Ga naar inhoud

Kameraad Mausers Archief


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Ja, voertuigen zijn inderdaad niet makkelijk om te tekenen. Vind dat zelf ook niet zo simpel en was ook niet zo tevreden over mijne legerjeepe, die ik voor mijn laatste strook van L.S.D. had getekend. Vandaag echter een MiniCoopertje getekend voor één van de volgende episodes en met de juiste documentatie is dat best nog goed gelukt, al vind ik t zelf. Dus idd wat Yan zegt voldoende documentatie zoeken. Dank u, internet! :-)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
 

Documentatie is absoluut geen probleem. Zo weet ik al een hoop over Zundaps, BMW's, Dnipro, Ural en Minsk-zijspannen uit de WO II periode. Maar het is om die vehikels op papier te krijgen. Nu, ik merk dat het gaat lukken.

 

BashDrive: inderdaad. Vroeger tekende ik bijna niks van technische toestellen, te gecompliceerd. Maar sedert het wat begint te lukken met auto's krijg ik er wel plezier in. En als je dan ziet hoe vb. een Franquin of een Janry zoiets op papier zet, volledig in inkt...dan wil ik dat gewoon ook kunnen.

Link naar reactie

Er is een verschil tussen een auto realistisch tekenen (wat Franquin/Jidéhem deden voor Robbedoes en Kwabbernoot) en een auto humoristisch tekenen (wat Franquin deed bij de latere Guust Flater). Voor het eerste kan je terugvallen op de bestaande verhoudingen (een auto bestaat uit 'balken'), het tweede is veel moeilijker: je moet de juiste 'mix' vinden.

 

Ooit werd trouwens aan Franquin gevraagd of ie geld ontving van Citroën omdat hij er zo dikwijls tekende in Robbedoes en K.

Zijn antwoord was neen, hij vond het zo'n mooie auto's (typisch voor Franquin die het artistieke altijd boven het commerciële plaatste).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik vind ze niet zo slecht maar je werkt van foto's, dan kun je ze niet in de positie krijgen van je scène. Met foto's moet je eerst de auto tekenen en dan de rest, denk ik dan toch.

 

Als ik op bezoek ben bij een tekenaar van de oude garde zie ik veel modelauto's en -vliegtuigen, soms hele collecties die ze gebruiken in hun strips. Volgens mij zal je ook zoiets moeten opbouwen of werken met programma's als google sketchup met een gratis 3D model, ook populair onder striptekenaars.

 

Of een website als deze waar je een auto kan manipuleren

http://carvisualizer.plus360degrees.com/threejs/

 

Ik ben geen tekenaar hé maar ik denk dat dat de methode is.

Link naar reactie

@Mauser: ik bedoelde niet 'zo erg' maar je hoeft niet zelf auto's uit te vinden (er zijn er genoeg). In het begin vond Hergé ook auto's uit (vertrok van bestaande en maakte een nieuwe), maar na een paar jaren ging hij zich beter documenteren. 

Modelautootjes zijn ook een oplossing maar ga dan voor schaalmodellen (= meer detail en correcter, helaas iets duurder). Op het web vind je heel wat foto's, helaas niet altijd de geschikte hoek (bijna nooit van bovenaf), dus Bonte zijn tip lijkt me een geschenk.

 

@Bonte: ik probeerde de link, de pagina laadde, maar dan niks, doe ik iets verkeerd ?

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

In principe zou het mogelijk moeten zijn om praktisch alles met penseel te inkten, te zien aan de laatste pogingen/vruchten...maar ik hou de fineliner toch bij de hand voor het decorwerk....

 

penseel%20inkting_zpsergnzolp.jpg

 

penseel%20inkting3_zpswngc7ikb.jpg

 

penseel%20inkting2_zps5wqkimeb.jpg

 

 

 

 

 

s1_zpsbscdfje2.jpg

 

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Gedeeltelijk wel ja. Ik begin voor dergelijke poses met de klassieke blokken en cilinders/balken  om een lichaam weer te geven en te positioneren. Dan voeg ik geleidelijk spiergroepen toe. Terzelfdertijd hou ik ook de skeletale constructie in gedachten, dit helpt om de plaatsing en aanhechting van spieren juist weer te geven. Het is mij vooral te doen om het perspektief op spieren en de algehele lichaamsbouw te kunnen beheersen zonder iedere keer referentiemateriaal uitvoerig te moeten bestuderen of bij de hand te hebben

 

Wat ik jammer vind, is dat toen ik nog ( al weer wat jaren geleden ) nog op het St Lucas was, er buiten de lessen waarnemingstekenen weinig te tekenen viel. Zelfs anatomie tijdens de lessen waarneming waren eerder aan de schaarse kant.

 

Dus heb ik maar alles zelf aangeleerd. Soms maak ik nog wel eens de bedenking dat ik beter animatie had gevolgd. Daar wordt er tenminste nog getekend.

Link naar reactie

Ik volgde animatie aan het KASK (heeeeeel lang geleden) en wij kregen naast modeltekenen ook oppervlakte-anatomie (= alle zichtbare spieren), daarnaast kregen wij ook toegepaste perspectief (je leerde een tafereel in perspectief opbouwen vertrekkend van een boven en een zijaanzicht - de onderwerpen gingen van een stoel tot een draaitrap, met lichtbronnen, zeer interessant). Ik weet niet of deze vakken nu nog bestaan maar ze zijn een belangrijke basis.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Voila, dat is wat ik miste. Mijn tekenen was natuurlijk wel goed toenertijd - de commentaar die ik kreeg was: je bent goed, maar je zou nog beter kunnen zijn als er nog meer tijd in geïnvesteerd wordt. De docente doelde natuurlijk op meer tekenles in het programma. Maar die woorden heb ik goed onthouden en altijd mijn anatomie en tekenen in het algemeen blijven bijschaven. Los van welk instituut of wat dan ook. Dat was ook hetgeen Ferry - ik sprong nu en dan eens binnen in het atelier striptekenen - wist te vertellen: veel tekenen. Het blijven onderhouden.

 

Maar de richting die men uitging in de ateliers illustratie en grafiek was meer het spontane, naïeve, kinderlijke...

 

Enfin, hetgeen de Eva Moutons en Stalinski's van deze wereld brengen...

Link naar reactie

Ze zullen ons nu wel allebei 'ouwe zakken' vinden, maar de 'basis' is erg belangrijk. De groten der aarde (genre Franquin en noem maar op) bleven schetsen naar model. Oefening baart kunst.

 

Ook al ziet het er 'simplistisch' uit, wat Pratt of Reiser tekende klopte steeds.

 

Innovatief is niet afwijken van de regels van het tekenen, maar afwijken van de uitvoeringsvorm. 

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik volgde animatie aan het KASK (heeeeeel lang geleden) en wij kregen naast modeltekenen ook oppervlakte-anatomie (= alle zichtbare spieren), daarnaast kregen wij ook toegepaste perspectief (je leerde een tafereel in perspectief opbouwen vertrekkend van een boven en een zijaanzicht - de onderwerpen gingen van een stoel tot een draaitrap, met lichtbronnen, zeer interessant). Ik weet niet of deze vakken nu nog bestaan maar ze zijn een belangrijke basis.

 

Hé, ik studeer daar nu. Ik moet jammer genoeg meedelen dat we die vakken niet meer krijgen. Het enige van "technisch" tekenen dat we krijgen is modeltekenen maar zelfs daar moeten we zoveel mogelijk experimenteren met materiaal en onze eigen stijl waardoor er geen vak is die echt een basis van alles leert. Zelfs in de animatievakken zelf wordt er steeds minder en minder technische basisdingen aangeleerd, zo krijgen studenten bvb geen traditionele lipsync oefeningen meer. Een groot gemis naar mijn mening, eigen stijl is iets dat natuurlijk groeit maar de basis moet eerst correct zitten maar die spontane en intuitieve stijl is zeer hard in de mode. (ik heb daar op zich geen probleem mee, ik zie zo'n werk graag en probeer zelf ook zeer intuitief te werken maar had gewoon graag nog meer basis gehad, met alle "diversiteit" dat ze willen creëren met deze aanpak lijkt alles ironisch genoeg steeds meer op elkaar te lijken)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Vrij logisch dat alles op elkaar begint te lijken, enkelen komen met iets aanzetten dat in de smaak valt en de rest slaat vervolgens die richting in.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 Het enige van "technisch" tekenen dat we krijgen is modeltekenen maar zelfs daar moeten we zoveel mogelijk experimenteren met materiaal en onze eigen stijl waardoor er geen vak is die echt een basis van alles leert.

Dat er met zoveel mogelijk materiaal moet geexperimenteerd worden is iets dat maar normaal is, maar dat doet niet af van het feit dat je nog steeds die technische basis nodig hebt. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Integendeel...

 

Zelfs in de animatievakken zelf wordt er steeds minder en minder technische basisdingen aangeleerd, zo krijgen studenten bvb geen traditionele lipsync oefeningen meer. Een groot gemis naar mijn mening, eigen stijl is iets dat natuurlijk groeit maar de basis moet eerst correct zitten maar die spontane en intuitieve stijl is zeer hard in de mode. (ik heb daar op zich geen probleem mee, ik zie zo'n werk graag en probeer zelf ook zeer intuitief te werken maar had gewoon graag nog meer basis gehad, met alle "diversiteit" dat ze willen creëren met deze aanpak lijkt alles ironisch genoeg steeds meer op elkaar te lijken)

Vandaar dat de buitenlandse animatie eigenlijk van een hoger niveau is.

Link naar reactie

 

 

 

s4_zpswdhsw8qk.jpg

 

 

 

 

Vandaar dat de buitenlandse animatie eigenlijk van een hoger niveau is.

 

Ow, dat heb ik niet gezegd, het is iets dat me gewoon nu opvalt aangezien de lessen ieder jaar steeds minder basis lijken te hebben maar dat is tot zover ik weet een recente ontwikkeling. Van dat experimenteren met materiaal ben ik ook grote fan van maar zoals je zelf zegt mag dat inderdaad niet het enige zijn en moet het nog met andere dingen aangevuld worden. Je kan beweren dat je dat dan maar in zelfstudie moet doen maar zelfs dat wordt niet aangemoedigd omdat velen van mening zijn dat dat uw tekenstijl te stijf zou maken. Of dat echt zo is laat ik in het midden, ik respecteer de weg die ze willen volgen maar ik merk gewoon dat ikzelf liever wat meer uitgewerkte basis zou hebben Enfin, ik wou uw thread hier niet derailen, je hecht duidelijk veel belang aan technische basis en dat zie je wel, zeker in de schetsen die ik eerst gequote heb, die vind ik echt fantastisch

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Tussen al dat technisch (interessant) gedevieer door heeft niemand opgemerkt dat er zowaar 'storyboards' en halve pagina's/kadertjes gepost zijn door Mauser... :e010:

 

Fantastisch dat je het hele zoekproces naar juiste camerastandpunten, dynamiek e.d. wil delen - en het ziet er (bijna) allemaal ook nog eens goed uit...

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Bon, ik merk dus dat de schetsen van Arabieren en cartoons betreffende Charlie Hebdo vakkundig gewist zijn op photobucket.

Kutsite.

Voor sommigen is het misschien in hun voordeel dat ik niet zomaar over een vuurwapen kan beschikken...

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Weer schetspapier dat me goed ligt.

 

 

r1binnenkomen_zpsso2hj31p.jpg

Wat ook veel tijd opslorpt is dat zaken zoals een bepaalde plooi of een bovenaanzicht met een zekere gelaatsuitdrukking, auto's, een niet alledaags interieur, niet direkt vanzelf komen en dat erop geoefend moet worden. Maar dit niet altijd zijn vruchten afwerpt zoals je het wil en wanneer je het wil. Het is alsof je hersenen gewoonweg even niks willen opnemen van motorische oefening, hoeveel je ook schetst en tekent. En altijd als je eens wat ideeën wil uitwerken kom je dergelijke hindernissen tegen. Hatelijk.

En dan na een paar weken, vloeit het dan eruit.

Iets zegt me dat dit me nog veel problemen zal opleveren wanneer ik me aan iets zal wagen om tegen een deadline af te hebben, zoals betalende opdrachten...

Tekenen voor geld...wie heeft dat uitgevonden... :e003:

Link naar reactie

Ik heb gemerkt, nu ik mezelf een wekelijkse Per'Bat deadline heb opgelegd, dat die "'t lukt niet" momenten veel zeldzamer geworden zijn. Het lijkt wel alsof de dwang om te tekenen ook iets is waarop geoefend kan worden.

 

Echt serieus, ik denk dat jij er bijzonder veel deugd van zou hebben om eens een NaNoMangO of iets gelijkaardigs aan BashDrive's 'mijn stripjaar' te doen.

Link naar reactie

Echt serieus, ik denk dat jij er bijzonder veel deugd van zou hebben om eens een NaNoMangO of iets gelijkaardigs aan BashDrive's 'mijn stripjaar' te doen.

 

Het moeilijkste voor mij (en op basis van de zaken die ik van u lees denk ik dat jij hetzelfde probleem hebt), was aanvaarden dat niet elke plaat/kader perfect is. Ik heb dat echt moeten leren.

 

Ik heb een paar jaar geleden aan een verhaal gewerkt, waarbij ik uiteindelijk elke plaat minstens (!) 3-4 keer herwerkt heb. De platen werden daardoor waarschijnlijk wel een paar percenten beter, maar op die tijd had ik dus ook 3-4 platen kunnen afwerken. En zou ik misschien niet gestopt zijn omdat ik het verhaal na 8 platen stinkend beu was :) Wat ik ook merk: hoe meer platen ik afwerk, hoe beter ik word in het afwerken van platen :) Dus da's nog een voordeel. Plus, platen waarvan ik twee jaar geleden dacht: die is nu echt perfect, daar zie ik nu massa's fouten in. Dus perfectie is toch een kwestie van perceptie en ernaar streven is dus nutteloos.

 

Pas op, ik wil hier niet de amateur-psycholoog/filosoof uithangen, misschien zit ik er ook helemaal naast :D

 

Een puntje waar ik nu wel serieus mee worstel: soms zou ik wat meer tijd willen nemen vóór ik aan een nieuwe plaat begin, om duidelijker de structuur en opbouw in mijn hoofd te hebben. Maar je kan natuurlijk ook op storyboard van een (goeie) scenarist werken, dan heb je dat probleem niet.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...