Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Ik lees net een van de kopjes in het interview;

"Jean en ik laten een nog steeds goed verkopende reeks van nu nog veertigduizend exemplaren achter, maar zo krijgen we wel het respect van de lezers." 

 

De stripverkoop zakt wel steeds verder in, als een serie met een oplage van 40.000 goedverkopend is.  

Link naar reactie
14 minuten geleden, Kontiki zei:

Je leeft in het verleden met jouw idee van oplages.

Nee hoor, ik weet dat de oplages tegenwoordig veel lager zijn dan vroeger. Goedverkopend in de zin van beter dan andere stripuitgaven, maar het stelt natuurlijk niet echt veel voor. 

 

Een oplage van 40.000 exemplaren voor een boek dat als Franse HC 12 Euro kost is een retail omzet van 480.000 Euro. Als de auteurs daar 10% van krijgen is het 48.000 Euro voor een jaar werken. 

 

En dat is dan nog een van de beter verkopende series. De meeste auteurs zitten daar natuurlijk ver onder. 

 

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Tweetie zei:

Ja, maar het is een strip die bij de bestverkopende 5% van de albums hoort. 95% van de stripmakers zal daar dus qua inkomen onder zitten. En soms ver er onder.

Ja, dat is toch geen nieuws? Dan maken ze ofwel twee of drie of zeven albums per jaar of moeten ze langs alle kanten bijklussen met illustratiewerk of halftijdse jobs.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tom B zei:

Ja, dat is toch geen nieuws? Dan maken ze ofwel twee of drie of zeven albums per jaar of moeten ze langs alle kanten bijklussen met illustratiewerk of halftijdse jobs.

Zou Tweetie het stripwereldje eindelijk beginnen te snappen????

 

Link naar reactie

Hier een betrouwbaardere weergave van auteursrechten, rechtstreeks uit een Frans onderzoek uit 2015 bij niet minder dan 1800 tekenaars, scenaristen en inkleurders.

19% van de auteurs krijgt minder dan 5% op een verkochte strip, zonder de belastingen erop verrekend.

50% zit tussen 5 en 10%.

23% haalt effectief 10%.

Slechts 7% zit daarboven.

In klassieke contracten is de regel dat ze 8% krijgen voor de eerste 10.000 exemplaren, 10% tussen 10.000 en 20.000 exemplaren en 12% voor al wat daarboven nog verkocht raakt. En voor auteurs met beter bedongen contracten gelden respectievelijke procenten van 10, 12 en 14.

Maar als er ook nog een scenarist en/of inkleurder aan een strip meewerken, krijgen ze niet elk 5 tot 10% om het bij die grootste groep te houden. Nee, die auteursrechten moeten onder elkaar verdeeld worden. Tweetie rekent 10% op een verkooprijs van 40.000 en 12 euro albumprijs = 48.000. Welke afspraak Grenson en Dufaux onderling hebben (twee derde voor de tekenaar, zestig procent voor de tekenaar?) is niet geweten. Een inkleurder krijgt doorgaans 10% van de toegewezen auteursrechten, dus 10% op die 5 tot 10%. Maar zij kunnen meer albums per jaar inkleuren dan een tekenaar ze kan tekenen.

Uit dat onderzoek bleek dat 53% van de ondervraagde auteurs minder dan het Franse minimuminkomen verdienen en daarvan zit 36% onder de armoedegrens.

Link naar reactie
7 minuten geleden, The Alderwood zei:

Schrijnende cijfers. 

Welja. Maar uiteindelijk beslist de consument wat hij bereid is om te kopen en hoeveel hij daarvoor wil betalen. Als uitgevers en/of auteurs daar niet van kunnen leven, wat moet er dan gebeuren? Misschien overwegen of het niet zinvoller is wat anders te gaan doen om brood op de plank te brengen.... ?

 

Link naar reactie
28 minuten geleden, The Alderwood zei:

Schrijnende cijfers. 

Alleen het laatste zinnetje. Maar dat komt door de veel lagere oplage cijfers. 

9 minuten geleden, Olav zei:

Welja. Maar uiteindelijk beslist de consument wat hij bereid is om te kopen en hoeveel hij daarvoor wil betalen. Als uitgevers en/of auteurs daar niet van kunnen leven, wat moet er dan gebeuren? Misschien overwegen of het niet zinvoller is wat anders te gaan doen om brood op de plank te brengen.... ?

 

Waarschijnlijk is het issue dat de uitgever tegenwoordig nog wel verdient aan uitgaven waar de stripmakers zelf geen droog brood aan overhouden? 

Een Franse strip met een oplage van 20.000 is voor de stripmakers eigenlijk qua inkomen niet interessant meer, maar voor een uitgever waarschijnlijk nog wel. 

 

Link naar reactie

In de oude dagen van Dupuis en Le Lombard, toen hun stripbladen Robbedoes en Kuifje nog liepen, was 20.000 exemplaren (15.000 FR + 5.000 NL) de minimumgrens. Dat vertelde Derib onlangs nog in een interview. Reeksen die onder die grens terechtkwamen, werden stopgezet of ze raakten nooit uitgegeven omdat het verkooppotentieel onvoldoende geschat werd. Tegenwoordig zou elke uitgeverij dolgelukkig zijn met zo'n oplage. Maar of de verdiensten voor een tekenaar daarom beter zijn, is nog maar de vraag, want zij zijn de eersten die in hun contracten de gevolgen van kostenbesparing ervaren.

Bij Standaard Uitgeverij werden ook reeksen stopgezet (Robert en Bertrand bijvoorbeeld) die onder een bepaalde oplage zakten, maar die met oplagecijfers van tegenwoordig nog steeds zouden bestaan.

Link naar reactie
39 minuten geleden, Kontiki zei:

In de oude dagen van Dupuis en Le Lombard, toen hun stripbladen Robbedoes en Kuifje nog liepen, was 20.000 exemplaren (15.000 FR + 5.000 NL) de minimumgrens. Dat vertelde Derib onlangs nog in een interview. Reeksen die onder die grens terechtkwamen, werden stopgezet of ze raakten nooit uitgegeven omdat het verkooppotentieel onvoldoende geschat werd.

 

Tegenwoordig zou elke uitgeverij dolgelukkig zijn met zo'n oplage.

 

With all due respect voor de inhoud van de strip, een oplage van 20.000 stelt natuurlijk echt niets voor. de makers van zo'n strip zitten waarschijnlijk rond het minimuminkomen.

 

Maar de uitgevers houden er waarschijnlijk nog wel geld aan over. En als je er dan maar een flink aantal van dergelijke series met een lage oplage uitgeeft, houdt je er als uitgevers zelf nog aardig wat aan over, zelfs al eten de makers droog brood. 

 

Waarschijnlijk heeft dit te maken met technische evoloutie. Het drukken, inkleuren en opmaken van strips is veel goedkoper geworden. De auteursrechten zijn hetzelfde gebleven qua royalties. Dus waar vroeger de uitgever in z'n eigen vingers sneed door strips met een lage oplage uit te geven, houdt hij er tegenwoordignog geld aan over. 

 

Of m.a.w. alle productiviteitsverbeteringen in de stripwereld zijn ten goede gekomen aan de uitgevers. De echte maker hebben er niet van geprofiteerd, bv door hogere royalties. 

 

 

Link naar reactie

Technisch zijn we erop verbeterd, maar de grondstofkosten zijn serieus duurder geworden: papier, inkt, speciale oliën om drukmachines te onderhouden, reken daar ook nog transportkosten bij (ook als het drukwerk aan voormalige Oostbloklanden of China wordt uitbesteed) en de eigenlijke distributie,... en dat moet allemaal doorgerekend worden over een lagere oplage dan vroeger. Wij klagen dan over een duur album, waar een tekenaar zelf niets aan kan doen, en laten het blijkbaar meer en meer liggen waardoor oplages nog verder zakken en de kostprijs per stuk weeral hoger wordt. Op dit forum kloppen we almaar op dezelfde nagels om dat voor eens en altijd te verbeteren (liefst naar onze persoonlijke wens), maar het is een vicieuze cirkel zonder hapklare oplossing.

Link naar reactie
1 uur geleden, Kontiki zei:

en laten het blijkbaar meer en meer liggen waardoor oplages nog verder zakken en de kostprijs per stuk weeral hoger wordt. 

Als er een partij is aar het niet aan ligt, dan is het wel de groep liefhebbers die hier en op vergelijkbare podia zit en per jaar tientallen of zelfs honderden albums koopt en die de ruggegraat is van de stripmarkt. Het merendeel van de series bestaat alleen bij de gratie van de aankopen door een klein groepje superfans. 

 

1 uur geleden, Kontiki zei:

het is een vicieuze cirkel zonder hapklare oplossing.

De oplossing is duidelijk: het aantal verschillende titels op de stripmarkt verminderen. Als er minder titels zijn, zal de gemiddelde oplage stijgen.Minder varkens aan de trog. In abstracto zijn alle uitgevers het daar ook wel mee eens, zolang ze maar niet in hun eigen uitgaven hoeven te snijden. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

 

With all due respect voor de inhoud van de strip, een oplage van 20.000 stelt natuurlijk echt niets voor.

Bwah, dat is evenveel als de hoeveelheid mensen die in de Ghelamco Arena te Gent kunnen. Dat is toch een ferme bende, hoor.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Tom B zei:

Bwah, dat is evenveel als de hoeveelheid mensen die in de Ghelamco Arena te Gent kunnen. Dat is toch een ferme bende, hoor.

 

Och, voor een concert zou het niet slecht zijn. Maar de meeste stripmakers maken maar een album per jaar. Zouden de meeste artieste tevreden zijn met een concert a 20.000 toeschouwers per jaar? 

Link naar reactie

 

6 minuten geleden, Tweetie zei:

 

Och, voor een concert zou het niet slecht zijn. Maar de meeste stripmakers maken maar een album per jaar. Zouden de meeste artieste tevreden zijn met een concert a 20.000 toeschouwers per jaar? 

 

Hangt van de ticketprijs en de kosten van het concert af. :)

 

Een onemanband die 10 euro overhoudt per verkocht ticket, zal zeker niet klagen over zijn eenmalig concert voor 20 000 toeschouwers.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tom MDP zei:

Hangt van de ticketprijs en de kosten van het concert af. :)

 

Een onemanband die 10 euro overhoudt per verkocht ticket, zal zeker niet klagen over zijn eenmalig concert voor 20 000 toeschouwers.

Als de stripmakers een tientje per album over zouden houden, zouden ze ook niet klagen. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

 

Och, voor een concert zou het niet slecht zijn. Maar de meeste stripmakers maken maar een album per jaar. Zouden de meeste artieste tevreden zijn met een concert a 20.000 toeschouwers per jaar? 

De meeste professionele stripmakers die ik (persoonlijk) ken maken er meer dan één per jaar. (al dan niet in albumvorm of als voorpublicatie in een tijdschrift)

Link naar reactie
30 minuten geleden, bouncer zei:

Iemand bekend met Ginger van Jidehem , en is dit interessant/ leuk ?

Alles is interessant en leuk voor iemand die het graag leest. Smaken en zo.

Dat gezegd zijnde: Ginger is een klassieke avonturenstrip a la Guus Slim en Felix van Tillieux, maar met minder humor en met betere actiescènes. De tekeningen zijn klare lijn-achtig.

Er zijn natuurlijk wel twee versies van Ginger: de verhalen die hij van zijn 18e tot zijn 22ste of zo maakte en die verschenen in Heroic en de latere herneming van de reeks ergens in de jaren 80. Het spreekt voor zich dat die eerste verhalen, die achteraf ook in album verschenen (toch zeker in het Frans), minder van kwaliteit zijn. Alhoewel de auto-achtervolgingen toen al heel indrukwekkend waren.

In de jaren '90 was Dupuis niet meer geïnteresseerd in Ginger en gebruikte Jidéhem zijn geplande plotjes voor Sophie-albums. Vandaar ook dat het hoofdpersonage in die latere verhalen plots enkele jaren ouder was.

 

Eind jaren 90 verschenen nog een paar albums enkel in het Frans.

u522 sophie.jpg

u522 ginger.jpg

Link naar reactie
25 minuten geleden, bouncer zei:

Iemand bekend met Ginger van Jidehem , en is dit interessant/ leuk ?

 

 

Ik heb de drie albums in mijn verzameling. Ik heb ze graag gelezen maar helemaal objectief ben ik niet want ik heb het nogal voor de tekeningen van Jidéhem... 'Sophie'... heerlijke verhalen !

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
22 minuten geleden, Tom B zei:

Alles is interessant en leuk voor iemand die het graag leest. Smaken en zo.

Dat gezegd zijnde: Ginger is een klassieke avonturenstrip a la Guus Slim en Felix van Tillieux, maar met minder humor en met betere actiescènes. De tekeningen zijn klare lijn-achtig.

Er zijn natuurlijk wel twee versies van Ginger: de verhalen die hij van zijn 18e tot zijn 22ste of zo maakte en die verschenen in Heroic en de latere herneming van de reeks ergens in de jaren 80. Het spreekt voor zich dat die eerste verhalen, die achteraf ook in album verschenen (toch zeker in het Frans), minder van kwaliteit zijn. Alhoewel de auto-achtervolgingen toen al heel indrukwekkend waren.

In de jaren '90 was Dupuis niet meer geïnteresseerd in Ginger en gebruikte Jidéhem zijn geplande plotjes voor Sophie-albums. Vandaar ook dat het hoofdpersonage in die latere verhalen plots enkele jaren ouder was.

 

Eind jaren 90 verschenen nog een paar albums enkel in het Frans.

u522 sophie.jpg

u522 ginger.jpg

Ik vind eigenlijk te veel leuk en interessant.

Maar probeer nu ook wat minder bekende strips te verkrijgen, laatst stuitte ik op Dick Herrison blijkbaar

vinden weinigen dit goed en veelvuldig voor weinig te koop in diverse Catawiki shops.

In een woord fantastisch, en veel leuker dan Tardi ( oei ! )

 

Link naar reactie
32 minuten geleden, Veto zei:

Ik heb de drie albums in mijn verzameling. Ik heb ze graag gelezen maar helemaal objectief ben ik niet want ik heb het nogal voor de tekeningen van Jidéhem... 'Sophie'... heerlijke verhalen !

Vetostript voor mij verplicht leesvoer !

Op basis van recensies, vooral  bij twijfel volgt ook meestal aanschaf 

Link naar reactie

Ha heerlijk, weer een update na alle commotie.

Vakantie,kopje koffie erbij,aantekeningen maken en vervolgens op weg naar mijn SSZ.

Had verwacht meer te lezen, maar gezin vereist natuurlijk ook de nodige aandacht.

Kontiki nog bedankt voor de rust,kalmte en wijze woorden op dit forum.

Op stripgebied "mores " kan ik dit onderricht goed gebruiken

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...