Ga naar inhoud

Vikingstrips


Gast Ben

Recommended Posts

Op historisch gebied is er eigenlijk wel van alles op stripgebied gemaakt, oudheid, romeinse tijd, middeleeuwen etc  alleen over de Vikings is er maar weinig.

Hoe zou dat kunnen? Is dat niet interessant genoeg?  Ik kan alleen op Harald de Viking uitkomen, Thorgal vind ik niet echt een vikingstrip of zie ik wat over het hoofd?

Link naar reactie

In het komisch genre heb je nog Hultrasson, of recenter Ingmar (enkel in het Frans, denk ik).

De noormannen hebben in West-Europa een slechte naam. En daarom draafden ze waarschijnlijk meestal op als nevenpersonage historische stripreeksen: de slechterik van dienst: in Asterix, Johan en Pirrewiet,...

Inderdaad vreemd dat er de laatste tijd dan niet meer reeksen over vikingen zijn opgestart; slechteriken als 'held' zijn populair en interessante verhalen en invalshoeken te over...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Boaf. Ik vond de Vikings in 'De barbaren' er toch niet echt uit zien alsof ze een bad in rozenblaadjes genomen hadden.

Dat klopt, maar op de manier waarop Mitton ze neerzet is het wel een stuk er zwaar over. Het wordt zelfs deels een parodie. Ook voert hij helmen met horens op. De vikingen zien eruit alsof het allemaal bodybuilders zijn. Ze hebben allemaal lang haar en een volle baard. Iemand heeft hem waarschijnlijk moeten tegenhouden op een bepaald moment anders tekende hij de vrouwen ook met een baard.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik vraah dit omdat ik de serie Vikings op tv volg. Beetje Braveheartidee, donkere regenachtige landschappen, getatoeerde woeste en ook smerige vikingen. Dorpen die niet al te groot zijn. Kortom vrij realistisch op de vrouwen na, die zijn te mooi maar dat was in Braveheart ook al zo. Dit zie je eigenlijk niet veel in strips. Ik bedoel de piraten in Roodbaard zien er natuurlijk allemaal galdgeschoren en schoon uit, Alex idem en eigenlijk ook de vikingen in Vinland Saga. Echt een rauwe vikingstrip in het Nederlands is er niet.

Northlanders ga ik zeker proberen.

 

Nochthans was het niet zo dat iedere noorman rondliep met lang haar en een volle baard. Men had ook modetrends en diverse stijlen die kwamen en gaan.  Dat het frequenter voorkwam, dat zal wel zo geweest zijn, maar iedere inwoner van Skandinavie uit die tijd...

 

Tijdens een expiditie gecombineerd met een agressieve marketingstrategie kan ik me wel voorstellen dat ze er iets rauwer uitzagen.

Link naar reactie

waarom is Thorgal geen vikingsstrip? Er zit een fantasy-element in, dat is waar, maar de eerste delen zijn zo vikingiaans als't maar zijn kan.

 

btw, al die pseudo-realistische series de laatste tijd (Rome, deadwood, en dan nu blijkbaar Vikings dat ik nog niet gezien heb) vind ik allemaal zeer goed. Maar of ze "de werkelijkheid" portretteren, stel ik me zeer de vraag. Een geromantiseerde werkelijkheid, dat zeker. Een werkelijkheid gebaseerd op een paar overleveringen, dat zal ook wel. Maar 80% zal er wel bij gefantaseerd zijn. Gewoon omdat er geen live verslag of scherpe beelden van die periode zijn en men de gaten tussen wat men weet moet opvullen met het wapen der menschheid bij uitstek. De fantasie.

Wat me opvalt is dat de focus ligt op "de rauwheid" en het ongeschorene. Dat lijkt me een keuze en niet zozeer een historische correctheid.

Link naar reactie

ik wil ook niet beweren dat het volledig uit de lucht gegrepen is hoor, maar je baseren op die opgravingen is een deel van de werkelijkheid. Je graaft iets op en moet dat gaan interpreteren. Dan zal je denk ik wel heel dicht in de buurt zitten en een aantal zaken haarfijn kunnen bewijzen. skeletten van 30 jaar, gebroken beenderen. Dat valt idd wel af te leiden.

Maar dat er geen tandartsen of dokters waren, is dan weer een aanname. Dat weten we simpelweg niet. Misschien hadden ze wel enkele effectieve geneeskundige middelen en had men in die tijd al een vrij accuraat beeld van oppervlakkige geneeskunde. En misschien ook niet.

 

Of ze badhuizen en aquaducten hadden, lijkt me ook giswerk. Je zou kunnen zeggen dat de sauna van ginder komt, maar of ze dat toen ook al kende, I don't know. Zo lang er geen sluitend bewijs is dat ze geen badhuizen kenden of een soort alternatief, is dat allemaal mogelijk.

Dat het menu vooral vis, knolgewassen en wild was, lijkt evident, maar weten we zeker dat er geen andere vorm van landbouw was? Veeteelt? Deden Vikings daar niet aan? Weten we dat zeker? Misschien hadden die wel grote herenboerderijen en waren ze in een landbouwmaatschappij georiënteerd? ok, bananen en sinaasappels klinkt inderdaad niet logisch.

 

Ik wil niet beweren dat ik het weet (verre van zelfs, wel veel interesse) en ook niet dat die series er naast zitten (mijn intuitie zegt me dat ze er volgens mij wel dicht bij zitten). Ik wil gewoon maar zeggen dat er hoogstwaarschijnlijk gebruik wordt gemaakt van de gangbare methode om enkele bewezen feiten te nemen en de gaten op te vullen met logische extrapolaties en veronderstellingen die sluitend klinken, maar dat die veronderstellingen enkel maar veronderstellingen zijn.

 

Er is een tijd geleden een artikel verschenen over hoeveel kennis er verloren gaat in een overlevering aan de volgende generatie. Nu zelfs, met al onze moderne opslagmiddelen, dan lijkt het me logisch om te veronderstellen dat er ook veel kennis over de omstandigheden verloren gegaan is.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Snorri Sturluson, 13e eeuwse Ijslandse schrijver en politicus, bekend van de Ijslandse (Oudnoorse ) Edda en Heimskringla werd vermoord in zijn badhuis.  Men kan aannemen dat de Vikingen weldegelijk een badcultuur kenden. Niet vergeten dat ze ze zowat met groot deel van de toenmalige culturen in contact kwamen en dat ze zeker weet hadden van de Griekse en Romeinse geschiedenis en levenswijze. Dat het in de afgelegen  gebieden minder doorgedrongen was kan best zijn, maar in de grotere havensteden...

 

Middels grafvondsten en opgravingen in steden en nederzettingen heeft men veel kammen en spullen voor persoonlijke hygiëne gevonden.

 

Snorri zijn bad.

 

P7140047.JPG

Link naar reactie

ik vind de reeks van Mitton wél goed.

 

Natuurlijk is het scenario lichtjes 'bij het haar getrokken', maar nèt dat vond ik eigenlijk goed gevonden.

 

En misschien zagen Vikingen er niet allemaal uit zoals 'Vikingen', maar liever dat ze er wèl allemaal uitzien zoals ik van Vikingen verwacht, dan dat ik constant mijn hersenen moet helpen overtuigen dat het wel degelijk om Vikingen gaat.

 

Als ik écht iets wil leren over Vikingen, check ik wel op wikipedia...

Link naar reactie

De Vikingen gingen allemaal op zaterdag in bad. Iedere week, dus. Een gebruik dat veel later ook in onze streken werd overgenomen, en zowat overal waar de Vikingen kwamen en de plak zwaaiden. Ze waren ijdel en pronkzuchtig en proper op zichzelf.

Vijanden die hun gebruiken kenden wachten soms tot ze allemaal aan het badderen en dus kwetsbaar waren om op dat moment de aanval in te zetten. Echt waar.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...