Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

13 uren geleden, esteban² zei:

Om nog maar eens te benadrukken hoe de Stripspeciaalzaak uiterst relevant is: Angel Wings zou ik nooit of te nimmer vastgenomen hebben om te doorbladeren.  Afgaande op die covers, daar zijn we allemaal wel eens schuldig aan, had ik al besloten dat dit niets voor mij was.  Vliegtuigen en van die typische mooie madammen, mijn vooringenomenheid omwille van die combinatie had het overgenomen.  En nu, dankzij 'de commentator', is dat omgeslagen naar een zeer voorzichtige interesse.  Het is niet veel, maar wel een begin.  En soms is dat al wat nodig is.  De commentaar beschrijft overigens perfect wat ik plots best aantrekkelijk vond in de tekeningen en setting, dus hun opzet is zeker geslaagd.  Enfin, een vluchtige bedenking, zo tussendoor zo.

Ik volg vanaf 1959 al pilotenstrips en heb sindsdien alleen Buck Danny verzameld. Maar sinds de dood van Victor Hubinon in 1979 en wat er daarna werd uitgebracht is interesse in pilotenstrips enorm gedaald. Sinds Angel Wings in 2013 werd geïntroduceerd (met trilogie De Nachtuil als min of meer voorloper) heb ik hernieuwd interesse in genre pilotenstrip, en gezien kwaliteit van zowel de tekeningen en scenario, overschaduwd Angel Wings met gemak de serie Buck Danny.

Minpuntjes zijn echter de scenario's van Yann: feitelijk tweeluiken, die door Romain Hugault worden uitgerekt maar trilogieën (middels platen met weinig of geen tekst), en de censuur vanaf 3e deel, als knieval voor de puriteinse Angelsaksische markt, waar uitgever Paquet volgend jaar wil publiceren.

De Paquet uitgaven van Angel Wings zijn trouwens nog mooier dan die van Silvester, omdat zij niet bezuinigen op inktniveau.

 

Interviews met Romain Hugault en Yann in o.a. magazine Casemate nr. 98 en nr. 105.

Plus interviews op Ligneclaire.info, w.o.: https://www.ligneclaire.info/romain-hugault-58981.html

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

We zullen eens een overzichtje publiceren van luchtvaartstrips zoals we met westerns hebben gedaan. Daar staan er nu meer dan 200 vermeld, maar ik loop een paar maanden achter om aan te vullen.

Je hulp zal nog welkom zijn om die allemaal in kaart te brengen.

Link naar reactie
29 minuten geleden, Kontiki zei:

We zullen eens een overzichtje publiceren van luchtvaartstrips zoals we met westerns hebben gedaan. Daar staan er nu meer dan 200 vermeld, maar ik loop een paar maanden achter om aan te vullen.

Je hulp zal nog welkom zijn om die allemaal in kaart te brengen.

OK.

Op dit Franse pilotenstrip-forum zijn alle pilotenstrips wel te vinden: https://www.aeroplanete.net/forum/index.php

Ook de albumreleases worden daar nauwgezet bijgehouden:  https://www.aeroplanete.net/forum/viewtopic.php?f=21&t=1181

Pilotenstrip-scenarist Jean-Yves Brouard, en de tekenaars Romain Hugault, Jean-Michel Arroyo en Matthieu Durand zijn ook regelmatig actief op dit pilotenstripforum.

 

Lang niet alles wat in Frankrijk wordt uitgegeven, wordt vertaald in het Nederlands. Dat Dupuis na jaren Team Rafale vertaald verbaast mij al. 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
15 minuten geleden, Kontiki zei:

Misschien omdat ze zo goed verkopen?

Zou zo maar kunnen. De waarderingscijfers voor de albums uit de serie zijn, ondanks niet talrijk, doorgaans vrij hoog. (Afgaande op Amazon.fr)

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
3 uren geleden, Hardcover zei:

OK.

Op dit Franse pilotenstrip-forum zijn alle pilotenstrips wel te vinden: https://www.aeroplanete.net/forum/index.php

Ook de albumreleases worden daar nauwgezet bijgehouden:  https://www.aeroplanete.net/forum/viewtopic.php?f=21&t=1181

Pilotenstrip-scenarist Jean-Yves Brouard, en de tekenaars Romain Hugault, Jean-Michel Arroyo en Matthieu Durand zijn ook regelmatig actief op dit pilotenstripforum.

 

Lang niet alles wat in Frankrijk wordt uitgegeven, wordt vertaald in het Nederlands. Dat Dupuis na jaren Team Rafale vertaald verbaast mij al. 

Ah, dan zal HUM volgend jaar ook eens een duit in het zakje doen 😉.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
On 28-11-2017 at 10:20 PM, Tweetie said:

Waarom gun je de primeur niet aan je vrienden op de reep? :e007::e007::e007:

 

En waarom geef je Johnny Red niet uit in plaats van weer een vertaling van een Franstalige strip ? De Garth Ennis / Keith Burns variant  zou m.i. prima bij jullie uitgeverij passen.

 

 

wat n topidee!!! keith burns is een fantastische tekenaar (veel beter dan Hugault vind ik) en Johnny Red is geweldig! onbegrijpelijk dat zowel de tekenaar als de strip zo weinig bekend zijn hier in onze lage landen

Link naar reactie

O, dat is gewoon een eigen omschrijving om een onderscheidje te maken.

Een herdruk (het opnieuw drukken van een bestaand album) beschouwen we als een tweede, derde, zoveelste druk van een album bij eenzelfde uitgever zonder dat daar inhoudelijk of vormelijk extra moeite voor is geleverd.

Een heruitgave (het opnieuw uitgeven van een album) gebruiken we wanneer de vernieuwde uitgave een nieuwe cover(lay-out), inkleuring en/of lettering heeft en waarbij het album niet noodzakelijk bij de oorspronkelijke uitgever verschijnt.

Al een jaar of vijf-zes leggen we dat ook telkens kort uit in ons stripjaarrapport. Het zal dit jaar overigens geen recordjaar zijn zoals vorig jaar, niet in totaal aantal strips, noch in aantal nieuwe strips zonder de herdrukken en heruitgaven. Of het zou moeten zijn dat december alle andere decembers ooit vernedert.

 

 

grafiek-2016-jaren.jpg

Link naar reactie

Nu nog een derde deel om het Krimson-verhaal af te ronden. Vanaf dan komen er cyclussen van twee albums of zelfs afgeronde verhalen per album. Hoeveel delen de reeks in totaal zal duren, zal van het publiek afhangen.

Link naar reactie
5 uren geleden, Aerogi zei:

de insiders, nog zo'n reeks waar ik enorm mee worstel. Die eerste delen al een paar keer aandacht herlezen, maar ik blijf de draad telkens ergens kwijtraken. Heb uiteindelijk afgehaakt

Herkenbaar, idem!

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
Op 28-11-2017 om 21:55, eriktex zei:

Zal eens kijken of ik de primeur gun aan De wereld draait door, of toch gewoon aan stripspeciaalzaak.be :e007:

Nou vooruit, Kontiki heeft me overtuigd, eerdaags staat ons jaaroverzicht voor 2018 op de site. Maar voor de Repers alvast een hint voor die vliegtuigstrip:

 

IMG_0071.thumb.JPG.4ab63807c2b957f91f26e7fb761415aa.JPG

 

Een historisch gezien heel goed gedocumenteerd avontuur...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
3 uren geleden, eriktex zei:

Nou vooruit, Kontiki heeft me overtuigd, eerdaags staat ons jaaroverzicht voor 2018 op de site. Maar voor de Repers alvast een hint voor die vliegtuigstrip:

 

IMG_0071.thumb.JPG.4ab63807c2b957f91f26e7fb761415aa.JPG

 

Een historisch gezien heel goed gedocumenteerd avontuur...

Mijn gok: zelfde tanden, zelfde oogjes.

bombardier.jpg

Link naar reactie

Net gemerkt dat bij de titel info van de Robbedoes special bespreking, de info van deel 1 staat ipv deel 2.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Zoek het personage met TWEE ellebogen!

De lage kwaliteit van de tekening viel me op toen ik de arm van die zwarte zag.

 

buurtpolitie.jpg

 

Het volgende is eigenlijk dezelfde stijl, maar zo veel beter!

 

 

Suske en wiske.jpg

 

De bovenste kost 6,50 euro voor 32 p's,, de onderste 6,99 euro voor 48 p's, waardoor de bovenste dus zowat 6 ct/p duurder is.

 

(dat wou ik toch even kwijt)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...