Ga naar inhoud

Cosey, Larcenet Of Chris Ware?


Gast Kontiki

Winnaar grote prijs van Angoulême  

58 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke genomineerde stripauteur moet volgens jou winnen?

    • Cosey
      29
    • Manu Larcenet
      15
    • Chris Ware
      14


Recommended Posts

Dit zijn de drie genomineerden voor de grote prijs van Angoulême. Een van hen volgt Hermann op. Het is nu aan een paar duizend in het Frans publicerende stripmakers om hun stem uit te brengen op een van hen. Maar geen festival zonder gedoe. Larcenet liet al weten dat hij geen winnaar wil worden. Hij acht het werk van Cosey te hoog in om nog voor hem de volgende president van het festival te worden. Hij roept dus op om voor Cosey te stemmen.

Alan Moore was aanvankelijk ook een van de drie genomineerden, maar hij liet vorig jaar al weten dat hij niet meer aan de competitie wenst deel te nemen. Op 25 januari, bij de opening van het festival, en dus niet langer bij het afsluiten ervan, wordt de winnaar bekendgemaakt.

 

Wie moet volgens jou winnen?

Link naar reactie

Ik hoop echt op Larcenet. Een ongelooflijk man én een echte vakman ( check http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Manu-Larcenet.pdf ) maar hij zei zelf dat hij niet wil doen.

 

Cosey is de laatste decennia herhaling van een kunstje, en zo'n voorzitter hebben ze al dit jaar ( Hermann )

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik heb toch maar op Cosey gestemd. Larcenet komt nog aan de beurt.

Dat denk ik ook.

 

 

BOVENDIEN:

Grand Prix de la ville d'Angoulême est un prix de bande dessinée remis depuis 1974 à un auteur de bande dessinée pour l'ensemble de son œuvre lors du Festival international de la bande dessinée d'Angoulême.

of:

De Grand Prix de la ville d'Angoulême is een prijs voor het stripverhaal die sinds 1974 wordt uitgereikt aan een stripauteur voor het geheel van zijn oeuvre tijdens het Festival international de la bande dessinée d'Angoulême. (eigen vet :) )

 

Het is dus voor Larcenet misschien wel vroeg.

 

Als ik de volledige lijst winnaars bekijk (zie https://fr.wikipedia.org/wiki/Grand_prix_de_la_ville_d%27Angoul%C3%AAme ), dan vind ik de prijs wel erg Frans, al wordt hij als een internationale prijs naar voren gebracht.

De enige Nederlandse winnaar, bijvoorbeeld, woonde al sinds 1968 in Frankrijk, en kreeg de prijs in 2013.

Zowat 70% van de winnaars zijn Fransen. België is het tweede land van oorsprong, met slechts 10% van de winnaars.

Niet gepubliceerd in Frankrijk betekent geen kanshebber.

 

Tekenaars worden duidelijk meer gewaardeerd dan scenaristen: er staan bijvoorbeeld wel tekenaars tussen die meer cartoonist dan striptekenaar waren, maar voor zover ik zie zit er geen enkele scenarist bij. Geen Charlier, geen Greg, bijvoorbeeld.

 

En de keuze is soms ook vreemd: het jaar voor Jacques Tardi, won Jean-Claude Mézières de prijs, die ik wat licht vind, zeker in vergelijking met Tardi.

 

Maar over prijzen kun je altijd discussiëren: er is maar één winnaar per jaar, en volgens mij zijn er vaak meerdere die er goed genoeg voor zijn.

Dat is misschien het belangrijkste motief om af en toe een speciale prijs te geven. Zo kreeg Claire Bretécher er een in 1982, en Charlie Hebdo in 2015.

 

Andreas heeft 'm ook nog niet gekregen!

 

 

Ik had er beter een poll van gemaakt eigenlijk.

Even tellen

Cosey 7

Larcenet 4

Chris Ware 1

 

En aangezien Larcenet niet wilt, ligt Cosey ruim voorop.

 

Cosey, de man die geen vakjes wou tellen. :)

Een andere lijder aan cijferblindheid, Philippe Druillet, kreeg 'm al in 1988.

Link naar reactie

Dat denk ik ook.

 

 

BOVENDIEN:

Grand Prix de la ville d'Angoulême est un prix de bande dessinée remis depuis 1974 à un auteur de bande dessinée pour l'ensemble de son œuvre lors du Festival international de la bande dessinée d'Angoulême.

of:

De Grand Prix de la ville d'Angoulême is een prijs voor het stripverhaal die sinds 1974 wordt uitgereikt aan een stripauteur voor het geheel van zijn oeuvre tijdens het Festival international de la bande dessinée d'Angoulême. (eigen vet :) )

 

Het is dus voor Larcenet misschien wel vroeg.

 

Als ik de volledige lijst winnaars bekijk (zie https://fr.wikipedia.org/wiki/Grand_prix_de_la_ville_d%27Angoul%C3%AAme ), dan vind ik de prijs wel erg Frans, al wordt hij als een internationale prijs naar voren gebracht.

De enige Nederlandse winnaar, bijvoorbeeld, woonde al sinds 1968 in Frankrijk, en kreeg de prijs in 2013.

Zowat 70% van de winnaars zijn Fransen. België is het tweede land van oorsprong, met slechts 10% van de winnaars.

Niet gepubliceerd in Frankrijk betekent geen kanshebber.

 

Tekenaars worden duidelijk meer gewaardeerd dan scenaristen: er staan bijvoorbeeld wel tekenaars tussen die meer cartoonist dan striptekenaar waren, maar voor zover ik zie zit er geen enkele scenarist bij. Geen Charlier, geen Greg, bijvoorbeeld.

 

En de keuze is soms ook vreemd: het jaar voor Jacques Tardi, won Jean-Claude Mézières de prijs, die ik wat licht vind, zeker in vergelijking met Tardi.

 

Maar over prijzen kun je altijd discussiëren: er is maar één winnaar per jaar, en volgens mij zijn er vaak meerdere die er goed genoeg voor zijn.

Dat is misschien het belangrijkste motief om af en toe een speciale prijs te geven. Zo kreeg Claire Bretécher er een in 1982, en Charlie Hebdo in 2015.

 

Andreas heeft 'm ook nog niet gekregen!

 

 

Even tellen

Cosey 7

Larcenet 4

Chris Ware 1

 

En aangezien Larcenet niet wilt, ligt Cosey ruim voorop.

 

Cosey, de man die geen vakjes wou tellen. :)

Een andere lijder aan cijferblindheid, Philippe Druillet, kreeg 'm al in 1988.

 

Ik ga voor Cosey maar denk dat het Larcenet wordt (die Fransozen lijken me niet echt Cosey lezers).

Link naar reactie

De prijs werd decennia lang gekozen door vroegere winnaars. Op den duur kwamen ze allen uit eenzelfde clubje en begon het een beetje te neigen naar vriendjespolitiek. Tien jaar geleden spitte Casemate, die tegelijk Hermann naar voren schoof als een auteur die de prijs moest winnen, in een uitvoerig dossier de beweegredenen voor of tegen Hermann uit. Hermann bleek echt rabiate haters te hebben die hem keer op keer de grote prijs wisten te ontzeggen. Ook Alejandro Jodorowsky (een scenarist, en die winnen ook nooit prijzen) gaf aan dat hij er eerst voor zou moeten zorgen dat er een pak tekenaars met wie hij werkte (Giraud, Boucq) moesten winnen om zelf een kans te maken. Boucq stemde trouwens systematisch op Hermann.

De laatste paar jaar stelt een jury een langere nominatielijst voor waaruit na een eerste stemming bij de jury drie superkandidaten voortvloeien. Vervolgens kunnen enkel in Frankrijk publicerende stripmakers op een van die kandidaten stemmen, dus ook Belgen en Nederlanders wiens werk vertaald raakt. Paul Teng is bijvoorbeeld ook stemgerechtigd en hij stemde op Cosey.

Link naar reactie

Van cosey moet je zeker op zoek naar peter pan lezen. En misschien ook reis naar italie. Jonathan heeft de tand des tijds niet doorstaan en de rest is middenmoot. Zo zie ik het.

 

Larcenet heeft drie klassiekers op rij geschreven.

 

Middenmoot? Orchidea is één van mijn alltime favorites. En de Azuren Boeddha mag er ook zeker wezen.

:hartje: Cosey

 

Ik kan helaas niet vergelijken met Larcinet, want heb er geen enkele strip van en ook niet echt behoefte aan als ik die doorblader. Dus lijkt me dan eerder dat scenario erg goed moet zijn en niet zozeer de tekeningen?

 

Ware doet me niks als ik die 'ns vastneem in de SSZ.

 

Een stem uitbrengen zonder al het werk van deze heren goed te kennen is niet echt eerlijk vind ik, dus voor mij een onthouding :-)

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Middenmoot? Orchidea is één van mijn alltime favorites. En de Azuren Boeddha mag er ook zeker wezen.

:hartje: Cosey

 

Ik kan helaas niet vergelijken met Larcinet, want heb er geen enkele strip van en ook niet echt behoefte aan als ik die doorblader. Dus lijkt me dan eerder dat scenario erg goed moet zijn en niet zozeer de tekeningen?

 

Ware doet me niks als ik die 'ns vastneem in de SSZ.

 

Een stem uitbrengen zonder al het werk van deze heren goed te kennen is niet echt eerlijk vind ik, dus voor mij een onthouding :-)

Ik ken het werk van alle 3 redelijk tot erg goed.

Niet dat mijn stem het minder subjectief maakt natuurlijk.

Larcenet is zeker niet alleen scenario, maar eerder een tekenstijl die zich plooit rondom ieder ander verhaal.

Lees deel 1 van dagelijkse worsteling eens als je het wil leren kennen.

Link naar reactie

Ik herlas toevallig deel 1 gisterenavond. 't Is een goed boek, maar zeer slordig uitgewerkt. De relatie met de dierenartsassistente gaat van nul tot honderd sneller dan een Lamborghini. De ontploffing t.o.v. de oude soldaat is buiten proportioneel en te slecht uitgewerkt. Het einde is snel snel afgehaspeld. Echt slordig werk.

 

*hoax-alert!* :P

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...