Ga naar inhoud

Gaat het nog goed met de strips?


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Als verzamelaar van strips heb ik persoonlijk al langere tijd het gevoel dat het medium (in ieder geval in het Nederlandstalige werk) geen eeuwig leven is beschoren.
Na het tijdelijke ''integraal'' infuus wat mijns inziens voor een opleving heeft gezorgd van het medium onder oude en nieuwe verzamelaars ontstaat bij mij het gevoel dat de ''schwung'' er wel een beetje uit is.

Sommige zeer bekende series die ik al langere tijd integraal had verwacht en soms al in het Frans zijn verschenen worden helemaal niet vertaald, andere uitgaven (Blake en Mortimer Integraal en recent Guust Flater Integraal bijvoorbeeld) verschijnen via kleinere websites en verdwijnen weer net zo snel als ze zijn verschenen en zijn enkel gewild voor speculatie (ik herinner mij nog de vele Catawiki kavels met B&M integrale boeken) en de meest obscure reeksen worden dan weer wel integraal uitgegeven.

Daarnaast stijgt de prijs immer door van softcover albums, worden reeksen niet of vele jaren later pas afgemaakt, zijn vertalingen slordig (denk aan de integrale Blueberry bijvoorbeeld) en lijkt een hoop toch te leunen op ''vergane glorie'' en is de nieuwe aanwas immer beperkt.


In de stripwinkels waar ik binnenloop is de leeftijd ook steevast wel ruim de 40 gepasseerd, het zijn geen zaken om wakker van te liggen, maar ik vroeg mij af hoe andere verzamelaars dit alles ervaren?
Ik kan mij voorstellen dat het sentiment in België wellicht weer anders is dan hier in Nederland.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

 

Link naar reactie

Tja, de gouden toptijd van de strips uit de jaren '70 is reeds lang voorbij. Strips worden, op een enkele uitzondering na, gedrukt in kleine oplages. De meeste nieuwe uitgaves die in Nederland uitkomen zijn vertaald vanuit het Frans. De Nederlandstalige auteurs verdienen dan ook, zoals Willy ook schetst, veel te weinig aan nieuwe albums. Ook het gebrek aan Nederlandstalige striptijdschriften speelt een rol in de verschraling van nieuw Nederlands aanbod.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

De striprayon in de Carrefour is weer uitgebreid. Daar kan je nu ook Manga en comics (TPB's) krijgen. Je ziet er ook alle pluimage van volk.  Ik zou dus zeker niet wanhopen over oude grijze mannen. Het medium is zich wat aan het herpositioneren. In de krantenwinkel zie ik de laatste tijd ook heel traag terug wat meer aanbod.

Vertalingen en ook de prijs er van blijft een pijnpunt. Waarom als Vlaming 25€ betalen voor een mindere kwaliteit van druk hardcover dan die je voor 10,40 € koopt in een Cora. Die dure vogels moeten niet komen klagen dat er meer strips van SU of Manga worden verkocht. En dan heb je nog dat van de pot gerukt vertaalbeleid of uitgavebeleid van SU. Series worden te snel gedropt en krijgen te weinig commerciële ondersteuning. Dad bv.  ben ik nu in het Frans verder aan het volgen. En dan leer je ineens hoe veel humor er in vertaling verloren gaat.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

Ik denk dat de situatie hier in Nederland soortgelijk is.. strips is iets voor wat oudere mannen geworden.. mijn kinderen (8 en 10) geven er weinig tot niets om en zijn liever bezig met TikTok, YouTube, ps games of buitenspelen 

 

Deze generatie is al gratis, of zo goedkoop mogelijk content gewend, die gaan echt niet 10 of 20 Euro voor een

stripboek betalen.( of papa betaalt 😀 ).

Link naar reactie

Daar zit iets in: Internet is gelanceerd met het idee dat alles gratis is. Ik heb daar nog een discussie over gehad tijdens een panelgesprek in 1993 met de panelleider, die vertegenwoordiger van de sponsorende ISP was.

Ja, natuurlijk had hij graag dat iedereen in de zaal dacht dat internet gratis was. Hij verkocht alleen maar de verbindingen.

En het is ook een typisch Amerikaanse benaderingen: Angelsaksische pers haalt 80% van de inkomsten uit advertenties, en 20% uit de verkoop. Dus zij konden redeneren: geen druk- en distributiekosten meer, en dan kunnen we gratis verspreiden. Bij Nederlandse en Vlaamse pers waren die cijfers omgekeerd, wat waarschijnlijk verklaart waarom het zo lang heeft geduurd voor we een impact van internet op de Nederlandstalige pers zagen.

Maar de Angelsaksische benadering heeft er wel voor gezorgd dat we het ook hier gewoon werden dat alle informatie gratis moet zijn, zonder dat iemand erbij stilstond dat je je dan wel heel erg afhankelijk maakt van de adverteerders. En dat merk je in de VS: het is hier al een plaag dat veel mensen hun kennis uit verdachte bronnen halen, maar daar is het nog veel erger, en voor sommigen zelfs desastreus voor hun gezondheid. Wat ze weten lijkt uit niets anders dan reclameslogans te bestaan.

Link naar reactie

De 20e eeuw komt nooit meer terug.

Strips waren ooit zo mainstream als games nu! Onvoorstelbaar!

In de 21e eeuw zijn ze een kleine niche. En voor de helft teren we op de heruitgave van oude klassiekers!

Geen probleem want we hebben fantastisch erfgoed liggen waar we trots op mogen zijn!

 

En dan nog is volgens mij de huidige Vlaamse Stripscene nog nooit zo 'alive' geweest!

Alles wat bijvoorbeeld Bries uitbrengt, blijkt goud te zijn en mag meteen meedingen op het internationale striptoneel!

Link naar reactie
12 minuten geleden, hemweg zei:

Waarom niet?

Deze generatie telt wel veel geld neer voor een concert of een festival.

Dacht ik ook aan

Ik dacht eerder aan een GSM of een tablet

 

Ik denk eerder dat stripboeken tegenwoordig moeilijker verkrijgbaar zijn.

Stripspeciaalzaak is ook niet om de hoek..

Maar streamingdiensten, Tiktok etc... waar jongeren vaak naar kijken, juist veel makkelijker bereikbaar zijn

 

Hou er rekening mee

In de jaren zeventig en begin jaren tachtig had je niet zoveel zaken om makkelijk mee te vermaken.

Voor de commerciële T.V., had je 4 of 5 Nederlandse zenders die pas om een uur zes uur startte.

Ik was toen al heel blij als de Eppo op donderdag door de brievenbus viel

Maar mensen gingen toen ook veel makkelijker naar de bieb.

Link naar reactie
3 uren geleden, hemweg zei:

Waarom niet?

Deze generatie telt wel veel geld neer voor een concert of een festival.

Mijn kinderen zijn daar nog veel te jong voor.. alhoewel ik ze wel strips heb gegeven en ze af en toe vraag of ze geen Donald Duck willen lezen doen ze liever andere dingen (oa dus gratis TikTok). Op dat soort media zien ze artiesten ed waarvan ik me voor kan stellen dat ze er ooit ook eens heen zouden willen.. ze groeien dus (anders dan ik zelf) niet met strips op.. dat is echt wel een groot verschil.

 

Wat AHMO al zegt- vroeger was het aanbod om jezelf te vermaken veel kleiner dan nu.. als ik mijn kinderen zie scrollen door het enorme Disney en Netflix aanbod denk ik met weemoed nog wel eens terug aan de grijs gedraaide videobanden waarop mijn ouders de Smurfen en Tom en Jerry hadden opgenomen waar ik als kind graag naar keek...

 

Zelfde voor muziek overigens - ik nam vroeger met cassettebandjes muziek op van de radio (waar dan aan het eind door de dj doorheen werd geluld) en dat luisterde ik dan terwijl ik folders rond bracht 🙂 cd's waren echt heel duur... 

 

Nu is alle muziek (gratis) beschikbaar via het internet of tegen een (geringe) vergoeding via Spotify.. 

 

Strips zijn naar mijn idee ook echt wel iets van vroeger aan het worden. Dat blijkt ook al uit het steeds kariger aantal verkooppunten.. het is spijtig maar waar

Link naar reactie

En zelfs als de kinderen strips lezen, betekent dat nog niet dat ze het lang blijven doen.

Een van mijn neven heeft als 10-jarige alle Harry Potters verslonden, en hij wist er erg veel van. Maar nu leest hij zelfs geen strips meer. Het idee dat die HP's de kinderen zouden leren boeken lezen, is meer hoop dan realiteit. Op een bepaald moment is hij HP ontgroeid, en er is niets voor in de plaats gekomen. Ook de strips die ik hem cadeau gaf, maakten geen verschil.

Link naar reactie

Strips moet je samen (voor)lezen ! En dan zelf één laten maken !

Al die flitsende schermen leiden inderdaad af maar het beeldverhaal zit dieper bij ons dan je denkt !

Het is en blijft de meest vrije en toegankelijke vorm van kunst in mijn ogen.

Wij moeten alleszins ons best doen om de jeugd de weg naar het stripverhaal te tonen 😇.

Link naar reactie
24 minuten geleden, Peter Motte zei:

Muziek is volgens mij veel moeilijker om zelf te maken dan stripverhalen.

In de douche zingen is ook al muziek maken, he. Een paar akkoorden op een gitaar tokkelen is ook muziek.

 

Naar de radio luisteren is stukken toegankelijker dan een strip lezen.

Link naar reactie

Ondertussen ben ik nu al ruim 40 jaar met strips bezig. 
Zelf constateer ik dat ik elk jaar weer minder strips koop. 
De lange doorlooptijden, de forse prijzen en tegenvallende scenario’s zijn de belangrijkste oorzaken dat ik minder koop.

2023 was qua aankopen een absoluut dieptepunt, slechts 40 stuks. Voorheen was dit al gauw 3x zoveel.

 

mijn kidz hebben nooit interesse gehad in mijn strips, zij kijken via het internet naar manga. Daarmee kunnen zij oneindig mee vooruit.

Soms komt er iets voorbij wat ik ken (Berserk, Vinland Saga), dat is dan wel weer leuk. 


Geen idee wat de toekomst gaat brengen?

Met alle ontwikkelingen in technologieen verwacht ik dat er nog weleens een digitaal platform komt ala Nettflix/spotify. Dat je voor een klein bedrag, eindeloos kan lezen. Nu is dat allemaal nog veel te duur en dus niet succesvol.
 

Link naar reactie

In een toekomstvisie van Marc Wasterlain (begin jaren ´70) was het stripweekblad Kuifje vervangen door een soort mini- videocassette waar de verhalen elk als complete film konden worden bekeken op een tv-achtig medium. Je kon dat "videodingetje" wekelijks van een automaat kopen.

 

Korte inhoud:

Een knaapje in een toekomstwereld met flitsende decors kocht in de incipit van het verhaal samen met zijn kameraadje zo'n stripdingetje, maar het kameraadje was al dadelijk vrij ongeïnteresseerd in die voor hem saaie en wat kinderlijke troep. Maar de geïnteresseerde jongen wou perse het verhaal 'Bob Moon en Titania' met hem bekijken (dat was een soort science-fiction ruimteverhaal bij de planeet Mars als mijn herinnering mij niet bedriegt). Hij kon zijn kameraadje overtuigen.

 

Dat verhaal startte dan.

 

Aan de terminus van de strip kwam je dan terug bij die 2 knapen. Het kameraadje vond het maar een saai historisch verhaal. Blijkt dat de eerste jongen de schrijver van dat verhaal was, verhalen die door het weekblad Kuifje met acteurs daarna werden ingeblikt ten behoeve van dat wekelijks videodingetje.. De reacties van zijn kameraadje frustreerde hem. Wat kon hij nog verzinnen om de jeugd te boeien en hen tot kopen aan te manen?

 

Eventuele gelijkenissen met 2024 zijn louter toevallig te noemen, ofwel was het een visionaire strip.😉😬

 

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, BobFish zei:

De 20e eeuw komt nooit meer terug.

Strips waren ooit zo mainstream als games nu! Onvoorstelbaar!

In de 21e eeuw zijn ze een kleine niche. En voor de helft teren we op de heruitgave van oude klassiekers!

Geen probleem want we hebben fantastisch erfgoed liggen waar we trots op mogen zijn!

 

En dan nog is volgens mij de huidige Vlaamse Stripscene nog nooit zo 'alive' geweest!

Alles wat bijvoorbeeld Bries uitbrengt, blijkt goud te zijn en mag meteen meedingen op het internationale striptoneel!

Droom maar verder....De oplages van uitgeverijen zoals Bries kunnen in één banendoos hoor...Dat internationale striptoneel heeft nagenoeg niets te betekenen. Ik heb boeken in het Spaans, Engels, Frans...EN nog meer in voorbereiding... En ik was genomineerd voor twee Eisner Awards....Doet allemaal niets voor de verkoop. In Amerika hebben Graphic Novels amper betekenis...Op de beurs in San Diego zie je ze uitsluitend in de afslagdozen. Dat is echt opvallend. Ik wil heel graag nog een Graphic Novel maken...Maar zelfs in het Nederlands is dat enorm moeilijk te regelen...

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, De Hollander zei:

Ondertussen ben ik nu al ruim 40 jaar met strips bezig. 
Zelf constateer ik dat ik elk jaar weer minder strips koop. 
De lange doorlooptijden, de forse prijzen en tegenvallende scenario’s zijn de belangrijkste oorzaken dat ik minder koop.

2023 was qua aankopen een absoluut dieptepunt, slechts 40 stuks. Voorheen was dit al gauw 3x zoveel.

 

mijn kidz hebben nooit interesse gehad in mijn strips, zij kijken via het internet naar manga. Daarmee kunnen zij oneindig mee vooruit.

Soms komt er iets voorbij wat ik ken (Berserk, Vinland Saga), dat is dan wel weer leuk. 


Geen idee wat de toekomst gaat brengen?

Met alle ontwikkelingen in technologieen verwacht ik dat er nog weleens een digitaal platform komt ala Nettflix/spotify. Dat je voor een klein bedrag, eindeloos kan lezen. Nu is dat allemaal nog veel te duur en dus niet succesvol.
 

Exact waar ik op doel. De kwaliteit is ver te zoeken en alles wordt enkel duurder maar kwalitatief gezien niet beter.

Link naar reactie

Ik denk ook dat het een beetje afhangt van wat je als 'strip' definieert. Als je alles wat online gebeurt negeert, ziet het er inderdaad misschien wat somber uit. Maar ik heb afgelopen jaar weer wat mooie webcomics ontdekt, knappe indie strips hebben goede kickstarter runs, en als je ziet hoe succesvol sommige reeksen op sites als WebToons zijn... dan denk ik dat de strip zeker nog lang gaat doorgaan.

Link naar reactie
1 uur geleden, De Hollander zei:

Ondertussen ben ik nu al ruim 40 jaar met strips bezig. 
Zelf constateer ik dat ik elk jaar weer minder strips koop. 
De lange doorlooptijden, de forse prijzen en tegenvallende scenario’s zijn de belangrijkste oorzaken dat ik minder koop.

2023 was qua aankopen een absoluut dieptepunt, slechts 40 stuks. Voorheen was dit al gauw 3x zoveel.

 

mijn kidz hebben nooit interesse gehad in mijn strips, zij kijken via het internet naar manga. Daarmee kunnen zij oneindig mee vooruit.

Ook ik koop veel minder strips om bovenstaande redenen, terwijl ik wel op zoek ben naar nieuwe strips.

De jeugd, in Nederland, leest nauwelijks, dus ook geen strips.

Wat me daarnaast opvalt is dat als je een beetje googelt, je bijna alle strips, inclusief integrale-, facsimile-, of zwart-wit uitgaven, gratis kunt downloaden. Niet goed voor de makers, uitgevers en winkels.

Link naar reactie

Ik heb in 2023 toch weer veel sterke strips gelezen. De tijden van monsteroplages van populaire kleppers liggen achter ons, het is een niche-medium geworden. Maar er zullen altijd mensen zijn die verhalen willen vertellen, en sommigen zullen dat via de strip doen. In ons taalgebied verschijnen nog altijd veel strips, weliswaar in vaak kleine oplages. In Frankrijk is het aanbod nog altijd erg groot, en ik koop zelf steeds minder vertaalde boeken om meteen in het Frans te lezen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

LOL!

Als ik het bovenstaande lees.

Zie ik een stel oude mensen voor me, die een theekransje hebben, en dan zitten te klagen dat vroeger alles beter was.

Ps: Niet gemeen bedoeld

Ik ben ook al op leeftijd.

 

Maar ik zie het anders

tijden veranderen

Kijk maar naar muziek

Er was een tijd dat klassieke, Opera , Jazz meer mainstream waren.

sinds de popcultuur zijn die ook naar de achtergrond verdrongen

Maar ze bestaan nog steeds.

Dus strips blijven bestaan alleen voor een kleinere groep  dan in de jaren zeventig tachtig

 

Buiten dat!

Door de vele albums die er per jaar uitkomen (t.o.v. jaren zeventig).

en ook omdat er weinig voorpublicatie is zoals vroeger in Eppo , Robbedoes en Kuifje.

weet ik ook niet wat een goed of slecht stripboek is en dan ga je al gauw naar wat je weet en ken

Dus ik koop ook niet meer alles wat los en vast zit

Maar door deze forum, stripspeciaalzaak etc... te volgen

Krijg je vaak wel in de gaten wat een goede of slechte strip is

en als ik die niet ken , dan koop ik die.

Waardoor weinig miskopen

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Peter Motte zei:

Geloof ik niets van.

Een techneut die geen overbodige LF/CR's kan vermijden?

Toch wel!

En als je niet wilt geloven, dat is dan jou probleem.

Maar programmeren is iets anders een tekst opmaken

Buiten dat ik dyslexie hebt, hebben vele techneuten last van het maken van teksten.

Dus ook tekstopmaak.

Link naar reactie
16 uren geleden, linthout zei:

Droom maar verder....De oplages van uitgeverijen zoals Bries kunnen in één banendoos hoor...Dat internationale striptoneel heeft nagenoeg niets te betekenen. Ik heb boeken in het Spaans, Engels, Frans...EN nog meer in voorbereiding... En ik was genomineerd voor twee Eisner Awards....Doet allemaal niets voor de verkoop. In Amerika hebben Graphic Novels amper betekenis...Op de beurs in San Diego zie je ze uitsluitend in de afslagdozen. Dat is echt opvallend. Ik wil heel graag nog een Graphic Novel maken...Maar zelfs in het Nederlands is dat enorm moeilijk te regelen...

 


Als er iemand genoeg ervaring heeft om er wat over te zeggen, ben jij het wel. Gedurende de hoogtijdagen publiceerde jij een eigenwijze en mega succesvolle Underground Familiestrip en voor mij althans de belangrijkste strip uit mijn jeugd. Simpelweg geestverruimend. Ik was getekend voor het leven!

Daarnaast publiceerde je de laatste jaren een aantal meesterwerken die inderdaad awards verdienen. Je durft jezelf helemaal bloot te leggen. Oprechte kunst blijft altijd bovendrijven naar mijn mening. En dan heb ik het nog niet over je briljante tekenstijl en de tragikomische manier waarop je de dingen des levens aansnijdt.

 

Nu weet ik ook wel dat er niet meer mee te verdienen, zelfs niet van te leven valt... Maar daar ben ik al lang niet meer mee bezig. Misschien is er dan soms wat jeugdige naïviteit voor nodig, maar kunst is nu eenmaal wat we doen als we niet met zoiets triviaal als geld bezig zijn. Het is wat ons mens maakt en het is het enige dat overblijft. Jezelf op tafel leggen is een strijd waarvoor we niet altijd beloont worden op korte termijn, maar als dit eerlijk en met passie is, vallen er uiteindelijk altijd vruchten te rapen. Of je er een boterham mee kunt kopen is een andere zaak.

 

De "Graphic Novel" heeft misschien geen plaats op de Comic-Con in San Diego maar wel in het hart van rare kwibussen zoals ik, en geloof me, er zijn er een heleboel op deze planeet. Er zijn trouwens genoeg stripspeciaalzaken die de Arthouse Strip op een pedestal zet. En dan heb ik het nog niet over alle stripzotten op blogs, forums, instagram en YouTube begot !

 

Natuurlijk is het tekenen en creëren van een strip een zwaar traject met vaak geen hulp van buitenaf en verdomd veel drempels en obstakels, psychologisch en praktisch. Maar telkens er iets verschijnt met jouw naam op de kaft, laat ik alles vallen om er het fijne van te weten!

Hopelijk kan ik je op deze manier toch een beetje extra motivatie geven met mijn waardering voor je kunst en jou als persoon.

Link naar reactie
15 minuten geleden, AHMO zei:

Toch wel!

En als je niet wilt geloven, dat is dan jou probleem.

Maar programmeren is iets anders een tekst opmaken

Buiten dat ik dyslexie hebt, hebben vele techneuten last van het maken van teksten.

Dus ook tekstopmaak.

 

Ja, maar @bouncer had het probleem ook: zie

Daarom denk ik dat het iets te maken heeft met de manier waarop jullie commentaren invoeren.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...