Ga naar inhoud

Leuke Dingen


retep

Recommended Posts

Pure fysica: koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme. Als je die koude lucht gaat opwarmen wordt die nog droger. Daarom helpt het in de winter om de airco in de wagen aan te zetten om de ruiten te ontwasemen: koelen haalt vocht uit de lucht.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
45 minutes ago, Waldorf said:

Pure fysica: koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme. Als je die koude lucht gaat opwarmen wordt die nog droger.

 

Puur logisch gezien klinkt dat toch wel zeer vreemd:

Koude lucht bevat minder vocht dan warme en na verwarmen bevat de warme lucht minder vocht dan de koude ? Wat is het nu? Bevat koude lucht minder vocht dan warme of warme lucht minder vocht dan koude?

Op zijn minst zou er toch ergens vocht moeten neerslaan dan.

Link naar reactie

Mask heeft blijkbaar geen wetenschappen gestudeerd want dit is zeer logisch ;)

Niks mis mee, maar ik begrijp dat dergelijke zaken verwarrend kunnen zijn. De term die je in deze moet begrijpen is relatieve vochtigheid.

Dat is een getal zonder eenheid, maar wordt dikwijls procentueel gebruikt.

Bij 0% is de lucht kurkdroog, bij 100% is de maximale oplosbaarheid bereikt. Nog een druppeltje meer en het gaat regenen zogezegd.

 

Wanneer lucht een bepaalde temperatuur heeft, kan die een bepaalde hoeveelheid water oplossen. Fictief voorbeeld: 100 liter. Wanneer er maar 40 liter water aanwezig is, heb je dus een relatieve vochtigheid van 40%. Wanneer je de lucht gaat opwarmen, kan die meer water opnemen: hoe warmer, hoe meer.

Stel dus dat je in dat voorbeeld de lucht zodanig gaat opwarmen dat die 200 liter kan oplossen, maar er is nog altijd maar 40 liter aanwezig, zit je plots met een relatieve vochtigheid van maar 20%. De stijging van de temperatuur doet dus de relatieve vochtigheid dalen.

 

Dit werkt uiteraard in twee richtingen: wanneer het heel warm is, neemt de lucht veel water op. Als die plots weer afkoelt, krijg je neerslag als de maximale oplosbaarheid wordt overschreden.

Als het plots begint te vriezen, krijg je eerst dagen met aanvriezende mist etc, maar als het heel koud blijft zijn de dagen doorgaans heel helder en is de lucht zeer droog. Als je die buitenlucht in je huis binnenkrijgt en opwarmt, is de lucht relatief zeer droog tot op het punt dat het zelfs ongezond wordt voor je sinussen en wat dies meer zij (maar daar ben ik dan weer minder in thuis)

Link naar reactie
12 minuten geleden, The Alderwood zei:

In februari doe ik altijd een challenge. Tot dusver was het altijd iets met eten. Intermitterend vasten, bv, of een maand lang enkel eten volgens de voorschriften van Pascale naessens, of geen alcohol, of...

dit jaar besloot ik om elke dag van februari minstens 12 000 stappen te zetten. 

Het is tot dusver niet gemakkelijk gebleken, zeker niet let een klein kind in huis, want soms moet ik om 20u nog 8 000 stappen zetten (dat is ruwweg 1u15 flink doorstappen), maar het is me ondertussen al 12 dagen gelukt en het doet me eigenlijk wel deugd. 

Je moet een woef nemen. Die moet elke dag zijn kakske doen en dan wandel je automatisch zoveel stappen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat heb je daar nou feitelijk aan? Is dat ergens een goed gevoel als resultaat van het afkopen van collectief opgedrongen schuld die collectief wordt gekoppeld aan een waaier van gedragsuitingen van mensen in de maatschappij?

Link naar reactie

Ik denk dat ik het boek van Sigrid Spruyt ga kopen. :e005:

 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190213_04174200

Quote

Een mens knippert al eens met de ogen tijdens het lezen van het nieuwe boek van Sigrid Spruyt. Wanneer ze het heeft over de “geile praatjes” van Bronstige Bonobo, bijvoorbeeld, “m’n jonge sportvriendje dat gezworen heeft dat hij me in 2003 zal krijgen”.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Ben ik de enige die zat te wachten tot er iemand van dat koppeltje z'n evenwicht verloor? Daar dienen die filmpjes toch voor?

Huhh... evenwicht verliezen met fietsen? Het zijn Nederlanders, dus dat is uitgesloten...

 

2vxmvqh.png

Focus ditmaal puur op Valentijnsdag.😚

 

edit

"Op zijn Vlaams" kan natuurlijk ook...

Cycling-100b-Stop-lights-are-for-lovers-🙂

 

 

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Tiber zijn haar is, na de eerste 5 chemo's, preventief verwijderd.

Maar hij is thuis.

Ik ben gescheiden van zijn ma, maar met een goede verstandhouding en co-ouderschap (week ma, week pa).

Nooit gedacht dat ik zo blij zou zijn met gewoon thuis.

Is als alleenstaande vader van 3 niet altijd evident geweest en wordt de volgende maanden ook een uitdaging.

Maar ik heb hem nog.

20190217_210333.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wanneer volgen de start ups en crowdfunding?

Onderzoekers van de KU Leuven zijn erin geslaagd om een speciaal zonnepaneel te ontwikkelen dat waterstofgas maakt uit het vocht in de lucht. Na 10 jaar ontwikkeling is het rendement van één paneel opgedreven tot 250 liter per dag, een wereldrecord. Twintig van deze zonnepanelen zouden een gezin een heel jaar lang van stroom en warmte kunnen voorzien. De ingenieurs toonden ons hun prototype in wereldprimeur. De eerste veldproef staat in de steigers.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24/belgische-wetenschappers-kraken-de-code-voor-betaalbare-groene-w/

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Morgen. Tijdens de klimaatmars in Antwerpen. Bij Greta. Ze komt ze speciaal brengen met haren drakkar. De eerste 50 zijn gesigneerd. En als ge er 10 in 1 keer koopt krijgt ge er een zak sojabonen bij.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...