Ga naar inhoud

Turboreacties: Momenteel Lees Ik...


Gast Kontiki

Recommended Posts

Goh..Het is soms moeilijk.

Als je bijvoorbeeld een gedicht brengt dat rijmt...

Vertaal dat maar eens...

Vooral 'wat wij moeten weten ' vind ik erg goed vertaald. Daar hebben ze dat uitstekend opgelost.

Er is in elk geval constant overleg gepleegd...Die Spaanse vertaling van 'Jaren van de Olifant' heb ik wel geen zicht op.

Maar mijn Engelse strips kan ik gelukkig ook zelf lezen.

Er komt nu (eindelijk) ook een Franse vertaling van 'Jaren van de Olifant'.

Wat die vertaler van 'Blotch' uitgevreten heeft, dat vind ik echt ongepast. Dat getuigt van te weinig respect voor het originele werk.

Link naar reactie

Heel wat jaren geleden, ik was nog een student, las ik een album van Patje van het Groenewoud. Er is daar ergens een scène in een hotel waar een van de gasten iets nadrukkelijk zei over Duvel, het biertje. Dat voelde niet correct aan, iets als een persoonlijke voorkeur van de vertaler. Dat momentje verstoorde eventjes de vlotte doorlezing van het album. Ik had dat ook met die namen in de Blotch-albums, maar langs de andere kant kan ik wel begrijpen dat je het voor een Nederlandstalig publiek binnen eenzelfde context wil overbrengen, maar dan met een aangepaste namedropping.

Link naar reactie

Ja ik weet het, ik mis een hoop van de achtergrond, maar toch is het ook een kwestie van het verhaal vertellen. Ik heb gewoon de indruk dat het allemaal om de plaatjes draait en dat het verhaal maar bijkomstig is.

 

Dan kunt ge dat over alle stripreeksen zeggen waarvan de albums geen afgeronde verhalen zijn.

Link naar reactie

Robbedoesalbum 85 op de kop getikt voor een schappelijke prijs (wss omdat het zonder microverhalen was? Kan men dat online checken?)

 

Jaargang 1962. Met alle toppers aanwezig: Guust op de cover, Lucky Luke, Jerry SPring, Bollie&Billie, Starter,...

Met een verhaal ook van Johan en Pirrewiet waar Johan, samen met de smurfen cocaïne produceert om een draak uit te schakelen. Breaking Bad avant la lettre? 

Die Peyo was me er eentje!

 

Zoals ik toevallig dit weekend ook een Smurfen-aflevering op tv hoorde waar de Grote Smurf de glorie van het fascisme uitlegde aan Potige Smurf (letterlijk: met de voorbeeld van de bundel twijgen die niet te breken zijn. De bundel twijgen: het symbool van het Romeinse fascisme. Historische Smurf)

Link naar reactie

De voorbije jaren heb ik tientallen verzamelalbums kunnen kopen, ik ontbreek er nog een stuk of 25 van de eerste 50. Die periode vind ik eigenlijk de minst interessante vind. Vanaf eind jaren 1950 begon het voor mij interessant te worden, het rijk van Delporte weet je wel, en dan vooral omdat er zoveel kortverhalen en gags in staan die nooit in album verschenen.

Link naar reactie

Before Watchmen: Minutemen door Darwyn Cooke. Ik ben geen fan vh concept, maar wat een kopstoot ve strip. Al is al de rest bagger, deze strip maakt het de moeite. Cooke rules!! Straks begin ik aan Silk Spectre ook geschreven door Cooke.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ronin heb ik héél graag gelezen. Gedateerd? Misschien, maar dat maakt het daarom nog niet minder goed. Ook van de tekeningen heb ik genoten, al kwamen die soms niet volledig tot hun recht door het groot formaat van de uitgave (of ik had toch die indruk, de kenners mogen mij tegenspreken).

 

Ook 'De lange Halloween' was top. Die verhalen van Loeb zijn sowieso een aanrader voor beginnende Batman-lezers zoals ik. Net zoals in 'Hush' laat hij een hele hoop interessante nevenpersonages passeren zonder dat het onbegrijpelijk wordt voor de leek. Hopelijk komt 'Dark Victory' ook nog op de planning van RW.

Link naar reactie

Verwacht niet teveel van Haunted Knight. 
Dark Victory is een direct vervolg op Long Halloween en volgt een zelfde stramien. 

 

Haunted Knight waren de eerste samenwerkingen tussen Loeb en Sale, en bevat drie kortverhaaltjes, telkens gemaakt rond en over Halloween. Halloween specials, zeg maar. Leuke verhaaltjes, daar niet van, maar als je een derde Long Halloween/Dark Victory verwacht, kom je bedrogen uit  ;)

Link naar reactie

Silk Spectre was al een pak minder. Nog steeds ok, maar Minutemen is de prequel die je moet hebben.

 

Ondertussen de Mister Blueberry cyclus aan het herlezen. De pagina's over zijn jonge jaren sla ik voorlopig over. Die lees ik wel later in dat aparte album en voegen toch niet veel toe aan het huidige verhaal.

 

 

These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Haunted Knight waren de eerste samenwerkingen tussen Loeb en Sale, en bevat drie kortverhaaltjes, telkens gemaakt rond en over Halloween. Halloween specials, zeg maar. Leuke verhaaltjes, daar niet van, maar als je een derde Long Halloween/Dark Victory verwacht, kom je bedrogen uit   ;)

 

Haunted Knight is inderdaad anders. Maar als ik heel eerlijk mag zijn, na LH en DV vond ik het stramien te vaak gebruikt worden door de heer Loeb. In bijna alle verhalen die hij daarna geschreven heeft die langer dan een drietal delen waren kwamen véél teveel karakters voor die te dunne plots moesten verholen. Hush was nog één van de geslaagde maar lang niet zo sterk als LH en DV.

Link naar reactie

De jonge jaren v Blueberry aan het herlezen, maar enkel de delen door Charlier en/of Giraud.

 

PS: waar blijven die integrale heruitgaven? [emoji6]

 

 

These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...