Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Tricken76

Guust Flater

Recommended Posts

Zojuist, Tweetie zei:

Daar zou ik me geen zorgen over maken. Als dit niet verkoopt, redt geen enkele serie het in hardcover. 

En duidelijk oplagecijfers zie je bij geen enkele strip. Waarom zou een uitgever zich van tevoren vastleggen? Als er minder/meer besteld wordt druk je wat minder/meer.

De oplages maken mij niet uit hoor, het is meer de onduidelijkheid rondom het verschijnen van een reeks. Ik heb een aantal (vrij diverse) hobbies, en bij geen enkele is er zoveel onduidelijkheid, vertragingen en wijzigingen dan bij de Nederlandse strip. Series die gestart worden en niet worden afgemaakt, onduidelijkheid over aantallen, onduidelijkheid over wat er wel of niet verschijnt, het heeft ongetwijfeld allemaal (legitieme) redenen, maar het zou volgens mij een stuk slimmer zijn om met dit soort zaken professioneler om te gaan. Kijk naar een Arboris, die integrale reeks na reeks opstart om vervolgens 1 deel per jaar te laten verschijnen (of zonder enige uitleg uitstelt). En zo zijn er meer voorbeelden. Het is toch raar dat ik als consument door middel van een internet forum en een mede-forummer die toevallig de juiste ingangen heeft wat informatie naar boven kan halen (die we ook nog is niet met zijn allen kunnen bevestigen?). En we praten nu over een boekje wat over 10 dagen in de winkels ligt. Ik krijg het idee dat er bij dit soort dingen wordt gedacht: ''verkopen doet het wel'' dus het komt allemaal wel goed. Maar mij stoort het, als (oud)verzamelaar van onderandere manga en comics kom je dit soort geneuzel helemaal niet tegen. En niet om er nou nog een discussie bij te halen, maar 1 van de redenen dat de strips in Nederland niet zo groot zijn als in sommige landen daarbuiten zijn dit soort dingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
46 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik heb een aantal (vrij diverse) hobbies, en bij geen enkele is er zoveel onduidelijkheid, vertragingen en wijzigingen dan bij de Nederlandse strip. Series die gestart worden en niet worden afgemaakt, onduidelijkheid over aantallen, onduidelijkheid over wat er wel of niet verschijnt.

Maar mij stoort het, als (oud)verzamelaar van onder andere manga en comics kom je dit soort geneuzel helemaal niet tegen.

Volgens mij heb je af en toe een selectieve waarneming. 

Wat ik bij comics zie is dat er continu series bijkomen en weer afgaan, met nauwelijks een vooraankondiging. Als ik bv de Previews lijst van Augustus bekijk zie ik dat alleen Action en Detective en hoog nummer hebben. Alle andere series hebben veel lagere nummers. M.a.w. vrijwel alle series die DC drie jaar geleden uitgaf, zin inmiddels stopgezet en vervangen door andere. 

Dus in de USA weet je inderdaad wat er de komende maanden verschijnt. Maar hoe lang iets gaat lopen, wordt nooit gezegd. Iedereen weet dat als het niet goed genoeg verkoopt dat de stekker er dan uitgaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
18 minuten geleden, Tweetie zei:

Wat ik bij comics zie is dat er continu series bijkomen en weer afgaan, met nauwelijks een vooraankondiging. Als ik bv de Previews lijst van Augustus bekijk zie ik dat alleen Action en Detective en hoog nummer hebben. Alle andere series hebben veel lagere nummers. M.a.w. vrijwel alle series die DC drie jaar geleden uitgaf, zin inmiddels stopgezet en vervangen door andere. 

Dus in de USA weet je inderdaad wat er de komende maanden verschijnt. Maar hoe lang iets gaat lopen, wordt nooit gezegd. Iedereen weet dat als het niet goed genoeg verkoopt dat de stekker er dan uitgaat.

Ik denk dat maar weinig mensen geen selectieve waarneming hebben, ik baseer wat ik zeg op mijn eigen ervaringen. Het is geen kwestie tussen wat beter is en wat niet, als je de vergelijking gaat maken dan verschijnt er ook aanzienlijk meer in Amerika dan hier, en wordt er beter over gecommuniceerd. Nu heb je het over DC (en Marvel is er ook zo 1) maar kijk een stap verder naar uitgeverijen als Dark Horse, Fantagraphics of Image en vele series lopen of kennen een (aangekondigd) einde. Natuurlijk kunnen series altijd stoppen, maar kijk is naar het archiveringswerk van een partij als Fantagraphics met hun Carl Barks en Mickey Mouse series. Waar je precies weet wat wanneer verschijnt. En als de datum opschuift heb ik dezelfde week nog een mail. Dat geeft ook vertrouwen als verzamelaar. Als ik nogmaals even vergelijk met Guus Slim, ook een ''archiverings project'', het bundelen van oudere strips, daar heb je geen flauw idee of er 1, 2 of geen delen verschijnen. Sterker nog, over het 3e deel is heel lang niet eens een woord gezegd en die schoof maand op maand verder op. Voor mij een reden om van deze uitgeverij nooit meer te starten aan een verzameling die hun op de markt brengen, want je hebt niet de zekerheid dat ze het uberhaupt af gaan maken. Nogmaals, het is geen competitie tussen comics en strips, maar er zijn wel degelijk zaken daar een stuk beter en duidelijker geregeld dan hier in Nederland. Mede omdat het een grotere sector is dan hier, maar dat betekent niet dat je er niet van kan leren. En dan heb ik het nu enkel over de communicatie over zaken die verschijnen en/of stop worden gezet.

En dat is ook gelijk mijn grootste punt, als ik kijk naar (veelal gebundeld) werk wat ik verzamel(de), en ik splits het tussen manga, comics en nederlandstalige strips, dan blijft keer op keer de Nederlandse markt achter. Soms in volledigheid van verzameld materiaal, daardoor ook in kwaliteit en vrijwel altijd in communicatie naar mij als lezer toe. Je zoekt je eigen de krampen om informatie te vinden (fora, websites) en vaak is de informatie die je dan vindt onvolledig of onderhevig aan veranderingen. Dat is allemaal niet erg, maar het zou niemand kwaad doen als daar wat meer aandacht aan werd besteed. Mij verbaast het keer op keer dat je met producten zo vaag kan doen over wanneer het verschijnt en wat het daadwerkelijk inhoudt. Als ik in mijn SSZ vraag wanneer iets verschijnt en je krijgt als antwoord ''tsja, dat zijn ... , daar weet je het eigenlijk nooit'' dan denk ik dat je als bedrijf/uitgeverij nog een hoop terreinwinst te boeken hebt. En daar ben ik, ook al wordt mij verweten hier met een selectieve waarneming naar te kijken, niet de enige in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Tweetie zei:

Je hebt een gedateerd beeld van comics. Met name DC en Marvel werken nu met seizoenen waarbij series met enige regelmaat gereset worden en qua nummering weer bij 1 beginnen. Het aantal daadwerkelijke stopzettingen omdat de series niet genoeg verkopen ligt veel lager dan dat jij denkt.

Verder heeft Paul_NL hierboven het gelijk volledig aan zijn kant. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 minuten geleden, De vuist zei:

Je hebt een gedateerd beeld van comics. Met name DC en Marvel werken nu met seizoenen waarbij series met enige regelmaat gereset worden en qua nummering weer bij 1 beginnen. Het aantal daadwerkelijke stopzettingen omdat de series niet genoeg verkopen ligt veel lager dan dat jij denkt.

Verder heeft Paul_NL hierboven het gelijk volledig aan zijn kant. 

En als ze worden gereset (zoals bij Marvel en DC is gebeurd) dan wordt ook dit, jawel, duidelijk aangekondigd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
40 minuten geleden, De vuist zei:

Nee hoor, dat was vroeger ook al zo.

Series werden altijd al met enige regelmaat gestopt en weer opnieuw gestart. Alleen doet men het tegenwoordig veel vaker en regelmatiger, omdat al die #1s veel beter verkopen plus de kopers niet al die back-issues hoeven te kopen om een "complete" serie te hebben.

Maar er wordt nog steeds het mes in gezet als het niet verkoopt.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Tweetie zei:

Nee hoor, dat was vroeger ook al zo.

Series werden altijd al met enige regelmaat gestopt en weer opnieuw gestart. Alleen doet men het tegenwoordig veel vaker en regelmatiger, omdat al die #1s veel beter verkopen plus de kopers niet al die back-issues hoeven te kopen om een "complete" serie te hebben.

Maar er wordt nog steeds het mes in gezet als het niet verkoopt.  

Je zou toch is moeten kijken naar de series om te zien dat wat je nu zegt helemaal niet klopt. Tenzij jij regelmatig om de 100 tot 700+ nummers vind?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Eindelijk - EINDELIJK! - zekerheid. Bij Ballon zijn de meeste van mijn contactpersonen in verlof, maar ik heb zopas de recensie-pdf'en gedownload. Volgende week verschijnen dus de eerste twee delen van de Nederlandstalige, geremasterde Guust-albums, te beginnen met de delen 1 en 2.  De albums tellen effectief 56 pagina's en wijken dus af van de Franse reeks die slechts 48 pagina's per album telt. Daardoor zal de Nederlandse reeks één album minder tellen. Of elk album in de reeks 56 pagina's zal tellen, is nu een volgende vraag, want anders komt het niet uit met het totaal aantal pagina's.

Compleet is echt wel compleet. Hoofdingen van Robbedoes met Guusts tronie, in deel 2 artikelen over bijvoorbeeld de koe op de redactie en Guusts ontslag, over de Melkbrigade, covers van Robbedoes, reclamestripjes zoals ze verschenen in Robbedoes, losse illustraties,... elk hoekje papier waar Guust op stond wordt gebundeld.

En ja hoor, het Franse deel 0 wordt in het Nederlands als laatste album uitgegeven. Check de afbeelding.

Schermafbeelding 2017-07-25 om 14.39.33.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
41 minuten geleden, Kontiki zei:

Eindelijk - EINDELIJK! - zekerheid. Bij Ballon zijn de meeste van mijn contactpersonen in verlof, maar ik heb zopas de recensie-pdf'en gedownload. Volgende week verschijnen dus de eerste twee delen van de Nederlandstalige, geremasterde Guust-albums, te beginnen met de delen 1 en 2.  De albums tellen effectief 56 pagina's en wijken dus af van de Franse reeks die slechts 48 pagina's per album telt. Daardoor zal de Nederlandse reeks één album minder tellen. Of elk album in de reeks 56 pagina's zal tellen, is nu een volgende vraag, want anders komt het niet uit met het totaal aantal pagina's.

Compleet is echt wel compleet. Hoofdingen van Robbedoes met Guusts tronie, in deel 2 artikelen over bijvoorbeeld de koe op de redactie en Guusts ontslag, over de Melkbrigade, covers van Robbedoes, reclamestripjes zoals ze verschenen in Robbedoes, losse illustraties,... elk hoekje papier waar Guust op stond wordt gebundeld.

En ja hoor, het Franse deel 0 wordt in het Nederlands als laatste album uitgegeven. Check de afbeelding.

Wat een supernieuws zo op de valreep :) dan kan er met een gerust hart worden overgegaan tot aanschaf

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Kontiki zei:

Zeuren op forums helpt kennelijk wel  :e005:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

De boodschap is denk ik eerder: niet zeuren voor je iets weet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 minuten geleden, Kontiki zei:

Eerder gaf je aan dat de beslissing nog niet genomen was, nu is die beslissing kennelijk wel genomen. Is dat n.a.v. de door Paul opgestarte discussies? 

En wat is het alternatief. Wachten tot deel 21 en dan beginnen dat je deel 0 ook nog wilt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Haha. Kom, geloof je dat nu werkelijk?

Die beslissing was natuurlijk al langer genomen, maar die was nog niet gecommuniceerd. Voordien werd er ook niet naar gevraagd en wanneer er wel pertinente vragen kwamen, waren ze in verlof.

Die afbeelding komt uit een album dat al een tijdje geleden is gedrukt.

Moving on.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als ik het dan goed versta verschijnt de inhoud van de 22 franse delen in 21 delen in het Nederlands. Al wat erin het Frans in staat zal ook vertaald word en in het Nederlands.

Er was ook sprake van een ex libris?

Deel dit bericht

Link naar bericht
18 minuten geleden, Kontiki zei:

Haha. Kom, geloof je dat nu werkelijk?

Die beslissing was natuurlijk al langer genomen, maar die was nog niet gecommuniceerd. Voordien werd er ook niet naar gevraagd en wanneer er wel pertinente vragen kwamen, waren ze in verlof.

Die afbeelding komt uit een album dat al een tijdje geleden is gedrukt. 

Moving on.

Misschien heeft het niets uitgemaakt, maar vragen en klagen en zeuren bij uitgevers levert soms meer op dan stilhouden en ieder geval niet minder. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki
14 minuten geleden, pedem zei:

Er was ook sprake van een ex libris?

Die zitten er ook bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
25 minuten geleden, Tweetie zei:

Misschien heeft het niets uitgemaakt, maar vragen en klagen en zeuren bij uitgevers levert soms meer op dan stilhouden en ieder geval niet minder. 

In klagen en zeuren ben jij wel de nummer 1 van het Nederlandstalige stripwereldje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Oplage is 2.000 exemplaren. Staat in het colofon vermeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, Kontiki zei:

Dat is natuurlijk een hele kromme benadering.
Het is: zeuren OMDAT je niets weet.
En nu, omdat jij er ons op wijst, krijgen we een week voor verschijning de informatie die voor verzamelaars belangrijk is.
Ik kan nog steeds nergens deze informatie naar boven toveren behalve in dit forum en dat is en blijft een slechte zaak.

Deel dit bericht

Link naar bericht
53 minuten geleden, Kontiki zei:

Oplage is 2.000 exemplaren. Staat in het colofon vermeld.

2.000 exemplaren maar? Dat is wel heel weinig of niet? Handel voor speculanten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 minuten geleden, The Alderwood zei:

Als iedereen op dit forum er eentje koopt, zijn'r nog 1000 over. Ik maak me nog geen zorgen. 

Ik koop zeker een extra set die mooi een jaartje of 5 in de seal blijft liggen en dan op Catawiki komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen