Ga naar inhoud

Gaat het nog goed met de strips?


Recommended Posts

De afname in populariteit van het stripmedium merk ik ondertussen al enkele jaren.

Er is dan nog een beperkte groep die oudere strips oppot om de laatste geïnteresseerden er hoge prijzen voor te laten betalen. Dat versterkt alleen maar het idee dat strips lezen/verzamelen een zeer dure hobby is. De komende decennia zie ik het echt niet verbeteren wat dit alles betreft.

 

{edit} Dit deed me eigenlijk denken aan een ander topic hier in "Algemeen", namelijk "Wat gebeurt er met je strips als je er niet meer bent". Blijkt dat ik hier mezelf eens kan citeren, dit zei ik namelijk een paar jaartjes terug al:

 

image.thumb.png.fb16dc2ae84ce0e9eefd530e72b3a9ff.png

Link naar reactie

Ik denk ook dat de tijdsgeest, dewelke is gebruikt om de verhaallijn op te baseren, een grote rol speelt in speciale heruitgaven of zelfs een verder zetting van een reeks. Je kan een reeks tot op een bepaald punt moderniseren maar dan stuit het op het achterliggende doel van de scenarist en/of tekenaar.

 

Dit heeft ook indirect zijn impact op het aantrekken van een nieuw / jonger publiek daar bepaalde knipoogjes naar de actualiteit of zekere humor niet correct begrepen worden.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Gilles zei:

De afname in populariteit van het stripmedium merk ik ondertussen al enkele jaren.

Er is dan nog een beperkte groep die oudere strips oppot om de laatste geïnteresseerden er hoge prijzen voor te laten betalen. Dat versterkt alleen maar het idee dat strips lezen/verzamelen een zeer dure hobby is.

 

Dit slaat de spijker op zijn kop!

Link naar reactie
10 uren geleden, Joe Dredd zei:

Dus de strip gaat dood, als de invloed en rijkweidte er van afneemt.

Einde verhaal dus!

Als men het niet meer koopt..wordt het lastig.

We (Nederland) hebben voorlopig vooral geluk dat de strip goed verankerd zit in de Belgische en Franse cultuur.

Link naar reactie
9 uren geleden, Beestachtig zei:

Dit slaat de spijker op zijn kop!

 

Leg gerust uit waarom je dat vindt. 

Ik vind het een analyse van dertien in een dozijn. Als je 'de strip' beperkt tot de opgewarmde lijken van Suske & Wiske of dat andere koddige echtpaar Blake & Mortimer, dan moet je inderdaad een zwarte jas bestellen om naar de begrafenis te gaan. De strip is wat mij betreft zoveel meer. Zeker, er zijn mensen die speculatief zeldzame uitgaves oppotten, maar dat neemt niet weg dat wie maandelijks 50 euro te vergooien heeft aan goede stripverhalen zeer snel keuzestress krijgt. Enkele highlights van 2023: Malaterre, Galapagos, De kladdenman, RIP, In de schaduw van de helden, de nieuwe Theodoor Cleysters was ook erg mooi, Als de fado weerklinkt, Monica, er was een derde deel van Keizerin Charlotte, Cromheecke maakte een fijne strip over Monet. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 5/1/2024 om 18:32, Lamme Goedzak zei:

44 pagina's. Waarom men altijd die titelpagina's en reclamepagina's, witpagina's ed meetelt is mij een raadsel.

 

Dat is iets dat nog uit de koker van Morris (van Lucky Luke) komt, en is een louter technische kwestie: bij een boek van 44 p's was er geen enkele verloren bladzijde. Als je bv. een strip van 46 p's maakte, dan zat je direct met blanco p's opgescheept.

Het heeft, voor zover ik me herinner, niets te maken met deelbaar door vier, maar met de grootte van een katern.

Link naar reactie
Op 6/1/2024 om 21:52, Beestachtig zei:


Een zaak die vrijwel niet met zijn tijd is meegegaan.
Vandaag eens wezen kijken en vele nieuwe boeken met krassen en butsen, haastig in plastic bakken gestopt, de eigenaar die 4x in 10 minuten zegt ''ja dat staat wel op de site maar hebben we niet''.
Dat is niet meer van deze tijd helaas.

 

Winkels die sluiten bevinden zich vaak in een organisatorische chaos. Dus je waarneming past niet noodzakelijk bij wat ze werkelijk voorstelden.

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

 

Dat is iets dat nog uit de koker van Morris (van Lucky Luke) komt, en is een louter technische kwestie: bij een boek van 44 p's was er geen enkele verloren bladzijde. Als je bv. een strip van 46 p's maakte, dan zat je direct met blanco p's opgescheept.

Het heeft, voor zover ik me herinner, niets te maken met deelbaar door vier, maar met de grootte van een katern.

 

Is het niet meestal in veelvouden van 8? (32, 40, 48, 56, 64... )

Link naar reactie
6 uren geleden, Waldorf zei:

 Zeker, er zijn mensen die speculatief zeldzame uitgaves oppotten, maar dat neemt niet weg dat wie maandelijks 50 euro te vergooien heeft aan goede stripverhalen zeer snel keuzestress krijgt. Enkele highlights van 2023: Malaterre, Galapagos, De kladdenman, RIP, In de schaduw van de helden, de nieuwe Theodoor Cleysters was ook erg mooi, Als de fado weerklinkt, Monica, er was een derde deel van Keizerin Charlotte, Cromheecke maakte een fijne strip over Monet. 

 

Aangenomen, maar hoeveel mensen ken jij die zo'n strips lezen? Dan heb ik het natuurlijk niet over de (beperkte) groep op dit forum.

Zelf ken ik niemand die de betere strip nog weet te smaken, als ik de mensen die ik via het net ken buiten beschouwing laat.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Inderdaad. Eén bedrukt vel papier levert na plooing en knipping een katern van 8 pagina's op.

 

Als ik me niet vergis staat het in detail in "De kunst van Morris".

 

250_3092016161918-de-kunst-van-morris.jp

 

Het is in elk geval niet per vier. Het gaat om het in elkaar gevouwen en afgesneden grootste blad. Dan is er geen verlies. Het zou 8 kunnen zijn.

Link naar reactie

Ik denk dat de stripboeken dezelfde kant op gaat als postzegels en treintjes.

 

Veelal oudere lezers en weinig aanwas van jonge lezers.

Verzamelbare strips zoals Kuifje blijven duur en originelen blijven duur.

Volgens mij is Tom Poes en Bommel en soortgelijke strips ook al weer op zijn retour. Voor mijn gevoel lagen de prijzen hiervan in de jaren 80 en 90 vele malen hoger dan tegenwoordig. De verzamelaars daarvan waren dan ook 10 a 20 jaar ouder dan van overige strips die verzameld werden.

 

En dat uitgevers spelen met het aantal pagina's geeft wel aan dat er ergens bezuinigd op wordt. Kijk eens in de supermarkt, minder in een verpakking maar de prijs blijft hetzelfde.

 

Vergeet ook niet dat de oudere lezers uit een tijdperk komen waar nog geen internet was en heel weinig televisie.

Je had dus tijd over!

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, P3TJQ zei:

Ik denk dat de stripboeken dezelfde kant op gaat als postzegels en treintjes.

 

Natuurlijk heb ik niets tegen trein- en postzegelverzamelaars! Prachtig vind ik het zelfs!

(Ik koester de postzegelverzameling van mijn vader zaliger nog steeds.)

 

Maar treinen en postzegels zet je mooi geëtaleerd in de kast of op tafel en daar stopt het.

Bij strips daarentegen begint het dan pas!

Ik word niet goed als ik denk aan al die ongeopende schatten in mijn kast!

 

2 uren geleden, P3TJQ zei:

Veelal oudere lezers en weinig aanwas van jonge lezers.

Strips zijn inderdaad een niche geworden, sterker nog ze zijn een acquired taste!

De jeugd gaat sneller scrollen op een smartphone, op zoek naar ogenblikkelijke desalniettemin korte gelukstoten.

De strip is nu meer iets voor de kunstgerichte adolescent tot volwassene, die weet dat je een beetje harder moet werken voor dat duurzame voldoening gevende intellectuele geluk 😉

 

2 uren geleden, P3TJQ zei:

Kijk eens in de supermarkt

Laatste plaats waar ik mijn strips koop.

 

2 uren geleden, P3TJQ zei:

Vergeet ook niet dat de oudere lezers uit een tijdperk komen waar nog geen internet was en heel weinig televisie.

Je had dus tijd over!

Volgens mij is dat een illusie 😈

Link naar reactie
1 uur geleden, P3TJQ zei:

Ik denk dat de stripboeken dezelfde kant op gaat als postzegels en treintjes.

 

Treintjes gaat juist heel goed.

Postzegels, ja, dat lijkt slecht af te lopen "de jeugd van tegenwoordig" verstuurt geen brieven meer. Wat ik heel graag zeg. Want ik verstuur ook zowat geen brieven meer. 😊

Link naar reactie
51 minuten geleden, BobFish zei:

Volgens mij is dat een illusie 😈

 

Dat zou wel eens kunnen, want we moesten ook nog in bomen klimmen, stenen in kikkerpoelen gooien, katten bellen aan hun staart binden, vliegen hun vleugels uittrekken, en - summum - rotjes in padden steken. Gaf een lekker slijmerige boel. Dat mocht je niet binnenshuis doen, of er zwaaide wat, maar het was prettige knoeien achter het schuurtje naast het bosvijvertje. Je zag dan ook hopen vogels kwetterend opvliegen. De hele buurt was wakker! De honden sloegen aan! De katten krijsten! Baby's werden wakker! Haha, de jaren stilletjes noemen ze dat nu - die het niet hebben meegemaakt. En je moest altijd uitkijken voor de stier van boer Teun, want die had een rothumeur. Boer Teun, bedoel ik, niet de stier, dat was een goedzak, maar je mocht er niet aan komen, of boer Teun zat je achterna. Lachen geblazen, met zijn riek en op klompen kon hij ons nooit bijhalen! 😄

Link naar reactie
17 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Dat zou wel eens kunnen, want we moesten ook nog in bomen klimmen, stenen in kikkerpoelen gooien, katten bellen aan hun staart binden, vliegen hun vleugels uittrekken, en - sumumiem - rotjes in padden steken. Gaf een lekker slijmerige boel. Dat mocht je niet binnenshuis doen, of er zwaaide wat, maar het was prettige knoeien achter het schuurtje naast het bosvijvertje. Je zag dan ook hopen vogels kwetterende opviiegen. De hele buurt was wakker! De honden sloegen aan! De katten krijsten! Baby's werden wakker! Haha, de jaren stilletjes noemen ze dat nu - die het niet hebben meegemaakt. En je moest altijd uitkijken voor de stier van boer Teun, want die had een rothumeur. Boer Teun, bedoel ik, niet die stier, die was een goedzak, maar je mocht er niet aan komen, of beur Teun zat je achterna. Lachen geblazen, met zijn riek en op klompen kon hij ons nooit bijhalen! 😄

 

Wat een sadistische jeugd had jij!! 😁😉

 

Maar je hebt gelijk: dit lijkt me een staalkaart te zijn van die gezonde Vlaamse jeugd van de jaren stillekes en recentere lawaaierig. Althans van een zekere onderlaag. De leerschool bij uitstek voor het eigenlijke volwassen werk, als ze er ooit voor zouden geroepen worden door onze demagogen. 😣

 

(Een OTtje - - off-topicje) 

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

 

Treintjes gaat juist heel goed.

Postzegels, ja, dat lijkt slecht af te lopen "de jeugd van tegenwoordig" verstuurt geen brieven meer. Wat ik heel graag zeg. Want ik verstuur ook zowat geen brieven meer. 😊

Volgens mij komt dat de corona-tijd dat het weer iets beter gaat met de treintjes.

Link naar reactie
12 uren geleden, Waldorf zei:

 

Leg gerust uit waarom je dat vindt. 

Ik vind het een analyse van dertien in een dozijn.

Ik wil dat best uitleggen.

 

Zowel stripwinkels (Akim bijvoorbeeld, maar ook anderen zoals Neat Stuff en Barabas) speculeren hevig op titels, catawiki staat er vol mee, het is al niet een booming business en dat speculeren door "verzamelaars" en aanverwanten houdt die markt nog enigszins in leven voor sommigen.

 

Maar de markt droogt op (lees: verzamelaars worden steeds ouder) en dat speculeren helpt niet mee voor eventuele nieuwe aanwas.

 

Het is een niche die door een niche in stand wordt gehouden.

 

De titels die je noemt zijn mooi maar spreken niet een breed publiek aan.

Ook deze website is een klein (met name Belgisch) bubbeltje.

 

Al met al ben ik blij dat de strip nog bestaat maar de wereld eromheen zal toch echt moeten vernieuwen wil het nog eens 50 jaar mee kunnen komen denk ik.

Link naar reactie
1 hour ago, Peter Motte said:

 

Dat zou wel eens kunnen, want we moesten ook nog in bomen klimmen, stenen in kikkerpoelen gooien, katten bellen aan hun staart binden, vliegen hun vleugels uittrekken, en - summum - rotjes in padden steken. Gaf een lekker slijmerige boel. Dat mocht je niet binnenshuis doen, of er zwaaide wat, maar het was prettige knoeien achter het schuurtje naast het bosvijvertje. Je zag dan ook hopen vogels kwetterend opvliegen. De hele buurt was wakker! De honden sloegen aan! De katten krijsten! Baby's werden wakker! Haha, de jaren stilletjes noemen ze dat nu - die het niet hebben meegemaakt. En je moest altijd uitkijken voor de stier van boer Teun, want die had een rothumeur. Boer Teun, bedoel ik, niet de stier, dat was een goedzak, maar je mocht er niet aan komen, of boer Teun zat je achterna. Lachen geblazen, met zijn riek en op klompen kon hij ons nooit bijhalen! 😄

 

Afschuwelijk allemaal,  ik zou je het liefst  een doodsklap gegeven hebben  in die tijd,  U bent een naarling,  in een woord geprezen.

Link naar reactie
37 minuten geleden, Ton Konincks 1948 zei:

 

Afschuwelijk allemaal,  ik zou je het liefst  een doodsklap gegeven hebben  in die tijd,  U bent een naarling,  in een woord geprezen.

 

Ik denk wel dat @Peter Motte dat met ironie vertelt, maar zeker niet zo'n soort kind was.🙂

 

Stel me gerust Peter, zeg dat het ironie was.... 🤔

 

.

.

.

 

 

Eh Peter, ... het was toch ironie niet? 😮

Link naar reactie
10 uren geleden, Beestachtig zei:

Ik wil dat best uitleggen.

 

Zowel stripwinkels (Akim bijvoorbeeld, maar ook anderen zoals Neat Stuff en Barabas) speculeren hevig op titels, catawiki staat er vol mee, het is al niet een booming business en dat speculeren door "verzamelaars" en aanverwanten houdt die markt nog enigszins in leven voor sommigen.

 

Maar de markt droogt op (lees: verzamelaars worden steeds ouder) en dat speculeren helpt niet mee voor eventuele nieuwe aanwas.

 

Het is een niche die door een niche in stand wordt gehouden.

 

De titels die je noemt zijn mooi maar spreken niet een breed publiek aan.

Ook deze website is een klein (met name Belgisch) bubbeltje.

 

Al met al ben ik blij dat de strip nog bestaat maar de wereld eromheen zal toch echt moeten vernieuwen wil het nog eens 50 jaar mee kunnen komen denk ik.

 

Beste Paul_NL, 

Je jaarlijkse terugkeer met steeds dezelfde vraag is vals. Je begint wel steevast over de gezondheid van de strip, maar uiteindelijk verzandt het in gezeur over speculatie en vermeende hoge prijzen. Laten we deze draad afsluiten met de conclusie dat de strip een niche-product is voor wie bereid is er voor te betalen. Ik heb voldoende kwalitatieve strips aangedragen om te bewijzen dat er geen bloedarmoede heerst aan de productiezijde van het beeldverhaal, en dat volstaat voor mij. De tijden dat iedereen in de klas dezelfde Sus&Wis, Lucky Luke of Kuifje gelezen had zijn lang voorbij, net zoals de tijd dat je een carrière als kloefkapper kon hebben. U hoeft ook niet steeds een nieuwe gebruikersnaam aan te maken, dat doe ik ook niet. Toedeloe.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
16 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Ja.

Ik denk niet dat ik iemand ooit een cover 'het buitenste blad' heb horen noemen.

Ooit kende ik een stripuitgever van een grote vlaamse uitgeverij die zelf ook niet doorhad dat stripalbums altijd een veelvoud van 8 pagina's hadden. Hij liet dus stripmakers verhalen van pakweg 50 pagina's maken en dan moest de drukker dat maar oplossen.

Link naar reactie
14 minuten geleden, TDPB zei:

Ik denk niet dat ik iemand ooit een cover 'het buitenste blad' heb horen noemen.

Ooit kende ik een stripuitgever van een grote vlaamse uitgeverij die zelf ook niet doorhad dat stripalbums altijd een veelvoud van 8 pagina's hadden. Hij liet dus stripmakers verhalen van pakweg 50 pagina's maken en dan moest de drukker dat maar oplossen.

 

1. Een titelpagina

2. De achterkant van de titelpagina met misschien in het klein info (ISBN, jaartal, serienummer) en een bescheiden frontispice. 

 

Het 50 pagina's verhaal. 

 

3. Een tekening waarin de hoofdpersonages beloven terug te komen in een nieuw verhaal. 

4. Reclame voor de vorige verhalen, met genietende lezende kinderen en volwassenen.

5. Een zelfportret van de tekenaar in een blitze auto met zijn groetjes. 

6.  Een reklamepagina van datzelfde automerk. 

 

Oef!! 7 x 8 = 56 pagina's. Fluitje van een cent was dat. 😁😉

Link naar reactie
20 minuten geleden, TDPB zei:

Ik denk niet dat ik iemand ooit een cover 'het buitenste blad' heb horen noemen.

Ooit kende ik een stripuitgever van een grote vlaamse uitgeverij die zelf ook niet doorhad dat stripalbums altijd een veelvoud van 8 pagina's hadden. Hij liet dus stripmakers verhalen van pakweg 50 pagina's maken en dan moest de drukker dat maar oplossen.

 

De cover is in principe alleen maar de voorkant. Met het buitenste blad bedoel ik dus alles wat rond het binnenwerk zit.

 

Als ik "cover" in de Van Dale opzoek, krijg ik:

omslag, stofomslag, cover, boekband, boekbord, boekplat, dekblad

 

Dus volgens mij hebben we het hier over de "boekband".

In de Grote Van Dale staat voor "boekband": "de huls, bestaande uit twee stijve (kartonnen) deksels, verbonden door een buigzame strook (‘rug’) waarin het boeklichaam bevestigd wordt wanneer het boek gebonden wordt"

Link naar reactie
36 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

De cover is in principe alleen maar de voorkant. Met het buitenste blad bedoel ik dus alles wat rond het binnenwerk zit.

 

Als ik "cover" in de Van Dale opzoek, krijg ik:

omslag, stofomslag, cover, boekband, boekbord, boekplat, dekblad

 

Dus volgens mij hebben we het hier over de "boekband".

In de Grote Van Dale staat voor "boekband": "de huls, bestaande uit twee stijve (kartonnen) deksels, verbonden door een buigzame strook (‘rug’) waarin het boeklichaam bevestigd wordt wanneer het boek gebonden wordt"

Cover is duidelijk een engels woord voor datgene wat het boek bedekt (to cover). Geen idee waarom je dat enkel als de voorkant ziet. In ieder geval; in de drukwereld is de cover- voor én achterkant.

Link naar reactie
46 minuten geleden, sporoi zei:

 

1. Een titelpagina

2. De achterkant van de titelpagina met misschien in het klein info (ISBN, jaartal, serienummer) en een bescheiden frontispice. 

 

Het 50 pagina's verhaal. 

 

3. Een tekening waarin de hoofdpersonages beloven terug te komen in een nieuw verhaal. 

4. Reclame voor de vorige verhalen, met genietende lezende kinderen en volwassenen.

5. Een zelfportret van de tekenaar in een blitze auto met zijn groetjes. 

6.  Een reklamepagina van datzelfde automerk. 

 

Oef!! 7 x 8 = 56 pagina's. Fluitje van een cent was dat. 😁😉

Zo deden ze dat dan wellicht. Of anders gewoon wat extra witte vellen. Maar dat koste dus een nodeloos katern meer. Of de tekenaar moest zijn verhaal onnodig een paar pagina's te vroeg afronden. Moest die uitgever zijn job wat beter gekund hebben konden ze besparen op papier.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...