Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
cartoonesk

Kuifje en Hergé

Recommended Posts

Hallo.

Is er eigenlijk een algemene topic voor Kuifje? Niet gevonden in ieder geval vandaar deze topic.

Al ben ik meer voor de Robbedoes-school, toch vind ik het leuk om af en toe Kuifje te lezen. Vreemd genoeg heb ik ze niet allemaal (niet genoeg verzamelaar?). Ik ben ze nu aan het herlezen en vind ze toch wel leuk. Het leuke van Kuifje in Afrika en Kuifje in Amerika vind ik dat ik ze kan vergelijken met de originele versies die ik heb in een mini-versie. Welke albums zijn eigenlijk verder nog hertekend : De sigaren van de farao? Ik weet wel dat De zwarte rotsen gedeeltelijk is hertekend.

Wat ik me verder nog afvraag over Hergé is dat er toch veel humor in de strips voorkomt maar dat als ik over hem lees in bv. België Gestript hij persoonlijk nogal nors en humorloos overkomt. Vergis ik me? (ik hoop het haast!)  Ik heb hem natuurlijk niet gekend en wil niet speculeren maar dat is hoe hij over komt als ik over hem lees.

Nou, allemaal niet zo wereldschokkend wat ik vertel maar ik wou het even kwijt. Trouwens ben ik vooral fan van Quick en Flupke!

groetjes.

13157.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

De eerste 8 Kuifjes( het gaat om het 2e t/m het 9e verhaal), die voor 1940 zijn uitgekomen, zijn hertekend, ingekleurd en opnieuw uitgebracht vanaf 1946. Deze eerste 8 uitgaves zijn allemaal in mini-versie verschenen.

De uitzondering vormt het allereerste verhaal van Kuifje. Dit verhaal, Kuifje in de Sovjet-Unie, is pas eind jaren '70 opnieuw uitgebracht en is voor zover ik weet nooit hertekend.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ze hadden Sigaren van de Farao niet moeten herwerken, alleen al voor de heerlijke stijl waarin die geflipte hallucinaties waren getekend.

Misschien wel één van mijn favoriete plaatjes in het ganse Hergé-oeuvre.

NB%20CIGARES%2016C2.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bedankt voor je reactie, Rik. Dat zijn meer albums dan ik had verwacht. Misschien heb ik dat ooit wel geweten (ik heb de biografie van Assouline, maar lang niet meer gelezen) maar vergeten. Bij sommige albums zijn dat dan toch wel meer bewerkingen van decors en lay-out/kaders dan complete hertekeningen? Ik weet van De zwarte rotsen bv. dat de brandweerwagen is gemoderniseerd en misschien meer voertuigen/vliegtuigen. Ook al heb ik maar twee van die mini-boekjes, ik vind die originele tekenstijl wel iets charmant/sympathiek hebben, vooral de personages. Het is daarom dat ik Quick en Flupke en Leo en Lea een warm hart toedraag.

Die dromen in Kuifje hebben wel iets speciaals, ja, iets surrealistisch. Zelfs in De alfa-kunst begint het verhaal met een nachtmerrie van Haddock.

tib5.gif

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelimiteerde modelspoorbaan modellen zijn vaak even duur hoor.

Er hadden wel wat meer details bij de foto gemogen:

Model op schaal 1/87, spoorbreedte H0, lengte 362 mm, minimale bochtradius 200 mm, voltage 12V =, 1 motor, voor- en achterlichten, 6 geleidende assen waarvan 4 gemotoriseerd, 2 tractiewielen, digitale interface (NEM 652), met buitenspiegels als extra, losse onderdelen. Compatibel met Fleischmann, Roco, Jouef, Lima.

Ik denk dat de prijs niet walgelijk overdreven is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Mask zei:

Ik denk dat de prijs niet walgelijk overdreven is.

Ah, 't is een modelspoorbaanmodel. Dan vind ik 'm maar gewoon duur. Ik dacht dat het alleen maar om op de kast te zetten was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 4/12/2018 om 18:36, Tanuki zei:

Ah, 't is een modelspoorbaanmodel. Dan vind ik 'm maar gewoon duur. Ik dacht dat het alleen maar om op de kast te zetten was.

Dat dacht ik ook.

Ergens klopt de marketing niet. Ik heb hem gisteren achter glas zien staan in de Kuifjewinkel in Brussel. Ik schrok wel, het is een klein niemendalletje, en met mijn neus tegen het glas dacht ik te zien dat het een plastic speelgoedje was, wel mooi, maar aan die prijs is dit crazy uiteraard, maar bij Moulinsart zijn ze niet vies van mooie prijzen 😞

Er lopen daar kapitaalkrachtige toeristen rond, maar ik vrees dat ook zij zullen vermoeden dat heteen duur speelgoedje is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 1/10/2019 at 3:39 PM, Mask said:

Vandaag is het exact 90 jaar geleden dat Kuifje voor het eerst opdook in Le Petit Vingtième

DE VERJAARDAG VAN KUIFJE - Save the dates:

http://nl.tintin.com/news/index/rub/0/id/5302/0/tintinbirthday-d-3

Zo geweldig populair is Kuifje niet meer. Ik verkoop een deel van mijn Kuifje-bibliotheek, en heb nog niets verkocht gekregen.

Ik zeg het al lang: Kuifje is over het paard getild.

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 1/12/2019 at 12:42 PM, Peter Motte said:

Zo geweldig populair is Kuifje niet meer. Ik verkoop een deel van mijn Kuifje-bibliotheek, en heb nog niets verkocht gekregen.

Ik zeg het al lang: Kuifje is over het paard getild.

Door dat filmpje kreeg ik toch zin om nog eens een Kuifje strip te lezen. Maar het is er nog niet van gekomen.

Ik vind dat de figuren alleszins de tand des tijds goed doorstaan hebben. Voor mij ogen ze nog altijd even fris.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Jullie zijn natuurlijk intelligent genoeg om te beseffen dat niet de inhoud Kuifje zo geliefd en gerespecteerd maakt, maar de vorm. Zo gaat het altijd in de kunst. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen