Ga naar inhoud

Gaat het nog goed met de strips?


Recommended Posts

Misschien al eens vermeld, maar ik heb het moeilijker met strips en zie het eerder negatief in.

Ik bemerk zeer goed tegenwerk. Helaas zeer veel digitaal wat voor mij de flair van het tekenen weghaalt.

De scenario's daarentegen zijn echt macaber.

Populaire reeksen die plots worden verdergezet om maar een bron van inkomsten te vinden enz.

Iets innovatiefs zit er niet tussen. Er worden wel goede verhalen gemaakt, maar deze hebben het moeiliijk om de mainstream te vinden.

Om het een beetje ergens te vergelijken neem ik hollywood. Daar blijven ze maar Marvelfilms produceren of nevenreeksen omtrent het thema. Gewoon omdat het opleverd, maar kwalititatief laat het echt afweten.

Het is een beetje zoeken naar een spelt in een hooiberg.

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

Inderdaad Eddy Wally-wauw.

 

Nu we het toch over Japan hebben: zijn er daar nog cd- en dvd-winkels?

 

Absoluut. Zijn meerdere winkels gespecialiseerd in CDs of dvd. Blu ray/films hetzelfde. Ook zijn er de grotere media Markt achtige winkels (edion/joshin/yodabashi/Bic camera) die nog altijd volop fysieke media verkopen. 

 

Book off is naast een plek voor stripboeken ook een winkel die cd en dvd verkoopt. Games zijn ook nog altijd fysiek. 

 

Stripboeken kun je overigens ook kopen bij iedere supermarkt/combini. Verschijnen  regelmatig speciale goedkopere omnibussen speciaal voor supermarkten 

 

Link naar reactie
9 uren geleden, Leesplezier zei:

Misschien al eens vermeld, maar ik heb het moeilijker met strips en zie het eerder negatief in.

Ik bemerk zeer goed tegenwerk. Helaas zeer veel digitaal wat voor mij de flair van het tekenen weghaalt.

De scenario's daarentegen zijn echt macaber.

Populaire reeksen die plots worden verdergezet om maar een bron van inkomsten te vinden enz.

Iets innovatiefs zit er niet tussen. Er worden wel goede verhalen gemaakt, maar deze hebben het moeiliijk om de mainstream te vinden.

Om het een beetje ergens te vergelijken neem ik hollywood. Daar blijven ze maar Marvelfilms produceren of nevenreeksen omtrent het thema. Gewoon omdat het opleverd, maar kwalititatief laat het echt afweten.

Het is een beetje zoeken naar een spelt in een hooiberg.

 

Ik denk niet dat je kan zien in welke mate een strip digitaal getekend is of op ambachtelijke wijze met een penseel op Schoeller papier. Ik zal zelfs meer zeggen: ik ben zeker dat je het niet kan zien. Het voordeel van digitaal tekenen is dat een tekenaar een veel hogere output kan hebben, het voordeel van klassiek is dat de tekenaar zijn originelen kan verkopen. Ik weet niet welke strip je gelezen hebt met een macaber scenario, maar misschien moet je een andere lezen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
10 hours ago, Leesplezier said:

Misschien al eens vermeld, maar ik heb het moeilijker met strips en zie het eerder negatief in.

Ik bemerk zeer goed tegenwerk. Helaas zeer veel digitaal wat voor mij de flair van het tekenen weghaalt.

De scenario's daarentegen zijn echt macaber.

Populaire reeksen die plots worden verdergezet om maar een bron van inkomsten te vinden enz.

Iets innovatiefs zit er niet tussen. Er worden wel goede verhalen gemaakt, maar deze hebben het moeiliijk om de mainstream te vinden.

Om het een beetje ergens te vergelijken neem ik hollywood. Daar blijven ze maar Marvelfilms produceren of nevenreeksen omtrent het thema. Gewoon omdat het opleverd, maar kwalititatief laat het echt afweten.

Het is een beetje zoeken naar een spelt in een hooiberg.

Spelt vind je nochtans gemakkelijk terug in hooibergen. 

Er zijn tal van tekenaars zoals Xavier, Cossu en Toulhoat die zonder veel boe of ba zijn overgeschakeld naar digitaal. Wendi Pini en Mourier waren een van de eersten. Daar heeft nog nooit iemand zitten klagen over het feit dat ze digitaal tekenen. Mourier kan je echt niet verwijten dat hij zonder flair tekent. Dit lijkt me dan ook meer als een discussie over treinen die koeien zure melk geven. 

Het inzetten op populaire reeksen is normaal. Het business model van een uitgever (een echte, geen vertaler) is het bedrukken van papier met content en dat aan genoeg mensen verkopen om een mooie winst te maken en je kosten en personeel te betalen. Dargaud en co zijn er echt niet voor de hogere kunst. Dat vind je hoogstens bij wat kleine uitgevers, maar die kunnen dan weer geen goede auteurs aantrekken.

En als Dargaud dan de keuze moet maken tussen 30.000 exemplaren van een nieuwe Vesper, of 240.000 van een nieuwe Blake & Mortimer, dan wordt het een simpele keuze. Vesper wordt opgedoekt na vier delen, en de tekenaar wordt krijgt een nieuwe opdracht. pure bedrijfslogica.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Op vlak van graphic novels ed. vind ik ook wel dat de 21ste eeuw zowel artistiek als inhoudelijk veel hogere toppen scheert dan de 20ste eeuw. Maar kwaliteit vertaalt zich niet altijd in commercieel succes.

Wat niet wegneemt dat het aanbod op vlak van het betere beeldverhaal groter en gevarieerder dan ooit is.

Maar net zoals je auteurfilms met sitcoms kan afwisselen, kan je voor je leeservaring naast graphic novels ook gewoon stripverhalen in klassieke stijl blijven lezen.

Link naar reactie
Op 29/1/2024 om 09:40, Ambreville zei:

Spelt vind je nochtans gemakkelijk terug in hooibergen. 

Er zijn tal van tekenaars zoals Xavier, Cossu en Toulhoat die zonder veel boe of ba zijn overgeschakeld naar digitaal. Wendi Pini en Mourier waren een van de eersten. Daar heeft nog nooit iemand zitten klagen over het feit dat ze digitaal tekenen. Mourier kan je echt niet verwijten dat hij zonder flair tekent. Dit lijkt me dan ook meer als een discussie over treinen die koeien zure melk geven. 

Het inzetten op populaire reeksen is normaal. Het business model van een uitgever (een echte, geen vertaler) is het bedrukken van papier met content en dat aan genoeg mensen verkopen om een mooie winst te maken en je kosten en personeel te betalen. Dargaud en co zijn er echt niet voor de hogere kunst. Dat vind je hoogstens bij wat kleine uitgevers, maar die kunnen dan weer geen goede auteurs aantrekken.

En als Dargaud dan de keuze moet maken tussen 30.000 exemplaren van een nieuwe Vesper, of 240.000 van een nieuwe Blake & Mortimer, dan wordt het een simpele keuze. Vesper wordt opgedoekt na vier delen, en de tekenaar wordt krijgt een nieuwe opdracht. pure bedrijfslogica.

@Ambreville'Spelt vind je nochtans gemakkelijk terug in hooibergen.' Voor een kritisch man, als jij, op de spelling zoek je toch geen spelt(een eenjarige plant uit de grassenfamilie uit het geslacht tarwe) maar een speld(naald) in hooibergen.  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...