggeld. Leterme heeft toch Dexia en KBC een hoop centen toegestopt? En vóórdat de blockchain er was ( 2008 ) hadden de banken al helemaal geen last van ook maar iets dat kon concurreren op gebied van waardeopslag en monetaire transfers. Misschien goud en andere edelmetalen inzake opslag, maar dat is het dan ook. En ook goud en zilver wordt gecontroleerd en gemanipuleerd. Dus echt concurrentie is dat niet.

 

Banken hebben in de afgelopen 70 jaar 2 zaken ingevoerd: visa en ATM's. Dat is alles. Doe dat eens met een ander bedrijf dat moet concurreren en na 5 jaar is het failliet.

Link naar reactie

Ik dacht dat je enkel hoefde bij te betalen als je de hond/fiets niet op je schoot kunt houden...

 

Ik vond dat logisch maar zo veel zegt dat niet.

 

PS: Na wat Googlen is de ingenieur in me heel gelukkig. Afmetingen van een klein huisdier. :)

Er zijn wagons speciaal gemaakt voor fietsers, indien de nmbs genoeg wagons en ritten voorziet zodat er nooit te veel volk op 1 dezelfde trein zit (wat steeds het geval is met de trein die ik neem, er zit amper volk op) zie ik niet wat het probleem is.

Bovendien is het algemeen geweten dat Leia de beste hond ooit is, het is goedkoper om haar mee op mijn keycard te schrijven dan een ticket apart te betalen, de volgende keer zet ik haar op de stoel naast mij :)

Link naar reactie

Euhm... de concurrent nemen? Zo werkt privatisering van het spoor niet, vrees ik.

 

 

Je beseft toch dat een discussie met Mauser niet echt een discussie is, maar een variant op 'scheldwoordslingeren' uit het Leugenpaleis? Bovendien leest hij niet echt wat je zegt, hij bedreigt je met groteske gewelddaden, hij ziet zichzelf als de maat der dingen en het concept 'constructief' is hem onbekend. Hij leest webshites van lieden die denken dat ze alleen op de wereld zijn en hij gelooft die onzin nog ook. Pas op, ik laat me ook nog soms vangen door zijn trolgedrag. Maar het is toch belangrijk gewaarschuwd te zijn.  :e012:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Je beseft toch dat een discussie met Mauser niet echt een discussie is, maar een variant op 'scheldwoordslingeren' uit het Leugenpaleis? Bovendien leest hij niet echt wat je zegt, hij bedreigt je met groteske gewelddaden, hij ziet zichzelf als de maat der dingen en het concept 'constructief' is hem onbekend. Hij leest webshites van lieden die denken dat ze alleen op de wereld zijn en hij gelooft die onzin nog ook. Pas op, ik laat me ook nog soms vangen door zijn trolgedrag. Maar het is toch belangrijk gewaarschuwd te zijn.  :e012:

 

Ik heb in voorgaande post mijn punt gemaakt, denk ik. Ik ga er dan ook niet dieper op ingaan. Redelijk argumenten zijn nooit een goeie basis voor een forumdiscussie :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Je beseft toch dat een discussie met Mauser niet echt een discussie is, maar een variant op 'scheldwoordslingeren' uit het Leugenpaleis? Bovendien leest hij niet echt wat je zegt, hij bedreigt je met groteske gewelddaden, hij ziet zichzelf als de maat der dingen en het concept 'constructief' is hem onbekend. Hij leest webshites van lieden die denken dat ze alleen op de wereld zijn en hij gelooft die onzin nog ook. Pas op, ik laat me ook nog soms vangen door zijn trolgedrag. Maar het is toch belangrijk gewaarschuwd te zijn.  :e012:

Ik lees wel wat anderen schrijven. Ik heb Kristof zijn post goed gelezen. Kristof betwijfelt of concurrentie iets aan de zaken kan veranderen. Ik ben van mening dat ondanks het feit dat er plaatstekort aangaande spoorwegen in dit land toch wel wat concurrentie mag zijn. En dat ook de auto, die als concurrerend transportmiddel dient, ferm bemoeilijkt wordt.

 

Websites van lieden die denken dat ze alleen op de wereld zijn...tja, als jij zo'n mening hebt over wat economen  Von Mises en Hayek hadden aangaande maatschappij en economie, dan kan ik met zekerheid stellen dat je mening niet correct is.

 

Verder ben ik van mening dat vb vakbonden veel meer schade toebrengen dan hetgeen waarvoor ze menen te staan: inkomenszekerheid en bescherming voor de werknemer.  Door vaste prijzen voor arbeid af te dwingen en vaag en aanbod - sleutelbegrip in economische wetenschap - gewoonweg te negeren.

 

En de opheffing van financiële privacy eisen, het bankgeheim opheffen dus. Daarmee is iedereen blootgesteld aan de willekeur van de overheid.

 

Iedereen ziet om bv zijn computer te beveiligen indien verbonden met het internet, huizen worden beveiligd enz...maar als het komt op financiële privacy dan is dit plots iets slechts. En moet de overheid alles weten van iedereen.

 

Nu ja, om nog maar eens een aanname te maken aangaande uw persoon, Waldorf. "wie niets verkeerds doet, heeft niets te vrezen." Dat is uiteindelijk waarvoor jij staat.

 

Uw N-VA partijkaart is al onderweg.

Link naar reactie

Kameraad Mauser, ik denk dat een zeker wantrouwen ten opzichte van de overheid absoluut noodzakelijk is. Maar dat wil niet zeggen dat we private bedrijven moeten vrije baan geven naar winstmaximalisatie. Daar dient de overheid voor sociale correcties te zorgen. Het is niet omdat de overheid dat soms slecht doet, dat het niet noodzakelijk is.

 

En trouwens, als het gaat over privacy, denk ik dat je meer te vrezen hebt van pakweg Google en facebook dan van de Belgische Staat.

 

Soit, ik ga er niet over doorgaan, als ik ook dit deel van het forum begin te volgen, krijg ik binnenkort niks meer gedaan op het werk:)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...