Ga naar inhoud

Catawiki Zaagdraad


Gast Natte aap

Recommended Posts

Albums die nieuw zijn gekocht in een winkel/beurs o.i.d. mogen door particuliere verkopers als zijnde tweedehands worden aangeboden voor de veiling (ze kunnen dan natuurlijk nog wel in nieuwstaat zijn), ook als ze minder dan een jaar oud zijn. Winkeliers mogen dat niet doen met nieuwe albums aangezien de prijs in het eerste jaar 'vast' is (Wet op de vaste boekenprijs). Tot voor kort werd dit voor alle verkopers gehanteerd, maar dat is veranderd.

Link naar reactie

Deze tekening van Jean-Pol op de originele tekeningen veiling is overduidelijk vals. Alleen de verbleekte handtekening is authentiek.

En zeggen dat de aanbieder originele tekeningen verzamelt en zelf op 2DGalleries zit. Dan moet je toch beter weten?

https://veiling.catawiki.nl/kavels/9720805-jean-pol-originele-tekening-in-kleur-kramikske-1977?previous=favorites&target_ab_goal=user_bid_page_bid_on_lot

 

De tekening is te slechts getekend om van Jean-Pol te zijn. Maar zo'n lange lap tekst bij een vervalsing is ook niet logisch. Dat vermindert de verkoopbaarheid en vergroot de kans op ontdekking. Waarschijnlijk is de tekening van een van de assistenten van Jean-Pol. 

 

Iemand zou het eens aan Jean-Pol zelf moeten vragen. 

Link naar reactie

Na contact opgenomen te hebben met de tekenaar is bevestigd dat de tekening niet door Jean-Pol zelf is getekend. Het handschrift was wel van hem, het kavel is uit de veiling gehaald. Bedankt voor de opmerkzaamheid!

En weer kan er een aanbieder op het zwarte lijstje van onbetrouwbare verkopers....

Is nu elke week wel een keer raak met aanbieden van nagemaakte dedicaces, bieden op eigen items om de prijs op te drijven etc. etc.

Link naar reactie

Het is een serieus verzamelgebied geworden waar veel geld in omgaat, en dat trekt helaas ook lieden aan met minder frisse bedoelingen. Gelukkig zit er tussen de publicatie van de veiling en de afloop bijna een week, en tussen de betaling door de koper en de uitbetaling aan de verkoper zit ook minstens 14 dagen, dus de meeste fouten worden er gelukkig wel tijdig uitgehaald, maar 1 fout per week is al te veel.

Link naar reactie

En weer kan er een aanbieder op het zwarte lijstje van onbetrouwbare verkopers....

Is nu elke week wel een keer raak met aanbieden van nagemaakte dedicaces, bieden op eigen items om de prijs op te drijven etc. etc.

 

Het was geen vervalsing, maar eerder een verkeerde toewijziging door de tekst van Jean-Pol die erbij stond. 

 

Net als bij oude Robbedoezen die altijd door Franquin getekend lijken te zijn. 

Link naar reactie

Vooral als je weet dat je tekeningen van Funcken jaren terug niet aan we straatstenen verkocht kreeg...

 

Zolang je onder het minimum zit, kun je rustig bieden, zonder dat je het kavel krijgt. Kan best iemand zijn die wil weten hoe hoog de minimum biedingen zijn en dat bij een aantal kavels heeft geprobeerd. 

 

Overigens lijken mij dit voor militaria verzamelaars mooie kavels. 

Link naar reactie

Deze tekening van Jean-Pol op de originele tekeningen veiling is overduidelijk vals. Alleen de verbleekte handtekening is authentiek.

En zeggen dat de aanbieder originele tekeningen verzamelt en zelf op 2DGalleries zit. Dan moet je toch beter weten?

https://veiling.catawiki.nl/kavels/9720805-jean-pol-originele-tekening-in-kleur-kramikske-1977?previous=favorites&target_ab_goal=user_bid_page_bid_on_lot

8a61d9f9-bc20-4206-94c6-d9f4f52bfa14.jpg

Ik denk dat dit geen vervalsing is. Wat het dan wel is?

De versimpeling van de tekening en de manier van inkleuren doet me meteen aan animatie denken.

Een of andere test. (wellicht niet door JP getekend, dat wel)

Link naar reactie

Albums die nieuw zijn gekocht in een winkel/beurs o.i.d. mogen door particuliere verkopers als zijnde tweedehands worden aangeboden voor de veiling (ze kunnen dan natuurlijk nog wel in nieuwstaat zijn), ook als ze minder dan een jaar oud zijn. Winkeliers mogen dat niet doen met nieuwe albums aangezien de prijs in het eerste jaar 'vast' is (Wet op de vaste boekenprijs). Tot voor kort werd dit voor alle verkopers gehanteerd, maar dat is veranderd.

Wat met de shops? Bijvoobeeld kuifje luxe wordt hier al serieus duurder aangeboden door winkeliers: https://www.catawiki.be/catalogus/strips/series-helden/kuifje/6529655-kuifje-in-het-land-van-de-sovjets

Link naar reactie

Uiteraard gebeurt het vaak en ik wil niemand veroordelen, maar mag het eigenlijk?

Ja, een ieder staat in beginsel vrij om een vraagprijs vast te stellen.

Echter bij een professionele verkoper komt het, in mijn opinie, vreemd over als de prijs binnen een paar dagen al (fors) hoger is...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Gisteren nog aan het twijfelen geweest. De meesten stonden rond de 300 Euro. Reserve lag ergens tussen 300-400. Heb het maar niet gedaan want anders ligt dat toch maar in de schuif.

 

Ik denk niet dat er veel verkocht is. Bijna geen enkele kavel haalde de reserved price. De reserved price was de door de veilingmeester geschatte waarde. Alle kavels stonden een (paar) tiental euro onder de reserved price. Ik denk dat Catawiki zich met zulke praktijken in de voet schiet. Als bieder wil je toch niet het gevoel hebben dat prijzen kunstmatig de hoogte ingejaagd worden?

Link naar reactie

Had ook wel belangstelling voor enkele prenten, maar heb uiteindelijk niet geboden.

Het aanbod was ook erg groot, en de reserve prijzen daarmee in verhouding te hoog naar mijn mening.

Ik denk dat er genoeg belangstelling voor deze en soortgelijke prenten is, maar dat de prijzen te hoog zijn.

Hetzelfde zie je bij Bookpalace. Een zeer groot aanbod en zit mooi spul tussen maar hoge prijzen.

Link naar reactie

Bij sommige themaveilingen zou het beter zijn als het startbod hoger was dan 1 euro, zodat bieders meteen weten waar ze aan toe zijn.

Maar goed, die mogelijkheid is er niet.

 

Er kan eens een veiling tussen zitten die niet voldoende aanslaat. Dat hoort bij nieuwe dingen uitproberen.

De Funckens hebben (ten onrechte) niet zo'n bekendheid als andere vergelijkbare tekenaars. Zoveel platen ineens aanbieden was waarschijnlijk niet zo'n goed idee.

Link naar reactie

9. Alles van Guust - Box met 19 delen - 19x hc met linnen rug - 1e druk heruitgave -

 

​en weer wordt deze box foutief aan geprijsd: 

 

"Guust Flater met extra dossiers in een hardcoveruitvoering met linnen rug. dit is een werkelijke musthave. De extra dossiers zijn heel mooi vormgegeven en vertellen meer over Guust, zijn schepper André Franquin en hun beider carrière. In elk album staat een portfolio, bijkomende artikels, noem maar op. Dit hoort in elke Guust-verzameling "

 

​Wat doen die veilingmeesters daar eigenlijk?

Als ze al gewoon op de foto kijken zien ze dat er helemaal geen sprake is van linnen rug.

 

​Maar ja, kassa kassa zeker.

Link naar reactie

Alles mooier voorstellen dan het effectief is blijft toch sport op zich.

 

Als je enkel de titel en de ondertitel leest gaat het blijkbaar om een originele cover van 75 op 60 cm

Als je de rest leest is het eigenlijk een niet gepubliceerde illustratie van 60 op 46 …

 

https://veiling.catawiki.nl/kavels/10026505-malik-originele-cover-johnny-paraguay-1-in-de-klauwen-van-baron-samedi-1982?previous=favorites&target_ab_goal=user_bid_page_bid_on_lot

 

En van dat verhaaltje dat deze tekening zoekgeraakt is geloof ik ook niet al te veel.

Dan moeten ze daar toch echt slordig geweest zijn want ik het er ook nog zo eentje en dat valt echt wel op hoor J

 

http://www.2dgalleries.com/art/johnny-paraguay-70261

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...