Ga naar inhoud

jeugdboeken die je vroeger had


Recommended Posts

Arendsoog! Die hadden ze in de bibliotheek, ik heb dat zo vaak herlezen. Ik herinner me een verhaal over een goudschat van de Zuidelijken die in de bayous van Louisiana verborgen was door een rivier om te leggen met springstof.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
10 uren geleden, Peter Motte zei:

Een vierdelige reeks populair-wetenschappelijke boeken van de journalist Popp en dr. Pleticha.

 

https://www.2dehands.be/v/boeken/wetenschap/m1796677441-pakket-popp-pleticha-vierdelige-reeks-de-mistral

 

 

 

Deze dus

 

$_83.JPG

Kent hier eigenlijk iemand dat boek?

Link naar reactie

Nu ik er over nadenk, wij hadden eigenlijk geen leesboeken meer na mijn 1ste leerjaar.  Later kwamen die enkel in huis via de bib en omdat het moest van de school uit.  Alsook de boekjes waar je kon op abonneren via school.  De Kuikentjes, Okapis, etc.  Daarnaast waren leerkrachten ook niet altijd even blij met de keuzes die ik maakte bij leesopdrachten.  In het 6de leerjaar had ik in de bib voor Poltergeist gekozen.  "JEUGDBOEK!!???" stond er op mijn verslag, met aftrek van punten om die reden. :D  

Dus ik moet echt terug naar de jongste jaren ...

 

image.png.a75a949cfbac52cdebbafa2f17e47c37.png

 

Er zijn ook boekjes waar ik al eeuwig naar zoek.  'k Moet ze al op héél jonge leeftijd gehad hebben.  Het waren er enkele uit een reeks en ik was er helemaal verzot op.  Zo was er een verhaal over een theepot waar muizen in leefden.  De vorm van dat boekje was dan ook in die theepot en je kon de pagina's (vak stevig karton, denk ik) helemaal uitvouwen.  Oftewel was die theepot roze, oftwel dat boekje.  Zo was er ook één met een schoen of laars waar een vis in zat, waarbij het boekje dus de vorm van die laars had, en nog iets met een rieten mand of dergelijke. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Eigenlijk zou ik hier gewoon mijn bibliotheekkaart moeten posten, aangezien de meeste boeken die ik las daar liggen. Het was geen aardigheid voor mij om na school nog snel de bib binnen te springen (vlak naast de school, dus dat was gemakkelijk) en enkele boeken mee te nemen. Dat waren dan vooral, maar niet uitsluitend, de klassieke jeugdschrijvers zoals die gepromoot werden door Averbode: René Swartenbroeckx, Johan Ballegeer, Bart Moeyaert, ...
Maar omdat ik graag las, kreeg ik ook heel wat cadeau met verjaardagen e.d.

 

afbeelding.png

afbeelding.png

afbeelding.png

afbeelding.png

Link naar reactie

Aan die boeken zou ik nooit zijn begonnen.

Nou, De Rode Ridder heb ik geprobeerd, en ik heb nooit begrepen wat iemand daarin kon zien.

En De Scheepsjongens van Bontekoe heb ik halverwege opgegeven. Hij slingert hier nog ergens rond. Misschien lees ik dat tweede deel wel eens uit nostalgie, want die eerste helft las ik ooit op vakantie, langs een ruisende beek, op de bodem van een bergdal, met een steile met dennen begroeide helling op de linkerover, en een zachtglooiende weide op de rechteroever.

Link naar reactie

Tja, ik ben dan ook een grootverbruiker waar het boeken betreft en ben al ooit moeten wisselen van bibliotheek omdat de genres die ik prefereer uitgelezen waren...
Mijn werkwijze is dat ik mezelf dwing 50 bladzijden te lezen alvorens het op te geven moest het mij niet liggen (100 als ze echt dik waren) en dat is me nog maar twee keer gebeurd: "De naam van de roos" van Umberto Eco en "Lijmen, het been" van Elsschot. Al heb ik die laatste wél uitgelezen aangezien het hier een schoolopdracht betrof. Een kwelling was dat.

 

Om je een idee te geven: ik las drie boeken van Conscience rond 13-14 jarige leeftijd. En eigenlijk was dat de schuld van Paul Geerts en zijn album "de gouden ganzeveer" (Sus en Wis)

Link naar reactie

Jeugdboeken heb ik eigenlijk nauwelijks gelezen. Ik ging eigenlijk direct naar het serieuze spul.

Nou ja, serieus...

 

products-George_Lucas___S_4f4c9afdd88ed.

 

Maar verder waren er bijv.

 

th?id=OIP.qlOtwpOaXtpvKR1YxYytvQAAAA%26p

 

th?id=OIP.1cVQydyCTzJ9MoN8huCoUAHaLg%26p

 

de-marionetten-zijn-onder-ons.jpg

 

Geen enkele van die vier is een jeugdboek.

De jeugdboekenfase heb ik grotendeels overgeslaan, behalve wat ik al had vermeld:

 

Van-remoortere-32-199x300.jpg

 

vermeulen_j_dvp_mini.jpg

 

$_83.JPG

 

Voor een stuk is de reden dat - zeker die jeugdboeken die @Tanuki vermeld - stuk voor stuk zijn wat we nu "woke" zouden noemen, en wat toen "educatief verantwoorde boeken" werden genoemd.

Overigens vind ik dat de titel "Kruistocht in spijkerbroek" nog altijd in de top 10 van de lelijkste titels ooit zit.

Ook de manier waarop ze waren uitgegeven, beviel me niet. Ze zagen er gewoon uit alsof er niets in stond.

 

Gelezen toen ik twaalf à dertien jaar was:

 

th?id=OIP.4rZqInd-crWk0sHCJQHwRQHaJY%26p

 

Je moest bij mij echt niet aankomen met iets "voor de brave kinderen dat meneer pastoor zo goed vond".

Onderschatting van kinderen en jongeren en uit de hoogte doen tegenover het jonge lezerspubliek straalde gewoon af van de manier waarop jeugdboeken werden aangepakt.

 

Toen ik bijna vijftien was, heb ik ooit voor een leesopdracht op school over "Planeet Epsilon"  van Cor Ria Leeman geschreven, dat ik het bedrog vond. Weer zo'n boek dat vond dat wij allemaal idioten waren aan wie moest worden verteld dat oorlog slecht was.

Jaja. Wij zijn achterlijk. Dank u wel, meneer Leeman.

 

VnpfvXCrRbsY7fhhuWFG.jpg

 

Overigens is een van die gevierde pedagogisch verantwoorde jeugdauteurs, Gie Laenen, achteraf beschuldigd van pedofilie. Hij werd daarvoor door het Brusselse hof van beroep tot vier jaar celstraf veroordeeld.

Dat is er natuurlijk maar één, maar geef mij dan maar mijn "pedagogisch onverantwoorde boeken en strips".

Link naar reactie

"Het einde van het begin" van Clarke komt me vaag voor. Ik was/ben een fan van  atheïstische technische  science-fiction (mets science op de voorgrond). Isaac Asimov,daar heb ik echt van genoten, Philip K. Dick en andere schrijvers die ik vergeten ben. Fantasy was nooit aan mij besteed. Wel Spijtig dat Clarke, de weinige exemplaren die er nog zijn in de bib, nu voor mij onleesbaar licht is geworden.

Link naar reactie

Ik geloof dat ik zowat de hele jeugdbibliotheek van het dorp heb uitgelezen. Zat in een heel klein kamertje in de bibliotheek die geklemd zat tussen de school en het aanpalend klooster, een oud nonnetje was daar de bibliothecaris.

Van de kinderbijbels over Tim en Tom (of hoe die ook heetten)  en Pinkeltje en Arendsoog en de Beckman en Terlouw-boeken en allemaal dingen die ik grotendeels vergeten ben. De klassiekers van die tijd dus. Tot ik alles had gelezen en aan de volwassen afdeling begon.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Spiro zei:

Werd wel af en toe gedaan in die tijd. Op één van de seksuele voorlichtingsboeken van de jaren '70 prijkte een niets verhullende jongetje en meisje. Dat kon toen. 

Ha juist, die hadden we ook in huis.

 

afbeelding.png.d0533dbbe7382c073a087c709435df01.png

 

afbeelding.png.38fe5ca45b612f59bd0918b5bf077342.png

 

Véél in gelezen.

Link naar reactie
Op 2/7/2022 om 15:02, Tanuki zei:


Mijn werkwijze is dat ik mezelf dwing 50 bladzijden te lezen alvorens het op te geven moest het mij niet liggen (100 als ze echt dik waren) en dat is me nog maar twee keer gebeurd: "De naam van de roos" van Umberto Eco en "Lijmen, het been" van Elsschot. Al heb ik die laatste wél uitgelezen aangezien het hier een schoolopdracht betrof. Een kwelling was dat.

 

 

Surely you can't be serious. Conscience, met zijn overdaad aan gezwollen beschrijvingen, balzakverlammende dialogen en eindeloos geëmmer lees je uit. Maar Elsschot, de meester van de beknoptheid, met vlijmscherpe observaties aangaande de menselijke aard en gedompeld in een fijne ironie noem je een kwelling? 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

De scheepsjongens van de Bontekoe heb ik nog voor straf moeten lezen van de leraar Nederlands! Ik moest een samenvatting ervan schrijven om te bewijzen dat ik het gelezen had.

Iets langer geleden las ik vaak Pietje Puk en De schippers van de Kameleon uit de bieb.

Nog langer geleden was ik gek op de boekjes van Richard Scarry.

 

scarry.jpg

Link naar reactie
Op 4/7/2022 om 09:49, Waldorf zei:

Surely you can't be serious.

 

The heart wants what the heart wants... :D

 

De leeuw van Vlaanderen heb ik zelfs in de oude spelling gelezen... Ik denk niet dat ik het nu nog zou kunnen.
Ik denk dat ik bij Elsschot vooral de afwezigheid van een boeiend verhaal mis. Al zullen de fans het daar ook niet mee eens zijn. Smaken en kleuren zeker?
Niet veel later ben ik overgestapt op, vooral toch, SF en fantasy. Die Star Wars hierboven heb ik ook nog liggen, gekregen voor mijn verjaardag. Een brug te ver van Ryan heb ik ook gelezen rond die tijd.

En Vlaamse Filmpjes. Ik had een gigantische stapel geërfd van een nonkel en was zelf ook geabonneerd. Heb zelfs nog enkele keren meegedaan aan de schrijfwedstrijd. De Buldog, Kapitein Caras, de verhalen van John Flanders...

Het rare is, ik ben eigenlijk pas serieus strips beginnen lezen nadat ik met boeken ben beginnen minderen. Strips was in mijn jeugd meer iets voor tussen twee bibliotheekbezoeken in...

Link naar reactie
6 minuten geleden, Peter Motte zei:

Je bent misschien laat beginnen te lezen?

 

Zeer zeker niet, eerder integendeel. En ik bezit zelfs een forse stapel strips, vooral S&W, Jommeke, PP & BB..., uit die tijd.
Maar mijn ouders merkten dat ik er snel mee weg was en namen me al snel mee naar de bib. Daar lagen toendertijd amper strips maar wel vrij veel jeugdboeken, dus ik ben vrij snel op boeken overgegaan. Dat begon met de Pietje Puk en aanverwanten en zo verder. Tegen dat ik de lagere school af was had ik de sectie jeugdboeken volledig uit. Ik nam altijd het maximum aan boeken mee (5 stuks) en een week, maximum twee weken later stond ik er weer.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...