Ga naar inhoud

Kunstig VINYL: strip/comic-artiesten die de hoezen van LP's en CD's verfraaien


Recommended Posts

De Franse synthtovenaar Jean-Michel Jarre gebruikt regelmatig kunstwerken van zijn kameraad de Franse kunstenaar Michel Granger.

 

Alles begon in 1976 met een expositie van het werk van jonge kunstenaars met o.a.  Granger waar de Britse actrice Charlotte Rampling - de toenmalige vrouw van Jarre - het schilderij 'Oxygène' kocht. Jarre kreeg het als cadeau. Hij was op dat moment bezig met zijn toen nog - zonder titel - toekomstige album af te werken. Jarre was zo onder de indruk van het werk dat hij meteen Michel Granger contacteerde om zowel het schilderij als de titel 'Oxygène' te mogen gebruiken.

 

En de rest is geschiedenis ...

 

 

1200x1190.jpg

1200x1190 (1).jpg

1200x1190 (2).jpg

images.jpg

1197x1200.jpg

71P5HGQK0EL._AC_SL1500_.jpg

91fjV6-Tu3L._SL1401_.jpg

Granger_4b.jpg

1_XEIZgXhKNTB0yOzzKjXGCA.jpeg

4cd41e21784e2202a32b0223bcab776d.jpg

Link naar reactie
  • Richard Boom-vavavoom changed the title to Kunstig VINYL: strip/comic-artiesten die de hoezen van LP's en CD's verfraaien

'k Was een beetje verbaasd dat deze nog niet vermeld is :

 

image.thumb.png.1682036f54426e0461016c8eb14b2541.png

 

Chris Achilleos' poster voor Heavy Metal the movie, ook gebruikt voor de hoes van het bijhorende album.

Poster heeft lange tijd op mijn tienerkamer gehangen, en de elpee heb ik grijsgedraaid...

( met het ongelooflijk sterke 'Blue Lamp' van Stevie Nicks - die groove switch op het laatste kwart van het nummer : geniaal.

Dat nummer zou eigenlijk op haar 1e solo album Bella Donna moeten gestaan hebben maar om een of andere reden is dat er pas bij deluxe reissue van 2016 op gekomen.  Gelukkig was er dus de Heavy Metal soundtrack.

 

image.png.bcff6c1477b0886891892abfdb00fe54.png

 

Ook een leuke versie van Trusts 'Prefabiqué' in een Engelse vertaling :) trouwens...

 

Echt een top album voor wie van hardere rock houdt ( de muziek is echt niet wat nu verstaan wordt onder Heavy Metal hoor )

 

Voor wie het horen wil : have fun :)

 

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, lordofindifference zei:

'k Was een beetje verbaasd dat deze nog niet vermeld is :

 

image.thumb.png.1682036f54426e0461016c8eb14b2541.png

 

Chris Achilleos' poster voor Heavy Metal the movie, ook gebruikt voor de hoes van het bijhorende album.

Poster heeft lange tijd op mijn tienerkamer gehangen, en de elpee heb ik grijsgedraaid...

( met het ongelooflijk sterke 'Blue Lamp' van Stevie Nicks - die groove switch op het laatste kwart van het nummer : geniaal.

Dat nummer zou eigenlijk op haar 1e solo album Bella Donna moeten gestaan hebben maar om een of andere reden is dat er pas bij deluxe reissue van 2016 op gekomen.  Gelukkig was er dus de Heavy Metal soundtrack.

 

image.png.bcff6c1477b0886891892abfdb00fe54.png

 

Ook een leuke versie van Trusts 'Prefabiqué' in een Engelse vertaling :) trouwens...

 

Echt een top album voor wie van hardere rock houdt ( de muziek is echt niet wat nu verstaan wordt onder Heavy Metal hoor )

 

Voor wie het horen wil : have fun :)

 

 

 

 

 

 

Inderdaad, same here, grijsgedraaid.

Captain Stern van Bernie Wrightson.

image.thumb.png.2887b538234cc895452051d175c5b22a.png

 

Link naar reactie
18 hours ago, lordofindifference said:

Chris Achilleos' poster voor Heavy Metal the movie,

o goeie!!! Die neem ik mee in mijn lijstje! Leuk om Taarna hier te zien!

 

10 hours ago, acor said:

Sorry, uwe hoogheid. Het gepeupel zal zich niet meer moeien in uw thread.

LOL
zo erg is het toch niet?
Ik dacht dat de plaatsing van de topic (strip) en de vraag in de eerste post, duidelijk genoeg waren.
Dus niet.. dus titel aangepast :)

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
9 hours ago, Tanuki said:

Fleddy Melculy, geen idee wie de tekenaar is, maar de stijl doet wel bekend aan.

 

 

dat is nog eens een goede tiP!

6 hours ago, Bonte said:

Mijn mooiste LP hoes is nog steeds deze van Jimi Hendrix getekend door Moebius.

 

 

oo owowwww!

Nou... ik begrijp dat ik binnenkort naar een platenbeurs ga.

Dan print ik deze hele topic uit want er zitten goede zaken tussen!!

 

 

ondertussen heb ik deze op CD binnen... omdat de LP niet te betalen is!

 

Iced Earth, met magnifiek artwork door Jim Balent (reprint van art van Chaos!Comics)

 

Wel gaaf dat ze hun CD met een vynil-opdruk deden :)

 

image.thumb.png.762ebc2f54be3f41c7037bd01dbefa5b.png

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Op 24/10/2022 om 09:56, cartoonesk zei:

Joost Swarte heeft ook covers getekend, o.a. voor Fay Lovsky met wie hij samen Jopo in Mono heeft uitgebracht. De laatste tekening is voor de nieuwe vinyl-uitgave Jopo in Mono XL.

 

jopo.jpg

fay lovski.jpg

jopo-in-mono-xl-swarte-joost.jpg

Een verrassing voor mezelf : Ik had mijn cd-singletje Jopo in mini (met o.a. Appelation controlée) teruggevonden en het is gesigneerd door Joost Swarte en Fay Lovsky! Ik moet ze eens op een stripbeurs gezien hebben.

 

joost jopo in mini.jpg

Link naar reactie

Ik geloof dat ik eens onder "ROB ZOMBIE" moet gaan snuffelen

Alex Horley heeft deze gedaan

image.png.63a6b22c67f69bb7470ca011602d325f.png

 

en deze van Dan Brereton

 

image.thumb.png.efbf567e1a10c6287654c1e2e8a292cb.png

(al moet ik bekennen dat ik er niet achter kan komen wáár dit artwork nu voor is gebruikt... het schijnt voor de muziek te zijn gedaan, maar wellicht toch iets anders?)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

Ik geloof dat ik eens onder "ROB ZOMBIE" moet gaan snuffelen

 

 

 

en deze van Dan Brereton

 

image.thumb.png.efbf567e1a10c6287654c1e2e8a292cb.png

(al moet ik bekennen dat ik er niet achter kan komen wáár dit artwork nu voor is gebruikt... het schijnt voor de muziek te zijn gedaan, maar wellicht toch iets anders?)

 

'k Heb me altijd afgevraagd of Rob zich voor zijn look inspireerde op Arthur Brown...

 

image.png.1cfc126c27f9f206d69849d920160f71.png

 

... en of Arthur Brown een inspiratie geweest is voor onderstaande discipel...

 

image.png.a9ad39d64c8c42965b510dd519a60483.png

 

Waarschijnlijk eerder toeval ('t is nogal een voor de hand liggend archetype ) maar wie weet :)

 

Edit : blijkbaar was er ook nog een seventies band Wizard, met onderstaande als frontman...

 

image.thumb.png.fff0bd30091b19ad8de3b3846dd3be49.png

Link naar reactie
Op 26/10/2022 om 12:53, Richard Boom-vavavoom zei:

Ik geloof dat ik eens onder "ROB ZOMBIE" moet gaan snuffelen

Alex Horley heeft deze gedaan

image.png.63a6b22c67f69bb7470ca011602d325f.png

 

en deze van Dan Brereton

 

image.thumb.png.efbf567e1a10c6287654c1e2e8a292cb.png

(al moet ik bekennen dat ik er niet achter kan komen wáár dit artwork nu voor is gebruikt... het schijnt voor de muziek te zijn gedaan, maar wellicht toch iets anders?)

 

Hij brengt redelijk veel verschillende edities uit van albums, en dit kan erbij zitten. Daarnaast is hij ook actief in de filmwereld, waarbij hij nog soundtracks doet en filmfestivals organiseert. Voor al die zaken kunnen die tekeningen ook dienen.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Jim Steinsman: die is dan door Richard Corben.

Queen: dat is dan Frank Kelly Freas. Niet echt comic-y related maar het is een prachtig verhaal.

Santana: door Mati Klarwein. Ook niet comic-y maar wow wat istie mooi!

KISS Unmasked: dat is eigenlijk een 1-page stripverhaal! Victor Stabin is de artiest, maar heeft geen connectie met comics.

BAP: lijkt me een Russ Manning tekening van Tarzan, Korak en Jane.

Bliss Band: cover door Bill Stout aka William Stout. Die begon zijn carrière als assistent van Russ Manning op Tarzan. Maar is voornamelijk door zijn dino-tekeningen (grote inspiratiebron voor "Jurrassic Park" schrijver Michael Chrichton, zo blijkt) bekend.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Ik had ook nog rondgekeken voor de GORILLAZ, maar er was niets van te vinden, op de Platenbeurs

 

afbeelding.png.9f5b9958fb1f180449e2ed70cfa4ee6e.pngafbeelding.png.28fdb34cd549b0f7773b0b2c392bc57b.pngafbeelding.png.56be0b08592d45ec6afbda3d3b828476.png

 

 

Al moet ik bekennen dat artiest Jamie Hewlett veel beter KAN als hij wil. Voor het coverwerk hier, vind ik hem ondermaats. Dan zijn Tank Girl :) of andere zaken

afbeelding.thumb.png.e020dae66a310aee6c692feb46d2273d.png

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

geen hele groot naam in de comic/stripwereld maar Mark Wilkinson heeft wel in de jaren 90 coverwork voor Judge Dredd gedaan alsook een Judge Anderson strip.

 

afbeelding.thumb.png.bff096e90f0d5281315a43daba40db1b.png

 

meer van zijn werk (en interiors voor Judge Anderson) kan je hier vinden: https://mark-wilkinson.co.uk/judge-dredd/

 

Hij blijkt ook de artiest te zijn voor een stel iconische albumcovers van oa Marrillion, Iron Maiden, Judas Priest, Fish....

 

afbeelding.thumb.png.dea38648228a22949e350aaf20f40b4c.png

 

afbeelding.thumb.png.ca7a81c7b39e3d97797a255bcd9c24ed.png

afbeelding.thumb.png.7d074000d6f9486eaf785cc6fe85c9ff.png

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
On 6/13/2022 at 10:37 AM, cartoonesk said:

Eentje van Janis Joplin is een bekende, waarvan het origineel nooit teruggegeven is aan Robert Crumb, waarover hij graag verteld tijdens lezingen.

 

dat zou dan deze moeten zijn... toch even showcaseren :)

 

afbeelding.thumb.png.4940f84ecb1b9bc247f1467e165f1e39.png

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Een misser... zou zomaar een comicartiest kunnen zijn, maar helaas. Is een "gewone" artiest :)

afbeelding.thumb.png.854cc776c176262f1554158811242e73.png

 

En nog een misser... maar wel heel mooi. Frank McCarthy op de cover van James Bond. Maar ook Frank is nooit met comics in aanraking gekomen :(

 

afbeelding.thumb.png.f814db853eac2330b8c72d3fca944e86.png

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 22/3/2023 om 15:57, Richard Boom-vavavoom zei:

dat zou dan deze moeten zijn... toch even showcaseren :)

 

afbeelding.thumb.png.4940f84ecb1b9bc247f1467e165f1e39.png

Nee, Richard, ik bedoel wel degelijk de "Cheap Thrills"-cover, de afbeelding bij het oorspronkelijke bericht.

 

crumb janis joplin.jpg

 

In de documentaire waar we het over hadden in de Mr. Natural en co-topic heeft Crumb het over het origineel van deze cover-art. Voor een uitgebreid artikel over deze Joplin-cover, zie deze blog :

https://musicaficionado.blog/2020/01/28/cheap-thrills-an-album-cover-by-robert-crumb/

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...