Ga naar inhoud

Kameraad Mausers Archief


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Het moeilijkste voor mij (en op basis van de zaken die ik van u lees denk ik dat jij hetzelfde probleem hebt), was aanvaarden dat niet elke plaat/kader perfect is. Ik heb dat echt moeten leren.

 

Ik heb een paar jaar geleden aan een verhaal gewerkt, waarbij ik uiteindelijk elke plaat minstens (!) 3-4 keer herwerkt heb. De platen werden daardoor waarschijnlijk wel een paar percenten beter, maar op die tijd had ik dus ook 3-4 platen kunnen afwerken. En zou ik misschien niet gestopt zijn omdat ik het verhaal na 8 platen stinkend beu was :) Wat ik ook merk: hoe meer platen ik afwerk, hoe beter ik word in het afwerken van platen :) Dus da's nog een voordeel. Plus, platen waarvan ik twee jaar geleden dacht: die is nu echt perfect, daar zie ik nu massa's fouten in. Dus perfectie is toch een kwestie van perceptie en ernaar streven is dus nutteloos.

 

Pas op, ik wil hier niet de amateur-psycholoog/filosoof uithangen, misschien zit ik er ook helemaal naast :D

 

Een puntje waar ik nu wel serieus mee worstel: soms zou ik wat meer tijd willen nemen vóór ik aan een nieuwe plaat begin, om duidelijker de structuur en opbouw in mijn hoofd te hebben. Maar je kan natuurlijk ook op storyboard van een (goeie) scenarist werken, dan heb je dat probleem niet.

Ik denk dat iedereen dat wel heeft, je blijft steeds evolueren. 

 

Na de indeling in pagina's komt de pagina lay-out aan bod (maar deze beide stappen kunnen elkaar soms kruisen).

 

Bij uitvoering moet je ook binnen een pagina de enscenering nog kunnen wijzigen (het scenario blijf je liefst vanaf, zeker als je met een scenarist werkt - Franquin dreef Greg dikwijls tot de wanhoop, toen deze laatste merkte dat de eerste het scenario zo slecht 'volgde' en dat hij na een paar pagina's het scenario moest herschrijven).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Het moeilijkste voor mij (en op basis van de zaken die ik van u lees denk ik dat jij hetzelfde probleem hebt), was aanvaarden dat niet elke plaat/kader perfect is. Ik heb dat echt moeten leren.

Heel herkenbaar, inderdaad. :s

 

Ooit heb ik in een conversatie onder professionele stripauteurs horen vallen dat - ik dacht - Jean-Pol gezegd heeft dat op elke strippagina plaats is voor 1 echt goed kader; de rest is vulling. Dat was een eye opener die geholpen heeft om te leren op een gegeven moment een pagina af te verklaren en naar de volgende te gaan.

Niet dat ik het volledig afgeleerd heb om soms te *blijven* knoeien op een kader... :)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Gast Kameraad Mauser

Tijdens het opruimen en uitziften van zich vlug opstapelende bergen schetsen kwam ik een oud schetsboek tegen van toen ik nog op het St-Lucas rondstruinde...

 

 

Strippoging1_zpstxhrdtig.jpg

 

Strippoging2_zpsmzn78a4h.jpg

 

Strippoging9jpg_zps0yhz0cj2.jpg

 

Strippoging3_zpsuss84e23.jpg

 

Strippoging8jpg_zpsssc9yqat.jpg

 

Strippoging7jpg_zps3v4uh3ey.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Klopt. Enkele maanden vóórdat ik naar het St-Lucas ging had ik wat handboeken over tekentechniek, schetsen en schilderen aangekocht. Dus wat betreft anatomie, verhoudingen, perspektief was ik nogal zoekende, met de hoop dat tijdens de lessen daar nogal veel tijd zou aan besteed worden. Wat dus eigenlijk niet echt het geval was, dus is het eigenlijk veel zelfstudie geworden.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Geven ze dat niet aan Sint-Lucas?  Wat dan wel?

 

En ik die hier in mijn lessen "Analoge en digitale illustratie" zoveel moeite steek in perspectief, anatomie, belichting, ... met alle truukjes van Loomis, Hogarth, enz...

 

 

Wel, er wordt wel wat getekend hoor, maar het is niet dat er vb. naast "atelier waarnemingstekenen" ook nog zoiets was/is als een atelier waar men dan nog eens diverse tekentechnieken aanleert, zoals met penseel, pen of andere tekenmedia.

 

Er was atelier grafische en reclamevormgeving, waar je om de 2/3 weken een nieuwe opdracht kreeg. Het ging dan als volgt in zijn werk: in het begin van de les werd de opdracht gegeven waarbij de inhoud, doelstelling, in welk medium, vorm en formaat de opdracht diende gepresenteerd te worden.

 

Daarna kon je dan ofwel op je kot of waar dan ook beginnen aan die opdracht, ofwel in het atelier eraan beginnen of ergens ideeën gaan opdoen. Je was daar heel vrij in: de opdrachten moesten maar klaar zijn net voor het kerstverlof.  Je kon dan de volgende les of wanneer je dacht iets bruikbaars te hebben je voorstudies gaan presenteren bij de lesgevende docenten, die dan enigszins wat advies gaven en aangaven of het wat in de goede richting aan het uitgaan was.

 

Dus echt uitgebreid tekenen kwam bij deze ateliers niet echt aan bod. Gewoon met wat losse schetsjes je ideeën op papier zetten was voldoende. Meestal werden deze opdrachten volledig digitaal uitgewerkt, of met collages, enfin, doorgaans fotomateriaal, inscannen of downloaden en aan de slag in photoshop en illustrator. Tenzij je wat kon schilderen of een interessant iets kon afleveren met een getekend beeld. Maar er werd geen techniek aangeleerd in die ateliers.

 

Verder was er dan nog het atelier illustratie, waarbij je iedere week een nieuwe opdracht kreeg. Dit hield meestal een beschrijving in van een situatie zoals 'de ontbijttafel', 'verkeer op autostrades', 'metro', 'ingang van een shoppingmall met bijhorende passage',...die je dan moest uittekenen in marker. Liefst zo realistisch mogelijk.  Hoe dat in zijn werk ging... dat moest je maar zelf uitzoeken. Het was dus: markers en papier aanschaffen en tekenen.

 

Maar Hogarth, Loomis, Bridgman of degelijke anatomie, hoe je moet schaduwen enz... dat kwam er niet aan te pas.

 

Ik kreeg wel eens de raad om naar het atelier striptekenen te gaan waar Ferry ( tekenaar van Ian Kaledine, kronieken van Panchrysia...) les gaf indien ik wat meer tips en zo wou ivm tekentechniek, anatomie... Verder kreeg ik ook eens het advies bij een tussentijdse evaluatie: 'Jij bent echt wel een tekenaar, hé ( men bedoelde iemand die echt veel tijd steekt in effectief tekenen en niet zoals er velen waren die tekenen gebruiken als ondersteunende techniek om een idee uit te schetsen ), strips als we het goed voorhebben...wel, teken dan strips, maak een portfolio en ga eens langs bij wat uitgeverijen. Toen wist ik ook genoeg.

 

O ja, typografie, wat we nodig hadden in het eerste jaar ( grafische en reclame ) werd pas in het 2e jaar gegeven. Evenals photoshop. In het eerste jaar was het inDesign, gewoon hoe je beeld en tekst wat samenzet binnen de bladspiegel, maar hoe je beeldbewerking kunt uitvoeren ( foto uitknippen, werken met lagen, kanalen, paden, kleurfilters, tekst importeren enz...) dat niet.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 5 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Ook eindelijk het schouderanatomieprobleem opgelost. Het perspectief kreeg ik maar niet goed, wanneer de arm opgehoffen wordt...gezien vanuit 3/4 en vooraanzicht.

schouder%20anatomie_zpsdskb6zrm.jpg

Link naar reactie

Ook eindelijk het schouderanatomieprobleem opgelost. Het perspectief kreeg ik maar niet goed, wanneer de arm opgehoffen wordt...gezien vanuit 3/4 en vooraanzicht.

 

schouder%20anatomie_zpsdskb6zrm.jpg

 

Volgens mij komt het sleutelbeen in dat geval 'voor' de schouder en idem voor de grote borstspier.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het voorste deel van de deltaspier is misschien ietswat teveel opgepompt weergegeven. Waardoor je de aanhechting van de monnikskapsspier niet ziet.

En misschien net dat iets minder brede rugspier. Alhoewel het wel kan, bij een gespierd lichaam.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...