Ga naar inhoud

Kameraad Mausers Archief


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Dank u.

 

Vroeger had ik dat ook, geen controle en zeker geen gewenst effect met de iets dikkere fineliners.En al helemaal niet met penseelstift (of klassiek penseel ) Het bleef bij de 0.1 en 0.05. Allez, nu nog steeds hoor. Maar voor die Marcinelle stijl verkies ik toch de 0.7 of 0.9 waarbij ik dan met penseelstift de vettere accenten en schaduwen toevoeg. Ik heb het een eindje geprobeerd om alles met penseelstift te tekenen maar dat is toch verdomd gewaagd. Soms lukt het, maar meestal is er nog altijd wel iets dat stoort of plots teveel gezwollen geïnkt wordt. Een oor of ooglid, een haarlok, zo'n dingen.

Doordat ik met de fineliners nu kan inkten waarbij ik dezelfde vlotheid heb, net als bij het potloodtekenen, maakt het niet meer zoveel uit of het nu 0.05 of 0.7 is.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat bedoel je met gezwollen?

Straks enkele schetsjes inscannen om aan te tonen. ( ik moet weer switchen tussen windows en linux want windows weigert nog steeds mijn scanner te herkennen...ergerlijke malware, die windows...)

 

 

Ik gebruik voor inktober nu ook de hele tijd mijn pentel brushpen en moet zeggen dat ik het steeds leuker vind.

Ik zie mij er wel geen achtergronden mee doen.

 

Penseelstiften zijn inderdaad zalig om mee te tekenen. Het vereist wel enige training alvorens het materiaal wat onder de knie te krijgen. Ik werk er wel graag mee.

 

Achtergronden vallen mij ook moeilijk, toch met penseelstift. Vandaar de combinatie van fineliners en penseelstift. Fineliners vooral voor de strakkere achtergronden, zoals gevels, meubilair, auto's ( een ramp bij mij...en dan zien dat Franquin, Munuera, Janry, Tilleux, en al die andere klasbakken dat zo ogenschijnlijk moeiteloos op papier zetten...) en dan het schaduwwerk met penseelstift. De contouren of richtlijnen van de voorwerpen zijn dan al juist ( allez, gesproken naar gevoel van gewenste lijnvoering en gewicht ), het inschatten waar je juist de tip van het penseel moet plaatsen gaat makkelijker.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

brushamppen_zps786060d6.jpg

 

 

 

 

 

 

Het figuurtje links is volledig met een Pentel getekend ( wel iets vlug, zonder potloodtekening ) De sok en de schoenen zijn m.i. net iets te zwaar, het lijngewicht is te zwaar, te dik.

 

. Ook de ogen mogen net iets dat fijnere lijntje hebben, vooral het linkse ( vanuit het toeschouwerperspektief )

 

De rechtse schets is enkel met fineliner 0.7 getekend. Maar er moet nog schaduwwerk en bepaalde lijndelen aangedikt worden met penseelstift.

 Het is die fijnheid die men met een pen/fineliner kan verkrijgen dat ik wat mis in de inkting die enkel met een penseel wordt uitgevoerd.

 

 

Nu, bij figuren en anatomie valt het nog mee om quasi alles met een penseel te inkten. Maar decors, da's zoals reeds gezegd, een stuk gewaagder. Vooral de strakke elementen, zoals een tafel, stoelen, deuren, ramen, gevels enz...

Link naar reactie

Linkse vind ik interessanter maar rechts is dus niet af. De fineliner heeft voor mij toch een saaier resultaat.

 

Maar met de penseelstift is tekenen en schetsen nog çava. Als je een hele strip zo moet tekenen moet je het al aardig onder de knie hebben.

Ikzelf teken niet graag groot dus dit maakt het nog moeilijker

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Inderdaad, de rechtse schets moet nog schaduw en dikkere lijnen hebben zoals de linkse, maar dan wel met de detail van de fineliner erin. Net zoals Franquin, Gazotti en Janry, enz... Zonder de penseellijnvoering is het anders maar een saaie tekening. Er is tekort aan gewicht.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Neen. Gewoon de dikkere fineliners aan het uittesten en zoals gewoonlijk anatomie spielerei. Ook het zoeken naar een schrikhouding: schouders opgetrokken, handen beschermend, knie opgetrokken...  wel zaken die nodig zijn voor het verhaal, dat wel...dit, voor ik weer beticht word van mijn tijd te verspillen met triviale nonsens...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het is net de decoupage enzo dat nogal eens problematisch durft uitpakken bij mij... :e011:

Kadrage...momenteel is het eigenlijk 1 shot uittekenen op een A4 en dit dan inscannen. En zo verder op deze manier een pagina samenstellen...

Camerastandpunten...het gebeurt al eens dat ik gewoon blijf bijschaven aan een houding wat dan weer een vertraging met zich meebrengt. Soms gaan camerastandpunten met bijhorende perspektieven vrij vlot tot heel direkt, in 1 keer direkt erop. Soms is het alsof ik niks juist krijg van verhoudingen enz...het wordt dan kijken in de spiegel, foto's zoeken enz...

 

En kleur...daar ga ik niet over beginnen, dat is nog erger dan de Staal-zusjes...

Link naar reactie

Een A4-blad per shot? Bedoel je dan qua grootte of dat je elk shot apart op een A4'tje zet? In het eerste geval: ik verzucht soms al dat ik wel eens terug zoals in mijn jonge tienertijd een A4 per bladzijde zou willen maken, gaat lekker vooruit :) Ik teken momenteel rechtstreeks op A3 zoals het in een strip zou moeten verschijnen. Bevordert de samenhang van de pagina, vind ik (na experimenteren) zelf. Plus, ik gebruik nogal vaak inserts ed., dan kan je snel zie of iets al dan niet werkt.

 

Ik ben alvast benieuwd naar eens een pagina-indeling, zelfs al was het maar met een thumbnail-storyboardje :)

 

Over Staaltoestanden of andere tekenaars-die-niet-kunnen-tekenen-maar-wegens-één-of-andere-reden-toch-hun-brood-verdienen-met-tekenen ga ik niet beginnen, al was het maar omdat ik niet snap hoe die mensen niet nachtenlang wakker liggen van hun eigen onkunde. Als ik een shot maar niet krijg zoals ik het wil, kan ik daar zelfs al een uurtje ambetant van lopen, en ik ben een niet-publicerende amateur...
 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Bedankt allemaal.

 

Feli: ik zal eens een collage maken wat dan moet doorgaan voor een pagina. Ik heb de neiging om eerder een pagina vorm te geven zoals Sergio Toppi zijn illustraties schikte en als geheel uittekende.

 

Gojira: naast de eventuele - let wel: eventuele :e012: - maatschappijkritische bespiegelingen in illustratievorm snijd ik ook graag andere thema's aan. Zaken die eerder persoonlijk zijn en toch ieder van ons overkomen.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Gast Kameraad Mauser
 

Er is een kortverhaal in de maak. Daarnaast heb ik een handvol figuren waarrond er iets kan gedaan worden. Die laatste figuur met het geweer in zijn handen, daarvoor heb ik een complete gag in gedachten. Enkel de decors voer - en vliegtuigen vallen me wat moeilijk om te tekenen. Vandaar dat het afgewerkte resultaat wat lang op zich laat wachten.

 

Ik hanteer inderdaad verschillende stijlen. Allez, dat probeer ik toch.

Link naar reactie

Documentatie is het sleutelwoord en dankzij het web is dat nu pakken makkelijker. Ik geef toe dat een (draaiende) schroef een moeilijk onderdeel is. Ik moet deze week een helikopter tekenen en vooral de manier van voorstellen van de draaiende rotor is een probleem.

 

Anders teken je maar een jet !

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...