Ga naar inhoud

48 -> 40


Recommended Posts

SU voert dit door voor verschillende van hun reeksen: 8 pagina's minder.

Op 5 albums sparen ze zo in totaal  (8x5=) 40 bladzijden uit waardoor er een 6de album kan geproduceerd worden in quasi dezelfde tijdspanne. Dit is natuurlijk redelijk simpel gesteld want er zijn vast nog andere factoren.

In ieder geval kunnen ze op die manier 6 ipv 5 strips verkopen zonder dat ze daarvoor extra papier nodig hebben.

Nu weet ik niet of de medewerkers van die strips per pagina, per album of gewoon via een maandloon worden betaald.

Want dat heeft ook invloed op de totaalkost.

 

Link naar reactie

Ze doen gewoon hetzelfde als eetwarenfabrikanten doen. Minder ingrediënten, kleinere koekjes, kleinere verpakkingen (of grotere met minder inhoud…) voor dezelfde prijs ipv de prijs te vermeerderen. 
Zolang de consument (of de meerderheid ervan) dat slikken is het de juiste commerciële strategie. Op kwaliteit kan dat ook invloed hebben maar zelfde antwoord daarop.


(ik kocht vorige week sinds jaren nog ‘ns een pak Zebra-cakejes. Groot was mijn verbazing toen ik dat pak opendeed. Die zijn hoop en al nog de helft van wat ze vroeger waren…).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
20 uren geleden, SPeeDy zei:

Ze doen gewoon hetzelfde als eetwarenfabrikanten doen. Minder ingrediënten, kleinere koekjes, kleinere verpakkingen (of grotere met minder inhoud…) voor dezelfde prijs ipv de prijs te vermeerderen. 
Zolang de consument (of de meerderheid ervan) dat slikken is het de juiste commerciële strategie. Op kwaliteit kan dat ook invloed hebben maar zelfde antwoord daarop.


(ik kocht vorige week sinds jaren nog ‘ns een pak Zebra-cakejes. Groot was mijn verbazing toen ik dat pak opendeed. Die zijn hoop en al nog de helft van wat ze vroeger waren…).

De prijzen zijn al dusdanig verhoogd dat ze nu de volgende stap zetten: minder pagina's. Bij eten kun je nog overstappen naar een B-merk, bij strips wordt dat moeilijk. Alle nieuwe uitgeverijen beginnen namelijk meteen op hetzelfde niveau qua prijs en kwaliteit als de bestaande.

Link naar reactie
32 minuten geleden, JPAR zei:

De prijzen zijn al dusdanig verhoogd dat ze nu de volgende stap zetten: minder pagina's. Bij eten kun je nog overstappen naar een B-merk, bij strips wordt dat moeilijk. Alle nieuwe uitgeverijen beginnen namelijk meteen op hetzelfde niveau qua prijs en kwaliteit als de bestaande.

 

Je kan wel besparen op strips door ze tweedehands te kopen of te ontlenen in een bibliotheek.

Link naar reactie
  • 4 months later...

SU wil vooral de mensen die nog geen strips lezen bereiken, en omdat een niet onbelangrijk deel van dat onbereikt publiek niet graag leest, doen ze een tegemoetkoming met het verkleinen van het aantal te lezen pagina's om alsnog die doelgroep over de streep te trekken.

Link naar reactie

Er bestaat een woord voor deze praktijk: krimpflatie. En er is nu ook beknibbelflatie, waarbij dure ingrediënten worden vervangen door een goedkoperer variant of gewoon minder van dat dure ingrediënt. Ik weet niet goed hoe dit kan toegepast worden op stripverhalen. Misschien minder scenes per pagina of minder gedetailleerde achtergronden?

 

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240424_94132728

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

SU wil vooral de mensen die nog geen strips lezen bereiken, en omdat een niet onbelangrijk deel van dat onbereikt publiek niet graag leest, doen ze een tegemoetkoming met het verkleinen van het aantal te lezen pagina's om alsnog die doelgroep over de streep te trekken.

 

Ja, dat is zeker correct.

 

Maar het medium strip was al een niche waarvan werd verweten dat het de leesluiheid in de hand werkte. In een tijd waar er een sterk pedagogisch concept was: lezen verruimd en je hoort daarin wat te evolueren 

 

Het zit hem in het woord 'lezen'. Vele strips zijn in de meest primitieve uitwerkingen een serie plaatjes geweest. Want een strip met een flinterdun verhaaltje? Dat lees ik niet als ik het eens openklap. Dat bekijk ik diagonaal en is gymnastiek voor mijn vingers. 

 

Wil SU het lezen, dat er toch vroeger in het aanbod was als concept verlaten en het concept 'vingergymnastiek' voor een nieuwe doelgroep introduceren? Het zal me benieuwen of er een voldoende grote doelgroep is die daarvoor ettelijke euro's wil neerleggen. Als het nu 2 euro was, misschien.... Dat lijkt een aalmoesje en is het ook. Maar het is het bedrag die de nieuwe lading zou dekken. 

 

Grappig, die stripscherpslijpers van weleer, SU speelt hen nu postuum in de kaart. Een deel van het stripaanbod, zelfs al in mijn jeugd was wel degelijk van dat SU-niveau van een oorlogs-, liefde-, westernverhaaltje genre kiosk aan het station tot vuilbak. Dat waren papiertjes van 28 pagina's, een rap rap verhaaltje routineus uit de mouw geschud met een paar terugkerende inspiratieloze thema's , simpele korte zinnetjes, niet te lang, niet te moeilijk, soms een beetje plezant of wat spannend of romantisch en een rap eindeke tussen het papierafval. 

 

SU, le nouveau stationstripmarchandeur aan de spoorwegen est arrivé. 😬

 

 

Link naar reactie

Zijn we vergeten dat Standaard decennialang strips publiceerde van rond de 30 pagina's? Zowat alles van Studio Vandersteen en heel wat Nero's hadden dat formaat.  En ik vermoed dat reeksen als Sloeber en Dag en Heidi ook die lengte hadden.

 

en recenter Urbanus, Kampioenen, Basta, Bakelandt (op het einde), W817, Vertongen, De Nachtwacht...

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Zijn we vergeten dat Standaard decennialang strips publiceerde van rond de 30 pagina's?

 

 

Is dat een excuus om reeksen die altijd 48 pagina's of meer hebben geteld in te krimpen?

 

SU is echt wel een schaduw van zichzelf geworden.

Waar ze in de jaren '90 nog nieuwe originele reeksen zoals Sam en Sarah&Robin op de markt brachten, zijn het nu alleen nog maar nevenproducten van tv-series die een kans krijgen. Nieuwe originele titels hoeven we van die uitgeverij niet meer te verwachten en in hun klassieke reeksen snoeien ze ook zoveel het kan.

En alles van Franstalige uitgevers dat ze via Ballon Media hebben geërfd, daar gaan ze alleen nog maar het hoogstnodige van uitbrengen. Fondsen zoals Blloan en Matsuoka hebben ze laten doodbloeden.

 

SU heeft zich tot de minst interessante, de minst verrassende stripuitgeverij van België en omstreken omgevormd.

Het wordt tijd dat ze daar iets aan gaan veranderen als ze willen tonen dat ze het niet alleen om het geld doen.

 

Link naar reactie
Op 6/1/2024 om 13:52, SPeeDy zei:

Ze doen gewoon hetzelfde als eetwarenfabrikanten doen. Minder ingrediënten, kleinere koekjes, kleinere verpakkingen (of grotere met minder inhoud…) voor dezelfde prijs ipv de prijs te vermeerderen. 
Zolang de consument (of de meerderheid ervan) dat slikken is het de juiste commerciële strategie. Op kwaliteit kan dat ook invloed hebben maar zelfde antwoord daarop.


(ik kocht vorige week sinds jaren nog ‘ns een pak Zebra-cakejes. Groot was mijn verbazing toen ik dat pak opendeed. Die zijn hoop en al nog de helft van wat ze vroeger waren…).

 

Krimpflatie.

Link naar reactie
Op 7/1/2024 om 10:48, JPAR zei:

De prijzen zijn al dusdanig verhoogd dat ze nu de volgende stap zetten: minder pagina's. Bij eten kun je nog overstappen naar een B-merk, bij strips wordt dat moeilijk. Alle nieuwe uitgeverijen beginnen namelijk meteen op hetzelfde niveau qua prijs en kwaliteit als de bestaande.

 

S&W is toch een B-merk?

Link naar reactie
13 uren geleden, cinco zei:

SU wil vooral de mensen die nog geen strips lezen bereiken, en omdat een niet onbelangrijk deel van dat onbereikt publiek niet graag leest, doen ze een tegemoetkoming met het verkleinen van het aantal te lezen pagina's om alsnog die doelgroep over de streep te trekken.

 

Da's niet helemaal juist, denk ik, maar ze reageren waarschijnlijk wel op de ontlezing. Of ze er een nieuw publiek mee zullen bereiken, betwijfel ik.

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

 Het lijkt echt een SU-verhaal te zijn, waarschijnlijk voor de volumes via krantenwinkels en supermarkten te laten renderen.

Een groot deel van het probleem is net dat de vlaamse stripmarkt de laatste jaren enorm gekrompen is omdat er letterlijk duizenden krantenwinkels zijn verdwenen en dat supermarkten nog amper strips in hun aanbod opnemen. Als iedere krantenwinkel pakweg 5 exemplaren van De Kiekeboes verkocht betekent dat dat er de laatste jaren 10.000 exemplaren minder worden verkocht, enkel maar wegens het wegvallen van de verkoopspunten.

Standaard, een uitgever die het altijd al moest hebben van pulpstrips,  probeert het gewoon rendabel te houden in een héél vlug krimpende stripmarkt.

 

Dat alle voorpublicaties de laatste jaren zijn weggevallen helpt ook al niet.

Link naar reactie
13 uren geleden, cinco zei:

SU is echt wel een schaduw van zichzelf geworden.

 

Ze doen gewoon wat ze altijd al hebben gedaan. (en laten we ook niet vergeten dat ze bij de RR de omgekeerde beweging hebben gemaakt).

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Da's niet helemaal juist, denk ik

 

 

Ja, dat van het tegemoetkomen van niet-lezers met minder pagina's was eerder sarcastisch bedoeld.

Misschien had ik er één of ander geel kopje bij moeten plaatsen om het duidelijk te maken. :ph34r:

 

Het is denk ik vooral om hun aantal albums dat ze per jaar willen uitbrengen haalbaar te houden door minder pagina's te hoeven produceren.

Dat ze er hetzelfde bedrag voor kunnen blijven vragen is van hun kant natuurlijk ook mooi meegenomen.

Link naar reactie

Ik heb die recentste eens vastgehad in de supermarkt. Echt flinterdun zijn die nu.

En dan zijn er ook nog pagina's met behoorlijk weinig tekst.

Suske-en-Wiske-373-7.thumb.jpg.3d7e65004b92e432a93c96dc821d7a69.jpg

Vergelijk dat met de klassieke albums.

Meer dan 50 pagina's met goed gevulde tekstballonnen.

Niet dat dat altijd opportuun is, maar de klassieke Vlaamse stripreeksen als een opzichstaand subgenre binnen de wereld van het beeldverhaal moesten het toch in grote mate hebben van de dialogen.

 

afbeelding.png.771beefc64eb9d5284f6c1aea87f6511.png

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Niet dat dat altijd opportuun is, maar de klassieke Vlaamse stripreeksen als een opzichstaand subgenre binnen de wereld van het beeldverhaal moesten het toch in grote mate hebben van de dialogen.

Vind je?

 

Je toont daar overigens een pagina met veel uitleg uit Kuifje, waar ze graag strips hadden met veel tekst, iets wat ik al wat meer zou associeren met franstalige strips.

Een willekeurige voorbeeld uit de oervader van de Vlaamse strips toont dat daar toen ook niet zoveel dialogen bij aan te pas kwamen:

31.thumb.JPG.471cbb0063d00662791f7b060371a7c5.JPG

26.thumb.JPG.3876c4eb3ae32bd8c6b1359a2ace6839.JPG

Link naar reactie
26 minuten geleden, TDPB zei:

 

Je toont daar overigens een pagina met veel uitleg uit Kuifje, waar ze graag strips hadden met veel tekst, iets wat ik al wat meer zou associeren met franstalige strips.

 

 

Ok dan. De Sterrenplukkers. Die is niet voor Kuifje gemaakt en heeft ook goed gevulde tekstballonnen.

 

afbeelding.png.ef8ac3e0c93b017af44bca0792ed52e1.png

 

 

De huidige met minder tekst, grotere letters en nu ook minder bladzijden kun je bij wijze van spreken uitlezen terwijl je aan de kassa van de supermarkt staat aan te schuiven.

 

afbeelding.png.641af5f2cc6a7defe5d8fee051e43d4e.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...