Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Heh? Nu nog wakker of al opgestaan? Ik ging net mijn screenshotje voor vandaag posten. Wills Kracht kreeg ik er net niet meer bij als bespreking, mijn ogen vallen al toe en ik had al een ander 'afscheidsalbum' besproken. Dat weegt ook door moet ik zeggen.

 

59dd89276a05b_Schermafbeelding2017-10-11om04_58_07.thumb.png.b52e6e04dd335ea6118eabdaa1702cca.png

Link naar reactie
8 uren geleden, esteban² zei:

Ik ben soms een paar dagen aan één stuk wakker. ;)  Extreme insomnia.

Ow, dus het album bestaat al?  Dat was me niet duidelijk.  Of ik ben ook niet goed wakker, dat kan ook.

Slaapwel. :D

Sinds vorige week.

Link naar reactie
44 minuten geleden, Aerogi zei:

bij het lezen van de persmap... zijn die écht nog maar 1x in Italië geweest?

 

 

Uit vorige info: Italië was toen nog geen natie. Net zoals Gallië bestond het door Rome onderworpen schiereiland uit diverse volkeren die op hun zelfstandigheid stonden. Julius Caesar wil daar een einde aan maken en al die regio's onder Romeins bestuur plaatsen. En net zoals in Gallië is het leven in de Romeinse garnizoenen in die regio's geen makkie. Asterix moet ook Obelix duidelijk maken dat er niet alleen Romeinen zijn in Italië.

Link naar reactie

Voor wie het aanbelangt: de eerste twee delen van de integrale reeks De Minimensjes zijn bijgedrukt. Naar verluidt waren er wekelijks nieuwe bestellingen en was de vraag dus blijvend hoog, hoewel de albums al uitverkocht waren. Er is geen verschil met de eerste druk. Deel 3 (in ineens de verhoogde oplage) verschijnt in december. Deel 4 wordt in het eerste kwartaal van 2018 verwacht.

Link naar reactie
32 minuten geleden, Kontiki zei:

Voor wie het aanbelangt: de eerste twee delen van de integrale reeks De Minimensjes zijn bijgedrukt. Naar verluidt waren er wekelijks nieuwe bestellingen en was de vraag dus blijvend hoog, hoewel de albums al uitverkocht waren. Er is geen verschil met de eerste druk. Deel 3 (in ineens de verhoogde oplage) verschijnt in december. Deel 4 wordt in het eerste kwartaal van 2018 verwacht.

 

Tot zover de saga policy.

Eenmalig uiterst gelimiteerde hardcover uitgave...

Leuk om lezen voor de mensen die ondertussen een behoorlijke meerprijs betaald hebben op de 2de hands markt om de albums in huis te halen.

Link naar reactie

Dat begrijp ik maar al te goed, maar ik moet daar een paar kanttekeningen bij plaatsen om het in de juiste context te plaatsen.

Ten eerste gaat Saga zelden over één nacht ijs om albums te herdrukken. Ze hebben voor deel 1 twee jaar getwijfeld om alsnog een herdruk uit te brengen en al die tijd bleven er bestellingen komen, hoewel een herdruk een nieuw risico blijft.

Uiterst gelimiteerd was het niet echt. Bij deel 1 in 2015 was de oplage bepaald volgens een geschatte verkoop die volgens mijn info in de buurt ligt van integrales die Ballon Media uitgeeft. En dan nog  waren er maar weinig stripwinkels die geloofden dat deze integrale reeks zou slagen. Zoveel integrales waren er toen nog niet verschenen en het potentieel van De Minimensjes werd blijkbaar onderschat. Andere uitgevers zoals Arboris en Ballon Media hebben enigszins gewacht tot Saga de kastanjes uit het vuur haalde om te zien of hier wel een markt voor is (en die bleek er te zijn), voor ze zelf de ene na de andere integrale begonnen uit te brengen.

En Saga bepaalt natuurlijk niet de prijzen in andere verkoopcircuits, maar dat is een andere discussie.

Link naar reactie

Ik denk dat de "gewone stripliefhebber" (in tegenstelling tot de verzamelaar, speculant, woekeraar, ...) hier eigenlijk alleen maar blij mee kan zijn. Wie (behalve diegene die blijgemutst incasseert of ervan geniet om naar zijn zeldzaam en zich in een plastiekske bevindend boekje te kijken) kan het nu fijn vinden dat een goed stripboek nagenoeg onvindbaar of sterk in prijs verhoogd wordt?

Ik zie ook nergens afspraken of engagementen dienaangaande op papier (maar ik kan mij vergissen). Dat ligt bijvoorbeeld anders voor de "Limited Edition" versies van Sherpa (waar het engagement duidelijk in het boek staat vermeld en die ook al duidelijk hoger in prijs waren dan de al bij al marktconforme prijzen van Saga).

Link naar reactie
26 minutes ago, Kontiki said:

Zoveel integrales waren er toen nog niet verschenen en het potentieel van De Minimensjes werd blijkbaar onderschat. Andere uitgevers zoals Arboris en Ballon Media hebben enigszins gewacht tot Saga de kastanjes uit het vuur haalde om te zien of hier wel een markt voor is (en die bleek er te zijn), voor ze zelf de ene na de andere integrale begonnen uit te brengen.

 

Nou, Kontiki...dat is toch teveel eer voor Saga, hoor.

Even recapituleren:

- Saga publiceerde voor het eerst een integrale in het kader van de huidige golf in februari 2016 (Bruno Brazil 1). De Mini-mensjes 1 verscheen uiteindelijk pas in oktober 2016 (en niet begin 2015 zoals jij zegt). OK, Frommeltje en Viola was er al in december 2015, maar of dat aangetoond heeft dat er een markt was voor integrales lijkt me twijfelachtig. Dan waren er nog de Bernard Prince- en Comanche integrales maar die waren zo verzamelaargericht (groot formaat, prijzig, ongekleurd) dat je dat ook wel heel moeilijk als een marktstudie kan bestempelen

- Arboris had begin 2016 al drie integrales van Baard en Kale, 3 van de Beverpatroelje en 2 van Guus Slim in zijn portfolio

- Sherpa - de echte grondlegger van de revival van de bundelingen in het Nederlands - had ons dan al overrompeld met 6 Roodbaard-bundels

- ook Scratch was al eind 2015 (en dus voor de eerste mini-mensjes) op de proppen gekomen met Chlorophyl en Jan Kordaat

- zelfs Ballon Media had al met Johan en Pirrewiet (in 2015) de integrale markt ontdekt

 

Saga doet veel en veel goeds, maar zeggen dat zij de markt van de integrales hebben ontdekt, aangetoond of losgebroken, lijkt mij toch wel de waarheid geweld aan doen. OK, Ballon Media is pas nadien sterk geïnteresseerd geraakt in die markt, maar je kan evengoed stellen dat ze (wat laat) op de kar van Arboris, Sherpa en de andere Scratchen zijn gesprongen.

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Nuwanda zei:

Nou, Kontiki...dat is toch teveel eer voor Saga, hoor.

Even recapituleren:

- Saga publiceerde voor het eerst een integrale in het kader van de huidige golf in februari 2016 (Bruno Brazil 1). De Mini-mensjes 1 verscheen uiteindelijk pas in oktober 2016 (en niet begin 2015 zoals jij zegt). OK, Frommeltje en Viola was er al in december 2015, maar of dat aangetoond heeft dat er een markt was voor integrales lijkt me twijfelachtig. Dan waren er nog de Bernard Prince- en Comanche integrales maar die waren zo verzamelaargericht (groot formaat, prijzig, ongekleurd) dat je dat ook wel heel moeilijk als een marktstudie kan bestempelen

- Arboris had begin 2016 al drie integrales van Baard en Kale, 3 van de Beverpatroelje en 2 van Guus Slim in zijn portfolio

- Sherpa - de echte grondlegger van de revival van de bundelingen in het Nederlands - had ons dan al overrompeld met 6 Roodbaard-bundels

- ook Scratch was al eind 2015 (en dus voor de eerste mini-mensjes) op de proppen gekomen met Chlorophyl en Jan Kordaat

- zelfs Ballon Media had al met Johan en Pirrewiet (in 2015) de integrale markt ontdekt

 

Saga doet veel en veel goeds, maar zeggen dat zij de markt van de integrales hebben ontdekt, aangetoond of losgebroken, lijkt mij toch wel de waarheid geweld aan doen. OK, Ballon Media is pas nadien sterk geïnteresseerd geraakt in die markt, maar je kan evengoed stellen dat ze (wat laat) op de kar van Arboris, Sherpa en de andere Scratchen zijn gesprongen.

 

Had talent geen collectie millennilium integraal?

 

En was jarrn daarna leo bij dargaud niet aan de beurt?

Link naar reactie
39 minutes ago, Timhardt said:

Had talent geen collectie millennilium integraal?

 

En was jarrn daarna leo bij dargaud niet aan de beurt?

Ja dat kan wel zijn, maar dat heeft voor mij echt niets te maken met de huidige golf:

- Samba Bugatti en Kinderen van de Salamander lijken/leken me niet bepaald commerciële hoogvliegers. Het is ook al meer dan 10 jaar geleden, ik kan me precies niet herinneren dat daarna alle andere uitgevers massaal op de integrale-trein zijn gesprongen. 

- OK, die Leo's zullen wel verkocht hebben, maar hebben niets te maken met het huidige patrimoniumbeheer waarrond de integrales draaien. Ook dat is trouwens al zes jaar geleden en het is niet dat we nadien - zoals nu - plots met integrales rond de oren werden geslagen

- Bovendien: als je die voorbeelden aanhaalt, dan kunnen we gerust nog verder gerust in de tijd gaan: er zijn - nog veel langer geleden - ook al bundelingen uitgebracht van Buck Danny, Lucky Luke, .... De eerste bundels van Asterix verschenen al in het begin van de jaren 70 (vermoedelijk zonder succes want na twee delen was het gedaan). Ja, zelfs de eerste 50 Kiekeboes zijn destijds in bundel verschenen. En misschien moeten we straks nog allemaal Lecturama (Suske en Wiske, Asterix, Jan, Jans en de kinderen, Douwe Dabbert) op onze blote knieën gaan bedanken voor de huidige golf (daar zat dan nog overigens wel af en toe eens iets "extra" bij)

- je vergeet ook nog de integrale uitgaves van Witte Ruiter, Pom & Teddy en andere Barelli's bij BD Must. Ik denk ook niet (wegens de prijs, waarschijnlijk, maar ook al omdat er nul komma nul extra's bij waren voor de Nederlandstalige lezers) bepaald commerciële successen.

 

De waarheid is dat die daar allemaal eigenlijk niets mee te maken hebben. De huidige golf met vooral "oude" klassiekers die op ons afkomt, is toch iets helemaal anders dan gewoon de strippagina's bij elkaar steken en er een kartonnetje rond doen (al doet Ballon Media wel vaak zijn best om het enkel daarop te doen lijken. Zie Bouncer, Derde Testament, De piraten van Barataria, Trent, ...). Nee, nu gaat het om verzorgde uitgaves met dossiers, met extra's (illustraties, kortverhalen, ...), vaak ook inclusief de (niet altijd geslaagde) ambitie om compleet te zijn. Ik vind dat de vergelijking met Collectie Millennium integraal (en wat heet een collectie: na twee albums was het gedaan) of zelfs met de Aldebaran en Betelgeuze bundeling niet opgaan. Hoe je het draait of keert, het was Sherpa die met (de prachtige uitgave van) Roodbaard alle monden van de andere uitgevers heeft doen openvallen en de huidige tendens in gang heeft gezet. 

Link naar reactie

De verkoopprijzen van de eerste bundeling van de Mini-mensjes op een site als catawiki waren ook niet spectaculair. Maar ik juich het toe dat uitverkochte delen worden herdrukt, zodat de verzamelaar niet de dupe wordt. Het gast bij de handel om de marges en niet om de absolute verkoopprijs. 

Link naar reactie

@Kontiki

 

De persmappen van Largo Winch en Asterix waren zeer de moeite. Veel interessante teksten, mooie foto's en een aantrekkeljke lay-out. Ik hoop dat in de toekomst nog meer persmappen online worden gezet, ook al zijn ze misschien wat minder mooi/interessant. Het is voor mij een extra reden om je website te bezoeken. 

Link naar reactie
Op 10/5/2017 om 17:07, schoeren zei:

  :e005: Hoogstens een handtekening

 

Op 10/5/2017 om 15:07, Tweetie zei:

Stempels of tekeningen? 

 

Toch nog eens polsen wat men kan verwachten van Francq. Ik heb vanzelfsprekend geen probleem met een stempel, maar een gewone handtekening lijkt me toch wat pover?

Link naar reactie
34 minuten geleden, lukoste zei:

Zeer sterke recensies. Het moet zeer moeilijk zijn om dat evenwicht te vinden. Zeker wat Red Rider betreft.

Bedankt in naam van het ganse team.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...