Ga naar inhoud

de Laatste Zomerroos (Lucas Harari)


cinco

de Laatste Zomerroos  

19 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb je het album gekocht?

  2. 2. Heb je het album gelezen?

  3. 3. score voor het verhaal

  4. 4. score voor de tekeningen



Recommended Posts

11 hours ago, cinco said:

Ik stel vast dat er heel weinig mensen hier die strip gelezen hebben, maar de drie die hem gelezen hebben geven hem zowel qua tekeningen als qua inhoud een hoge score.

Een te hoge score. Voor wat het biedt is deze hardcover te duur. Het verhaal is doorsnee en de tekeningen zijn niet bepaald 'je van het'.  

Link naar reactie

Ik heb het met veel plezier gelezen. Het verhaal vind ik heel Hitchcock-achtig, het tekenwerk is niet slecht. Maar je ziet wel dat Harari nog wel in ontwikkeling is qua tekenwerk. En ik lees dit soort strips tig keer liever dan de laatste Thorgal, Hermann, Storm en Largo Winch. 

Link naar reactie
14 uren geleden, Kobus zei:

Het verhaal vind ik heel Hitchcock-achtig,

 

Ja, die vergelijking heb ik nog ergens gelezen.

Daardoor ook dat mijn interesse ervoor behoorlijk gewekt is, maar eerst wou ik hier nog even polsen.

@Kobus voor jou was het één van de beste strips van het afgelopen jaar, want hij stond geloof ik nogal hoog in jouw 2021-ranking.

 

Link naar reactie

Dit is zo een album dat ik vroeger als impulsaankoop zou meegenomen hebben, maar door de huidige prijzen en plaatsgebrek laat liggen. Mss dat ik het ooit eens kan/zal lezen via de bib. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Dit is wel een goed verhaal om rond 2 uur 's nachts te lezen, ergens alleen.

Draagt bij tot de sfeer.

Al kan de atoomstijl misschien die indruk niet wekken, zoals al vermeld heeft dit alles van een thriller.

Alsof je Meneer Johan mixt met films van Hitchcock.

 

afbeelding.thumb.png.6a45185ff3a15f29f47424e872e8a65e.png

 

 

Stoort het gebrek aan witruimte tussen de vakken? Bij sommige platen wel, bij andere niet.

Ik zie niet dadelijk waarom de auteur kiest voor deze werkwijze om alle vakken tegen elkaar te plaatsen.

afbeelding.thumb.png.225049eefb8f62166f4068cf234e8f90.png

 

Weet je wat wel heel goed weergegeven wordt? het alleen zijn op een niet bekende locatie.

Er is voldoende vertelruimte genomen om dit gevoel over te brengen en het maakt het makkelijker om je in te leven in de soms bevreemdende situatie van de hoofdfiguur, een man die stukje bij beetje betrokken geraakt bij omstandigheden die steeds meer vragen oproepen bij de initieel afstandelijke observator.

afbeelding.thumb.png.94f0d19befa6ba122885a1f71b639111.png

 

 

Link naar reactie

Onze lokale bib zou dit album hebben. Ik zal de volgende keer eens kijken of ik het kan ontlenen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Nog voor de release was ik eigenlijk al verkocht aan De Laatste Roos, omwille van de sfeervolle platen. Alle pagina's van stralen een zekere vreemde spanning uit, alsof ik een voyeur ben maar er tegelijkertijd iemand stiekem naar mij, de lezer, staat te loeren.  Daar is die Harari alvast erg goed in.  Ik het 't gevoel dat het gebrek aan witte tussenruimtes daar toe bijdragen.

Scratch Books brengt wel vaker dingen uit die mij meteen aanspreken.  Hondsdol, Spaans Rood, Centralia, ... Alleen jah, zelfs gewoonte-aankopen staan op een laag pitje en geraken niet meer gelezen, dus komen deze releases er al zeker niet van. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Op 24/3/2022 om 06:54, mojo zei:

Dit is zo een album dat ik vroeger als impulsaankoop zou meegenomen hebben, maar door de huidige prijzen en plaatsgebrek laat liggen. Mss dat ik het ooit eens kan/zal lezen via de bib. 

Uitgeleend natuurlijk. 🙂

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
52 minuten geleden, mojo zei:

De verleiding groeit wel 🙂

 

Ik moet hem binnenkort nog eens een tweede keer lezen.

Het is zo een verhaal waarbij het bij een herlezing duidelijker wordt hoe de puzzelstukken in elkaar vallen.

Al is er door de auteur ook opening gelaten voor eigen interpretatie.

 

Ik heb er net nog even doorgebladerd en dan voel je ook de visuele verschuiving doorheen het album.

Waar op het begin heldere kleuren om een zomers gevoel te creëren de bovenhand halen, merk je dat het gebruik van schaduwen en duisternis in de latere fase van het verhaal steeds dominanter wordt.

 

afbeelding.thumb.png.9df5c059f711e479f35be694c4c3e94a.png

 

afbeelding.thumb.png.8dea82fe5f0d57785500afa1f4cb6cf7.png

Link naar reactie

Vooral de sfeer van het verhaal zit goed.

Een gevoel van ergens alleen te zijn op een onbekende locatie wordt niet vaak zo treffend overgebracht in een stripverhaal. En daarbij de nodige Hitchcockiaanse elementen die zorgen voor beklemmende momenten en (al dan niet gefundeerde) paranoia.

 

afbeelding.thumb.png.c9a2af70448a9e35578245c81fe5dc67.png

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

En gevonden in de bib. Ik was verbaasd over het grote formaat. Het doet de tekeningen beter uitkomen. 
 

5897F2C6-575E-423E-BF6A-C5A6FFBF979D.thumb.jpeg.0ee5632b62bdfb582586507eef6ce6bf.jpeg

 

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Heel toffe strip. Leuk noir sfeertje in een zonnig Frans vakantie dorpje. Het vertelritme zat ook heel goed met enkele mooie weidse panaroma’s tussendoor. Ik heb er van genoten. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...